معرفی فیلم “پس از طوفان” (After the Storm)؛ اثری تأمل‌برانگیز و حقیقی

“هیروکازو کورئیدا” یکی از معروف‌ترین کارگردان‌های ژاپنی است که برای ساخت فیلم “دزدان فروشگاه” (Shoplifters) نامزدی اسکار و کن را در کارنامه‌اش به ثبت رساند. سبک فیلمسازی این کارگردان درام و خانوادگی است و فضاسازی فیلم‌هایش واقعی و خالی از هرگونه زرق و برق و عناصر اضافه‌ای است که ممکن است بیننده را از حس همدردی و نزدیکی با کارکترها فاصله دهد. فیلم “پس از طوفان” دیگر اثر این کارگردان است که فضای قابل لمس و روایت آرام آن می‌تواند برای مخاطبان لذت‌بخش باشد. در ادامه این مقاله به معرفی این فیلم پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “پس از طوفان” (After the Storm)
  • ژانر: درام
  • کارگردان: “هیروکازو کورئیدا” (Hirokazu Kore-eda)
  • بازیگران: “هیروشی آبه”، “کیرین کیکی”، “یوکو ماکی”
  • سال تولید: 2016
  • زبان: ژاپنی
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.4/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96/100

تریلر فیلم

یک اثر سینمایی هرقدر که به زندگی واقعی شباهت بیشتری داشته باشد، مسلما ارتباط بهتری هم با مخاطبش برقرار کرده و در نهایت نیز ممکن است درس بزرگی درباره زندگی به ما بدهد. فیلم‌های درام معمولا دریچه‌ی جدیدی را برای نگاه کردن به زندگی، نحوه‌ی برخورد با کاستی‌ها آن وانتخاب‌ها و تصمیم‌ها را به رویمان می‌گشایند که دنبال کردن داستان این فیلم‌ها برای تماشاگران حرفه‌ای سینما همیشه لذت‌بخش و آموزنده بوده‌است.

فیلم “پس از طوفان” روایتی از زندگی یک نویسنده مرد به‌نام ریوتا است که در زندگی‌اش شکست‌خورده و بعد از گذشت پانزده سال از نگارش اولین رمانش، هنوز موفق به ادامه کار نویسندگی نشده و در یک شرکت خصوصی کاراگاهی مشغول به کار است؛ ریوتا فردی معتاد به قمار است و باوجود آگاهی‌اش نسبت به زیان‌بار بودن این کار مدام آن را تکرار می‌کند، انگار که بخواهد به خودش ثابت کند که او هم مانند خیلی‌های دیگر در انجام کاری مهارت دارد و می‌تواند آن را تحت هر شرایطی به‌خوبی انجام دهد.

همسر ریوتا از او جدا شده و با تنها پسرشان زندگی می‌کند؛ تلاش‌های ریوتا برای جلب کردن توجه پسرش و بازگرداندن همسرش به زندگی با او بی‌نتیجه مانده و بی‌مسئولیتی ریوتا را بیش از پیش به رخش می‌کشد. مادر و خواهر او نیز به همین نتیجه‌ رسیده‌اند؛ چنان که در سکانس ابتدایی فیلم هم می‌بینیم، مادر و خواهر ریوتا در آشپزخانه کوچک خانه که دکور و فضایش به‌خوبی ما را برای ادامه جریان فیلم آماده می‌کند، نشسته‌اند و درباره ریوتا صحبت‌ می‌کنند؛ حرف‌هایی که به‌خوبی نشان می‌دهد ریوتا تا چه اندازه از چشم خانواده‌اش افتاده و قول‌ها حرف‌هایش درباره بهتر شدنش بی‌اساس بوده‌است.

پدر ریوتا به‌تازگی فوت کرده و این امر باعث شده تا او با مادرش ارتباط بیشتری برقرار کند، گرچه بیشتر سر زدن‌های ریوتا به خانه مادرش به‌خاطر پیدا کردن اشیای با ارزش برای گرو گذاشتن یا فروختن و کسب مقداری پول است، اما همین رفت‌وآمدها او و زندگی‌اش را درنهایت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

“پس از طوفان” یک درام دوست‌داشتنی است که درک واقعی‌اش دقت زیاد مخاطب را می‌طلبد، بازیگران این فیلم با مهارت بسیار بالایی و با استفاده از تغییر حالات چهره خود، حالات درونی‌شان را به نمایش گذاشته و این اتفاق آنقدر ظریف کار شده‌است که اگر داستان فیلم را سرسری گرفته باشیم متوجه آن نخواهیم شد. طوفان حادثه‌ی خطرناک و آزاردهنده‌ای است که در این فیلم از آن به‌عنوان مرحله‌ای از پاکسازی و تطهیر شخصیت‌ها استفاده شده؛ عنوانی که می‌توان آن را با تغییر و تحول زندگی تطبیق داد.

تصاویری از فیلم “پس از طوفان”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم