15 غذای برتر ارمنستان

ارمنستان غذاهای بسیار خوش‌طعم و خوش‌رنگی دارد، از کباب‌های ارمنی که بر روی زغال کباب شده‌اند تا گوشت‌های سرخ‌شده در سبزیجات، همه و همه را می‌توانید در اینجا ببینید.

معمولاً در اکثر غذاهای ارمنی می‌توانید گوشت را ببینید، بااین‌حال تنوع غذاهای ارمنی بسیار زیاد است و با امتحان نمودن آن‌ها می‌توانید با طعم و مزه واقعی غذاهای ارمنی آشنا شوید.

دلمه ارمنی

15 غذای برتر ارمنستان: دلمه ارمنی

دلمه ارمنی یکی از معروف‌ترین غذاهای ارمنستان است که از گوشت خردشده و سس زده، پیاز خردشده، نمک و فلفل، سبزیجات (معمولاً گشنیز، جعفری و شوید خشک‌شده)، ادویه‌جات دیگر، و کمی برنج نپخته، تهیه می‌شود. سپس این مواد را در برگ مو که از قبل آماده شده می‌پیچیم.

زنان ارمنی برای آماده نمودن برگ مو آن را چند دقیقه در آب می‌جوشانند و سپس خارج می‌کنند. سپس دلمه‌ها را در یک ظرف و بر روی شعله کم می‌گذارند تا خوب بپزد. معمولاً دلمه را با ماست موسیر سرو می‌کنند و به همراه آن دو برابر خوشمزه‌تر می‌شود. با خوردن دلمه ارمنی می‌توانید فرهنگ ارمنی را به بهتر درک کنید.

سبزیجات شکم پر

15 غذای برتر ارمنستان: سبزیجات شکم پر

سبزیجات شکم پر نوع دیگر دلمه ارمنی محسوب می‌شوند. ازآنجایی‌که این سبزیجات تابستانی هستند آن را دلمه تابستانی هم می‌نامند. آماده کردن سبزیجات شکم پر چندان دشوار نیست زیرا همانند آماده کردن دلمه است، تنها تفاوت این است که به‌جای برگ مو باید از بادمجان، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه و برگ کلم، استفاده نمود.

در صورت استفاده از برگ مو باید آن‌ها را حدود 5 تا 10 دقیقه در آب نم بجوشانید تا نرم شوند. سبزیجات دیگر را باید به‌صورت خام استفاده کرد و پس از پر کردن آن‌ها با مواد روی اجاق‌گاز قرار داد و کمی آب در ظرف ریخت تا خوب پخته شوند.

خراوات (کباب ارمنی)

15 غذای برتر ارمنستان: خراوات

خراوات یکی دیگر از غذاهای بسیار خوب ارمنی است. شاید تصور کنید تفاوت خروات و کباب در چیست؟ خراوات روی زغال کباب می‌شود نه آتش، به همین عطر و بوی بسیار خوبی دارد. خراوات را می‌توان از مرغ، گوشت گاو، گوشت بره و یا حتی ماهی، تهیه نمود. بنابراین خراوات می‌تواند برای هر سلیقه‌ای یک غذای مناسب باشد. ترفند اصلی برای تهیه خراوات خوشمزه این است که از یک شب قبل به آن ادویه (نمک و فلفل، پیاز خردشده و ادویه‌جات دیگر) بزنیم.

اگر خواستید در فضای باز گردش کنید حتماً این غذا را تهیه و نوش جان کنید. در ارمنستان تقریباً تمامی مهمانی‌های فضای باز از این غذا استفاده می‌کنند.

کوفته

15 غذای برتر ارمنستان: کوفته

کوفته یک غذای خوشمزه است که از گوشت تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا باید گوشت‌ها را به‌خوبی کوفته کنید تا ظاهر خوبی داشته باشند و با تکرار و تمرین در این کار مهارت پیدا خواهید کرد. در تهیه این غذا از گوشت یا گوشت بره چرخ‌کرده، بلغور، تخم‌مرغ برای کوفته و همان گوشت چرخ‌کرده با کمی پیاز سرخ‌شده و ادویه برای محتویات داخل کوفته، نیاز خواهید داشت.

در ابتدا باید مواد داخل کوفته را آماده کنید: پیاز را سرخ‌کرده و سپس گوشت چرخ‌کرده و ادویه را به آن اضافه کنید. مواد را روی حرارت بگذارید تا آماده شوند، در همین حال گوشت چرخ‌کرده، بلغور، تخم‌مرغ و روغن‌زیتون را اضافه نموده و کوفته را آماده کنید. پس‌ازاین که همه‌چیز آماده شد باید کوفته‌ها را آماده کرده و شکل دهید و مواد آماده‌شده را داخل ان قرار دهید، به‌طوری‌که مواد بیرون نریزند. می‌توانید کوفته آماده‌شده را در یخچال بگذارید و بعداً بپزید. برای پختن کوفته‌ها کافی است که آن‌ها را به مدت 20 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا خوب بپزد.

سیب‌زمینی ارمنی

15 غذای برتر ارمنستان: سیب زمینی ارمنی

سیب‌زمینی پخته ارمنی روش مخصوصی دارد. برای پختن آن تنها به پیاز، چند سیب‌زمینی بدون پوست و سبزیجات پخته مانند جعفری و شوید نیاز دارید. پیاز خردشده، سیب‌زمینی و ادویه را مخلوط کرده و در فری که با دمای 180 درجه گرم شده، قرار دهید. پس از 20 تا 30 دقیقه غذا آماده می‌شود.

تهیه این غذا آسان است و چندان وقتتان را نمی‌گیرد. مطمئن باشید پس از امتحان کردن آن به غذای دلخواهتان تبدیل می‌شود.

پیلاف قارچ (به همراه گندم)

15 غذای برتر ارمنستان: پیلاف قارچ

پیلاف قارچ یا گندم یکی از غذاهای محبوب ارمنستان است که غذای بسیار سالمی هم محسوب می‌شود. برای تهیه آن تنها به قارچ و گندم نیاز دارید. در ابتدا باید گندم را در آب ریخته و روی اجاق بگذارید. باید مراقب باشید گندم نسوزد و روی آن آب بریزید تا خوب بپزد. در همین حال می‌توانید پیاز خردشده را در روغن گیاهی یا روغن‌زیتون سرخ کنید، قارچ خردشده را اضافه نموده و بر روی شعله کم حرارت دهید.

پس از آماده شدن گندم آن را به مخلوط قارچ اضافه نموده و چند دقیقه تفت دهید. سپس پیلاف قارچ و گندم آماده است. این غذا یکی از غذاهای محبوب ارمنی است.

سالاد تابستانی ارمنی

15 غذای برتر ارمنستان: سالاد تابستانی ارمنی

اگر برای اولین بار این سالاد را ببینید تصور می‌کنید که سالاد یونانی است. سالاد تابستانی یک سالاد بسیار آسان است و ازآنجایی‌که مواد آن تابستانی هستند سالاد تابستانی نامیده می‌شود. برای تهیه آن به گوجه‌فرنگی تازه، خیار و سبزیجات تازه، نیاز دارید. گوجه‌فرنگی و خیار و سبزیجات را به‌اندازه دلخواه خرد کنید (همچنین می‌توانید از پیاز و پیازچه استفاده کنید).

سپس روغن‌زیتون یا روغن گیاهی، نمک و فلفل اضافه نموده و مخلوط کنید. سالاد تابستانی شما در عرض 5 دقیقه آماده می‌شود.

کتلت کدوسبز

15 غذای برتر ارمنستان: کتلت کدوسبز

پختن این کتلت کمی وقت شما را می‌گیرد اما اگر ظرف بزرگی داشته باشید می‌توانید تمام آن‌ها را در کنار هم بپزید. در تهیه این کتلت‌ها از کدوسبز، هویج، یک یا دو تخم‌مرغ، کمی آرد چندمنظوره، سبزیجات و سیر، نیاز دارید. برای تهیه این کتلت کدوسبز، هویج و سیر را رنده کرده و یک تخم‌مرغ و 6 تا 8 قاشق غذاخوری آرد را اضافه کنید. آن‌ها را به‌خوبی باهم مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و روغن را به آن اضافه کنید.

سپس یک قاشق غذاخوری مخلوط کدوسبز را در قابله بریزید، اگر مواد خوب پخت و چسبید می‌توانید بقیه کتلت را آماده کنید. گاهی اوقات کتلت از هم باز می‌شود یا خوب نمی‌چسبد، در این صورت باید به آن کمی آرد اضافه کنید. پیش از سرو کردن به کتلت کمی نمک اضافه کنید. این غذا می‌تواند یک غذای گیاهی سالم باشد که تهیه آن زمان زیادی از شما نگیرد.

کتلت کدوحلوایی

15 غذای برتر ارمنستان: کتلت کدوحلوایی

این کتلت‌ها همانند کتلت کدوسبز است و به همان صورت نیز آماده می‌شود، تنها با این تفاوت که در اینجا از کدوحلوایی استفاده می‌کنیم. می‌توانید این دو غذا را در مهمانی در کنار هم استفاده کنید.

سس بادمجان

15 غذای برتر ارمنستان: سس بادمجان

این خوراک هم یکی از غذاهای محبوب مهمانی‌ها در ارمنستان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بادمجان را با کمک چنگال سوراخ‌سوراخ کنید، به روغن‌زیتون آغشته کرده و در فری که با دمای 200 گرم شده قرار دهید. بگذارید بپزد تا بادمجان خوب نرم شود.

پس‌ازآنکه بادمجان پخته شد گوشت آن را درآورده، در تابه قرار دهید، آب‌لیمو اضافه کرده و آن‌قدر بپزید تا آب بادمجان خشک شود. در همین حین پیاز را در روغن‌زیتون سرخ کرده، کمی آرد اضافه کنید تا غلیظ شود، سپس شیر را به‌آرامی اضافه کنید تا سس غلیظی به دست آورید. سپس مخلوط بادمجان را اضافه نموده و به‌آرامی هم بزنید تا باهم ترکیب شوند، نمک و فلفل را اضافه کنید و در یخچال قرار دهید. سس خوشمزه شما آماده است.

نان لواش

15 غذای برتر ارمنستان: نان لواش

لواش نان سنتی ارامنه است که تمام آن‌ها این نوع نان را دوست دارند. مطمئناً هیچ ارمنی را نخواهید دید که نان لواش دوست نداشته باشد. در گذشته زنان در تنور نان لواش می‌پختند. امروزه در برخی روستاهای ارمنستان تنور وجود دارد که زنان محلی در آنجا دورهم جمع شده و نان لواش می‌پزند. خراوات که درباره‌اش صحبت کردیم هم در تنور پخته می‌شود.

در پختن نان لواش چندین زن باهم همکاری می‌کنند. یکی خمیر را ورز می‌دهد، دیگری با دستش به آن شکل می‌دهد و دیگری آن را به دیوار تنور می‌چسباند. امروزه تنورهای برقی کار را آسان‌تر کرده است. اما همه می‌دانند که نان لواش پخته‌شده در تنور خوش‌طعم و خوش‌مزه‌تر است. این نوع نان کالری پایینی داشته و برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند مناسب است.

خاش (Khash)

15 غذای برتر ارمنستان: خاش

خاش یکی از غذاهای خوشمزه است. در گذشته زمانی که افراد فقیر توان خوردن غذاهایی مانند خراوات که مخصوص ثروتمندان بود، را نداشتند، معمولاً باقی‌مانده گوشت به آن‌ها داده می‌شد، که درواقع فقط استخوان بود و هیچ گوشتی بر روی آن باقی نمانده بود. فقرا آن را دوباره می‌پختند و این‌گونه بود که غذایی به نام خاش به وجود آمد.

خاش چیست؟

خاش غذایی مانند آبگوشت است که پاچه و ساق گاو در مدت‌زمان طولانی در آب پخته می‌شود و حتی ممکن است پخت آن ‌یک روز طول بکشد. سپس با کمی سس سیر (که همان آبگوشت حاوی سیر است)، نان لواش خشک و نمک، سرو کنید. برای خوردن خاش تنها به این موارد نیاز دارید اما در ارمنستان خاش را به همراه یک دوست یا خانواده میل می‌کنند.

خوردن خاش بدون سس سیر می‌تواند خطرناک باشد زیرا میزان کلسترول بالا می‌رود، اما وجود سیر چربی آن را کاهش داده و آن را سالم‌تر می‌کند (این غذا استخوان را محکم‌تر می‌کند). در ماه‌های مه، جولای و آگوست، خاش نمی‌خورند، اما در ماه‌های دیگر خوردن آن اشکالی ندارد.

اسپاس (Spas)

15 غذای برتر ارمنستان: اسپاس

اسپاس نوعی سوپ ماست ساده است که زنان ارمنی تهیه کردن آن را دوست دارند. تهیه نمودن این ماست چندان دشوار نیست اما پس از اضافه کردن آب سرد به ماست و خامه‌ترش، آن را هم بزنید تا یکدست شود، در غیر این صورت تکه‌های ماست بر روی آن باقی می‌ماند. ازآنجایی‌که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند مایع آن یکدست باشد پس بهتر است آن را خوب هم بزنید.

همچنین گندم نیم‌پز هم به آن اضافه می‌کنند (نیم‌پز زیرا با سوپ پخته می‌شود). در پایان سبزیجات تازه یا خشک هم به آن اضافه کرده و شعله را خاموش می‌کنند. حالا سوپ شما آماده است.

لاهامجون یا پیتزای ارمنی (Lahmajun)

15 غذای برتر ارمنستان: پیتزای ارمنی

این غذا برای افرادی خوب است که پیتزا دوست دارند اما از ترکیبات پیتزا خوششان نمی‌آید. لاهامجون از نان و گوشت چرخ‌کرده به دست می‌آید. این غذا به علت طبخ سریع غذای فوری ارمنستان محسوب می‌شود. زمانی که گرسنه هستید می‌توانید آن را آماده کرده و نوش جان کنید.

نان و پنیر

15 غذای برتر ارمنستان: نان و پنیر

نان و پنیر یکی از رایج‌ترین غذاهای ارمنی است که به تجهیزات خاصی نیاز ندارد، تنها باید نان تازه و پنیر نمک‌زده تهیه کرد. دیگر چیزی نیاز نیست. نان و پنیر سریع آماده می‌شود و یک غذای مغذی و سالم است. به همین دلیل افرادی که زمان کافی ندارند برای صبحانه، نهار یا شام آن را تهیه می‌کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم