15 نکته کاری برای اینکه از همکارانتان جلو بزنید!

اغلب افراد پس از مدتی کار کردن اشتیاق خود را از دست داده و بی انگیزه می شوند. مخصوصا اگر در محیط های کاری بزرگ یا مجازی باشند. دراین صورت تنها وظایف خود را انجام داده و به ندرت برای تحت تاثیر قرار دادن همکاران شان تلاش می کنند.

اما به چالش کشیدن خود چندان آسان نیست. با انتخاب اهداف شخصی می توانید سرانجام به شغل رویایی خود دست پیدا کنید. پس رکود و یکنواختی را انتخاب نکنید. به رویاهای بزرگ فکر کنید و خود را از بقیه متمایز نمایید. در اینجا 15 هدف شخصی برای کار که باعث تمایز شما از همکاران تان می شود را به شما معرفی می کنیم.


1. به شخصیت تان تسلط داشته باشید

تسلط به خود به معنای آگاهی به مهارت ها، نقاط ضعف و قوت است. پس از آگاهی نسبت به ویژگی های منحصر به فرد و علایق خود می توانید مهارت های خود را ارتقا دهید. با آگاهی نسبت به نقاط قوت خود می توانید شخصیت خود را تقویت کنید. با تسلط به خود در حوزه های مورد علاقه تان می توانید به رشد و پیشرفت شخصیت تان کمک کنید.


2. نسبت به جایگاه خود شکرگذار باشید

لحظه ای در خود فرو رفته و به جایگاهی که رسیده اید فکر کنید. چند بار برای داشتن شغل خود درخواست داده اید؟ چند بار مصاحبه داده اید؟ چند ساعت وقت گذاشته اید؟

شما برای رسیدن به این جایگاه زحمت بسیاری کشیده اید. پس قدردان زحماتی را که برای رسیدن به این جایگاه کشیده اید، باشید. با شکرگذاری می توانید به چیزهای بیشتری دست پیدا کنید.


3. با هیجان منتظر چیزهای بعدی باشید

بهترین راه برای دستیابی به اهداف تان این است که از شرایط موجود شکرگزار بوده و با هیجان منتظر روزهای آینده باشید. منتظر چیزهای بهتری باشید. تصور کنید به اهداف تان رسیده و به سوی رسیدن به شغل رویایی تان حرکت می کنید. با هیجان منتظر چیزهای بهتر باشید.


4. از تفاوت های هم استقبال کنید

در یک محیط کاری کارمندان نقاط قوت متفاوتی دارند. افراد درون گرا به مسائل کاری توجه کرده و افراد برون گرا در جلسات و گفتگوها شرکت می کنند. آزمون شخصیت مایرز–بریگز یکی از معیارهای بررسی تفاوت های شخصیتی است و با معرفی تفاوت های شخصیتی رابطه افراد را بهتر می کند. درصورت امکان می توانید در محل کار خود این آزمون را انجام داده و درباره شباهت ها و تفاوت های خود بیشتر بدانید. یا تفاوت های شخصیت های تیم خود را شناخته و بدانید که هر کدام از این ویژگی ها برای گروه ارزش متفاوتی دارند.


5. تفاوت های تیم را به نفع خود استفاده کنید

پس از اینکه درباره ویژگی های شخصیتی تیم خود چیزهایی یاد گرفتید، همکاری تان قوی تر می شود. برخی از همکاران درون گرا هستند و دوست دارند پیش از تصمیم گیری اطلاعات را بررسی کنند. برخی از همکاران هم برون گرا بوده و دوست دارند در بحث های گروهی و ارائه ها شرکت کنند.

پس از شناسایی نقاط قوت مختلف همکاران تان، می توانید براساس نقاط قوت خود و آن ها پروژه ها و کارها را انجام دهید.


6. مشاجرات را به خوبی حل و فصل کنید

اگر بین شما و همکارها مشاجره ای ایجاد شود، به جای اینکه در لحظه واکنش نشان دهید بهتر است شرایط را بهتر کنید. با همکاران یک جلسه خصوصی ترتیب داده و حقایق را بازگو کنید. مشکل را مطرح کرده و سپس سعی کنید به کمک هم یک راه حل ارائه دهید. در این صورت به همکاران و روسای خود نشان می دهید که می توانید در کمال خونسردی مسائل پیچیده را حل کنید.


7. فعال باشید

در پروژه های جدید و وظایف خاص شرکت کنید و اولین کسی باشید که دستش را بالا می برد. اگر رئیس تان به دنبال کسی است که قدم جلو بگذارد اولین داوطلب باشید. در این صورت روحیه مشارکتی خود را نشان داده و مهارت های جدید خواهید آموخت.


8. در صورت لزوم “نه” بگویید

شاید تصور کنید این مورد با مورد قبلی تفاوت دارد اما اینگونه نیست. درصورتی که مسئولیت تان زیاد است یا در زندگی خود مشکلاتی دارید، در مقابل وظایف دیگر نه بگویید.

به شرایط روحی خود توجه کنید. اگر شرایط اش را ندارید نه بگویید، زیرا ممکن است نتوانید وظیفه خود را به موقع انجام دهید. در صورت نیاز با رئیس خود صحبت کرده و بگویید در حال حاضر نمی توانید آن کار را انجام دهید اما به زودی شرایط را حل می کنید.


9. فروتنی خود را نشان دهید

همیشه نمی توانید در همه چیز کامل باشید. اگر اشتباه کردید مسئولیت آن را برعهده بگیرید. بگذارید رئیس یا همکاران تان بدانند اشتباه کرده اید و می خواهید آن را جبران کنید. به آن ها بگویید از اشتباه تان درس گرفته و در آینده همه چیز متفاوت خواهد بود. فروتنی خود را نشان دهید تا همه بفهمند می خواهید بهتر شوید.


10. بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنید

خود را در اولیت قرار دهید تا پس از پایان ساعت کار به زندگی، سلامت و تغذیه خود برسید. قبل و پس از کار استراحت کنید و مراقب خود باشید. در طول روز پیاده روی کنید یا در ساعت نهار گروه تناسب اندام تشکیل دهید. سعی کنید در فعالیت جدید از همکاران خود هم دعوت به عمل بیاورید. به همکاران خود نشان دهید که می خواهید بین کار و زندگی تعادل ایجاد کرده و در نتیجه در حل کار بهترین عمملکرد را داشته باشید.


11. متعهد باشید

اگر تعهد دارید که یک کار را در زمان خاصی انجام دهید تلاش کنید که در زمان تعیین شده کار را تحویل دهید. تعهدهای غیرواقعی که از پس انجام آن برنمی آیید انجام ندهید. درصورتی که نتوانید کار را به موقع تحویل دهید به شهرت تان لطمه خورده و نگرش دیگران به شما تغییر می کند. به جای اینکه به چیزهای بزرگ تر فکر کنید سعی کنید به تعهد خود پایبند بمانید.


12. پاسخ های خود را بیابید

به جای اینکه بلافاصله به سوال همکاران و رئیس تان پاسخ دهید، بهترین پاسخ ممکن را ارائه دهید. سیاست های شرکت، بهترین عملکرد ها و شرایط پیشین را بررسی کنید. با استفاده از تفکر انتقادی بدانید که بهترین شیوه مدیریت یک شرایط چگونه است و نشان دهید که از پس تصمیم گیری برمی آیید.

پس از انجام تحقیقات شرایط را به رئیس ارائه کرده و نشان دهید از پس شرایط بر می آیید. در این صورت عزم و اراده خود را نشان خواهید داد.


13. کمک بگیرید

اگر یک مشکل از توانایی های شما فراتر بوده و به کمک و راهنمایی نیاز دارد، فروتن باشید و از رئیس یا همکاران خود کمک بگیرید. نشان دهید که بابت کمک ها و تمایل شان برای اشتراک گذاری اطلاعات، از آن ها ممنون هستید.درصورتی که در آینده آن ها به کمک نیاز داشتند کنارشان باشید و کمک شان را جبران کنید.


14. کمک کنید

اگر یکی از همکاران تان دچار مشکل بود به او پیشنهاد کمک دهید. در این صورت نشان می دهد که به کار تیمی علاقه دارید. اگر در محل کار یک کارمند جدید استخدام شده او را زیر پرو بال خود گرفته و از او حمایت نمایید. به رئیس تان نشان دهید که از کمک به او خوشحال می شوید

در این صورت نشان می دهید در محل کار باسابقه هستید و در عین حال به کار تیمی و اخلاقیات پایبند می باشید.


15. مغزتان را استراحت دهید

هر زمان که می توانید یک استراحت کوتاه داشته باشید. در حمام، در آبدارخانه یا در مترو، نفس عمیق کشیده و افکار خود را متمرکز کنید. ضربان قلب خود را پایین آورده و به خود درونی تان بیندیشید. به خودتان یادآوری کنید که کار استرس زا است اما نباید اجازه دهید این استرس بر شما تاثیر بگذارد. هر زمان که احساس خستگی داشتید این کار را انجام دهید.


سخن آخر

برای مشخص نمودن مسیر کاری تان در محل کار از این فهرست اهداف استفاده کنید. اجازه دهید اعمال تان نشان دهنده شخصیت تان باشد نه سخن تان. به همکاران و رئیس خود نشان دهید به دنبال روزمرگی نیستید، بلکه می خواهید برخلاف بقیه اهداف کاری خود را داشته باشید و برای رسیدن به شغل رویایی خود تلاش کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم