22 روش خانگی طبیعی برای درمان سنگ کلیه

امروزه سنگ کلیه یک پدیده رایج است و سالانه در هند حدود 1 میلیون مورد سنگ کلیه مشاهده می‌شود. اما سنگ کلیه چیست؟ سنگ کلیه توده کوچک نمک یا مواد معدنی انباشته شده است. شکل و ساختار آن‌ها در کلیه باعث می‌شود که آن را سنگ بنامیم و از راه ادرار دفع می‌شوند. این سنگ‌ها از چند سانت تا اندازه توپ پینگ‌پونگ می‌باشند.

سنگ کلیه دلایل متفاوتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کم‌آبی بدن یا عدم مصرف نوشیدنی است. دلایل دیگر عبارت‌اند از رژیم‌های غذایی ناسالم، چاقی، مصرف بیش‌ازحد دارو، کاهش مصرف غذاهای حاوی فیبر، مصرف الکل و غیره. سنگ کلیه بسیار دردناک است اما با دارو و روش‌های خانگی درمان می‌شود.


1. مصرف غذاهای بدون نمک

یکی از دلایل اصلی سنگ کلیه نمک است زیرا نمک آب را دفع نموده و وجود آب برای درمان سنگ کلیه ضروری است. غذاهای کم‌نمک مصرف نموده و از خوردن غذاهای شور مانند گوشت‌های کنسروی، ترشی و غیره خودداری کنید. مواد حاوی نمک که باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید:

  • سدیم بی‌کربنات (جوش‌شیرین)
  • جوش‌شیرین (حاوی سدیم بی‌کربنات)
  • مونوسدیم گلوتامات
  • سدیم نیترات
  • دی سدیم فسفات

این مواد در خوراکی‌های خریداری‌شده وجود دارند بنابراین در هنگام خرید مواد غذایی باید به ترکیبات آن دقت کنید.


2. عدم مصرف الکل

الکل حاوی پورین بوده که احتمال سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. همه ما می‌دانیم که الکل برای کلیه مضر است. مصرف الکل آب بدن را از دست می‌دهد بنابراین برای اجتناب از سنگ کلیه باید از مصرف الکل خودداری نمود.


3. کنترل وزن

اگرچه افزایش وزن دلیل اصلی سنگ کلیه نیست اما در سال‌های اخیر ثابت شده که اگر می‌خواهید از سنگ کلیه خودداری کنید باید وزن خود را کنترل نمایید. زیرا افزایش وزن نشانه رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم بوده و رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم به ارگان‌های بدن ازجمله کلیه فشار وارد می‌کند. بنابراین بهتر است وزن خود را کنترل کنید.


4. خودداری از عادت‌های غذایی ناسالم

همان‌طور که گفتیم رژیم غذایی سالم برای سلامت بدن ضروری است. اما ما آن را نادیده گرفته و غذاهای ناسالم مصرف می‌کنیم که برای کلیه مضر هستند. بنابراین به رژیم غذایی خود دقت کنید. غذاهایی که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید عبارت‌اند از:

  • غذاهای سرشار از اکسالات: اسفناج، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، بادام‌زمینی، سبوس، ریواس.
  • پروتئین حیوانی: گوشت گوسفند، مرغ، خوک، پنیر، شیر (مصرف این مواد را کاهش دهید، متوقف نکنید).
  • غذاهای فست فود، کنسروی، فوری، بسته‌بندی‌شده (سرشار از مواد نگه‌دارنده هستند).
  • خوراکی‌هایی مانند شکلات، توفو و غیره..

5. افزایش کلسیم در رژیم غذایی

کلسیم در سنگ کلیه نقش مهمی دارد (سنگ‌های کلسیم اکسالات)، زیرا طبق مطالعات انجام‌شده کاهش مصرف کلسیم در بدن میزان اکسالات را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از ابتلا به سنگ‌های کلسیم اکسالات باید روزانه کلسیم مصرف نمود.


6. توقف کم‌غذا بودن

درصورتی‌که غذای کمی بخورید یا به خود گرسنگی دهید میزان اوریک‌اسید بدن افزایش یافته و پورین به اوریک‌اسید تبدیل می‌شود. میزان بالای اوریک‌اسید به سنگ کلیه تبدیل می‌شود. پس به خود گرسنگی ندهید.


7. مصرف غذاهای سرشار از فیبر

فیبر رژیم غذایی خود را افزایش دهید زیرا رشد سنگ کلیه را متوقف نموده و از ایجاد سنگ‌های جدید خودداری می‌کند. زیرا اکسالات را به دیواره روده چسبانده و به آن اجازه می‌دهد تا از مدفوع خارج شود. غذاهای سرشار از فیبر عبارت‌اند از جو، گندم، غلات، کلم و هویج.


8. مصرف غذاهای سرشار از منیزیم

منیزیم مانع ترکیب کلسیم با اکسالات شده که عامل اصلی شکل‌گیری سنگ کلیه است و بنابراین از تشکیل آن خودداری می‌کند. موز و آووکادو سرشار از منیزیم هستند.


در ادامه موادی را به شما معرفی می‌کنیم که سنگ کلیه را از بین می‌برند:

9. چای برگ گزنه

چای برگ گزنه بدن را از شر مواد سمی مانند پورین و اکسالات رها نموده و از رشد سنگ جلوگیری می‌کند.


10. آب نارگیل

آب نارگیل سرشار از پتاسیم بوده و از طریق پتاسیم سیترات شکل‌گیری سنگ کلیه را متوقف می‌کند. تحقیقات ثابت کرده که آب نارگیل در درمان سنگ کلیه مؤثر بوده و باید هرروز مصرف شود. به‌جای مصرف آب نارگیل صنعتی از نوع طبیعی آن استفاده کنید.


11. هندوانه

هندوانه همان آب است و می‌دانیم که آب از شکل‌گیری سنگ کلیه خودداری می‌کند. هندوانه یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای افزایش آب بدن است. به‌جای استفاده از هندوانه صنعتی از نوع طبیعی آن استفاده کنید.


12. انگور خرس

از گذشته انگور خرس برای درمان و پیشگیری از سنگ کلیه استفاده می‌شد و برای درمان عفونت ادراری هم مؤثر است. می‌توانید آن را به‌صورت چای یا کپسول استفاده کنید (پیش از مصرف کپسول با پزشک خود مشورت کنید.)


13. آب‌لیمو

آب‌لیمو سرشار از سیترات بوده و مانع سنگ کلیه می‌شود. می‌توانید یک لیمو را به دو نیم تقسیم کرده، در یک لیوان آب فشار داده و بنوشید. از اضافه نمودن قند خودداری کنید زیرا احتمال سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.


14. لیمو و روغن‌زیتون

این ترکیبات درد سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. روغن‌زیتون به دلیل بافت فشرده‌اش مجرای ادرار را نرم می‌کند. آب‌لیمو، زیتون و آب را باهم ترکیب نموده و هرروز صبح بنوشید.


15. سرکه سیب

سیب هم سرشار از سیترات بوده و سنگ کلیه را حل می‌کند. سرکه سیب فواید مختلفی داشته و سموم بدن را آزاد می‌کند. یک قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کرده و هرروز بنوشید.


16. کرفس

کرفس سرشار از فیبر بوده و فیبر بدر پیشگیری از سنگ کلیه مفید است. دانه کرفس در درمان سنگ کلیه مؤثر است.


17. عصاره ریشه قاصدک

عصاره قاصدک یکی از راه‌های سنتی برای درمان سنگ کلیه است. عصاره قاصدک تولید صفرا را افزایش داده و سموم بدن را دفع می‌کند. عصاره قاصدک به‌صورت چای یا نوشیدنی موجود است.


18. لوبیا قرمز

لوبیا قرمز سرشار از منیزیم بوده و برای سنگ کلیه مؤثر است. این لوبیا مانع رشد سنگ‌ها و دیگر عفونت‌های کلیه می‌شود.


19. ریحان

ریحان سرشار از استیک اسید بوده و سنگ کلیه را از بین می‌برد. این ماده سموم بدن را از بین برده و از بدن خارج می‌کند. با دم کردن برگ تازه ریحان یا ریحان خشک‌شده به مدت 10 دقیقه می‌توانید برای خود دم‌نوش ریحان آماده کنید.


20. آب سبزه گندم

سبزه گندم تولید ادرار را افزایش داده و باعث خروج سنگ کلیه از بدن می‌شود.


21. آب انار

انار سرشار از انتی اکسیدان بوده و در عین خروج سنگ کلیه از ایجاد آن‌هم پیشگیری می‌کند. همچنین اسید ادرار را کاهش می‌دهد. از آب انار تازه یا دانه انار استفاده کنید و از خوردن آب انار صنعتی خودداری نمایید.


22. آب

دلیل اصلی سنگ کلیه عدم مصرف آب است. بیشتر افراد روزانه آب کافی مصرف نکرده و به کم‌آبی دچار می‌شوند. اگر نمی‌خواهید به سنگ کلیه دچار شوید روزانه 6-7 لیوان آب بنوشید. در صورت ابتلا به سنگ کلیه در وهله اول مصرف آب را افزایش دهید. آب به خروج طبیعی سنگ کلیه از بدن کمک می‌کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم