معرفی فیلم “پرتره بانویی در آتش” (Portrait of a Lady on Fire)؛ عشقی محکوم به فراموشی

فیلم پرتره‌ بانویی در آتش ساخته‌ی سلین سیاما برنده‌ی جایزه کن شد و یکی از فیلم‌هایی بود که بهترین نقدها را دریافت کرد اما برای بهترین فیلم بین‌المللی نامزد جایزه اسکار نشد زیرا کشور فرانسه فیلم بینوایان را به عنوان نماینده کشورش معرفی کرد. اما این فیلم به قدری قوی بود که می‌توانست نامزد رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تصویربرداری، و بهترین بازیگر زن شود. با این حال این فیلم یکی از شاهکارهای سینمایی سال گذشته است که ارزش تماشا داشته و داستانی عمیق و در عین حال غمگین را روایت می‌کند. فیلم پرتره بانویی در آتش یک اثری هنری تمام‌عیار است که نباید تماشای آن را از دست بدهید. در ادامه با معرفی کامل این فیلم همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: “پرتره بانویی در آتش” (Portrait of a Lady on Fire)
  • ژانر: درام، عاشقانه
  • کارگردان: “سلین سیاما” (Céline Sciamma)
  • بازیگران: “نوئمی مرلان”، “آدل انل”
  • سال تولید: 2019
  • جوایز: برنده نخل طلایی بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم کن
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.1/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98/100

تریلر فیلم

فیلم‌هایی که با محوریت هنر ساخته می‌شوند باید از سبکی متفاوت و حرفه‌ای برخوردار باشند تا زیبایی و اثر بیشتر هنر نمایش داده شده را بیشتر کنند؛ مثلا در فیلم “پرتره بانویی در آتش” موضوع اصلی هنر نقاشی است و به طرز شگفت‌آوری تمام شات‌های این فیلم هم مانند یک تابلوی نقاشی زیبا و محسورکننده‌اند. از آنجایی که داستان فیلم هم در قرن ۱۸ میلادی می‌گذرد، می‌توان سبک هنری آن دوران را در اکثر صحنه‌های این فیلم به خوبی حس کرد.

داستان فیلم از این قرار است: دختر نقاشی به نام ماریان برای کشیدن چهره دختر اشراف‌زاده‌ای به نام الوئیز به یکی از روستاهای ساحلی فرانسه سفر می‌کند. ماریان بعد از ورود به خانه این خانواده، متوجه می‌شود که الوئیز در آستانه ازدواجی ناخواسته است و برای اینکه مخالفتش را به دیگران اعلام کند، اجازه نمی‌دهد هیچ نقاشی چهره او را بکشد. به همین دلیل، مادر الوئیز از ماریان می‌خواهد تا هویت خود را مخفی نگه دارد و فقط به عنوان یک دوست و همراه روزها با او باشد و بعد از به یاد سپردن چهره‌اش تصویری از او نقاشی کند.

فیلم “پرتره بانویی در آتش” توجه خاصی به جزئیات داشته و برای همین شاهد سکانس‌های طولانی و کند در این فیلم هستیم که فقط به نمایش کارهای جزئی کارکترها می‌پردازد. دیدن تلاش‌های ماریان برای نزدیک شدن به دختری که غمگین، عصبانی و سردرگم است، تماشای فیلم را به نوعی دیدنی‌تر کرده و در این میان مسائلی مثل اختلاف طبقاتی،‌ رنج زنان و جامعه مردسالار قرن هجدهم را به‌خوبی در ذهن مخاطب به‌وجود می‌آورد.

“پرتره بانویی در آتش” فیلمی آرام است و داستان آن هم به‌آرامی جلو می‌رود؛ اغلب سکانس‌های این فیلم در تاریکی شب رخ می‌دهند که این خود شاید نمادی از دنیای تیره و تار کارکترها باشد. دیالوگ‌های فیلم نیز با ظرافت خاصی انتخاب شده‌اند و نباید از قدرت بازیگری دو بازیگر اصلی این فیلم در هرچه تماشایی‌تر شدن آن غافل باشیم. گرچه فیلم “پرتره بانویی در آتش” در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم چندان دیده نشد، اما مخاطبان و منتقدان زیادی این فیلم را ارزشمند و دیدنی دانستند که امتیازهای بالای آن گواه این مطلب می‌باشد.

تصاویری از فیلم “پرتره بانویی در آتش”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم