اگر می‌خواهید سلامتتان بهبود پیدا کند، در درجه اول مراقب اسید معده خود باشید

همه ما در زندگی با علائم و دردهایی روبه‌رو می‌شویم که آن‌ها را نادیده می‌گیریم و به آن‌ها توجه نمی‌کنیم، اما بعد از مدتی به ما فشار می‌آورند و مشکلات و بیماری‌هایی را منجر می‌شوند. درواقع شاید در کوتاه‌مدت با داروهای موقتی آن‌ها را کنترل کنیم اما در بلندمدت آزارمان می‌دهند.

اما راز سلامتی این است که مراقب خود باشیم، نشانه‌ها و علائم مختلف را در نظر بگیریم و درمان‌های بلندمدت انجام دهیم. یکی از بیماری‌هایی که ریشه بیماری‌های مختلف است، اسید معده پایین می‌باشد. متأسفانه در بیشتر مواقع این مشکل را نادیده می‌گیریم یا بدون تجویز پزشک دارو مصرف می‌کنیم.

سو تفاهم‌های رایج درباره اسیدمعده

همه ما تصور می‌کنیم که اسید معده بالا نشانه بدی است. با اینکه این باور درست است، اما وجود اسید در بدن ضروری می‌باشد زیرا وظیفه دارد: به هضم غذا کمک کند، مواد غذایی را تجزیه کند، و با باکتری‌های مضر بدن مبارزه کند. بااین‌حال میزان اسید بدن باید در حالت تعادل باشد، که این میزان حدود 1.5 تا 3 است.

کاهش اسید معده به سوءهاضمه و سوزش معده منجر خواهد شد

امروزه این مشکل روزبه‌روز افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که 90% آمریکایی‌ها از کاهش اسید معده رنج می‌برند. با قلیایی شدن معده، هیدروژن موردنیاز برای اسیدی کردن معده کاهش می‌یابد، درنتیجه اسید معده کم و کم‌تر می‌شود. مشکلاتی نظیر سوءهاضمه و سوزش معده درنتیجه کاهش اسید معده ایجاد می‌شوند، درحالی‌که اغلب ما تصور می‌کنیم درنتیجه افزایش اسید معده به وجود می‌آیند. این مشکل زمانی بیشتر می‌شود که داروهای ضد اسیدی به بیمار تجویزشده و این مشکل را بیشتر می‌کند.

اسیدمعده بر میزان جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد

بسیاری از مردم که از کمبود مواد مغذی در بدن رنج می‌برند، تصور می‌کنند که میزان مصرف مواد مغذی توسط آن‌ها اندک است، درحالی‌که نمی‌دانند مشکل آن‌ها این است که به علت کمبود اسید بدن، نمی‌توانند مواد غذایی مغذی را به‌درستی هضم کنند. وظیفه HCL ها این است که پروتئین را تجزیه نموده و آمینواسیدهای لازم را جذب کنند، درحالی‌که با کاهش اسید معده میزان جذب کاهش می‌یابد.

 اگر اسید معده در حالت تعادل نباشد، دچار مشکل خواهید شد

ناتوانی معده در هضم غذا مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد. مشکلاتی از قبیل هضم، مشکلات روانی مانند افسردگی، تنبلی، ریزش مو در خانم‌ها، پوکی استخوان، اسهال، یبوست، خستگی مزمن، نفخ و خشکی پوست.

 دلایل کاهش اسید معده

علاوه بر مصرف داروهای ضد اسید، همانطورکه گفتیم، دلیل دیگر کاهش اسید معده مصرف زیاد قند است. مصرف زیاد قند تأثیر مواد معدنی را از بین برده و باعث رشد باکتری‌های منفی خواهد شد، این باکتری‌ها از جذب موادمعدنی و مواد مغذی جلوگیری می‌کنند.

دلایل دیگر کاهش اسید معده عبارت‌اند از: مصرف غذاهای ناسالم، کمبود ویتامین و مواد معدنی، استرس، نوشدن آب زیاد هنگام غذا.

چگونه می‌توان اسید معده را درحالت تعادل نگه داشت؟

رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که بدنتان اسید لازم را تولید می‌کند. در اینجا توصیه‌هایی در اختیارتان قرار می‌دهیم که برای این کار به شما کمک می‌کنند. البته قبل از تغییر رژیم غذایی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • مصرف قند را کاهش دهید، زیرا مانع تولید اسید می‌شود.
  • غذاهای ارگانیک مصرف کنید، این کار به بدن ما کمک می‌کند تا فقط با غذاهایی که توانایی هضم آن را دارد، سر و کار داشته باشد.
  • هنگام غذا خوردن از نوشیدن آب زیاد خودداری کنید. زیرا این کار اسید معده را رقیق نموده و هضم را دچار مشکل می‌کند.
  • مولتی‌ویتامین مصرف کنید تا تولید اسید معده افزایش یابد.
  • غذا را خوب بجوید، با این کار آنزیم‌های بدن با غذا ترکیب شده و به هضم آن کمک می‌کنند.
  • از خوردن زیاد خودداری کنید و حجم وعده‌های غذایی‌تان را کاهش دهید، این کار از اشباع شدن معده جلوگیری می‌کند.
  • مواد غذایی پروبیوتیک غیرپاستوریزه مصرف کنید تا از باکتری‌های مفید هم بهره‌مند شوید.
  • سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این سرکه pH پایینی دارد و به تعادل اسید معده کمک می‌کند. اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
  • مصرف روی را افزایش دهید. زیرا برای تولید اسید معده و سلامت بدن ضروری است. مصرف بیشتر ویتامین ث، ای و ب 6 و مواد معدنی مانند منیزیم، جذب روی را افزایش می‌دهند.
  • از خوردن میان وعده خودداری کنید. با این کار به معده خود فرصت کافی می‌دهید تا غذا را هضم کند، بدون این‌که آن را تحت‌فشار قرار دهید.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. اشلی

    آذر 8, 1397

    درود بر شما ،
    بسیار عالی بود ،
    متشکریم از وقتی که گذاشید

    پاسخ