3 جنبه از زندگی ما که توسط تکنولوژی مختل شده است

تکنولوژی همیشه بر زندگی ما نقش مهمی داشته و به روش های مختلف زندگی ما را بهبود می بخشد. بااین حال اگر در بکارگیری تکنولوژی محتاط و هوشیار نباشیم، ممکن است جوانب مختلف زندگی ما را تحت الشعاع قرار دهد. به همین دلیل باید بدانیم که به چه دلیل از تکنولوژی، مخصوصا ابزارهایی که امروزه  به دلیل کارایی و تاثیرشان به آن ها معتاد شده ایم، استفاده می کنیم. زیرا تکنولوژی به راحتی می تواند حواس ما را پرت کند، مطمئنا برای همه پیش آمده که ناگهان به ساعت نگاه کنید و متوجه شوید که پنج ساعت در فیس بوک چرخیده اید. برای من که بارها پیش آمده، تقریبا مطمئنم که شما هم از این دست تجربه های مشابه داشته اید.

معمولا وقتی از خانه خارج می شوم حواسم به رفتار مردم است، یک جورهایی به این کار عادت کرده ام. اما متاسفانه هرروز افرادی را میبینم که در حین پیاده روی سرشان در گوشی های موبایل شان است و در توییتر خود گشت وگذار می کنند، و یا زوج هایی که در رستوران نشسته اند، هرکدام سرشان پایین است، یا تایپ می کنند ویا فقط چیزی را جستجو می کنند. (احتمالا یا غدا سفارش می دهند و یا به یکدیگر پیام می دهند!) به همین صورت در محیط های مختلف رفتار افراد را زیر نظر گرفتم. البته من کسی را قضاوت نمی کنم چون این رفتار به نوعی عادت تبدیل شده و حتی خیلی وقت ها متوجه می شوم که خودم هم ناخواسته همان رفتار را دارم. بنابراین این پست از تجربیات شخصی خودم برگرفته شده است و می خواهم نشان دهم که چگونه تکنولوژی از طریق سه راه مختلف نه تنها زندگی ما را بهبود نبخشیده بلکه جریان آن را نیز مختل نموده است.

متوجه شدم که استفاده مداوم از تلفن همراه و تکنولوژی های دیگر، زندگی ام را از سه جنبه تحت تاثیر قرار داده است. اگر شما هم شبیه من باشید پس با این مسئله درگیر هستید. اما انسان های بسیاری وجود دارند که تحت تاثیر اثر منفی تکنولوژی قرار گرفته اند اما حتی از آن آگاه نیستند. پس دراولین قدم باید خودمان آگاه شویم و سپس از طریق روش هایی، الگوی رفتاری خود را تغییر دهیم. پس به سراغ اصل مطلب می رویم! سه جنبه ای که تحت تاثیر قرار گرفته را نشان می دهیم و سپس برای جلوگیری ازاین تاثیر منفی پیشنهادهایی را ارائه خواهیم داد.

در لحظه زندگی کردن

در واقع چیزهایی که پیش رو ما قرار دارد، زندگی ما را تشکیل می دهد، ما آن را ” زمان حال” می نامیم. “زمان حال” یک نعمت باارزش و بی همتاست. اما استفاده مداوم از تکنولوژی، ما را از نعمت زندگی در زمان حال، محروم می کند. بنابراین دیگر به آسمان آبی، گل ها و یا زیبایی های زندگی توجه نمی کنیم. حتی زمانی که درحال رانندگی پیام می دهیم، به جاده هم توجه نمی کنیم. درحقیقت به تنها چیزهایی که توجه می کنیم، ایمیل، پیام ها و شبکه های اجتماعی هستند. این لحظه ها زندگی ما را می سازند، بنابراین باید تا جای ممکن به آن ها توجه کنیم و قدر لحظه های زندگی مان را بدانیم. اما تکنولوژی اغلب ما را از این نعمت محروم می کند. توصیه من به شما این است که در طول روز دستگاه هوشمند خود را کنار بگذارید، به زمان حال توجه کنید و از زیبایی های زندگی استفاده کنید. بدون برداشتن تلفن همراه خود به پیاده روی بروید، و از طبیعت و زیبایی های زندگی که خارج از دنیای مجازی هستند، لذت ببرید. توجه کردن به زندگی و محیط اطراف و در لحظه زندگی کردن، به زندگی شما رنگ دیگری می بخشد که باعث می شود بخواهید این تجربه را بیشتر و بیشتر تکرار کنید.

اضطراب و نگرانی ناشی از تکنولوژی

تکنولوژی دنیای بزرگی را به شما نشان می دهد، دراین دنیای مجازی می توانید به هرچیزی که می خواهید، از قبیل اطلاعات، محصولات، وبلاگ ها، و فعالیت های اجتماعی دسترسی نامحدود داشته باشید، شما حتی می توانید در هرلحظه با فردی در جهان ارتباط برقرار کنید. اما این دنیای بزرگ مجازی، نگرانی ها و مشکلاتی را نیز به همراه می آورند. دوستان، روسا، همکاران و خانواده ما می توانند در یک ثانیه با ما ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل همیشه نگران این هستیم که چه کسی به ما نیاز دارد، با ما چکار دارد و غیره. بنابراین در دست داشتن آن و کنترل کردن مداوم آن، یک حالت اضطراب و نگرانی بوجود می آورد که برای سلامت ذهنی و فیزیکی ما مضر است. ارتباط مداوم و گزینه ها و دسترسی نامحدود، اضطراب و نگرانی مضاعفی بوجود می آورد. پس به استراحت نیاز داریم، البته منظورم از استراحت استراحت کردن واقعیست نه نرم افزار آن. بنابراین از دنیای مجازی آشفته فاصله بگیرید و به دنیای واقعی برگردید. شاید زندگی تان به تکنولوژی گره خورده باشد، اما آن دنیای مجازی زندگی واقعی شما نیست. بنابراین در طول روز یا عصر، اتصال خود را قطع کنید و فعالیت هایی انجام دهید که به اینترنت نیازی ندارند.

ارتباطات انسانی

تکنولوژی به ما این فرصت را می دهد تا با هر فردی که می خواهیم مستقیما ارتباط برقرار کنیم. آیا انسان ها دیگر ارتباط حضوری دارند؟ آیا به هم نامه می نویسیم و یا به خانه های هم می رویم؟ ما موجودات اجتماعی هستیم، بنابراین به ارتباطات اجتماعی واقعی نیاز داریم نه پیام دادن، توییت کردن و یا لایک کردن پست های فیس بوک. پس با افراد اطراف خود حضورا و بدون تلفن همراه، ارتباط برقرار کنید تا تفاوت را احساس نمایید. فردی را که دوست دارید در آغوش بگیرید و برای ملاقات های حضوری، وقت صرف کنید. بنابراین برنامه ای ترتیب دهید و خانواده و افرادی را که به آن ها علاقه دارید را دعوت کنید، از آن ها بخواهید تلفن همراه خود را خاموش کنند، و با یکدیگر صحبت کنید. ممکن است در ابتدا مشکل باشد اما به شما و دوستان تان کمک خواهد نمود.

خیلی وقت ها ممکن است که بیش از حد در دنیای مجازی باشیم. ارتباط خود را با انسان های افراد خود قطع کرده و بیش از حد لازم در iCloud وقت بگذرانیم. حقیقت این است که تکنولوژی زندگی ما را شادتر نکرده. البته منظورم این نیست که کاملا تکنولوژی را کنار بگذارید چون فواید بسیاری دارد. اما مانند هرچیز دیگری اگر در استفاده از آن افراط کنیم، با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. پس از تکنولوژی آگاهانه استفاده کنید و ببینید آیا در جنبه هایی از زندگی شما که اشاره کردیم، تداخل ایجاد می کند یا خیر. تغییرات به تدریج اتفاق می افتد بنابراین به تدریج از تکنولوژی فاصله بگیرید. سپس خواهید دید که بدون استفاده از دنیای مجازی، زندگی تان چقدر آرام و لذت بخش خواهد بود.

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. محمد

    خرداد 30, 1400

    میشه اضطراب (اظطراب) رو اصلاح کنین؟!

    پاسخ

  2. محمد

    خرداد 30, 1400

    میشه به اینا
    بهای بیشتر از حد نیاز به نظر و مورد پسند واقع شدن از طرف دیگران
    و اهمیت زیادی دادن به سبک زندگی دیگران و رصد کردن حرکاتشان
    رو هم اضافه کرد؟

    پاسخ