نحوه انجام رابطه جنسی پس از هیسترکتومی (برداشتن رحم)

در اینجا می‌خواهیم تأثیر هیسترکتومی بر رابطه جنسی و کارهایی که باید انجام دهید را به شما معرفی می‌کنیم. یادتان باشد که با انجام این عمل توانایی رابطه جنسی را از دست نداده‌اید. با پروشات همراه باشید.

بررسی اجمالی

هیسترکتومی عملی است که برای برداشتن رحم (اندام رشد جنین در حین بارداری) انجام می‌شود. این عمل ممکن است به دنبال درد ناشی از وجود کیست یا آندومتریوز انجام گیرد. همچنین در صورت داشتن سرطان رحم یا دهانه رحم، این عمل جانتان را نجات خواهد داد.

هر عمل جراحی عوارض کوتاه مدت و بلند مدت دارد. هیسترکتومی می‌تواند عوارضی مانند درد و خونریزی داشته باشد. پس از انجام این عمل بچه دار نخواهید شد. این عمل همچنین تا هفته‌ها بر رابطه جنسی‌تان تأثیر می‌گذارد. اما نمی‌تواند مانع از انجام آن یا لذت بردن از رابطه جنسی‌تان شود.

چه زمانی می‌توانم رابطه جنسی را آغاز کنم؟

پس از دو ماه بیشتر عوارض جراحی از بین رفته و بدنتان التیام یافته است. سازمان بهداشت توصیه می‌کند که تا شش هفته پس از جراحی چیزی وارد واژن نشود.

پزشکان می‌توانند انواع مختلف هیسترکتومی انجام دهند:

  • هیسترکتومی کامل. که رایج‌ترین نوع است و طی آن کل رحم به همراه دهانه برداشته می‌شود. جراح، تخمدان و لوله فالوپ را هم برمی دارد.
  • هیسترکتومی بخشی (که نیمه یا دهانه هم نامیده می‌شود). تنها قسمت بالای رحم برداشته می‌شود و دهانه رحم باقی می‌ماند.
  • هیسترکتومی ریشه‌ای. جراح، رحم، دهانه رحم و بافت‌های اطراف دهانه و بالای واژن را برمی دارد. این نوع بیشتر برای درمان سرطان رحم یا دهانه رحم استفاده می‌شود.

پس از انجام عمل جراحی تا مدتی خون ریزی و ترشح خواهید داشت و عادت ماهیانه‌تان هم قطع می‌شود. درد، سوزش و خارش در موضع جراحی شده نیز طبیعی خواهد بود. اگر تخمدان‌هایتان برداشته شوند، علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه خواهید داشت.

هیسترکتومی چگونه نحوه رابطه جنسی را تغییر می‌دهد؟

هیسترکتومی تا هفته‌ها زندگی جنسی‌تان را متوقف می‌کند، اما به آن پایان نمی‌دهد. طبق مطالعات، اغلب زنان گزارش داده‌اند که پس از انجام این عمل زندگی جنسی‌شان بدون تغییر بوده و یا بهبود یافته است. آن‌ها از شر درد یا خونریزی شدید که باعث جراحی شده رها می‌شوند.

با این حال برداشتن تخمدان‌ها می‌تواند میل جنسی‌تان را کاهش دهد. زیرا تخمدان‌ها هورمون‌های لازم برای میل جنسی – تستوسترون و استروژن – را تولید می‌کنند.

آیا هنوز می‌توانم ارگاسم داشته باشم؟

برخی از زنان می گویند پس از انجام عمل ارگاسم خفیف داشته یا اصلاً آن را تجربه نمی‌کنند. زیرا برداشتن رحم رشته‌های عصبی تحریک را قطع می‌کند. همچنین، دهانه رحم دارای اعصابی است که در طی رابطه جنسی تحریک می‌شوند. اگر حین عمل دهانه رحم برداشته شود، ممکن است این رشته‌ها قطع شوند. البته این اتفاق به ندرت رخ داده و در تمام کسانی که رحم خود را برداشته‌اند دیده نمی‌شود.

آیا احساسات رابطه جنسی مانند همیشه خواهد بود؟

هیسترکتومی نباید بر تحریک واژن تأثیر بگذارد. با این حال برداشتن تخمدان فرد را یائسه می‌کند، در نتیجه واژن خشک شده و رابطه جنسی دردناک خواهد بود.

امن‌ترین راه برای آغاز رابطه جنسی چیست؟

در ابتدا باید حداقل شش هفته – یا تا مدت زمانی که پزشکتان پیشنهاد کرده – صبر کنید و رابطه جنسی را بعد از آن آغاز نمایید. از زمان استراحت خود به خوبی استفاده کنید.

اگر خشکی واژن رابطه جنسی‌تان را دردناک کرد از پزشک بخواهید تا کرم استروژن، حلقه یا کپسول واژن به شما تجویز کند یا اینکه حین رابطه جنسی از مرطوب کننده‌های مایع یا سیلیکونی مانند K-Y یا آستروگلید استفاده کنید.

برای بهبود زندگی جنسی خود باید چه کار کنم؟

اگر پس از انجام هیسترکتومی برای بازگشت به زندگی جنسی خود دچار مشکل هستید این مراحل را انجام دهید:

1. از زمان خود استفاده کنید

در حین رابطه جنسی عجله نکنید. به خودتان زمان بدهید تا تحریک شوید.

2. آزمایش کنید

پوزیشن‌های آمیزشی مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای شما راحت‌تر است. می‌توانید به جای رابطه جنسی دخولی از رابطه جنسی غیر دخولی استفاده کنید.

3. صادق باشید

درباره احساسات و درد خود با شریکتان صادق باشید. اگر این مراحل کمکتان نکرد می‌توانید با درمانگر رابطه زناشویی یا مشاور صحبت کنید.

سخن آخر

پس از شش هفته از انجام جراحی می‌توانید به زندگی جنسی خود بازگردید. اگر هنوز هم با تحریک، ارگاسم یا انجام رابطه جنسی مشکل دارید این کار را انجام ندهید. بلکه به پزشک مراجعه کنید.

در هنگام مراجعه به پزشک باید این سؤالات را بپرسید:

  • امن‌ترین راه برای بازگشت به رابطه جنسی پس از جراحی چیست؟
  • اگر رابطه جنسی دردناک باشد باید چه کار کنم؟
  • چگونه می‌توانم بر بی میلی‌ام غلبه کنم؟
  • اگر شریکم خسته شده یا کمک نمی‌کند باید چه کار کنم؟

بنابراین با کمک پزشک خود می‌توانید بر مشکلات غلبه کرده و راه‌هایی پیدا کنید تا زندگی جنسی‌تان همانند گذشته یا بهتر از آن باشد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم