11 فایده چای سیاه

آیا تابه‌حال اطرافیان درباره مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار شما مانند چای و قهوه اظهارنظر کرده‌اند؟ اگرچه زیاده‌روی در مصرف هر چیزی مضر است اما یک فنجان اضافی چای سیاه چندان مضر نیست. اگرچه افراد مختلف سلایق متفاوتی دارند اما انتخاب یک فنجان چای سیاه می‌تواند یک انتخاب سالم باشد. جای سبز و سیاه از درختچه‌ای به نام کاملیا سیننسیس به دست می‌آیند اما با روش‌های متفاوت. برگ‌های این گیاه را خشک کرده، خرد کرده و گرما می‌دهند، اما برگ‌های چای سیاه پیش از مرحله نهایی گرمادهی تخمیر هم می‌شود.

در اینجا 11 فایده چای سیاه را به شما معرفی می‌کنیم. اگرچه گفته می‌شود که برای بهره‌وری از فواید چای سیاه باید آن را بدون قند یا شیر مصرف کرد.

1. سلامت دهان: تحقیقات نشان می‌دهد که چای سیاه از تشکیل پلاک دهان و رشد باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی و فساد دندان می‌شود، جلوگیری می‌کند. پلی فنل های موجود در چای سیاه باکتری‌های مضر را از بین برده و مانع فعالیت آنزیم‌های باکتریایی و چسبیدن پلاک‌ها به دندان می‌شود.

2. سلامت قلب: طبق یک مقاله عربی با عنوان “مصرف چای سبز و سیاه و احتمال سکته” که در سال 2009 انجام گرفت، بدون توجه به شرایط اقلیمی زندگی، افرادی که روزانه 3 فنجان یا بیشتر، چای می‌نوشند، از افرادی که روزانه کمتر از 1 فنجان چای سیاه می‌نوشند، 21% کمتر به سکته قلبی دچار می‌شوند.

3. آنتی‌اکسیدان‌ها: چای سیاه دارای پلی فنل است، آنتی‌اکسیدان‌هایی که از آسیب DNA در نتیجه تنباکو یا مواد شیمیایی خودداری می‌کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات متفاوت است و اگر در رژِم غذایی روزانه‌مان باشد می‌تواند ما را به یک زندگی سالم سوق دهد.

4. پیشگیری از سرطان: اگرچه برای این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز است اما برخی یافته‌ها نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی فنل ها و کاتچین های موجود در چای می‌تواند از برخی از انواع سرطان پیشگیری کند. گفته می‌شود زنانی که روزانه به‌طور مرتب چای سیاه می‌نوشند نسبت به سایر زنان کمتر به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

5. سلامت استخوان‌ها: گفته می‌شود که به دلیل مواد مغذی موجود در چای، مصرف روزانه آن سلامت استخوان را افزایش داده و احتمال آرتروز را کاهش می‌دهد.

6. کاهش احتمال ابتلا به دیابت: طبق یکی از تحقیقات انجام‌شده روی افراد مسن جزایر مدیترانه مشخص شد افرادی که در مدت‌زمان طولانی و به‌طور مرتب چای سیاه می‌نوشیدند (برای مثال 1 یا 2 فنجان در روز) 70% کمتر از سایرین به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شدند.

7. کاهش استرس: همه ما درباره اثر آرامش‌دهنده چای سیاه خبر داریم. چای سیاه نه‌تنها پس از یک روز طولانی خستگی را رفع می‌کند بلکه طبق تحقیقات آمینواسید تیانین موجود در چای سیاه به آرامش و تمرکز کمک می‌کند. همچنین چای سیاه در صورت مصرف منظم، میزان هورمون استرس، کورتیزول، را کاهش می‌دهد.

8. سلامت سیستم ایمنی: چای سیاه دارای آنتی‌ژن آلکیلامین است که سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. همچنین دارای تانین هایی است که علیه ویروس جنگیده و از ما در برابر آنفولانزا، آنفولانزای معده و ویروس‌های مشابه، محافظت می‌کنند.

11 فایده چای سیاه

9. سلامت سیستم گوارش: این تانین ها علاوه بر تأثیر مثبت بر سیستم ایمنی، بر بیماری‌ها و مشکلات معده و روده نیز تأثیر مثبت گذاشته و فعالیت سیستم گوارش را کاهش می‌دهد.

10. افزایش انرژی: برخلاف سایر نوشیدنی‌هایی که میزان کافئین آن‌ها بالا است، میزان کم کافئین موجود در چای خون‌رسانی به مغز را افزایش داده و درعین‌حال قلب را بیش‌ازحد تحریک نمی‌کند. همچنین فعالیت قلب، کلیه سیستم تنفسی و متابولیسم را افزایش می‌دهد.

11. عامل شادی: یک فنجان چای می‌تواند شادابی قلبتان را افزایش داده و بر صورتتان لبخند زیبایی به وجود آورد.

11 فایده چای سیاه
                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم