معرفی فیلم “یک مرد جدی” (A Serious Man)؛ کمدی سیاهی از بدبیاری‌های غیرقابل کنترل زندگی

فیلم دارم و کمدی “یک مرد جدی” اثر تماشایی دیگری از برادران کوئن است که با روایتی ساده داستان مردی را تعریف می‌کند که زندگی روزمره‌اش به یک کابوس تمام‌نشدنی تبدیل شده و او باید خود را به هر نحوی که شده از طوفان بلایا نجات دهد. این فیلم با اجرای دیدنی بازیگرانش همراه بوده و شما را با فرهنگ یهودیان و آمریکای دهه 70 بیشتر آشنا می‌کند. “یک مرد جدی” فیلمی مذهبی نیست اما دین و مذهب یکی از ستون‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهد. در ادامه با معرفی بیشتر این فیلم همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: “یک مرد جدی” (A Serious Man)
  • ژانر: درام، کمدی
  • کارگردان: “جوئل کوئن” (Joel Coen)، “ایتان کوئن” (Ethan Coen)
  • بازیگران: “مایکل استولبارگ”، “ریچارد کایند”، “ساری لنیک”، “آرون وولف”
  • سال تولید: 2009
  • نامزدی: نامزد اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اورجینال، نامزد گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم کمدی
  • امتیاز آی ام دی بی: 7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89/100

تریلر فیلم

“نفرین‌شده” خواندن کسی که در مدت زمان کوتاهی سلسه‌مراتبی از بلاها و مشکلات بر سرش می‌ریزد امری مرسوم در همه فرهنگ‌ها است که بیشتر به‌عوان یک اصطلاح شناخته می‌شود و احتمالا کمتر کسی واقعا به آن باور دارد. اما حتما برای همه ما در زندگی روزهای سختی وجود داشته که بدبیاری پشت بدبیاری رخ داده و مدیریت و جمع و جور کردنمان را به امری غیر قابل کنترل تبدیل کرده‌است. روزهایی که تنها دلیل بلاهایی که بر سرمان ریخته شده را می‌توانیم تحت عنوان نفرین تعبیر کنیم.

داستان فیلم “یک مرد جدی” هم درباره همچین موضوعی است؛ یک استاد فیزیک به‌نام “لری گاپنیک” (با بازی مایکل استولبارگ) ناگهان با موجی از اتفاقات و حوادث غیرقابل تحمل مواجه شده و درحالی که روزها در دانشگاه قادر به حل کردن سخت‌ترین مسائل علم فیزیک است، از حل مسائل خانوادگی‌اش عاجز است و زندگی‌اش مثل کابوسی شده که هر روز بدتر از دیروز می‌شود. همسر لری از او درخواست طلاق کرده و در شرف ترکش است، پسرش معتاد به ماری‌جواناست و به دنبال خرید آلبوم موسیقی گران‌قیمتی است که لری از پس پرداخت هزینه آن بر نمی‌آید، دخترش قصد دارد باوجود مخالفت لری دماغش را عمل کند، یکی از دانشجویانش برای گرفتن نمره قبولی به او رشوه داده و تهدیدش کرده‌است و درکنار همه‌ی این‌ها برادر دردسرساز او نیز با خرابکاری‌هایش مشکلات این خانواده را دوچندان کرده‌است.

لری هم مانند هر انسان دیگری بعد از مواجه شدن با چنین زندگی سرسام‌آوری که خودش هیچ قدرتی در آن نداشته و فقط به سوژه‌ی آزار و اذیت دیگران تبدیل شده‌است، از خود این سوال را می‌پرسد که چرا خدا این همه مشکل و درگیری را باهم و به شکل ناگهانی برایش نازل کرده‌است؟ آیا او مرتکب خطا یا گناهی شده و همه‌ی اینها تاوان گناهانش است؟ آیا خدا قصد سنجش میزان صبر لری را داشته و این مرحله از زندگی‌اش در واقع آزمونی الهی است؟ به دنبال این سوالات، لری تصمیم می‌گیرد با خاخام (حکیم دین یهود) درباره مسائل زندگی‌اش صحبت کند. اما بر آمدن از پس شرایطی که لری گرفتار آن است مستلزم اراده‌ای قوی و جدیتی ثابت است که لری از آن بویی نبرده‌است.

فیلم “یک مرد جدی” تمام این مسائل دیوانه‌کننده را در قالب یک کمدی سیاه و خاص روایت می‌کند و اجازه می‌دهد مخاطب با دیدی واقع‌گرایانه‌تر به تمام اتفاقات فیلم نگاه کند. اتفاقاتی که شاید با همه‌ی آنها آشنایی نداشته باشیم، اما به‌خوبی می‌توانیم شخصیت لری را درک و با او همدردی کنیم. راستی، داستان آشفته‌ی فیلم “یک مرد جدی” با چنین جمله‌ای از یک خاخام فرانسوی به‌نام راشی آغاز می‌‌شود: “هرآنچه در مسیر زندگی برایت اتفاق می‌افتد را به سادگی بپذیر”.

تصاویری از فیلم “یک مرد جدی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم