هرآنچه که باید درباره تومور سرطانی خوش خیم بدانید

تومور خوش‌خیم چیست؟
  1. تومورهای خوش‌خیم در شرایطی پدید می‌آید که سلول‌های بدن فرد بدون وقفه تقسیم شوند.
  2. این تومورها را بر اساس محل تقسیم شدنشان نام‌گذاری و طبقه‌بندی می‌کنند. برای مثال, تومور چربی از سلول‌های چربی نشاءت می‌گیرد.
  3. تومورهای خوش‌خیم همیشه به درمان نیاز ندارند.

رشد تومورهای خوش‌خیم سلول‌های دیگر را درگیر نمی‌کند و همانند سلول‌های سرطانی در سلول‌های دیگر سرایت نمی‌کنند. تومورهای خوش‌خیم می‌توانند در هر جای بدن ایجاد شوند. شاید در قسمتی از بدن خود متوجه یک توده شوید که از بیرون مشخص باشد و تصور کنید یک سلول سرطانی است. برای مثال, گاهی زنان در سینه‌های خود متوجه توده‌ای می‌شوند که فکرشان را مشغول می‌کند. در حقیقت بیشتر توده‌های سینه خوش‌خیم هستند, زیرا بدن برای رشد به این تومورهای خوش‌خیم نیاز دارد. از هر 10 زن 9 تن از آن‌ها این تومورهای خوش‌خیم را در بدن خود می‌یابند. احتمال بروز تومورهای خوش‌خیم استخوان از تومورهای بدخیم بیشتر است.

دلایل بروز تومورهای خوش‌خیم

دلیل اصلی تومور خوش‌خیم ناشناخته است. این تومور زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های بدن بی‌وقفه رشد و تکثیر پیدا کنند. در حالت عادی بدن می‌تواند رشد و تکثیر سلول‌ها را کنترل کند. زمانی که سلول‌های پیر و آسیب‌دیده از بین می‌روند با سلول‌های جوان جایگزین می‌شوند. در شرایط داشتن تومور سلول‌های مرده بر سر جای خود باقی می‌مانند و به شکل تومور رشد می‌کنند. سلول‌های سرطانی هم به این شکل رشد می‌کنند. اما سلول‌های سرطانی برعکس سلول‌های خوش‌خیم سلول‌های اطراف را نیز درگیر می‌کنند و به قسمت‌های دیگر بدن سرایت می‌شوند.

انواع تومورهای خوش‌خیم

انواع مختلف تومورهای خوش‌خیم وجود دارند که می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد شوند. بر اساس اینکه این تومورها در کدام قسمت‌های بدن ایجاد می‌شوند می‌توان آن‌ها را طبقه‌بندی نمود. برای مثال, تومور چربی از سلول‌های چربی ایجاد می‌شود درحالی‌که تومور مایوموس از ماهیچه نشاءت می‌گیرد. انواع مختلف تومورهای خوش‌خیم از این قبیل‌اند:

  • آدنوماس در لایه نازکی که غدد، ارگان‌ها و سایر بخش‌های داخلی بدن را می‌پوشاند، ایجاد می‌شود. مانند پلیپ‌هایی که روده بزرگ یا کبد شکل می‌گیرد.
  • تومورهای چربی از سلول‌های چربی نشاءت گرفته و رایج‌ترین نوع تومور خوش‌خیم هستند. این تومورها بیشتر در کمر، دست‌ها یا گردن شکل می‌گیرند. این تومورها اغلب نرم بوده و زیر پوست حرکت می‌کنند.
  • مایوموس از ماهیچه یا دیواره رگ‌ها ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است در ماهیچه‌های صاف رحم یا معده هم ایجاد شوند.
  • خال‌های گوشتی هم بافت‌های غیر سرطانی هستند که روی پوست رشد می‌کنند.
  • فیبر یا فیبروم ها در بافت‌های فیبری ارگان‌ها ایجاد می‌شوند. این فیبرها در رحم شایع بوده و فیبروم رحمی نامیده می‌شوند.

در بیشتر موارد تومورهای خوش‌خیم موردبررسی قرار می‌گیرند. خال‌های غیر سرطانی یا پلیپ‌های روده هم می‌توانند به‌مرور به سلول سرطانی تبدیل شوند. برخی از انواع تومورهای خوش‌خیم داخلی مشکلات دیگری ایجاد می‌کنند. فیبروئید رحمی ممکن است درد لگن و خونریزی غیرطبیعی ایجاد کند، برخی تومورهای داخلی رگ خونی را می‌بندند یا تحت‌فشار دادن اعصاب باعث درد می‌شوند.

این تومورهای خوش‌خیم می‌توانند در کودکان و بزرگ‌سالان ایجاد شوند، اگرچه با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش می‌یابد.

علائم تومور خوش‌خیم

همه تومورها، خوش‌خیم یا سرطانی، علائم ندارند. این علائم بر اساس محل تومور ایجاد می‌شود و بر ارگان‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر تومور مغزی خوش‌خیم داشته باشید، به سردرد، مشکلات بینایی و مشکل حافظه، دچار می‌شوید. اگر تومور به پوست یا بافت نرم مانند شکم نزدیک باشد می‌تواند با لمس نمودن متوجه آن شد.

علائم رایج تومورهای خوش‌خیم با توجه به محل آن عبارت‌اند از:

  • لرز
  • درد و ناراحتی
  • خستگی
  • تب
  • کاهش اشتها
  • تعریق شبانه
  • کاهش وزن

تومورهای خوش‌خیم اگر بزرگ باشند قابل‌لمس هستند، مخصوصاً اگر به پوست نزدیک باشند. اما اغلب آن‌ها آن‌چنان بزرگ نمی‌شوند که به درد منجر شوند. در این صورت می‌توان آن را با جراحی برداشت. برای مثال، غده‌های چربی اگر بزرگ باشند قابل‌تشخیص هستند، اما معمولاً نرم، قابل حرکت و بدون درد هستند. برخی از تومورهای خوش‌خیم، مانند خال‌ها، رنگ پوست را تغییر می‌دهند. هر چیز غیرطبیعی باید توسط پزشک معاینه شود.

تشخیص تومور خوش‌خیم

پزشکان برای تشخیص تومورهای خوش‌خیم از روش‌های متعدد استفاده می‌کنند. در مرحله اول باید دانست که تومور خوش‌خیم است یا سرطانی. با انجام آزمایشات می‌توان به این موضوع پی برد. پزشک ممکن است با معاینه فیزیکی و جمع‌آوری سابقه خانوادگی‌تان کار را آغاز کند. سپس درباره علائم از فرد پرش می‌شود. بسیاری از تومورهای خوش‌خیم داخلی با آزمایشات زیر قابل‌تشخیص هستند:

  • سی‌تی‌اسکن
  • اسکن ام آر آی
  • ماموگرافی
  • اولتراسوند
  • اشعه ایکس

تومورهای خوش‌خیم معمولاً با تغییر شکل همراه هستند بنابراین تشخیص پزشک آسان‌تر می‌شود. همچنین پزشک برای بررسی علائم سرطان آزمایش خون را نیز تجویز می‌کند. در موارد دیگر پزشک برای مشخص نمودن خوش‌خیم یا بدخیم بودن تومور آن را نمونه‌برداری می‌کند. میزان نمونه‌برداری به محل تومور بستگی دارد. برداشتن تومورهای پوستی آسان است و تنها به مواد بی‌هوش کننده نیاز دارد، درحالی‌که برای برداشتن تومورهای روده به کولونوسکوپی و برای برداشتن تومور معده به آندوسکوپی، نیاز داریم.

درمان تومورهای خوش‌خیم

تمام تومورهای خوش‌خیم به درمان نیاز ندارند. اگر تومور کوچک باشد و علائم زیادی نداشته باشد، ممکن است پزشک عمل خاصی انجام ندهد و منتظر بماند. زیرا در این شرایط درمان می‌تواند خطرناک باشد، برخی تومورها هرگز به درمان نیاز ندارند. اگر پزشک تصمیم بگیرد از درمان استفاده کند، روش موردنظر به محل تومور بستگی دارد. اگر بر روی صورت یا گردن باشد به لحاظ زیبایی برداشته می‌شود. تومورهایی که در ارگان‌ها، اعصاب یا رگ‌های خونی ایجاد می‌شوند با جراحی برداشته می‌شوند تا از مشکلات بعدی خودداری شود.

جراحی تومور با روش‌های آندوسکوپی همراه است، به این صورت که ابزار در یک دستگاه تیوب مانند قرار دارند. در این روش برش‌های کوچک‌تری انجام گرفته و در زمان کمتری بهبود حاصل می‌شود. روش‌های آندوسکوپی و کلونوسکوپی زمان بهبود ندارند اما یک فرد باید از آن‌ها مراقبت کند زیرا فرد بیمار باید تمام روز بخوابد. برداشت تورموهای پوستی برای بهبود به چند هفته نیاز دارد و باید مرتب باندها را تعویض نمود و محل تومور را پوشاند. هرچقدر درمان بیشتر باشد برای بهبود به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد. بهبود برداشت تومورهای مغذی خوش‌خیم به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد. حتی درصورت برداشت این تومور هم به گفتاردرمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی نیاز دارید، تا مشکلات ایجادشده درنتیجه تومور از بین برود.

اگر جراحی نتواند تومور را درمان کند، از پرتودرمانی استفاده می‌شود تا اندازه تومور کوچک‌تر شده و از رشد آن جلوگیری شود. اگرچه سبک زندگی سالم، ورزش و غذای مناسب می‌تواند از انواع سرطان پیشگیری کند اما هنوز هیچ راه‌حل طبیعی برای پیشگیری از تومورهای خوش‌خیم کشف نشده است.

زندگی و کنار آمدن با تومورهای خوش‌خیم

بسیاری از تومورهای خوش‌خیم درصورت نداشتن علائم به حال خود رها می‌شوند. تنها باید مراقب محل تومور و تغییرات آن باشید. اگر تومور را برندارید پزشک از شما می‌خواهد که مرتباً مراجعه نموده و از عدم بزرگ شدن تومور اطمینان حاصل کنید. درصورتی که تومور موجب درد و ناراحتی نشود و یا اندازه و ظاهرش تغییر نکند، می‌توانید با آن کنار بیایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگرچه بیشتر بافت‌های بدن خوش‌خیم هستند اما در صورت مشاهده ایجاد بافت‌های جدید بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا علائم آن را بررسی کند. این بافت‌ها می‌تواند جراحات پوستی یا خال‌های غیرطبیعی باشد. همچنین درصورتی‌که تومور شما خوش‌خیم تشخیص داده شد اما سپس در آن تغییراتی مشاهده کردید، مانند تغییر در اندازه یا علائم، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. برخی از تومورهای خوش‌خیم با گذشت زمان به سرطان تبدیل می‌شوند، بنابراین تشخیص به‌موقع می‌تواند تغییر بزرگی ایجاد کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم