10 فیلم رزمی برتر تاریخ سینما

10 فیلم رزمی برتر تاریخ سینما

چه کسی می‌تواند در برابر یک فیلم رزمی زیبا مقاومت کند؟ این فیلم‌ها نه تنها پر از صحنه‌های اکشن هستند، بلکه بسیار سرگرم کننده هم می‌باشند. بسیاری از ستارگان بزرگ سینما همیشه در فیلم‌های رزمی دیده شده‌اند، از جمله بروس لی و جت لی. تاکنون فیلم‌های رزمی زیبای بسیار زیادی هم در هالیوود و هم بخصوص در آسیای شرقی ساخته شده است که انتخاب فیلم‌های برتر این ژانر را دشوار می‌کند. به همین دلیل در اینجا می‌خواهیم 10 فیلم رزمی برتر به انتخاب مخاطبین عمومی را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. خانه خنجرهای پران – 2004 – House of Flying Daggers

سال تولید 2004
کارگردان ژانگ ییمو (Zhang Yimou)
محصول هنگ کنگ

 

لیست خود را با این فیلم رؤیایی و رمانتیک آغاز می‌کنیم. درست است که در این فیلم صحنه‌های مبارزه چندانی دیده نمی‌شود و این صحنه‌ها چندان واقعی به نظر نمی‌رسند، اما هیجان و شجاعت بدیعی را به نمایش می‌گذارد. صحنه‌های مبارزه همانند صحنه‌های رقص باله هستند و به همین دلیل تماشای آن لذت بخش است. نتیجه این فیلم رزمی  زیبا، داستان عشق میان یک مأمور و زنی است که مأمور باید به او نزدیک شود. صحنه پایانی مبارزات میان دو مبارز مرد در برف، زیبا و به یاد ماندنی است.


9. سی و ششمین تالار شائولین – The 36th Chamber of Shaolin

سال تولید 1978
کارگردان لاو کار-لئونگ (Lau Kar-leung)
محصول هنگ کنگ

 

در حقیقت این فیلم به همراه فیلم رزمی “اژدها وارد می‌شود” (Enter the Dragon) آغازگر صنعت فیلم‌های رزمی بودند. این فیلم در سال 1978 اکران شد، زمانی که جلوه‌های ویژه کامپیوتری اختراع نشده بود. فیلم درباره شخصیتی است که به معبد شائولین می‌رود تا زیر نظر استاد هنرهای رزمی کونگ‌فو یاد بگیرد. ابوت که می‌داند که این پسر به روستا وارد خواهد شد و در کنار آن‌ها علیه اقدامات شیطانی دولت مبارزه خواهد کرد او را اخراج می‌کند.

داستان فیلم قابل قبول است، اما نقطه قوت فیلم صحنه‌های یک ساعته آموزش دیدن شخصیت اصلی داستان است که به مرور، مهارت‌های مدرسه شائولین را فرا می‌گیرد. این فیلم اولین فیلمی بود که مهارت‌های رزمی را به بیننده نشان داد و قطعا ارزش تماشا کردن را دارد.


8. بانکوک ناک اوت – Bangkok Knockout

سال تولید 2010
کارگردان پانا ریتیکرای (Panna Rittikrai)
محصول تایلند

 

احتمالاً این فیلم رزمی بهترین اثر کارگردان تایلندی پانا ریتیکرای است. طرح داستان ساده است، اما مانند تمام فیلم‌های این ژانر، ساده بودنش باعث موفقیتش شد؛ زیرا داستان پیچیده یا عمیقی نداشته و تمرکز مخاطب را روی صحنه‌های اکشن نگه می‌دارد. خلاصه داستان این است که یک عده رزمی کار در یک مکان حبس شده و باید با مبارزه از آنجا خارج شوند. در این فیلم صحنه‌های مبارزه مختلفی ایجاد شده و شخصیت‌ها به هر شیوه‌ای باهم رودررو می‌شوند. این فیلم در سال 2012 اکران شد و یک فیلم اکشن مدرن محسوب می‌شود. در این فیلم جلوه‌های کامپیوتری وجود ندارد.


7. بوسه اژدها – Kiss of the Dragon

سال تولید 2001
کارگردان کریس ناهون (Chris Nahon)
محصول ایالات متحده امریکا

 

بدون شک بدون نام بردن از جت لی نمی‌توان لیست فیلم‌های رزمی را تکمیل کرد. او در نقش یک کارآگاه ظاهر می‌شود که به فرانسه سفر کرده تا به دنبال یک سردسته اوباش چینی باشد. او پس از رسیدن به فرانسه، توسط یک پلیس فاسد فرانسوی به قتل سردسته اوباش متهم شده و تا آخر فیلم تلاش می‌کند تا بیگناهی خود را ثابت کند.

این فیلم رزمی زیبا به کارگردانی «کریس ناهون» و نویسندگی «لوک بسون» یک فیلم خوش ساخت است که بازیگران اصلی آن اجرای بسیار خوبی داشتند. مسلماً صحنه‌های مبارزه نیز به دلیل وجود جت لی زیبا هستند. او آن‌قدر سریع عمل می‌کند که خودتان هم متوجه نمی‌شوید چه اتفاقی رخ داده است، تنها چیزی که می‌بینید لت و پار شدن شخصیت‌های منفی فیلم است. نام فیلم از صحنه پایانی الهام گرفته که جت لی می‌خواهد با حرکت “بوسه اژدها” و یک تکنیک ممنوعه روی گردن، پلیس فاسد را به قتل برساند.


6. ایپ من – Ip Man

سال تولید 2008
کارگردان ویلسون ییپ (Wilson Yip)
محصول چین

 

دانی ین در این فیلم در نقش اصلی ایپ من ظاهر می‌شود. اگر ایپ من را نمی‌شناسید باید بدانید او استاد رشته رزمی وینگ چون بود و بروس لی تحت نظر او آموزش دید؛ بنابراین این فیلم رزمی باید دیدنی باشد. نقطه قوت این فیلم عبارت است از نقش آفرینی ین و صحنه‌های جنون آمیز مبارزه. با دیدن این فیلم متوجه می‌شوید وینگ چون چه ورزش چابک و پرسرعتی است. این فیلم همچنین زندگی در سال‌های 1930 چین را به خوبی نشان می‌دهد؛ زیرا ایپ من در آن دوران می‌زیست. قطعا از دیدن این اکشن نفس‌گیر لذت خواهید برد.


5. ببر خیزان، اژدهای پنهان – Crouching Tiger, Hidden Dragon

سال تولید 2000
کارگردان انگ لی (Ang Lee)
محصول هنگ کنگ

 

با ورود فیلم‌های رزمی به سال‌های 2000، نیاز به یک عنصر جدید احساس می‌شد. «ببر خیزان، اژدهای پنهان» عنوان فیلمی بود که محدودیت‌ها را کنار زد و به موفقیت رسید. این فیلم در کنار استفاده از داستان‌های فیلم‌های کونگ‌فو، برای صحنه‌های مبارزه از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای هم استفاده کرد که درنتیجه آن، هیجان و زیبایی این صحنه‌ها افزایش یافت. البته که در این روش بسیاری از مهارت‌های هنر کهن رزمی که اساتید به آن می‌بالند نیز به نمایش درآمد. یکی از زیباترین صحنه‌های فیلم، صحنه آغازین آن است که شخصیت اصلی برای به دست آوردن شمشیر دزدیده شده روی سقف به تعقیب و گریز می‌پردازد. اگرچه در مقایسه با فیلم‌های رزمی دیگر در این اثر صحنه‌های رزمی چندانی دیده نمی‌شود، اما با این حال خوش ساخت بودن آن و نقش آفرینی زیبای بازیگران باعث موفقیت این اثر شده است.


4. تاخت و تاز – The Raid

سال تولید 2011
کارگردان گرت ایوانز (Gareth Evans)
محصول اندونزی

 

این فیلم یکی از فیلم‌های مدرن لیست ما و بدون شک یکی از خشن‌ترین و خونین‌ترین‌هاست. یک تریلر رزمی در اندونزی درباره یک گروه از مأموران پلیس که یک ساختمان به دام افتاده در چنگال خلاف‌کاران را احاطه کرده و خود نیز به دام می‌افتند. این ساختمان توسط دوربین‌های امنیتی کنترل می‌شود و خلاف‌کاران به شدت مأموران را کنترل می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که کل این فیلم یک صحنه مبارزه طولانی است. فیلم پر از شخصیت‌های منفی است و صحنه‌های مبارزه کاملا خشونت‌بار و خونین است.


3. رینگ خونین – Bloodsport

سال تولید 1988
کارگردان نیوت آرنولد (Newt Arnold)
محصول ایالات ممتححده امریکا

 

دهه 1980 میلادی پر از فیلم‌ها و ستاره‌های اکشن بود. یکی از بهترین ستاره‌های رزمی آن سال‌ها بدون شک ژان کلود ون دام (فرانکی) بود. او با هیکل عضلانی‌اش هنوز هم در این عرصه موفق است. این فیلم بهترین فیلم اوست و صحنه‌های اکشن بسیار زیبایی دارد. صحنه‌های اکشن و مبارزه فیلم آن‌قدر واقعی به نظر می‌رسد که حس می‌کنید در آن صحنه‌ها حضور دارید.

این فیلم از زندگی واقعی هنرمند رزمی کار، فرانک داکس، الهام گرفته است. شخصیت ون دام به دنیای مبارزه زیرزمینی وارد می‌شود. داستان فیلم به همین سادگی است، اما صحنه‌های رزمی و اکشن زیبای آن باعث تفاوت فیلم خواهد شد. یکی از صحنه‌های زیبای فیلم صحنه پایانی است که ون دام در آستانه کور شدن است، اما بازهم در مقابل شخصیت منفی مقاومت کرده و با او مبارزه می‌کند.


2. اژدها وارد می‌شود – Enter The Dragon

سال تولید 1973
کارگردان رابرت کلوز (Robert Clouse)
محصول هنگ کنگ

 

در جایگاه دوم افسانه دنیای رزمی بروس لی را خواهیم داشت. بدون شک او تأثیرگذارترین هنرمند رزمی کار تاریخ است که توانست این هنر را به غرب معرفی کند و هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که این فیلم برترین فیلم او محسوب می‌شود.

داستان فیلم در این باره است که بروس لی به دنیای مسابقات زیرزمینی مخفی وارد می‌شود تا با هان مبارزه کند. اما رفته رفته در طی مسابقات متوجه می‌شود که هان در قاچاق مواد مخدر دست دارد و اجرای مبارزات راهی برای پنهان کردن اعمال خلاف اوست. در این فیلم صحنه‌های مبارزه فراوانی وجود دارد که لی در آن‌ها خوش درخشیده است. مبارزه او در برابر باب وال نیز بسیار زیبا و تاثیرگذار است.

البته صحنه‌های اکشن تنها دلیل زیبایی این اثر محسوب نمی‌شوند. داستان فیلم بیننده را تا پایان مجذوب نگه داشته و پیچ و تاب‌های آن لذت تماشاگر را افزایش می‌دهد.


1. اونگ-بک: مبارز موای تای – Ong-Bak: Muay Thai Warrior

سال تولید 2003
کارگردان پراچیا پینکاو (Prachya Pinkaew)
محصول سنگاپور

 

شاید قرارگیری این فیلم رزمی در مقایسه با فیلم‌های دیگر در جایگاه اول بحث برانگیز به نظر برسد اما حقیقتاً ارزشش را دارد. تونی جا در این فیلم زیبا بسیار خوش درخشیده است. او در نقش یک استاد بوکس تایلندی ظاهر شده که از روستایش خارج می‌شود تا یک اثر کهن باارزش را از چنگ سارقان آزاد کند. نقطه قوت این فیلم صحنه‌های اکشن آن است. اونگ-بک در زمان اکران به دلیل استفاده نکردن از جلوه‌های کامپیوتری شهرت داشت. تمام صحنه‌های مبارزه فیلم 100% حقیقی است و توسط بازیگران به خصوص تونی جا انجام شده اند. این فیلم توانست در ژانر فیلم‌های اکشن که اغلب از جلوه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند موج جدیدی به وجود آورد. در حقیقت این فیلم به سبک حقیقی و طبیعی اکشن روی می‌آورد.

این فیلم حقیقتاً مهیج و سرگرم کننده است و تا پایان فیلم نفستان را در سینه حبس می‌کند.


همان‌طور که این لیست نشان می‌دهد در سال‌های اخیر فیلم‌های رزمی مختلفی تولید شده است. ترکیب مهارت‌های خارق‌العاده، داستان‌های جذاب، شخصیت‌های پیچیده و صحنه‌های زیبای این فیلم‌ها سال‌های سال است که ما را سرگرم می‌کند. جالب‌تر اینکه با دیدن فیلم‌های این ژانر تصور می‌کنید می‌توانید هرکسی را شکست دهید!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم