8 غذای برتر تاجیکستان

با خوردن غذاهای تاجیکستان می‌توانید با فرهنگ این کشور بیشتر آشنا شوید. این کشور به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم یک کشور چند فرهنگی است که تحت تأثیر کشورهای چین، روسیه، ایران و هند قرار گرفته است. در اینجا هشت غذای برتر تاجیکستان که وجه تمایز این کشور است را به شما معرفی می‌کنیم.

اوشی پلو که شبیه بریانی ایرانی است غذای ملی تاجیکستان محسوب می‌شود. اوشی پلو که با دست خورده می‌شود از گوشت، میوه خشک‌شده، سیر سرخ‌شده و هویج رنده شده، تهیه می‌شود. اوشی پلوی غذای محبوب تاجیکی‌ها است. اگرچه این غذا در کشورهای همسایه نیز تهیه می‌شود اما پلوی تاجیکی کاملاً منحصربه‌فرد است. در قسمت‌های مختلف کشور این غذا را به شکل‌های مختلف سرو می‌کنند. پلوهای ایسفارا، پنجیکنت و خجند در تاجیکستان از همه معروف‌تر هستند.

8 غذای برتر تاجیکستان: قرطاب

قرطاب (Qurutob) یکی دیگر از غذاهای خوشمزه تاجیکستان است که از حل کردن تکه‌های پنیر شور بر روی نان به دست می‌آید. سپس بر روی آن پیاز سرخ‌شده و کره ذوب‌شده یا روغن بزرک ریخته و با سالاد گوجه و خیار و فلفل سرو می‌کنند. قرطاب در مناطق کوهستانی تاجیکستان بسیار محبوب است, بااین‌حال در منطقه فرگانا چندان تهیه نمی‌شود. قرطاب یکی از غذاهای محبوب گیاهخواران تاجیک است. بهترین قرطاب را می‌توانید در کلیاب به دست آورید.

سمبوسه یکی دیگر از غذاهای تاجیک است که تأثیر آن‌ها از هند را نشان می‌دهد. سمبوسه تاجیک نیز مثلثی شکل بوده و داخل آن با گوشت و سبزیجات پر می‌شود. گیاهخواران می‌توانند آن را با کدوسبز و گیاهان دارویی پر کنند. اگر از این سمبوسه خوشتان آمد سمبوسه‌های پنجشنبه‌بازار خجند را نیز امتحان کنید.

8 غذای برتر تاجیکستان: شیرچوی

شیر چوی (ShirChoy) در صبحانه منطقه پامیری نقش اصلی را بر عهده دارد. این نوشیدنی از شیر, آب, چای, کره و نمک تشکیل می‌شود. برای تهیه آن باید چای را آب جوش اضافه نموده, سپس شیر را اضافه کرده و بگذارید بجوشد تا مقدار مایع کاهش پیدا کند. سپس می‌توانید کره و نمک را اضافه کنید. این نوشیدنی مقوی برای افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند مفید است.

اوشی بریدا (Oshi burida): ماده اصلی این غذای تاجیکی، که در بخش‌های مرکزی کشور تهیه می‌شود، نوعی پیاز کوهستانی است. این گیاه علف مانند در مناطق کوهستانی رشد کرده و تنها در بهار و پیش از شکوفه زدن قابل‌خوردن است. این غذا بیشتر به خاطر سالم بودنش خورده می‌شود نه مزه‌اش، زیرا سرشار از ید است و پس از پخته شدن رنگش از نارنجی-صورتی به بنفش تبدیل می‌شود. این غذا باید با برنج و ماست ترش خورده شود.

8 غذای برتر تاجیکستان: کیچری

کیچیری (Kichiri): کیچیری یکی از قدیمی‌ترین غذاهای تاجیکستان است که آن را در کافه‌ها و رستوران‌ها نخواهید یافت. تنها خانواده‌های شمال تاجیکستان آن را تهیه می‌کنند زیرا خودشان ماش را کشت می‌کنند. امروزه افراد کمی این غذا را می‌شناسند زیرا جوان‌ترها یا دستور تهیه آن را نمی‌دانند و یا به خودشان زحمت تهیه آن را نمی‌دهند. تفاوت میان کیچیری و شوالاموشاک در این است که برای تهیه کردن کیچیری باید ماش و برنج را با یک قاشق چوبی به مدت یک ساعت له کنید. استفاده از هم زدن چندان توصیه نمی‌شود زیرا له کردن با دست بهتر است. این غذای خوشمزه و سرشار از پروتئین برای گیاهخواران بسیار مناسب است. برای تهیه آن به برنج، ماش، هویج، پیاز، و روغن نیاز دارید، سس را نیز می‌توانید از ماست ترش، روغن بزرک، یا گوجه‌فرنگی و پیاز، تهیه کنید.

دملاما (Damlama) یکی از غذاهای تند تاجیکستان است که از گوشت بره یا گاو تهیه می‌شود. با خوردن این غذا می‌توانید مزه سبزیجات تاجیک را امتحان کنید. این غذا یک انتخاب خوب برای گیاهخواران محسوب شده و حتی اگر در پیک‌نیک باشید نیز می‌توانید آن را بر روی شعله کم آماده کنید. دملاما از گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، فلفل، کلم، روغن گیاهی، سبزیجات، ریحان و زیره سیاه تهیه شده و می‌توانید آن را با هر نوع غذایی سرو کنید.

جاواری (Javari) این نوع سوپ محلی از پیاز و هویج خردشده، گوشت گاو، روغن و ماش، تهیه می‌شود. همین ماش است که باعث تفاوت این سوپ از سوپ‌های دیگر می‌شود. بیشتر گردشگران از این سوپ در رستوران‌ها استقبال کرده و طرز تهیه آن را از آشپز می‌پرسند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم