9 راز داشتن فرزندان با اعتمادبه‌نفس

9 راز داشتن فرزندان با اعتمادبه‌نفس
به تعاریف خود دقت کنید

البته که فرزندان شما به تأیید و تشویق نیاز دارند، حالا چه می‌خواهند راه بروند، توپ‌بازی کنند و یا نقاشی بکشند. اما شاید آن‌قدر از آن‌ها تعریف کنید که ندانند واقعاً چه زمانی پیشرفت داشته‌اند و باید از آن‌ها تعریف کنید. آن‌ها ممکن است متوجه شوند در تعاریف خود اغراق می‌کنید و دیگر به آن‌ها توجه نکنند. زمانی که فرزندتان کاری که باید انجام می‌داد را انجام داد از او تعریف نکنید. زمانی که برای مثال دندانش را مسواک می‌زند یا لباس‌هایش را جمع می‌کند تنها تشکر کنید. یا زمانی که فرزندتان نقاشی می‌کند به‌جای این که بگویید عالی است بگویید رنگ بنفش را خیلی خوب استفاده کرده‌ای.

فرزند خود را نجات ندهید

طبیعی است که همیشه تلاش کنید فرزندتان صدمه نبیند، ناامید نشود و یا اشتباه نکند، اما اینکه او را به تولدی دعوت کنید که خودش نمی‌خواهد و یا مربی‌اش را مجبور کنید به او فرصت بیشتری بدهد در حقیقت به او هیچ کمکی نکرده‌اید. به گفته پزشکان بچه‌ها باید ناراحتی، شکست و عصبانیت را تجربه کنند. آن‌ها باید بر موانع غلبه کنند نه اینکه آن‌ها را حذف نمایند. آن‌ها باید تلاش کنند و بدانند به دلیل اشتباهاتشان نقد نمی‌شوند. همچنین پزشکان معتقدند والدین هم باید گاهی به‌عمد اشتباه کنند تا کودکانشان ببینند آن‌ها هم اشتباه می‌کنند و اشتباه کردن امری طبیعی است.

به آن‌ها اجازه دهید تصمیم‌گیری کنند

زمانی که فرزندتان از کودکی تصمیم‌گیری کند زمانی که بزرگ شد به قضاوت خود اعتماد خواهد کرد. البته نه اینکه کاملاً دست او را باز بگذارید بلکه دو یا سه گزینه به او معرفی نموده و اجازه دهید یکی را انتخاب کند. برای مثال اگر فرزند 3 ساله خود نپرسید برای نهار چه می‌خواهد بلکه پاستا، کره بادام‌زمینی و ژله را در مقابلش قرار دهید. در این صورت فرزندتان خواهد دانست که تصمیم اصلی را شما اتخاذ می‌کنید. دختر 8 ساله گلوریا دوست دارد لباس پسرانه بپوشد و موهایش را کوتاه کند. مادرش دراین‌باره گزینه‌هایی در اختیارش قرار می‌دهد اما در موارد مهم‌تر خودش تصمیم می‌گیرد.

به نیمه‌پر لیوان توجه کنید

اگر فرزندتان در امری شکست خورده و ناراحت است به او کمک کنید تا خوش‌بین باشد. به‌جای اینکه فقط به او بگویید خوش‌بین باشد به او کمک کنید تا شرایط و نقاط ضعفش را بهبود بخشیده و به اهدافش نزدیک شود. اگر روخوانی‌اش از همکلاسی‌ها ضعیف‌تر است به او بگویید هرکس سرعت مشخصی دارد و در این کار به او کمک کنید. اگر در نمایش مدرسه نقشی به او نداده‌اند نگویید ازنظر من تو یک ستاره‌ای بلکه به او کمک کنید تا برای دریافت نقش‌های بعدی در آینده تلاش کند.

به علایق اش توجه کنید

فعالیت‌های مختلف را به فرزند خود معرفی نموده و به او کمک کنید تا فعالیت موردعلاقه خود را بشناسد. کودکانی که به یک حیطه خاص علاقه‌مند هستند معمولاً به آن علاقه افتخار کرده و در مراحل دیگر زندگی موفق‌تر هستند. داشتن یک سرگرمی خاص باعث می‌شود فرزند شما فعال‌تر شده و در مدرسه با همکلاسی‌ها رابطه بهتری داشته باشد، بخصوص اگر در برقراری ارتباط ضعیف عمل می‌کند. برای مثال اگر فرزند پسرتان به نقاشی علاقه دارد اما سایر همکلاسی‌های او به فوتبال علاقه دارند به او کمک کنید تا نقاشی‌های ورزشی بکشد. یا اینکه می‌تواند از آثار خود کتابی تهیه کرده و به همکلاسی‌ها نشان دهد.

قابلیت حل مشکلات را در او افزایش دهید

طبق گفته روانشناسان زمانی که کودکان از پس مشکلات خود برمی‌آیند اعتمادبه‌نفس بیشتری کسب می‌کنند. شما می‌توانید حتی به فرزندان کوچک هم بیاموزید که چگونه مشکلات خود را حل کنند. اگر فرزندتان از همکلاسی‌هایش به شما شکایت کرد که اسباب‌بازی‌اش را گرفته است، از او بپرسید که چگونه می‌توان آن مشکل را حل کرد و اسباب‌بازی را پس گرفت. سپس از او بپرسید اگر ماشین را پس گرفت چه می‌شود. سپس از او بپرسید آیا راه‌های دیگری نیز مدنظر دارد؟ برای مثال یک کودک 4 ساله نظرش این بود که به دوستم می‌گویم: اگر باهم بازی کنیم بهتر است تا بخواهی به‌تنهایی بازی کنی.”

به دنبال راه‌هایی برای کمک به دیگران باشید

زمانی که کودکان کاری انجام می‌دهند، هرچند هم کوچک، اعتمادبه‌نفس بیشتری کسب می‌کنند. می‌توانید به فرزندان خود مسئولیت‌هایی داده و بخواهید تا در کارهای خانه به شما کمک کنند. سپس رفته‌رفته وظایف سنگین‌تری در اختیارش قرار دهید تا بیشتر تلاش کرده و اعتمادبه‌نفسش افزایش پیدا کند.

فرصت‌هایی در اختیار او قرار دهید تا با بزرگ‌ترها بیشتر وقت بگذرانند

فرزندان دوست دارند با دوستانشان وقت بگذرانند اما باید در اطرافشان بزرگ‌سال هم باشد. وقت‌گذرانی با بزرگ‌سالان دنیای فرد را بزرگ‌تر می‌کند، بنابراین او را وادار کنید با اطرافیان شما حرف بزنند و نقطه نظرات متفاوتی کسب نماید. محققان معتقدند که ارتباط با معلم، فامیل، پرستار یا دوست والدین، انعطاف‌پذیری فرزند شما را افزایش می‌دهد.

درباره آینده تصویرسازی کنید

اگر کودکان بتوانند موفقیت خود در آینده یا انجام یک کار مهم را تصویرسازی کنند اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهند داشت. بنابراین درباره انتخابات خود و اطرافیان با فرزند خود صحبت کنید. فرزندتان ممکن است بخواهد یک خواننده پاپ یا فضانورد شود، بنابراین تصورات او را زیرسوال نبرید. حتی اگر نظر خود را تغییر دهد هم ایراد ندارد مهم این است که به اهدافش فکر کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم