همه چیز درباره تاثیر افتادگی دهانه رحم بر سقط جنین

افتادگی دهانه رحم به معنای ضعف و پایین آمدن دهانه رحم است که در بارداری زود باز شده و به سقط جنین زودرس منجر می شود. اگر این مشکل به موقع تشخیص داده نشود به سقط جنین یا زایمان نوزاد نارس منجر خواهد شد. نتیجه زایمان زودرس به زمان آن بستگی دارد که درصورتی که بیش از حد زود باشد به مرگ نوزاد منجر می شود. در ادامه با پروشات همراه باشید.

دلایل

افتادگی دهانه رحم از آسیب های قبلی مانند تجربه زایمان دشوار یا جراحی های رحم مانند حلقه الکتریکی، کند و سوز لیزری و جراحی ناشی می شود. (بیوپسی استاندارد دهانه رحم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.)

زنانی که به اختلال رحمی مانند رحم دو شاخه یا رحم تک شاخ دچار بوده و یا مادران شان دی اتیل استیل بسترول مصرف می کردند، ممکن است به این مشکل دچار شوند. طبق برخی از تحقیقات افتادگی دهانه رحم بیشتر در زنانی رخ داده که تحت کورتاژ قرار گرفته باشند.

علائم

متاسفانه افتادگی دهانه رحم در ماه های اولیه بارداری علائم چندانی ندارد. افتادگی دهانه رحم در زن ها علائم خاصی ایجاد نمی کند و در نتیجه کیسه آب پاره شده و نوزاد متولد می شود – که گاهی اوقات شانسی برای زنده ماندن نوزاد باقی نمی گذارد. برخی زنان ممکن است لکه بینی یا خونریزی را تجربه کنند اما معمولا زمانی این مشکل تشخیص داده می شود که برای پیشگیری از زایمان زودرس دیر شده است.

همچنین بخوانید: نحوه انجام رابطه جنسی پس از هیسترکتومی (برداشتن رحم)

روش های تشخیص

افتادگی دهانه رحم رایج نیست و پزشکان معمولا طی بارداری برای اطمینان از عدم وجود آن آزمایش تجویز نمی کنند، مگر اینکه زن باردار عوامل ابتلا به آن را دارا باشد (مانند اختلال رحم یا سقط جنین در سه ماهه دوم در گذشته). پزشک برای زنانی که علائم ابتلا به این مشکل را نشان می دهند، سونوگرافی واژینال تجویز می کند، اما سونوگرافی هم همیشه نمی تواند افتادگی دهانه رحم را تشخیص دهد.

کنار آمدن با این شرایط

کنار آمدن با از دست دادن نوزاد کار آسانی نیست، اما در سقط جنین ناشی از افتادگی دهانه رحم، نوزاد پیش از مرگ زنده به دنیا می آید. شاید در این شرایط به خودتان بگویید اگر این مشکل را زودتر تشخیص داده بودید فرزندتان زنده می ماند.

از سرزنش خود دست برداشته و علائم را مجددا بررسی کنید و یادتان باشد که به ندرت می توان پیش از اولین سقط به افتادگی رحم پی برد. با یک مشاور صحبت کرده و یا از گروه های حمایتی کمک گرفته و تجربه تان را به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید: اختلال کروموزومی ناهولادی (Aneuploidy) و رابطه آن با سقط جنین چیست؟

درمان در بارداری های بعدی

پس از سقط جنین یا مشکلات دیگر ناشی از افتادگی دهانه رحم، این احتمال وجود دارد که در بارداری های بعدی نیز چنین مشکلی رخ دهد. بنابراین حتما در اوایل ماه های بارداری یا پیش از لقاح، باید با متخصص صحبت کرده و یا از افرادی که به این مشکل دچار بودند کمک بگیرید. پزشک در بارداری های بعدی دستورالعمل های مخصوص را به شما آموزش می دهد. احتمالا باید برای بررسی دهانه رحم چکاپ های منظم انجام داده و از ورزش شدید یا رابطه جنسی خودداری کنید.

اگر دهانه رحم در ماه های اولیه بارداری خطرساز باشد، پزشک احتمالا استراحت مطلق و سرکلاژ سرویکس را توصیه کند. پزشک ممکن است برای زنانی که در معرض سقط قرار دارند نیز سرکلاژ را توصیه کند. سرکلاژ سرویکس نوعی جراحی است که پزشک در ماه های اولیه بارداری دهانه رحم را بخیه زده و در ماه های آخر بارداری و در نزدیکی زمان تولد، آن را برمی دارد.

پزشکان هنوز درباره این که چه بیمارانی می توانند در معرض این روش قرار گرفته و یا انجام آن در چه دوره ای از بارداری می تواند از سقط پیشگیری کند، اطلاعات مشخصی را ارائه نکرده اند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم