10 غذا و خوراکی رایج که باعث یبوست می‌شوند

یبوست یکی از مشکلات آزاردهنده است که می‌تواند فرد را اذیت کند. ازآنجایی‌که این مشکل بسیار رایج است ممکن است هر فردی را به خود دچار نموده و ورم و گاز معده را موجب شود. در حقیقت این مشکل به میزان فیبر مصرفی بستگی دارد. درحالی‌که زنان باید روزانه 25 گرم فیبر مصرف کنند، نیاز مردان روزانه 38 گرم است. درصورتی‌که میزان فیبر مصرفی شما از این مقدار کمتر باشد به یبوست دچار خواهید شد. ازآنجایی‌که در رژیم غذایی اغلب ما مواد غذایی مختلف دیده می‌شود باید بدانیم که برخی از آن‌ها باعث ایجاد یبوست خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل از مصرف این خوراکی‌ها خودداری کنید.

10. غذاهای فراوری‌شده

تا حد امکان از خوردن غذای فراوری‌شده خودداری کنید. زیرا این خوراکی‌های ضررهای مختلفی دارند. در شرایط عادی باید این غذاها را به‌صورت محدود مصرف کنید. درصورتی‌که یبوست دارید مصرف این غذاها برای شما حکم سم را دارد. میزان فیبر این غذاها بسیار محدود است و همان‌طور که گفتیم غذاهای کم فیبر برای یبوست خوب نیست. در صورت مصرف این غذاها آب فراوان بنوشید. مصرف زیاد آب مانع از یبوست، ورم و گاز معده خواهد شد.

9. گوشت و تخم‌مرغ

اغلب ما در رژیم غذایی خود از گوشت و تخم‌مرغ استفاده می‌کنیم. اگرچه در بیشتر موارد مصرف این غذاها بدون اشکال است اما گاهی ممکن است یبوست ایجاد کند. مخصوصاً اگر بیش‌ازحد مصرف شوند. درست است که گوشت و تخم‌مرغ منبع اصلی پروتئین محسوب شده و برای سلامتی مفید هستند اما مصرف بیش‌ازحد آن‌ها مفید نیست. مخصوصاً اگر مشکلات یبوستی داشته باشید که در آن صورت باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید. بهتر است به‌جای مصرف آن‌ها از منابع فیبر استفاده کنید. به‌جای آن از منابع غنی پروتئین یعنی حبوبات، لوبیا و نخودفرنگی استفاده کنید که هم میزان چربی آن‌ها کمتر از گوشت بوده و هم فیبرشان بیشتر است.

8. لبنیات

شیر، ماست، بستنی، پنیر و غیره لبنیاتی هستند که مصرف بیش‌ازحد آن‌ها می‌تواند یبوست ایجاد کن. مخصوصاً در کودکان. البته منظورمان این نیست که باید مصرف آن‌ها را متوقف کنید. بلکه آن را به میزان تعادل مصرف کنید. به‌جای شیر از شیر بادام استفاده کنید که حاوی فیبر بوده و برایتان مفید است.

7. شکلات

به‌احتمال‌زیاد شکلات یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های جهان است اما متأسفانه می‌تواند شما را دچار مشکل کند. دلیلش این است که اغلب شکلات‌های صنعتی از مقدار زیادی شیر تهیه شده‌اند که برای افرادی که به لاکتوز و لبنیات حساس هستند مشکل ایجاد می‌کند. بله، البته که همه ما شکلات دوست داریم. اما گاهی اوقات باید مراقب باشیم. اما اگر نمی‌توانید در مقابل مصرف آن خودداری کنید شکلات تلخ بخورید. این شکلات به شکلات شیری یا شیر ترجیح داده می‌شود.

6. موز نرسیده

موز نرسیده می‌تواند معده شما را به مشکل دچار کند. زیرا سرشار از نشاسته بوده و هضم آن دشوار است. بنابراین هضم و دفع آن دشوارتر است. کمی صبر کنید و موز رسیده مصرف کنید. برخلاف آن موز رسیده به یبوست کمک می‌کند و از بروز آن جلوگیری می‌کند.

5. برنج

تعجب کردید؟ برنج غذای اصلی نیمی از مردم جهان به شمار می‌آید. بنابراین شاید تعجب کنید که این ماده دلیل اصلی یبوست است. برنج یک ماده غذایی سالم است. اما پیش از آماده شدن برای مصرف روی آن اقداماتی انجام می‌شود و اغلب مواد مغذی آن را از بین می‌برد. به همین دلیل باید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید که خواص آن از برنج سفید بیشتر است. برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر بوده و از برنج سفید بهتر است. بنابراین شاید بهتر باشد رژیمتان را تغییر دهید.

4. قهوه

قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار و انرژی‌زا حاوی مقادیر بالای کافئین هستند. کافئین نه‌تنها موجب یبوست شده بلکه آب بدن را کاهش می‌دهند. مقادیر بالای کافئین خون‌رسانی به کلیه را افزایش داده و جذب سدیم را کاهش می‌دهند. شاید این خبر برای افرادی که زیاد قهوه می‌نوشند ناخوشایند باشد. زیرا امروزه مصرف قهوه افزایش یافته است. بهترین راه این است که مصرف آب را افزایش دهیم. زیرا عاری از کافئین بوده، ارزان و در دسترس است. باید روزانه حداقل 3 لیتر آب بنوشیم. اگر صبح دانه کتان را با آب گرم بنوشیم یبوستمان از بین می‌رود.

3. الکل

الکل هم مانند کافئین موجب کم‌آبی بدن خواهد شد. با مصرف الکل هورمون ضدافسردگی کاهش می‌یابد. همچنین تمایل بیشتر به ادرار آب بدن را کمتر می‌کند. در صورت مصرف زیاد به فرد حالت تهوع دست داده و آب بدنش کمتر می‌شود. همچنین مصرف الکل مانع از عملکرد صحیح بدن می‌شود. بهترین راه این است که مایعات الکترولیت مصرف کنیم که از دست دادن سدیم و پتاسیم ناشی از الکل را جبران می‌کنند. اگر الکلی هستید بهتر است به‌جای مصرف الکل خود را به آب عادت دهید.

2. گلوتن

گلوتن می‌تواند در غذاهای روزانه ما وجود داشته باشد، غذاهایی که از گندم، منبع اصلی گلوتن نان، پاستا، نان پیتزا، چاودار، جو و غذاهای پخته شده دیگر می‌باشند. منابع دیگر گلوتن عبارت‌اند از سیب‌زمینی سرخ‌شده، نان بیگل، سالاد، سس و ادویه. به‌طورکلی گفته می‌شود که بهتر است از غذاهای نان دار و سس زده‌شده خودداری کنید. اگرچه رژیم غذایی عاری از گلوتن هزینه‌بر است اما می‌توان به‌جای آن از سیب‌زمینی شیرین، پرتقال و میوه‌ها و سبزیجات دیگر خودداری کنید. گلوتن باعث ورم، کم‌آبی بدن و یبوست خواهد شد.

1. دارو

بله درست خواندید. برخی از داروها یبوست ایجاد می‌کنند. برای مثال، داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب، مسکن، داروهای کاهش کلسترول، آنتی‌اسید، داروهای فشارخون و مکمل‌های آهن. البته در مصرف داروها باید با پزشک خود مشورت کنید و عوارض آن را هم در نظر بگیرید. یبوست یکی از عوارض اصلی داروهاست، مخصوصاً اگر در مقادیر بالا مصرف شده و یا این داروها را شامل شوند. بهتر است این داروها را با آب زیاد مصرف کنید. همچنین با مصرف میوه و سبزی فیبر بدن را افزایش داده و یا دانه کتان مصرف کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم