زمانی که بدون خوردن آب کافی رانندگی می‌کنید، همانند این است که در حالت مستی رانندگی کرده‌اید

آیا تابه‌حال پیش ‌آمده که در حین رانندگی اشتباهات جزئی انجام دهید؟ سبقت بگیرید و یا اینکه از سمت دیگر جاده برانید؟ تصور می‌کنید چون هوشیار هستید پس نباید نگران چیزی باشید. شاید دلیلش این باشد که خسته هستید.

اما باید بگویم که دلیلش چیز دیگری است.

یکی از تحقیقات نشان داده است زمانی که راننده خسته است تنها 47 اشتباه رانندگی جزئی انجام می‌دهد. اما زمانی که از کم‌آبی بدن رنج می‌برد، 101 اشتباه از او سر می زند، در حقیقت تعداد اشتباهاتش دو برابر شده است. این تعداد اشتباه تقریباً به‌اندازه اشتباهاتی است که فرد در حالت مستی انجام می‌دهد.

در طی این تحقیق، در هر ساعت به شرکت‌کنندگان 200 میلی‌لیتر مایعات داده شد و در روز آزمایش کم‌آبی بدن هم فقط 25 میلی‌لیتر مایعات در اختیارشان قرار گرفت.

اگر بدن دچار کم‌آبی باشد، خستگی ناشی از آن درصد هوش ما را کاهش داده و زمانی که در حین رانندگی هوشیار نباشیم اشتباهات کوچک یا خدای‌نکرده، بزرگی از ما سر می‌زند. گیجی و خستگی ناشی از کم‌آبی بدن باعث می‌شود اشتباهات مهمی از شما سر بزند، درحالی‌که خستگی جزئی فقط ممکن است کمی حواستان را پرت کند. تحقیقات نشان داده است که 90% دلیل اشتباهات رانندگی، تصادفات و مرگ‌ومیرها، اشتباهات انسانی است. بنابراین کم‌آبی بدن باعث می‌شود هوشیاری خود را از دست داده و گیج و حواس‌پرت شوید.

برای جلوگیری از این حالت همیشه یک بطری آب در ماشین خود داشته و آن را بنوشید. همچنین از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار و نوشابه خودداری کنید زیرا آب را دفع می‌کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم