10 باور نادرست درباره سلامتی

امروزه به مدد اینترنت بسیاری از بیماری و اختلالات فیزیکی و سلامت در جهان گسترش یافته است. روزانه از همه‌جا می‌شنوید که خوراکی‌ها شما را از بین می‌برند، هوای تنفسی برایتان مضر است و حتی وای فای و آب نوشیدنی سلامتتان را به خطر می‌اندازد.

هکرها با سوءاستفاده از ترس‌های مردم به این تفکرات دامن می‌زنند. برخی از آن‌ها از این ترس‌ها سوءاستفاده نموده و با استفاده از حماقت مردم محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

10. برخی از مردم تصور می‌کنند وای فای خطرناک است یا نمی‌توانند آن را تحمل کنند

10 باور نادرست درباره سلامتی

رفته‌رفته شمار افرادی که حساسیت الکترومغناطیس دارند افزایش پیدا می‌کند. این افراد تصور می‌کنند که امواج رادیو و وای فای و حتی گوشی موبایل به‌طور مرتب حالشان را بد می‌کند. برخی از آن‌ها حتی از دولت درخواست می‌کنند که آن‌ها را در این زمینه ناتوان اعلام کند. در فرانسه و سوئد برخی از مردم از این اختلالات سوءاستفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که برخی از کشورها به این افراد مجوز می‌دهند زیرا تحت تأثیر گزارش‌های دریافتی از سازمان جهانی بهداشت قرار می‌گیرند.

طبق نظر سازمان جهانی بهداشت حساسیت الکترومغناطیس حقیقت دارد. اما معتقدند که قسمت الکترومغناطیس باید حذف شود زیرا هنوز مدرک مشخصی وجود ندارد که ثابت کند امواج وای فای یا امواج دیگر اختلال ایجاد می‌کند. در حقیقت افرادی که معتقدند از این اختلال رنج می‌برند علائم مشترکی دارند – مانند سردرد، تهوع یا احساس ناخوشی – که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

مطالعات نشان می‌دهد که حساسیت الکترومغناطیس مثالی از “اثر نوسبو” می‌باشد. این اثر زمانی پدید می‌آید که فرد تصور می‌کند چیزی برای او خطرناک است و باور می‌کند که حالش بد خواهد شد. درنتیجه بدنش نیز واکنش نشان داده و بیمار می‌شود. به همین دلیل هنوز دانشمندان به توافق نرسیده‌اند که آیا امواج وای فای و امواج مغناطیسی واقعاً نگران‌کننده است یا خیر.

9. حساسیت به گلوتن بی‌مورد است

10 باور نادرست درباره سلامتی

امروزه بسیاری معتقدند که گلوتن فرد را ضعیف، خسته و بیمار می‌کند، به همین دلیل بسیاری آن را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند که به پزشک مراجعه کنند و مطمئن شوند بیمار هستند یا تنها به گندم آلرژی دارند. بااین‌حال بسیاری اعتقاد دارند که به گلوتن حساسیت دارند. اخیراً برخی سایت‌ها ادعا کرده‌اند که حساسیت به گلوتن حقیقی است اما چنین چیزی حقیقت ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی افرادی که آزمایش حساسیت به گندم یا بیماری سلیاک شان مثبت نشده هم اعتقاد دارند که با خوردن گلوتن بدنشان حساسیت نشان می‌دهد.

از انجاییکه برخی گلوتن را مضر می‌دانند ازلحاظ روانی بدنشان را متقاعد می‌کنند که به آن حساس هستند. حتی برخی پزشکان معتقدند که سندرم روده تحریک‌پذیر نیز به همین‌گونه است. محققانی که بر روی بیماران مبتلا به روده تحریک‌پذیر مطالعه کرده‌اند نیز به این نتیجه رسیده‌اند که گلوتن عامل بیماری نیست. بلکه این افراد نمی‌توانند گندم و غذاهای دیگر را هضم کنند، پس گلوتن به‌عنوان یک پروتئین دلیل حساسیت آن‌ها نیست.

پس اگر تصور می‌کنید که به گلوتن حساسیت دارید بهتر است اول به پزشک مراجعه کنید. ممکن است حساسیت شما به خاطر دلایل دیگر باشد و این تصور اشتباه فقط درمان را به تأخیر می‌اندازد. در حقیقت بیشتر افرادی که تصور می‌کنند به گلوتن حساس هستند از حساسیت معده رنج می‌برند.

8. انرژی‌های بدن حتماً نباید متعادل باشند

10 باور نادرست درباره سلامتی

امروزه بیشتر افراد درباره انرژی بدن خود و اطرافیانشان صحبت می‌کنند. آن‌ها معتقدند که خودشان انرژی مثبت داشته و بقیه دارای انرژی منفی هستند، همچنین تنها افراد دارای انرژی نیستند بلکه به‌طورکلی انرژی در اطراف ما وجود دارد. این عقیده به فعالیتی به نام ریکی منجر شده، این افراد باور دارند که با کمک انرژی بدن خود می‌توانند حال افراد دیگر را بهتر کنند. حتی برخی از آن‌ها پا را فراتر گذاشته و معتقدند که بدون دیدن بیمار و از راه دور می‌توانند او را درمان کنند.

اما حقیقت این است که ریکی صحت ندارد، بدن شما انرژی بخصوصی ندارد و هیچ نیروی مغناطیسی خاصی از آن خارج نمی‌شود. تنها انرژی بدن شما برای انجام وظایف مختلف است و نیروی بدنی‌تان را مشخص می‌کند. پس هرگاه فردی درباره انرژی بدن، متعادل‌سازی آن و یا انرژی‌درمانی با شما صحبت کرد مطمئن باشید که با یک کلاه‌بردار رودررو هستید.

7. بیماری بوی بد دهان یک بیماری تخیلی است که توسط تولیدکنندگان اسپری خوشبوکننده دهان ساخته شده

10 باور نادرست درباره سلامتی

مطمئناً شما هم درباره بیماری بوی بد دهان یا تنفس بدبو چیزهایی شنیده‌اید که باعث شده بسیاری از افراد دراین‌باره نگران باشند و حتی نتوانند به پزشک مراجعه کنند. بسیاری همیشه از اسپری‌های خوشبوکننده استفاده می‌کنند. اما در گذشته مردم نگران این مورد نبودند. ازآنجایی‌که این مورد درد یا عوارض خاصی ایجاد نمی‌کرد بنابراین بیماری تلقی نمی‌شد. و درست هم فکر می‌کردند.

در سال‌های 1800 شرکتی که مواد ضدعفونی‌کننده دهان به فروش می‌رساند به دلیل عدم فروش کافی عبارت بیماری بوی بد دهان را استفاده کرد تا در مردم نگرانی به وجود بیاورد. مردم هم از آن استقبال کردند تا دیگر نگران این مشکل نباشند. امروزه هم مردم به خاطر نگرانی از داشتن این بیماری به‌طور مرتب مسواک و اسپری استفاده می‌کنند.

6. سم‌زدایی بدن حقیقت ندارد بلکه فروشندگان برای فروش محصولاتشان آن را به وجود آورده‌اند

10 باور نادرست درباره سلامتی

مطمئناً عبارت سم‌زدایی بدن را که به معنای خارج کردن سموم بدن است، شنیده‌اید. فروشندگان و تولیدکنندگان برای فروش بیشتر شما را مجاب می‌کنند که برای خارج کردن سموم مضر از بدن بهتر است که محصولات آن‌ها را خریداری کنید. اما همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید این مسئله حقیقت ندارد.

ادعای آن‌ها چندین ایراد دارد. اول اینکه آن‌ها نمی‌دانند سم‌زدایی چیست. سم‌زدایی به معنای خارج کردن سموم و مواد اعتیادآور از بدن فرد معتاد است که می‌خواهد ترک کند و با این کار درد و عذاب او کاهش پیدا می‌کند. بنابراین سم‌زدایی به معنای پاک کردن قسمت داخلی بدن نیست. بنابراین برای سم‌زدایی اعضای داخلی بدن هیچ محصول یا راه‌حلی وجود ندارد. در حقیقت بدن به‌طور طبیعی سموم را دفع می‌کند. برای مثال الکل به‌آرامی از طریق کبد دفع می‌شود.

اگر حس کردید سموم بدنتان دفع نمی‌شود و در بدنتان انباشته شده در آن صورت این احتمال وجود دارد که یکی از ارگان‌های بدنتان آسیب دیده و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. نوشیدنی‌های سم‌زدایی نمی‌توانند به شما کمک کنند.

5. دوش واژینال کاملاً غیرضروری است

10 باور نادرست درباره سلامتی

دوش واژینال بین تمام زنان رایج است اما سابقه کوتاهی دارد و در چند قرن اخیر موردتوجه واقع شده. در ابتدا به‌عنوان یک روش پیشگیری از بارداری در نظر گرفته می‌شد. این کار به کمک سرکه یا مواد شیمیایی که خطرناک هستند انجام می‌گرفت. رفته‌رفته این روش برای پاکیزگی واژن استفاده می‌شد. در اوایل 1900 هم استفاده از لیسول برای شستشوی واژن موردتوجه قرار گرفت. اگرچه بعداً مشخص شد که استفاده از لیسول برای پوست انسان خطرناک است اما بسیاری از زنان عادت کرده بودند که به‌طور مرتب واژن را شستشو دهند.

اما حقیقت این است که واژن به شستشو نیاز ندارد. علاوه بر آن دوش واژینال تعادل شیمیایی واژن را به هم زده و عفونت و التهاب ایجاد می‌کند. پزشکان این کار را اصلاً توصیه نمی‌کنند. اما ازآنجایی‌که بسیاری از زنان این کار را انجام می‌دهند و به فرزندان خود توصیه می‌کنند، پس ممانعت از آن می‌تواند مشکل باشد.

4. فروشندگان برای فروش دستگاه تصفیه آب از خطرات فلوراید می‌گویند

10 باور نادرست درباره سلامتی

فلوراید یکی از عناصر بحث‌برانگیز است. فیلم‌هایی مانند دکتر استرنج لاو آن را بر سر زبان‌ها انداختند. شخصیت اصلی تصور می‌کرد کمونیست‌ها درصدد مسموم کردن افراد به‌وسیله فلوراید هستند و او برای متوقف نمودن آن‌ها باید حملات هسته‌ای تدارک می‌دید. امروزه هم بسیاری تصور می‌کنند فلوراید خطرناک است و نباید در آب آشامیدنی استفاده شود. حتی برخی از سایت‌ها و مقالات نیز درباره تأثیرات مخرب فلوراید بر مغز کودکان، سرطان و موارد دیگر، صحبت می‌کنند.

اما صحت این گفته‌ها هرگز تأیید نشد و یکی از این مقالات در چین انجام‌گرفته بود. همه ما می‌دانیم چین در بررسی آب آشامیدنی موارد مختلفی را بررسی می‌کند، نه‌فقط فلوراید. اما برخلاف آزمایشات انجام‌شده در سراسر جهان کسی ضررهای فلوراید را تأیید نکرده است. تنها ضرر فلوراید این است که درصورت استفاده بیش‌ازحد بر روی دندان لکه‌های سفید ایجاد می‌کند.

بااین‌حال برخی هنوز از فلوراید می‌ترسند و آن را مضر می‌دانند. برخی سایت‌ها دستگاه تصفیه آب به افراد می‌فروشد که فلوراید را دفع می‌کنند.

3. افسردگی واقعاً یک بیماری است اما مبتلایان این را باور ندارند

10 باور نادرست درباره سلامتی

افسردگی و اختلالات افسردگی یک حقیقت آشکار است و دراین‌باره شکی وجود ندارد. مسئله این است که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی آن را جدی نمی‌گیرند. در مطالعات دانشگاه جان هاپکینز که بر روی 6000 نفر انجام گرفت که قبلاً به افسردگی مبتلا بودند، به این نتیجه رسیدند که کمتر از 60 درصد آن‌ها به اختلال افسردگی دچار هستند. بدتر از آنکه در 20 سال گذشته درمان ضدافسردگی 400 درصد افزایش یافته، به‌طوری‌که بیش از 10 درصد نوجوانان از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند.

باوجود حقیقت افسردگی به این افراد داروهایی تجویز می‌شود که نه‌تنها به آن‌ها کمک نمی‌کند بلکه حالشان بدتر می‌شود. گاهی اوقات برخی افراد که از زندگی خود ناراضی هستند احساس افسردگی دارند اما در حقیقت باید با یک مشاور صحبت کنند. اما استفاده بی‌جا از داروهای شیمیایی تعادل بدن آن‌ها را به هم می‌ریزد. دلیل افسردگی سندرم سروتونین است و درمان افسردگی هم همین است. بیشتر داروهای ضدافسردگی سروتونین را افزایش می‌دهد که یکی از مواد شیمیایی شاد کننده است. افراد افسرده در تولید سروتونین مشکل دارند.

اما اگر در بلندمدت یا کوتاه‌مدت سروتونین بدنتان زیاد باشد تولید طبیعی سروتونین مختل می‌شود. سروتونین بیش‌ازحد در موارد شدید تشنج ایجاد می‌کند. اگرچه در صورت استفاده بیش‌ازحد دارو واکنش‌های شدید رخ می‌دهد اما اگر درصورت عدم نیاز آن را ترک کنید تعادل بدنتان به هم می‌ریزد. در این صورت مسیر درمان را به‌اشتباه طی می‌کنید.

2. ترایپوفوبیا یک بیماری نیست بلکه یک تلقین است

10 باور نادرست درباره سلامتی

اخیراً اختلالی به نام ترایپوفوبیا شناخته شده که هنوز پزشکان آن را به رسمیت نمی‌شناسند و مشخص نیست چه کسی از شیوع آن سود می‌برد. هرچند سایت‌های مختلف با صحبت درباره آن ترافیک بسیاری را به خود جلب می‌کنند. افراد مبتلا به این ترس از حفره‌های نامتقارن می‌ترسند. برخی معتقدند که حفره‌ها دران ها ترس و وحشت ایجاد می‌کنند. با تماشای این حفره‌ها بدن آن‌ها به خارش افتاده و حالشان بد می‌شود. اما احتمالش کم است که این شرایط واقعاً یک بیماری باشد.

تاکنون هیچ پزشک یا روان‌شناس حرفه‌ای این فوبیا را به رسمیت نشناخته است. تحقیقات اندکی که دراین‌باره انجام شده در مقیاس اندک بوده و نتیجه مشخصی نداشته است. کارول متیوز، روان‌پزشک دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که این شرایط ترس نیست بلکه ترکیبی از تنفر، احساس ناخوشایند و تلقین است.

در مطالب مربوط به ترایپوفوبیا معمولاً تصاویری استفاده می‌شود که برای تمام افراد چندش‌آور است و با دیدن آن احساس تهوع را تجربه می‌کنند. متیوز معتقد است که بسیاری از این تصاویر برای تمام افراد ناخوشایند است. اما این دلیل نمی‌شود که این افراد از فوبیا یا ترس رنج می‌برند.

1. دوش گرفتن روزانه برای سلامتی مضر است – این مورد بیشتر به بوی بدن و انتظارات مربوط است

10 باور نادرست درباره سلامتی

امروزه و در جامعه مدرن بسیاری از افراد عادت دارند که روزانه یک یا چندین بار دوش بگیرند. حتی بسیاری از مردم زندگی بدون دوش یا حمام را نمی‌توانند تصور کنند. آن‌ها برای شامپو و نرم‌کننده‌ها پول زیادی خرج می‌کنند. در حقیقت شرکت‌های بهداشتی با ایجاد حس ناامنی پول شما را دریافت می‌کنند. اما ازنظر علمی ثابت نشده که دوش روزانه برای سلامتی مفید است. شاید حتی عکس آن حقیقت داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که دوش گرفتن برای سلامتی مضر است زیرا باکتری‌های مفید پوست را از بین برده و تعادل باکتریایی بدن که باعث سلامت و پیشگیری از بیماری می‌شود، را از بین می‌برد. تا پیش از مدرنیته شدن دنیا دوش روزانه رایج نبود. حتی شامپوهای شستشو دهنده نیز اخیراً رایج شده‌اند. در حقیقت بسیاری از مردم دوش گرفتن را چندان لازم نمی‌دیدند تا اینکه فروشندگان مردم را متقاعد کردند که بوی طبیعی بدنشان غیرقابل‌قبول است. این فروشندگان برای فروش شامپو و دئودورانت سالانه میلیاردها دلار کسب می‌کنند.

البته منظورمان این نیست که دوش روزانه را ترک کنید. اما می‌توانید درصورت نیاز حمام کنید و تعادل باکتریایی بدن خود را به هم نریزید.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم