همه چیز درباره ترشحات واژن و راه های درمان آن

ترشحات واژن معمولاً دیده می‌شود و اگرچه یک پدیده طبیعی است اما انواع مختلف آن می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. ترشحات غیرطبیعی زرد یا سبزرنگ بوده، بوی بدی داشته و غلیظ هستند. عفونت‌های قارچی یا باکتریایی این ترشحات غیرطبیعی را به وجود می‌آورند. در صورت وجود ترشحات غیرطبیعی با بوی نامطبوع به پزشک مراجعه کرده و درمان شوید.

انواع ترشحات واژینال

ترشحات واژینال انواع مختلف دارند و آن‌ها را بر اساس رنگ و غلظت طبقه‌بندی می‌کنند. برخی از این ترشحات طبیعی هستند. برخی دیگر ممکن است نشان‌دهنده بیماری بوده و به درمان نیاز داشته باشند.

سفید

ترشحات سفیدرنگ بخصوص در ابتدا یا انتهای چرخه قاعدگی طبیعی است. اما اگر با خارش همراه بوده و حالت پنیری داشته باشد طبیعی است و باید درمان شود. این علائم نشان‌دهنده عفونت قارچی است.

شفاف و آبکی

ترشحات شفاف و آبکی کاملاً طبیعی هستند و در هر زمان از ماه رخ می‌دهند، بخصوص پس‌ازانجام ورزش.

شفاف و چسبنده

زمانی که ترشحات شما شفاف اما چسبنده و مخاط مانند است نه آبکی، زمان تخمک‌گذاری شماست. این ترشحات طبیعی است.

قهوه‌ای یا خون‌آلود

ترشحات قهوه‌ای یا خون‌آلود طبیعی است مخصوصاً اگر در زمان چرخه قاعدگی یا درست پس‌ازآن دیده شود. ترشحاتی که مدت‌زمانی پس از پایان قاعدگی دیده می‌شود معمولاً قهوه‌ای است نه خونی. همچنین ممکن است بین عادت‌های ماهانه کمی ترشحات خونی تجربه کنید. این فرایند لکه دیدن نام دارد.

اگر در بین چرخه قاعدگی و پس از رابطه جنسی محافظت نشده لکه خونی دیدید می‌تواند نشان‌دهنده بارداری باشد. لکه خونی در آغاز بارداری می‌تواند نشانه سقط باشد. بنابراین باید با پزشک زنان و زایمان صحبت کنید.

به‌ندرت پیش می‌آید که ترشحات قهوه‌ای یا خونی سرطان رحم را نشان می‌دهد. به همین دلیل باید آزمایش لگن و پاپ اسمیر انجام دهید. در این آزمایشات پزشک زنان و زایمان مشکلات غیرطبیعی رحم را بررسی می‌کند.

زرد یا سبز

ترشحات زرد یا سبزرنگ بخصوص اگر غلیظ و چسبنده باشد و بوی نامطبوعی هم داشته باشد طبیعی نیست. این ترشحات ممکن است نشان‌دهنده عفونت تریکومونا باشد که با مقاربت جنسی سرایت می‌کند.

دلایل ترشحات واژینال

ترشحات طبیعی واژن درنتیجه عملکرد بدن به وجود می‌آیند. در طی این فرایند واژن یا مهبل پاک‌سازی و محافظت می‌شود. همچنین طی رابطه جنسی یا زمان تخمک‌گذاری ترشحات افزایش می‌یابد. همچنین ورزش، استفاده از قرص‌های ضدبارداری و استرس در این ترشحات تأثیرگذار است. اما ترشحات غیرطبیعی درنتیجه عفونت ایجاد می‌شود.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال یک عفونت باکتریایی است که باعث افزایش ترشحات واژن با بوی شدید و نامطبوع می‌شود و هیچ علائمی ندارد. زنانی که رابطه جنسی دهانی دریافت کرده و یا شرکای جنسی مختلف دارند بیشتر در معرض این عفونت قرار می‌گیرند.

تریکومونا

نوع دیگر عفونت تریکومونا است که توسط تک‌یاختگان به وجود می‌آید. این عفونت اغلب از طریق رابطه جنسی سرایت می‌کند اما ممکن است به دلیل حوله یا مایوی مشترک هم سرایت کند. در این عفونت ترشحات زرد یا سبزرنگ ایجاد می‌شود که بوی نامطبوع دارد. از علائم دیگر آن عبارت‌اند از درد، التهاب و خارش، البته گاهی اوقات هم بدون علائم است.

عفونت قارچی

عفونت قارچی باعث ایجاد ترشحات سفید و پنیری شکل می‌شود که با سوزش و خارش همراه است. وجود قارچ در واژن طبیعی است اما در برخی موارد بیش‌ازحد رشد می‌کند و غیرقابل‌کنترل می‌شود. این عوامل می‌توانند عفونت قارچی را افزایش دهند:

  • استرس
  • دیابت
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری
  • بارداری
  • آنتی‌بیوتیک، به‌خصوص اگر بیش از 10 روز مصرف شوند

سوزاک و کلامیدیا

سوزاک و کلامیدیا بیماری‌های مقاربتی هستند که ترشحات غیرطبیعی ایجاد می‌کنند. این ترشحات اغلب زرد، سبز یا کرم‌رنگ هستند.

التهاب لگن

بیماری التهاب لگن یک بیماری عفونی است که با رابطه جنسی سرایت می‌کند. در این بیماری باکتری به واژن و اعضای دیگر وارد می‌شود. درنتیجه ترشحات بدبو و غلیظ ایجاد خواهد شد.

ویروس پاپیلوم انسانی یا سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) با رابطه جنسی سرایت می‌کند و ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شود. اگرچه این سرطان علائمی ندارد اما ممکن است ترشحات خونین، قهوه‌ای یا آبکی با بوی نامطبوع داشته باشد. با انجام پاپ اسمیر و آزمایش ویروس پاپیلوم انسانی می‌توان از سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر ترشحات غیرطبیعی و علائم دیگر دارید باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارت‌اند از:

  • تب
  • درد شکم
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • خستگی
  • تکرر ادرار

اگر مطمئن نیستید ترشحتان طبیعی است یا خیر به پزشک مراجعه کنید.

در زمان مراجعه به پزشک منتظر چه پرسش‌هایی باشیم

با مراجعه به پزشک برای درمان ترشحات واژینال غیرطبیعی معمولاً معاینه فیزیکی و آزمایش لگن انجام می‌شود. همچنین پزشک درباره علائم، چرخه قاعدگی و فعالیت جنسی از شما سؤالاتی می‌پرسد. در بیشتر موارد به‌وسیله معاینه فیزیکی یا آزمایش لگن عفونت تشخیص داده می‌شود.

اگر پزشک نتوانست سریعاً مشکل را تشخیص دهد ممکن است آزمایشات دیگر تجویز شود. همچنین ممکن است پزشک برای بررسی سرطان دهانه رحم یا ویروس پاپیلوم انسانی از دهانه رحم نمونه‌برداری کند. همچنین ممکن است ترشحات زیر میکروسکوپ بررسی شود تا وجود عفونت تشخیص پیدا کند. پس از تشخیص مشکل داروهای مناسب تجویز می‌شود.

درمان خانگی ترشحات واژینال

برای پیشگیری از عفونت بهداشت را رعایت کرده و لباس‌زیر نخی بپوشید. دوش واژینال نگیرید زیرا باکتری‌های مفید واژن را از بین می‌برد. همچنین رابطه جنسی سالم و محافظت‌شده داشته باشید تا به بیماری مقاربتی دچار نشوید.

برای پیشگیری از عفونت قارچی در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک ماست بخورید زیرا محیط‌های کشت زنده و فعال دارد. اگر به عفونت قارچی مبتلا باشید می‌توانید از کرم‌های ضد قارچ استفاده کنید.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم