سکوت می‌تواند بر مغز ما تأثیر مثبتی بگذارد

در این دنیای شلوغ و پرسروصدا سکوت بسیار باارزش است. سکوت همانند آب شفاف می‌تواند منبع آرامش باشد. برای مثال، تصور کنید لپ‌تاپتان هنگام کار کردن سروصدا نکند، برای تعطیلات به یک منطقه آرام و به‌دوراز شلوغی بروید و یا اینکه در شلوغی از هدفون استفاده کنید. این تصورات آرام‌بخش هستند، مگر نه؟

مطالعه درباره سکوت تصادفی انجام شد

در سال‌های اخیر ثابت شده بود که سکوت افراد را آرام نموده، ارتباط آن‌ها با دنیای بیرون را افزایش داده و صدای درون آن‌ها را رسا می‌کند، بااین‌حال بیشتر این تحقیقات بر روی شلوغی و سروصدا انجام گرفته بود نه سکوت.

بله، بسیاری از محققان پدیده سکوت را به‌طور تصادفی مطالعه نموده‌اند. برای مثال، در تحقیقی که در سال 2006 بر روی تأثیرات موسیقی انجام گرفت، لوسیانو برناردی این مطلب را گزارش نمود:

“ما درباره تأثیرات سکوت هیچ برنامه‌ای نداشتیم و اصلاً قرار نبود بر روی آن مطالعه‌ای انجام دهیم.”

اما بر اساس این تحقیق، سکوت بر روی مغز ما چه تأثیری می‌گذارد؟

دو دقیقه سکوت فعالیت مغز را تحریک می‌کند

در این تحقیق برناردی در هنگام گوش دادن به 6 آهنگ دو تغییر فیزیولوژیک را مشاهده نمود: طبق گفته برناردی:

“در تمام انواع آهنگ‌ها تغییرات فیزیولوژیک مشاهده شد. ”

اما چیزی که جالب بود این بود که در هنگام توقف آهنگ‌ها و سکوت مطلق – سکوت دودقیقه‌ای- تغییر عملکرد مغز مشاهده می‌شد و جالب‌تر اینکه این تغییر در هنگام شنیدن آهنگ‌های آرامش‌بخش مشاهده نمی‌شد. بنابراین یافته دیگر برناردی این بود که در هنگام برقراری سکوت بعد از شنیدن آهنگ و سروصدا، فعالیت مغز بیشتر می‌شود. این یافته او در تحقیقات مایکل ور که در سال 2010 انجام گرفت نیز ثابت شد.

سکوت بر قوه شنوایی ما تأثیر می‌گذارد

تحقیقات ور در سال 2010 که بر عملکرد مغز موش‌ها در هنگام شنیدن سروصدا انجام گرفت، نتایج جالبی ارائه داد. درحالی‌که شنیدن صدا قوه شنوایی را تحریک می‌کند، سکوت هم همین تأثیر را دارد. زیرا در هنگام سکوت شبکه مجزایی از نورون‌ها فعال می‌شوند. ور می‌گوید:

“توقف یک‌صدا همان تأثیری را دارد که شروع آن داشته است”

سکوت چگونه می‌تواند بر قوه شنوایی ما تأثیر بگذارد؟

این سؤال توسط زیست‌شناس دانشگاه دوک، یعنی ایمکه کیرست، پرسیده شد. او در سال 2013 بر تأثیر صدا بر مغز موش‌های بالغ مطالعه می‌کرد. 4 صدای متفاوت برای 4 گروه موش پخش شد: موسیقی، صدای موش‌های نابالغ، نویز سفید و سکوت.

همانند تحقیقات گذشته این تحقیق نیز نشان داد که سکوت تأثیر قابل‌توجهی دارد. تمام صداها تأثیر کوتاه‌مدتی داشتند، اما سکوت چه؟

دو ساعت سکوت در روز فعالیت سلولی در هیپوکامپ را افزایش می‌دهد – ناحیه‌ای در مغز که مسئول حافظه و احساسات است. این نتیجه او را گیج کرد. اما سپس به این نتیجه رسید – نبود صدا موجب بیش فعالی موش‌ها خواهد شد.

درحالی‌که افزایش تقسیم و عملکرد سلول‌ها چندان برای سلامت مفید نیست، اما سلول‌ها را به سلول‌های عصبی فعال تبدیل می‌کند (سلول‌هایی که مسئول انتقال پیام‌های عصبی هستند). کیرست اعتقاد داشت که:

“سکوت باعث تبدیل‌شدن سلول‌ها به سلول‌های عصبی شده و آن‌ها را به سیستم عصبی وارد می‌کنند.”

سکوت باعث افزایش تفکر و خودشناسی می‌شود

سکوت نه‌تنها به سلول‌ها کمک نموده بلکه باعث افزایش تعقل و تفکر خواهد شد. بخشی از مغز ما که وظیفه تفکر و تجزیه‌وتحلیل را بر عهده دارد همیشه فعال است. برای مثال توانایی تشخیص خطر بر عهده این بخش است. طبقه گفته جوزف موران، نویسنده مقاله “مغز چه اطلاعاتی درباره خودمان در اختیار ما قرار می‌دهد؟”، هنگامی‌که ما درباره خودمان تعقل می‌کنیم فعالیت این بخش از مغز افزایش می‌یابد.

بر اساس گفته‌های مارون و همکارانش، مغز اطلاعات مختلفی را جمع‌آوری می‌کند، سپس زمانی که در سکوت به سر می‌بریم، مغز آمادگی بیشتری دارد تا با آزادی کامل این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل نموده و جایگاه شما را در جهان نشان دهد. بنابراین سکوت قوه تفکر و خودشناسی را تقویت می‌کند.

بنابراین نورد ویکمن، محقق و کارشناس درزمینهٔ مطالعه موسیقی و فرهنگ، بهترین تعریف را ارائه می‌دهد:

“اگر می‌خواهید خود را بشناسید باید در کنار خود مانده، و قادر باشید با خودتان بحث کنید و خود را تنها نگذارید.”

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم