معرفی فیلم “فکر می‌کنی من کی هستم” (Who You Think I Am)؛ فرار از واقعیت و پناه آوردن به دنیای مجازی

شاید بعد از فیلم “او” (Her) هیچ فیلم دیگری با موضوع رابطه عاشقانه در دنیای مجازی برایمان جذاب نباشد، اما هر فیلمی زبان خاص خودش را دارد و با شیوه‌ی روایتش می‌تواند در نوع خودش تاثیرگذار و دیدنی باشد. فیلم فرانسوی “فکر می‌کنی من کی هستم” با اینکه درکل داستانی قابل پیش‌بینی را دنبال می‌کند، اما فضای جالبی دارد و از عناصر متفاوتی در بیان داستانش استفاده کرده است و ارزش یک بار دیدن را دارد. در این مقاله به معرفی فیلم “فکر می‌کنی من کی هستم” پرداخته‌ایم، با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “فکر می‌کنی من کی هستم” (Who You Think I Am)
  • ژانر: درام، عاشقانه
  • کارگردان: “سافی نبو” (Safy Nebbou)
  • بازیگران: “ژولیت بینوش”، “نیکول گارسیا”، “فرانسوا سیویل”
  • سال تولید: 2019
  • زبان: فرانسوی
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.9/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 79/100

تریلر فیلم

دنیای مجازی نقطه مقابله دنیای واقعی است که علاوه بر مفید بودنش برای انسان‌های امروزی، بستر خطرناکی برای جعل هویت و به بیانی دیگر، داشتن زندگی متفاوت از آنچه اکنون هستیم را برای همه فراهم کرده است. هر کدام از ما می‌توانیم به‌راحتی و تنها با چند کلیک، شخصیتی متفاوت برای خودمان بسازیم و خود را به‌کلی به‌عنوان فرد دیگری در دنیای مجازی معرفی کنیم.

در فیلم “فکر می‌کنی من کی هستم” این موضوع به‌شکلی عمیق‌تر بررسی شده است که شاید تماشای آن به بسیاری از سوالاتمان پاسخ دهد. کلر زنی پنجاه ساله و استاد ادبیات در دانشگاه است که از همسرش بعد از بیست سال زندگی مشترک جدا شده و دو پسر نوجوان دارد که رابطه‌اش با آنها زیاد خوب نیست. کلر از اینکه جذابیت و زیبایی جوانی‌اش را از دست داده ناراحت است و این مسئله آنقدر برای او عمیق شده که نمی‌تواند با خود حقیقی‌اش روبرو شود؛ آنقدر که با پسر جوانی به نام لودو وارد رابطه شده و به دنبال یافتن نیرو و عشق دوران جوانی‌اش در این رابطه می‌گردد.

فیلم از جایی آغاز می‌شود که کلر مقابل روانشناس زنی هم سن و سال خودش نشسته و ماجرای زندگی‌اش را برای او و ما که مخاطب فیلم هستیم تعریف می‌کند. از آنجایی که روانشناس او هم مانند خودش زنی میانسال است، احساسات کلر را خیلی خوب می‌فهمد و رابطه و گفتوگوهای این دو در طول فیلم جالب و قابل تامل است.

اما فروپاشی اصلی کلر از جایی شروع می‌شود که لودو از او فاصله می‌گیرد و جواب تلفن‌ها و پیام‌هایش را نمی‌دهد. کلر نیز برای نزدیک شدن و با خبر بودن از لودو  پا در مسیری می‌گذارد که نه تنها زندگی‌اش را تغییر می‌دهد، بلکه باعث درک و شناخت او از قسمت‌های تاریک و رنج‌دیده‌ی وجودش می‌شود. کلر برای پشت‌سر گذاشتن ترس خود از تنهایی به دلیل میانسال بودنش، خود را در فیسبوک به‌عوان دختری جوان و زیبا معرفی می‌کند و با دوست لودو وارد رابطه می‌شود.

درست است که “فکر می‌کنی من کی هستم” در برخی لحظات کاملا قابل پیش‌بینی است و در بعضی سکانس‌ها کمی کسل‌کننده عمل می‌کند، اما نحوه‌ی رشد شخصیت اصلی‌اش و آگاه شدن او به کمک روانشناسش آنقدر تامل‌برانگیز و جذاب است که ما را تا انتها با خود همراه می‌کند.

“فکر می‌کنی من کی هستم” ماجرای زنیست که نقص‌های جسمانی و روانی خود را در فضای مجازی ترمیم می‌کند؛ زنی که به جهان مجازی پناه می‌برد تا به عقده‌های روانی خود پاسخ دهد.

تصاویری از فیلم “فکر می‌کنی من کی هستم”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم