15 غذای خیابانی در شانگهای چین

شانگهای چین که زمانی پاریس مشرق زمین نامیده می‌شد امروز هم جز شهرهای زیبا و چندملیتی است. باوجود آسمان‌خراش‌های مختلف هنوز می‌توان در محله‌های قدیمی شهر که معماری زیبای سال‌های 1930 را نشان می‌دهند، گردش کرد. از زمان کنگره سال 2008 خیابان‌های این شهر به‌خوبی تمیز شده‌اند. اگرچه بیشتر دست‌فروشان خیابانی در مغازه‌ها و پاساژها جا گرفته‌اند اما هنوز هم می‌توان فروشندگان دوره‌گرد که خوراکی می‌فروشند را در جای‌جای شهر دید. باوجود سخت‌گیری‌های موجود می‌توان در شب‌هنگام نیز این فروشندگان را مشاهده نمود.

باوجود شهرت شانگهای به دلیل استاندارد بالای زندگی و غذای عالی، نمی‌توان از خیر غذاهای محلی آن گذشت. این غذاها معمولاً شور و چرب هستند. با ما همراه باشید تا با 15 غذای خیابانی شانگهای آشنا شویم.

1. لیانگ پی (Liang Pi)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: لیانگ پی

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

این غذا که معادل فارسی‌اش “پوست خنک” است برای آب‌وهوای داغ تابستان مناسب است، اما در تمام اوقات سال در دسترس است. لیانگ پی از رشته‌فرنگی نشاسته لوبیا مخلوط با گشنیز، بادام‌زمینی، سیر و سس سرکه و روغن چیلی، تهیه می‌شود. می‌توان آن را به‌عنوان پیش‌غذا و همراه با سایر غذاها سرو نمود.

بهترین مکان:

خیابان 607 نانچانگ (Nanchang)

2. یوتیائو (You Tiao)/ شائو بینگ (Shao Bing)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: یوتیائو

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

یوتیائو را می‌توان به‌عنوان صبحانه مصرف کرد. بینگ هم نوعی شیرینی کنجدی است که همانند نان‌های هندی می‌باشد. این شیرینی‌های خوشمزه را می‌توان با توجیانگ میل کرد.

بهترین مکان:

روبه روی خیابان 120 یانگ کانگ (Yongkang)

3. توهوآ (Tou Hua)/ توجیانگ (Tou Jiang)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: توهوآ

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

توجیانگ مشابه بینکورد (beancurd) سنگاپوری است با این تفاوت که سرکه و بادام‌زمینی هم اضافه شده و حالت سوپ را به خود می‌گیرد. توهوآ با ترشی خردل و میگو بوداده سرو می‌شود، همچنین روغن چیلی و سرکه نیز به آن اضافه می‌کنند.

بهترین مکان:

Day time Stall، نزدیک خیابان 120 یانگ کانگ

Evening در خیابان 03 هوشان (Huo Shan)

4. کوفته‌برنجی گلوتینوس (Glutinous)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: کوفته برنجی

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

کوفته‌برنجی گلوتینوس می‌تواند برای صبحانه یک وعده مناسب باشد. دست‌فروشان این کوفته‌برنجی‌ها را در بشکه قرار می‌دهند تا نرم و گرم باقی بماند. برخی دست‌فروشان کوفته‌برنجی‌های سفید و قهوه‌ای دارند. می‌تواند آن را با برنج شیرین کنید و یا داخل کوفته را با سبزیجات و خردل پر کنید. هرکدام از این کوفته‌ها نرم و تازه هستند. در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر کمی گوشت خوک، تخم‌مرغ یا تخم‌مرغ شور به آن اضافه کنید.

بهترین مکان:

خیابان 227 فوژو (Fuzhou)

5. پنکیک تخم‌مرغ

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: پنکیک تخم مرغ

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

پنکیک تخم‌مرغ یک غذای خوشمزه برای وعده صبحانه محسوب می‌شود. یک لایه خمیر آرد ارزن را صاف کرده و تخم‌مرغ را روی آن می‌شکنند. پس‌ازآن که رنگ آرد به قهوه‌ای روشن تغییر پیدا کرد روی آن خمیر لوبیا، گشنیز، پیاز، خلال فلفل قرمز و ترشی خردل، اضافه می‌کنند.

همچنین می‌توانید خوراکی‌هایی مانند یوتیائو را داخل پنکیک بگذارید و بپیچید. سپس آن را به دو قسمت تقسیم کنید.

بهترین مکان:

روبه روی خیابان 85 یانگ کانگ

6. نودل روغن‌زیتون (Scallion oil la-mian)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: نودل روغن زیتون

این نودل یکی از برترین نودل های شانگهای است که حتی در رستوران‌های خوب این شهر نیز به فروش می‌رسد. نودل را در روغن‌زیتون به همراه سس سویا و میگوی خشک‌شده، مخلوط می‌کنند. روغن‌زیتون باید به تمام قسمت‌های نودل آغشته شود و طعم میگوی خشک‌شده را حس کنید. اضافه نمودن سرکه سیاه طعم خوبی به این نودل می‌بخشد.

بهترین مکان:

خیابان 328 جیانگوی غربی (Jianguo)

7. مالاتانگ (Ma La Tang)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: مالاتانگ

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

مالاتانگ یک سوپ ساده و تند است که برای تهیه آبگوشت آن از ادویه‌جاتی مانند رازیانه، زیره و فلفل سیچوان، استفاده می‌کنند. اما اگر نوع بدون مزه آن را انتخاب کنید در آن صورت از آبگوشت و ادویه‌جات معمولی استفاده خواهید کرد. معمولاً این سوپ را در کنار نودل و مقدار زیادی سس بادام‌زمینی، سرکه و چیلی، سرو می‌کنند.

خیابان 311 کیانگیانگ جنوبی (Xiangyang)

8. کیک برنج سرخ‌شده با کتلت خوک

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: کیک برنج

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

کیک برنج سرخ‌شده و کتلت گوشت خوک جداگانه پخته‌شده و سپس در قطعات مستطیلی بریده می‌شوند و روی آن سس قهوه‌ای اضافه می‌کنند. این سس به کیک برنج و کتلت طعم بسیار خوبی می‌بخشد. همچنین افزودن کمی سرکه هم می‌تواند طعم این غذا را بهتر کند.

بهترین مکان:

خیابان 1265 فاکسینگ میدل (Fuxing Middle)

9. شائو کائو (Shao Kao)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: شائوکائو

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

بدون امتحان کردن این خوراکی شانگهای را ترک نکنید. بر روی میز دست‌فروش‌ها خوراکی‌های مختلفی از سبزیجات تا جگر خوک، بال مرغ و غذای دریایی را می‌بینید که می‌توانید هرکدام از آن‌ها را امتحان کنید. به‌دلخواه خودتان کمی پودر چیلی هم به مواد افزوده می‌شود. شائوکائوی هر فروشنده مختص خودش است اما به‌طورکلی از مخلوط پاپریکا، زیره، نمک، روغن کنجد و فلفل سیچوان به دست می‌آید. این خوراکی را داغ و به همراه آبجو سرو می‌کنند.

بهترین مکان:

تقاطع خیابان هوآیهای (Huaihai)

10. نودل سرخ‌شده شانگهای/ سوپ وانتون

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: نودل سرخ شده

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

این نوع نودل در مغازه‌ها و دست‌فروشی‌های کنار خیابان به همراه برنج سرخ‌شده، نودل، کیک برنج و غذاهای دیگر، دیده می‌شود. می‌توانید از فروشندگان بخواهید که به‌اندازه دلخواه شما آن را سرخ کنند. این سوپ که از روغن‌زیتون تهیه می‌شود می‌تواند در کنار غذاهای دیگر سرو شود.

بهترین مکان:

نزدیک خیابان 291 چنگل Changle) )

11. کیک اسمانتوس شیرین (Osmanthus)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: کیک اسمانتوس شیرین

بادام‌زمینی رنده شده (برخی فروشندگان از لوبیا استفاده می‌کنند) و کنجد سیاه در میان دو لایه آرد برنج پخش شده و سپس دانه اسمانتوس روی آن ریخته می‌شود. سپس آن را به شکل‌های مربع برش داده. در کاسه داغ چوبی قرار می‌دهند. این تکه‌های آرد برنج مواد را خوب به هم می‌چسبانند.

بهترین مکان:

روبه روی پاساژ Sun Moon

12. پنکیک پیاز

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: پنکیک پیاز

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

هر تکه خمیر با دست ورز داده شده و سپس با کمی گوشت خوک و پیاز خردشده مخلوط می‌شود. سپس خمیر را پهن کرده و در یک ظرف چرب و بر روی شعله قرار می‌دهند تا دو طرف آن طلایی شود. سپس آن را درون ظرف‌های تنورمانندی قرار می‌دهند تا شعله‌های آن داخل پنکیک را خوب آماده کنند. این پنکیک خوشمزه با تکه‌های پیاز و گوشت خوک طعم بسیار دلپذیری دارد.

بهترین مکان:

خیابان 159 مائومینگ جنوبی

13. دامپلینگ های سرخ‌شده / شنگ جیان باو (Sheng Jian Bao)

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: دامپلینگ سرخ شده

این دامپلینگ ها از میگو و گوشت خوک تهیه شده، سپس آن را بخار داده و سرخ می‌کنند تا کاملاً طلایی‌رنگ شود. هرکدام از دامپلینگ ها از گوشت آبدار خوک پر می‌شوند. طعم خوب میگوی دریایی برای گوشت خوک مکمل خوبی محسوب می‌شود. معمولاً ساکنان شانگهای این دامپلینگ را در کنار نودل اردک در سوپ، سرو می‌کنند. اگر عاشق گوشت گاو هستید می‌توانید سوپ گوشت گاو و ورمیشل سفارش دهید. فروشگاه‌های زنجیره‌ای Yang Dumplings که در اغلب مراکز خرید دیده می‌شوند دامپلینگ های خوشمزه‌ای سرو می‌کنند. در این فروشگاه تنها باید 10 تا 20 دقیقه صبر کنید تا نوبتتان شود.

بهترین مکان:

Yang’s Dumpling، خیابان 128 جینیان (Jinian)

14. سوپ ورمیشل و اردک

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: سوپ ورمیشل و اردک

15 غذای خیابانی در شانگهای چین

سوپ ورمیشل و اردک یکی از سوپ‌های خوشمزه شانگهای است. ورمیشل به همراه ادویه در آبگوشت (که معمولاً حاوی گوشت اردک است) پخته می‌شود. این سوپ معمولاً چندان ترد نیست اما فروشندگان روغن چیلی و سرکه هم در اختیارتان قرار می‌دهند تا در صورت تمایل اضافه کنید. مزه خوب ورمیشل به همراه برگ گشنیز، پیاز، تائو پوک و گیاهان دیگر، طعم دلپذیری ایجاد می‌کند.

بهترین مکان:

Zhouli Laoya Fensi، خیابان 2379 زیتو (Xietu)

15. خمیر برنج گلوتینوس به همراه گریپ‌فروت و کنجد سرخ‌شده

15 غذای خیابانی در شانگهای چین: خمیر برنج گلوتینوس

یک لایه خمیر برنج دور خمیر گریپ‌فروت را پوشانده و روی آن کنجد سیاه می‌ریزند. می‌توانید آن را به همراه‌ترشی خردل سرو کنید. شاید ظاهر این غذا چندان دل‌چسب نباشد اما مزه بسیار خوبی دارد. مزه تند و شور خردل در کنار مزه این غذا مکمل خوبی محسوب می‌شود.

بهترین مکان:

خیابان 131 مائومینگ نان (Maoming Nan)

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم