10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

زمانی که صحبت از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا به میان می‌آید اغلب ما به فکر حکومت‌های گوشه و کنار جهان می‌افتیم که برای مقابله با دشمنان خود سیل و طوفان به بار می‌آورند. اما یافته‌ها نشان می‌دهد که حکومت‌ها کمترین میزان استفاده از این سلاح‌ها را داشته‌اند.

از سوی دیگر اجرای موفق برنامه‌های باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا می‌تواند از بروز خشک‌سالی جلوگیری به عمل آورده، تولید محصولات را افزایش داده و به پاک‌سازی جو کمک کند. در اینجا 10 نمونه کنترل آب‌وهوا – مثبت، منفی یا بدون تأثیر – را خواهیم دید.

1. پاک‌سازی باران در چین پیش از المپیک 2008

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

پیش از آغاز المپیک 2008 و بخصوص افتتاحیه آن، دولت چین برنامه باروری ابرها را اجرا کرد تا روز اول المپیک با بارش باران یا آب‌وهوای بد خراب نشود. در روزهای پیش از افتتاحیه بیش از 100 موشک در هوا به آتش کشیده شدند تا ابرهای باران‌زا پراکنده‌شده و احتمال ریزش باران از بین برود.

دولت چین معمولاً این برنامه را برای پروژه‌های خاص مانند رویدادهای مهم یا تعطیلات خاص انجام می‌دهد. و این کار همیشه برای صاف کردن هوا انجام نمی‌شود. گاهی اوقات برای ریزش باران انجام می‌گیرد تا آلودگی و گردوغبار از بین رفته و هوا تمیز شود. باوجود نگرانی‌های استفاده از این برنامه‌ها که یدنقره ای را به جو وارد می‌کند، سازمان هواشناسی پکن معتقد است که این عملیات برای انسان بی‌ضرر است.

2. استفاده از آب‌وهوا به‌عنوان یک سلاح توسط سازمان سیا

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

تعجبی ندارد که بدانیم سازمان سیا در تغییرات آب و هوایی نقش داشته است. در حقیقت یکی از هواشناسانی که با متخصصان سازمان سیا در ارتباط بود در دسامبر 2015 این حقیقت را عنوان کرد. یکی از این نمونه مأموریت پنج‌ساله سرویس‌های هوش مصنوعی آمریکا در طی جنگ ویتنام بود. ارتش آمریکا در این زمان مأموریت باروری ابرها را اجرا کرد و این شیوه را آزمایش نمود. آن‌ها همچنین این شیوه را در کوبا به کار بردند تا برداشت نیشکر را در آنجا مختل کنند.

اگر این گفته‌ها صحیح باشد بنابراین سازمان سیا از این ترفندها استفاده نموده و حتی باران‌های شیمیایی تولید می‌کند که از طریق هواپیما توزیع می‌شوند.

3. تغییر مسیر طوفان توسط پروژه Cirrus

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

این پروژه یکی از پروژه‌های مستند ارتش آمریکا در زمینه آب‌وهوا بود که در اکتبر 1947 انجام گرفت. نیروی هوایی آمریکا، ارتش، سازمان تحقیقاتی نیروی دریایی و شرکت جنرال الکتریک، با همکاری یکدیگر پروژه‌ای را آغاز کردند که در طول جنگ جهانی دوم انجام می‌شد. این تحقیق اولین تجربه برای اصلاح یک طوفان بود. این طوفان که قرار بود به سمت دریا رانده شود در ساوانا، جورجیا خسارات بسیاری وارد کرد و یک هواپیمای ارتش را نیز در خود فرو برد. این هواپیما سپس با یک تکه یخ 82 کیلوگرمی برخورد نمود.

4. برنامه افزایش باران در آفریقای جنوبی

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

از سال 1997 تا 2001 در آفریقای جنوبی روش بذرافشانی هیگروسکوپیک به‌عنوان یکی از روش‌های باروری ابرها انجام گرفت تا میزان بارش را افزایش داده و به تولید و برداشت محصولات کمک کند. در این برنامه چهارساله از تکنولوژی رادار و ماهواره نیز استفاده شد. به‌طورکلی 95 درصد کولاک‌ها درنتیجه بارداری ابری به وجود آمده بودند و این تجربه به آن‌ها نشان داد که می‌توانند به کمک این روش میزان بارش باران را افزایش داده و حتی بر زمان ریزش باران نیز تأثیر بگذارند.

از 37 کولاک ایجاد شده به این نتیجه رسیدند که در این روش میزان ریزش باران ازآنچه انتظار می‌رفت نیز بیشتر شده است. قرار بر این شد که این تحقیقات بیشتر بررسی شود و در اولویت دولت قرار بگیرد. اگر این پروژه‌ها با موفقیت انجام شوند می‌توانند برای منطقه موردنظر مفید باشند.

5. تغییر آب‌وهوا در ایلینویز در سال‌های 1970

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

از جولای 1975، میانه غربی ایلینویز که صنعتش به کشاورزی وابسته است از فواید تغییرات آب‌وهوا استفاده کرده است و طبق گفته رئیس سازمان هواشناسی آنجا، خودشان کنترل آب‌وهوا را به دست گرفته‌اند. تنوع آب و هوایی ایلینویز، که از زمستان‌های بسیار سرد تا کولاک و طوفان در بهار و تابستان را شامل می‌شود، اهمیت تغییرات و کنترل آب‌وهوا را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد، اگرچه احتمال وجود مشکلات تکنیکی در آینده احساس می‌شود. در حقیقت برنامه‌های اصلاحی این شهر بر کل کشور ایالات‌متحده تأثیر بسزایی ایجاد نموده است.

6. ایجاد کولاک در اسرائیل از سال‌های 1970

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

در سال 1975 ایلینویز تنها نقطه زمین نبود که از برنامه‌های تغییر آب‌وهوا استفاده می‌کرد. اسرائیل برای افزایش میزان ریزش باران‌های مدیترانه‌ای، از اوایل سال‌های 1970 دراین‌باره تحقیق کرده و برنامه‌هایی ایجاد نموده است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که ابرهایی که بر فراز دریاچه طبریه قرار دارند برای پیروی از این برنامه پتانسیل بیشتری داشته‌اند، بنابراین قسمت اعظم تحقیقات در این حوزه متمرکزشده است.

همچنین یافته‌های دیگر نشان داد که تبخیرات شور این دریاچه به‌طور طبیعی ابرها را بارور می‌کند، درنتیجه این تحقیقات و برنامه‌ها ادامه می‌یابند. همانند روش‌های باروری آفریقای جنوبی، استفاده از تکنولوژی ماهواره و رادار، در تحقیقات درباره ابرها و کولاک نقش مهمی داشته و به آن‌ها کمک خواهد نمود.

7. باروری ابرها در امارات متحده عربی به‌عنوان اولین کشور عربی که از این روش بهره می‌برد

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

امارات متحده عربی که همیشه در داشتن بهترین تکنولوژی‌ها پیشتاز است در این مورد نیز از سایر کشورهای عربی پیشی گرفته است. تمام جنبه‌های آب‌وهوا در این کشور 24 ساعت روز و هفت روز هفته توسط رادارها و ماهواره‌ها کنترل می‌شود. این تحقیقات و بررسی‌های 24 ساعته باعث می‌شود که بدانند کدام ابر برای باروری آماده بوده و برای کدام منطقه مناسب است.

این روش‌ها علاوه بر باروری ابرها برای مواردی چون آلودگی محیط‌زیست، نظارت بر فاجعه‌های طبیعی و حتی تحقیقات درباره کشاورزی کشور نیز مؤثر است. همچنین، امارات متحده عربی بر برنامه‌های باروری ابری سایر کشورها نظارت داشته و از نکات مفید آن برای کشور خود بهره می‌گیرد.

8. ممانعت کانادا از آسیب‌های طوفان‌های شدید

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

طوفان و کولاک انقدر در کانادا شدید و رایج است که سازمان‌های هواشناسی در همان وضعیت هواپیماهای خود را به هوا فرستاده و ابرها را بارور می‌کنند. این باروری در صورت موفقیت آسیب طوفان‌ها را کاهش می‌دهد. میزان خسارات وارده طوفان‌ها بر زندگی ساکنین و شرکت‌ها آن‌قدر زیاد است که سازمان بیمه سالانه مبلغ 3 میلیون دلار را به این پروژه اختصاص می‌دهد. این رقم می‌تواند به شما نشان دهد که این شرکت‌ها سالانه چه مقدار به مشتری‌های خود پرداخت می‌کردند.

در این کشور هواپیماها پس از تأیید به پرواز درآمده و ید نقره به هوا وارد می‌کنند. این ماده اندازه ذرات یخ را کاهش می‌دهد به‌گونه‌ای که پیش از رسیدن به زمین ذوب می‌شوند. جالب اینجاست که طوفان و کولاک‌های مهیب در این کشور افزایش یافته است و مشخص نیست که درنتیجه این برنامه ایجاد شده و یا تصادفی است.

9. اجرای برنامه باروری ابری ماهاراشترا

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

به دلیل خشک‌سالی‌های متعدد در این ایالت در هند، دولت آنجا اعلام کرده است که برای مقابله با این مشکل از سال 2017 برنامه باروری ابری سه‌ساله را اجرا خواهد نمود. آن‌ها هم همانند کشورهای دیگر از طریق هواپیما ید نقره‌ای و ذرات یخ را به هوا وارد می‌کنند.

البته این برنامه سال‌ها در دستور کار آن‌ها بود اما شرایط سخت اخیر باعث اجرای آن شده است. اکنون‌که این برنامه در دست اجرا است دانشمندان در این فکر هستند که با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره چرخه آب‌وهوای منطقه بیشتر بدانند. این برنامه 3 ساله تنها قسمت کوچکی از برنامه باروری و تغییرات آب و هوایی است که می‌خواهد به فعل‌وانفعالات شیمیایی و تأثیر آن بر آب‌وهوای زمین پی ببرد.

10. محدودیت نیروهای صنفی مکزیک برای استفاده از باروری ابری

10 نمونه از باروری ابرها و کنترل آب‌وهوا

مکزیک هم همانند بیشتر کشورهای جهان با مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در اواخر سال‌های 1940 یک خشک‌سالی شدید در این کشور رخ داد. این کمبود باران نه‌تنها بر کشاورزی بلکه بر نیروی هیدروالکتریک و محدودیت تولیدات صنعتی نیز تأثیر می‌گذارد.

به‌طور خلاصه باید گفت که این خشک‌سالی کل کشور را به تعلیق درآورده است و حتی از سال 1949 بیشتر هم شده است. بنابراین این مناطق شناسایی‌شده و هواپیماها دران حوزه ید نقره‌ای خارج می‌کنند. در طول هر برنامه هواپیماها طی دو ساعت عمل باروری را انجام می‌دادند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم