10 جاندار خطرناک در جهان

شاید بسیاری از ما از عنکبوت یا کوسه بترسیم اما واقعیت این است که این جانداران نمی‌توانند ترسناک‌ترین موجودات زمین باشند. در حقیقت جانداران کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارند که می‌توانند کشنده باشند. در اینجا 10 جاندار خطرناک زمین را به شما معرفی می‌کنیم.

10. گاومیش آفریقایی

10 جاندار خطرناک در جهان: گاومیش آفریقایی

حدود 900000 گاومیش آفریقایی وجود دارد که در صحرای آفریقا زندگی کرده و گونه‌هایی آرامی هستند که در آغاز صبح یا بعدازظهر گردش می‌کنند و یا نزدیک منابع آب جمع می‌شوند. اگر یک فرد (یا حتی گوساله‌شان) تهدید و یا زخمی شود آن‌ها مطابق لقبی که گرفته‌اند رفتار می‌کنند: مرگ سیاه. این موجودات با قد 2 متر و وزن یک تن، بیش از هر جانور دیگر روی زمین شکارچیان را از بین می‌برد و با سرعت 57 کیلومتر در ساعت می‌دوند. آن‌ها حتی در صورت زخمی شدن نیز به همین کار ادامه داده و حتی از حمله کردن به وسایل نقلیه نیز هراسی ندارند.

9. حلزون مخروطی

10 جاندار خطرناک در جهان: حلزون مخروطی

این حلزون‌های زیبای مخروطی شکل در آب‌های عمیق و صخره‌های اعماق آب‌های مناطق کارائیب، هاوایی و اندونزی یافت می‌شوند. این موجودات دندان‌های پنهانی دارند که دارای نوعی زهر خطرناک به نام کونوتوکسین است و آن‌ها را به یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های حلزون تبدیل می‌کند. اگر فردی به سم این موجود آغشته شود باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کند زیرا این سم هیچ‌گونه پادزهری ندارد. این سم ارتباط میان اعصاب را قطع می‌کند درنتیجه فرد فلج شده و پس از مدتی از دنیا می‌رود.

8. قورباغه سمی طلایی

10 جاندار خطرناک در جهان: قورباغه سمی طلایی

این قورباغه‌ها نوعی از قورباغه‌های رنگی هستند که در شمال آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند و تنها این‌گونه از آن‌ها خطرناک هستند. این قورباغه‌های طلایی کشنده در جنگل‌های بارانی کلمبیا در کرانه اقیانوس آرام یافت شده و حدود 5 سانتی‌متر هستند. سم آن‌ها که باتراکوتوکسین نامیده می‌شود آن‌قدر قوی است که می‌تواند ده مرد بالغ را از بین ببرد و که دو میکروگرم از آن‌که اندازه سر سوزن است و برای کشتن یک فرد کافی است. نکته خطرناک درباره این جاندار این است که این سم در زیر پوست قرار گرفته و حتی با تماس با این جاندار احتمال خطر وجود دارد. به همین دلیل است که مردم امبرا قرن‌هاست که نوک تیرهای خود را به سم این جاندار آغشته می‌کنند. متأسفانه جنگل‌زدایی این جاندار را در لیست جانوران در حال انقراض قرار داده است.

7. جعبه زیان

10 جاندار خطرناک در جهان: جعبه زیان

این موجودات که در آب‌های اقیانوس هند و آرام در شمال استرالیا شناورند به گفته سازمان دریایی سمی‌ترین موجود جهان محسوب می‌شوند. جعبه زیان در چهارگوشه بدنشان حدود 15 شاخک دارند که هرکدام از آن‌ها می‌تواند به‌اندازه 3 متر رشد کند. در این شاخک‌ها سلول‌های چرخانی وجود دارد که حاوی سموم بوده و به قلب، سیستم عصبی و سلول‌های پوست حمله می‌کنند. اگرچه پادزهرهایی وجود دارد اما این سم آن‌قدر قوی است که بسیاری از افراد را قربانی کرده و سالانه صدها نفر براثر این سم بی‌هوش شده، غرق می‌شوند و یا پیش از رسیدن به ساحل براثر حمله قلبی از دنیا می‌روند. حتی اگر انقدر خوش‌شانس باشید که به بیمارستان برسید و پادزهر دریافت کنید، ممکن است تا هفته‌ها درد داشته باشید و به دلیل تماس شاخک‌ها بر روی پوستتان زخم ایجاد شود.

6. بادکنک ماهیان

10 جاندار خطرناک در جهان: بادکنک ماهیان

این ماهی‌ها در مناطق گرمسیری جهان، بخصوص ژاپن، چین و فیلیپین، یافت می‌شوند. اگرچه این ماهی‌ها پس از قورباغه‌های سمی در رتبه دوم سمی‌ترین مهره‌داران جهان قرار دارند، اما ازآنجایی‌که سم آن‌ها، که تترودوکسین نامیده می‌شود، در پوست، ماهیچه، کبد، کلیه و غدد جنسی این جاندار یافت می‌شود، باید در صورت مصرف این ماهی از تمام این قسمت‌ها پرهیز نمود. در ژاپن این ماهی سرو می‌شود و اگرچه توسط آشپزهای مخصوص تهیه‌شده اما مرگ‌های تصادفی در آن دیده می‌شود. اثر این سم از سیانید 1200 مرتبه بیشتر است و باعث فلج زبان، لب‌ها، گیجی، تهوع، آریتمی، قطع تنفس، فلج عضلات و حتی مرگ می‌شود.

5. مامبای سیاه

10 جاندار خطرناک در جهان: مامبای سیاه

اگرچه گونه‌های بومسلنگ و کبری به دلیل سمشان کشنده‌اند اما مامبای سیاه به دلیل سرعتش مرگبار است. این گونه که در ساوانا و صخره‌های جنوب و شرق آفریقا یافت می‌شود (و تا 4 و نیم متر رشد می‌کند)، سریع‌ترین مار دنیاست که 20 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و کسی نمی‌تواند از دست آن فرار کند. خوشبختانه این مارها زمانی که احساس خطر کنند حمله می‌کنند و در این صورت بارها طعمه را گاز گرفته و سم کافی منتقل می‌کنند، به‌طوری‌که یک گاز برای کشتن ده نفر کافی باشد. درصورتی‌که قربانی تا 20 دقیقه پادزهر دریافت نکند از بین می‌رود.

4. تمساح آب‌شور

10 جاندار خطرناک در جهان: تمساح آب شور

گرچه تمساح‌های فلوریدا خطرناک به نظر می‌رسند اما در مقایسه با همتاها دیگر خود حرفی برای گفتن ندارند. این تمساح‌های آب‌شور خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین تمساح‌های جهان هستند که در آب‌های آرام و هند در نزدیکی هند و ویتنام تا شمال استرالیا یافت می‌شوند. این موجودات خطرناک می‌توانند تا 7 متر و وزن یک تن رشد کنند و سالانه صدها نفر را از بین می‌برند و آمار مرگ‌ومیر توسط آن‌ها از کوسه بیشتر است. این تمساح‌های بزرگ می‌توانند در آب‌شور یا شیرین به‌راحتی شنا کرده و با هر گاز فشار بسیار زیادی را به بدن مصدوم وارد کنند. جالب است بدانید که فشار گاز زدن فک انسان تنها 5 درصد از فشاری است که فک تمساح وارد می‌کند.

3. پشه تسه تسه

10 جاندار خطرناک در جهان: پشه تسه تسه

این پشه با اندازه 8 تا 17 میلی‌متر که هم‌اندازه پشه‌های خانگی است در کشورهای صحرایی به‌خصوص سودان، کنگو و آنگولا یافت می‌شود و خطرناک‌ترین پشه جهان است. این پشه‌ها نیز از راه مکیدن خون تغذیه می‌کنند و تک‌یاخته‌هایی را به بدن قربانی وارد می‌کند که به بیماری خواب منجر می‌شود، ازجمله علائم این بیماری عبارت است از تغییرات رفتاری، ضعیف شدن و تغییر در چرخه خواب، که نام این بیماری را به وجود آورده است. این بیماری درصورت درمان نشدن موجب مرگ می‌شود. اگرچه برای این مشکل هیچ واکسن یا دارویی وجود ندارد اما راه‌های مراقب عبارت‌اند از پوشیدن لباس‌های کم‌رنگ (زیرا این پشه معمولاً به رنگ‌های روشن و تیره جذب می‌شود، مخصوصاً آبی)، نزدیک نشدن به گل و گیاهان در طول روز و پرمترین درمانی در مناطق دوردست.

2. پشه

10 جاندار خطرناک در جهان: پشه

پشه‌های معمولی با سه میلی‌متر طول که از پشه‌های تسه تسه هم لاغرتر هستند، در این لیست در رتبه دوم قرارگرفته‌اند زیرا پاتوژن های مختلف توسط بیش از 3000 گونه پشه منتقل شد و سالانه مرگ‌ومیر بسیار زیادی را رقم می‌زند. این پشه‌ها که در تمام نقاط جهان، به‌جز قطب، یافت می‌شوند بیماری‌هایی نظیر مالاریا، چیکونگونیا، آنسافالیت، ورم و بزرگ شدن قسمتی از بدن، تب زرد، تب دنگی، ویروس نیل و ویروس زیکا، را منتقل نموده، حدود 700 میلیون نفر را مبتلا کرده و سالانه 725000 نفر را از بین می‌برد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از نیمی از جمعیت جهان از بیماری‌هایی که توسط پشه منتقل می‌شوند، رنج می‌برد. از انجاییکه به دلیل دمای بدن انسان و دفع دی‌اکسید کربن، پشه به ما نزدیک می‌شود باید برای دفع آن‌ها از مواد حشره‌کش استفاده نمود.

1. انسان

10 جاندار خطرناک در جهان: انسان

تعجب کردید؟ ما هم جاندار هستیم و بیش از 10000 سال است که یکدیگر را از بین می‌بریم، به‌طوری‌که تعداد مرگ‌ومیر در جنگ از 150 میلیون نفر تا 1 میلیارد نفر گزارش شده است، به همین دلیل ما در صدر این لیست قرار داریم. اگرچه ما در آرام‌ترین عصر زندگی می‌کنیم اما هنوز با سلاح‌های مختلف در شهرهایی مانند مونیخ و فورت، تا حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان، مشغول کشتار یکدیگر هستیم. ما نه‌تنها برای خود بلکه برای موجودات دیگر هم خطرناک هستیم زیرا گرمای جهانی و جنگل‌زدایی را به وجود آورده‌ایم. بنابراین نه‌تنها انسان‌ها و موجودات را از بین می‌بریم بلکه با وجود سلاح‌های هسته‌ای می‌توانیم کل جهان را از بین ببریم.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم