10 یافته عجیب در زیر آب

حدود 70 درصد کره زمین از آب پوشیده شده و تنها 5 درد آن توسط انسان کشف شده است. درنتیجه قسمت اعظم کره زمین یک دنیای تاریک و رازآلود است که باید کشف شود. حتی در همان 5 درصد کشف‌شده اقیانوس موجودات و مکان‌های شگفت‌انگیزی کشف شده است. با کندوکاو در اقیانوس می‌توانیم درباره گذشته، حال و حتی آینده زمین اطلاعاتی کسب کنیم.

مطالعه این مکان‌ها درباره تاریخ زمین اطلاعات خوبی در اختیارمان قرار می‌دهد. در اینجا 10 یافته شگفت‌انگیز دنیای زیر آب را به شما معرفی می‌کنیم.

10. حرکت صفحات تکتونیکی

10 یافته عجیب در زیر آب

در سال‌های اخیر صفحات تکتونیکی آمریکای شمالی و اوراسیا بیشتر از هم فاصله گرفته و صفحات آمریکای شمالی به سمت غرب در حرکت است. این حرکت صفحات هم بر روی زمین دیده می‌شود و هم کنار آب. این حرکت توسط غواصان و عکاسان اقیانوس ثبت شده است. الکساندر ماستارد، یک غواص و زیست‌شناس دریایی، معتقد است که گردشگران از دیدن دیوارهای خالی و آب شفاف میان آن‌ها وحشت‌زده خواهند شد. اگرچه نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد اما بر اساس حرکت این صفحات که در حال حاضر 2.5 سانتی‌متر در سال است، می‌توانند به نتایجی دست پیدا کنند.

9. شهر باستانی پاولوپتری در زیر آب

10 یافته عجیب در زیر آب

این شهر باستانی از دوران نوسنگی در کرانه‌های جنوبی یونان قرار داشته و در سال 1967 توسط دکتر نیک فلمینگ کشف شد. کوزه‌های سفالی یافت شده در این شهر به باستان شناسان نشان داد که مردم آن در آن دوره کوزه‌ها را از طریق دریا به مکان‌های دیگر صادر می‌کردند.

طبق نظر فلمینگ در سال 2009، این شهر باستانی صدها سال از بسیاری از شهرهای باستانی زیر آب قدیمی‌تر است. گفته می‌شود که وسعت این شهر 100000 مترمربع است. دورافتاده بودن آن باعث شد که این شهر باستانی پیش از کشف شدن توسط انسان تخریب نشود.

کوزه‌های نوسنگی یکی از بهترین یافته‌های انسان در زیر آب است. زیرا به محققان این فرصت را می‌دهد تا به قدمت این خرابه‌های باستانی پی ببرند. در اصل تصور می‌شود که شهر پاولوپتری به عصر برنز تعلق دارد. اما پس از تحقیقات بیشتر گفته شد که قدمت این شهر باستانی 1000 سال بیشتر ازآنچه در ابتدا تصور می‌شد، می‌باشد.

8. رودخانه‌ای زیر دریای سیاه

10 یافته عجیب در زیر آب

در زیر دریای سیاه یک اکوسیستم کامل به همراه رودخانه، درخت و آبشار وجود دارد! چگونه ممکن است که در یک آب روان آب دیگری جریان داشته باشد؟

ازآنجایی‌که آب این رودخانه شورتر و درنتیجه غلیظ‌تر است، بنابراین می‌تواند در دریای سیاه جریان داشته باشد. شور بودن این آب باعث می‌شود که با سرعت در مسیر آب دریای سیاه جریان داشته باشد. همچنین رسوبات این رودخانه نیز به جریان داشتن آن در دریا کمک می‌کند.

جالب است بدانید که حجم بالای آب این رودخانه آن را به ششمین رودخانه بزرگ جهان تبدیل می‌کند. شناخت این اکوسیستم دریای سیاه که به اقیانوس اطلس منتهی می‌شود می‌تواند درباره اقیانوس‌ها اطلاعات خوبی در اختیار محققان قرار دهد. این یافته‌ها باعث می‌شود که محققان با دنیای زیرآب و شرایطی که به این پدیده‌ها منجر می‌شوند، بیشتر آشنا شوند.

7. بزرگ‌دره ژمچوگ در دریای برینگگ

10 یافته عجیب در زیر آب

اگر از دانستن وجود یک رودخانه در زیر آب تعجب کردید باید بدانید که در زیر آب دریای برینگ یک دره بسیار بزرگ وجود دارد که تصویر کامل آن را تنها از فضا می‌توان رویت نمود. این دره همچنین عمیق‌ترین دره است. این دره با حجم 5800 کیلومتر مکعب و عمق 2.6 کیلومتر، می‌تواند گرند کنیون آمریکا را در خود جای دهد.

زیردریایی‌ها می‌توانند در این دره کاوش کنند و تاکنون در آنجا زیستگاه‌های مختلفی را کشف نموده‌اند. ازآنجایی‌که این دره بسیار بزرگ و پهناور است تنها زمانی که از کره زمین دور شوید می‌توانید آن را ببینید. بنابراین اگر به فضا دسترسی ندارید فعلاً می‌توانید عکس‌های آن را تماشا کنید.

6. جاده بیمینی باهاما

10 یافته عجیب در زیر آب

جاده بیمینی که در زیر آب قرار دارد در سال‌های 1930 کشف شد و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی باهاما محسوب می‌شود. اگرچه ماهیت این جاده مشخص نیست اما گفته می‌شود که به شهر گمشده آتلانتیس منتهی می‌شد. این جاده که تنها 6 متر از سطح اقیانوس فاصله دارد می‌تواند برای غواصان و گردشگرانی که به ماجراجویی علاقه دارند یک مقصد جالب باشد.

تاکنون در افسانه‌های عجیب‌وغریب جهان به جاده بیمینی اشاره شده است. طبق این افسانه‌ها این جاده می‌تواند به محافظان مصر باستان یا به شهر آتلانتیس منتهی شود و یا یک پدیده کاملاً طبیعی باشد که انسان در آن دخالت نداشته است. درهرحال این جاده یک پدیده بسیار جالب است.

5. آتلانتیس بریتانیا: داگرلند

10 یافته عجیب در زیر آب

اگرچه هنوز به دنبال شهر آتلانتیس هستیم، اما تحقیقات مشابهی در دریای شمالی انجام گرفته است. داگرلند نام منطقه بسیار وسیعی است که حداقل 8500 سال پیش به زیر آب فرو رفت. محققان معتقدند که این منطقه از اسکاتلند تا دانمارک وسعت داشته و ماموت‌ها در آن زندگی می‌کردند. پس‌ازاینکه انسان‌های دوره میان‌سنگی در آن سکنی گزیدند این منطقه به زیر آب فرو رفت. محققان این منطقه را قلب اروپا می‌نامند زیرا منطقه بسیار وسیعی بود و بهترین انسان‌های شکارچی در آنجا زندگی می‌کردند (شاید حدود ده‌ها هزار شکارچی).

شهر داگرلند نشان می‌دهد که جزایر امروزی بریتانیا زمانی به قاره اروپا متصل بودند. اگرچه این شهر آتلانتیس نیست اما به همان اندازه جالب است. هنوز هم هواشناسان، باستان شناسان و ژئوفیزیک دانان در این منطقه فعالیت می‌کنند و در میان خرابه‌های باستانی آن به جستجو می‌پردازند.

4. خرابه‌های آتلیت یام در دریای مدیترانه

10 یافته عجیب در زیر آب

همیشه یافتن شهرهای باستانی در زیر آب جالب است، حتی اگر تعدادشان زیاد باشد. شهر آتلیت یام در عمق 8 الی 12 متری دریای مدیترانه در کرانه اسرائیل است. این شهر که در سال 1984 کشف شده به دوران نوسنگی تعلق داشته و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشف‌شده در زیر آب است. در این شهر خرابه‌های خانه‌ها، چاه آب، بقایای انسان و حیوان، اشیا، صنایع‌دستی و سازه‌های عجیب، یافت شده که به صدها سال قبل بازمی‌گردد.

یکی از سازه‌های جالب آن‌ها یک مکان برای تشریفات مذهبی است که سنگ‌های بزرگ را به شکل دایره دور چیزی قرار داده‌اند که احتمالاً یک چشمه بوده است. یافته جالب دیگر یک چاه سنگی است که احتمالاً در ابتدا برای خارج کردن آب و سپس دفع زباله استفاده می‌شد (زیرا بقایای آن در چاه یافت شد).

همچنین در شهر و اطراف آن شصت‌وپنج بقایای جسد انسان یافت شد که می‌تواند نشانه‌های اولین سرایت بیماری سل باشد. همچنین وجود استخوان‌های حیوانات وحشی و اهلی نشان می‌دهد که ساکنین این شهر حیوانات را برای تغذیه پرورش داده و شکار می‌کردند.

3. دودکش سیاه شمالگان

10 یافته عجیب در زیر آب

در برخورد آب دریا با ماگما تشکیلات دودکشی پدید می‌آید. این تشکیلات گرمایی نوعی چشمه آب گرم هستند که آب و مایعاتی با دمای 370 درجه سلسیوس یا بیشتر خارج می‌کنند. به دلیل ته‌نشین‌های سولفید آهن این تشکیلات را دودکش سیاه می‌نامند که در مناطق مختلف اقیانوس‌ها دیده می‌شود. اما شمالی‌ترین این تشکیلات در سال 2008 در شمالگان بین نروژ و گریلند کشف شد.

در این تشکیلات دودکشی پنج دریچه وجود دارد. یکی از آن‌ها به اندازه یک ساختمان چهار طبقه است و بلندترین دودکش سولفیدی کشف شده می‌باشد. کشف این دریچه غیرمنتظره بود. محققان تصور نمی‌کردند که این تشکیلات در منطقه‌ای با حرکت کند صفحات تکتونیکی وجود داشته باشد. (آب دریا این‌گونه با برخورد با ماگما به زمین می‌رسد.)

این یافته نشان می‌دهد که طبیعت تا چه اندازه عجیب و غیرمنتظره است و همچنین رمز و رازهای کشف نشده زیرزمین را نشان می‌دهد.

2. ناوگان شبح در مرداب چاک (Chuuk Lagoon)

10 یافته عجیب در زیر آب

بقایای کشتی‌ها یکی از جالب‌ترین یافته‌های زیر اقیانوس‌ها است. این بقایا می‌توانند درباره برهه‌ای از تاریخ، انسان‌های موجود در کشتی و وقایع مرتبط، اطلاعاتی در اختیارمان قرار دهند. مرداب چاک در جزایر کارولین در اقیانوس آرام، شمال گینه‌نو و شرق فیلیپین، قرار دارد. در این منطقه می‌توان بقایای تعداد بی‌شمار کشتی‌ها و هواپیماهای ژاپنی که در جنگ جهانی دوم نابود شدند را یافت.

ناوگان شبح موضوع فیلم ژاک کوستو در سال 1969 بود که لاشه یک هواپیما را از این منطقه کشف نموده و بازسازی کردند. اما گفته می‌شود که هنوز هم اجساد در کشتی‌ها و هواپیماها قرار دارند و این منطقه از روی سطح آب قابل دید است. لاشه امپریال ژاپن نمونه‌ای از اکتشافات زیر آب است که نه‌تنها شگفت‌انگیز بوده بلکه اطلاعات عمومی و تاریخی در اختیارمان قرار می‌دهد.

1. حفره بزرگ آبی در بلیز

10 یافته عجیب در زیر آب

حفره بزرگ آبی غواصان و گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. این حفره بزرگ در بلیز بزرگ‌ترین حفره از نوع خود است. این حفره که در سال 1971 توسط ژاک کوستو مشهور شد به یک منطقه توریستی تبدیل شده است. این حفره که درنتیجه یک غار آهکی در دوران آخرین عصر یخبندان صدها هزار سال قبل ایجاد شد، گردشگران تورهای غواصی را به سمت خود جلب می‌کند.

این جاذبه تاریخی در دریای کارائیب 300 متر طول و 125 متر عمق دارد، و به غواصان این فرصت را می‌دهد تا در کل آن منطقه غواصی کنند. (البته این امر پیشنهاد نمی‌شود و تورهای غواصی هم تنها شما را به بخش کوچکی از این منطقه می‌برند.)

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم