10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

تکنولوژی روزبه‌روز در حال گسترش است و افراد به دنبال یافته‌های جدید هستند. دانشمندان و صنعت گران، خودروهای بدون راننده، تکنولوژی واقعیت مجازی، تجهیزات سفر پرسرعت، مسافرت فضایی تبلیغاتی و تکنولوژی‌های دیگر را رفته‌رفته افزایش می‌دهند.

بااین‌حال باوجوداینکه تمام افراد از این تکنولوژی‌ها بهره می‌برند اما تعداد کمی درباره آن‌ها فکر می‌کنند. حقیقت این است که بیشتر این یافته‌ها نه‌تنها غیرضروری بوده بلکه خطرناک نیز است. تکنولوژی‌های جدید نه‌تنها زندگی مدرن را پیچیده کرده بلکه به‌جای حل مشکلات آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

10. خودروهای بدون راننده مشکلات اخلاقی به وجود می آورند

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

به عقیده بسیاری از مردم خودروهای بدون راننده یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های آینده می‌باشد. هرچند منتظر خودروهای پرنده نیستیم اما بسیاری از شرکت‌ها در حال ساخت خودروهایی هستند که به راننده نیاز ندارد. بااین‌حال درباره خودروهای بدون راننده نیز مسائلی وجود دارد که پیش از تولید و ساخت عمده و ورود به بازار باید آن‌ها را مدنظر قرار دهیم.

علاوه بر اینکه امنیت و عملکرد آن‌ها را در نظر بگیریم باید به مسائل اخلاقی نیز توجه کنیم. سؤال اینجاست که در موارد احتمالی این خودرو بین زندگی شهروندان بی‌گناه و افراد داخل خودرو باید کدام‌یک را انتخاب کند. یکی از تحقیقات چاپ‌شده در مجله Sceince که بر روی بیش از 2000 نفر انجام گرفت نشان داد که اگرچه این خودروها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که از جان شهروندان محافظت کند، اما مردم هم دوست دارند خودرویی خریداری کنند که از جان سرنشینان مراقبت کند.

این فرضیات مانع از این می‌شود که خودروهای بدون راننده چندان موردتوجه واقع شوند. بااین‌حال برخی متخصصین معتقدند که این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا نگرانی بیشتر این است که هکرها نتوانند از راه دور به این خودروها دسترسی پیدا کرده و باعث تصادفات و خرابی شوند.

9. واقعیت مجازی می‌تواند به اختلالات روانی منجر شود

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

واقعیت مجازی یک از شاخه‌های روبه رشد است. شرکت‌هایی مانند Oculus Rift از آن در دنیای بازی استفاده نموده و از سوی دیگر شاخه پزشکی با کمک واقعیت مجازی به دنبال آموزش موارد جدید به پزشکان و پرستاران است. با پیشرفت تکنولوژی این پیشرفت‌ها افزایش پیدا می‌کند. استفاده از واقعیت مجازی در زمینه‌های مهمی مانند پزشکی و نه بازی‌های ویدیویی، اهمیت بیشتری خواهد داشت.

اما زمانی که صحبت از بازی ویدیویی در میان است باید اختلالات روانی و بی‌توجهی به ‌سلامتی را در نظر بگیریم. حتی امروزه هم بدون وجود واقعیت مجازی افراد بسیاری براثر بازی طولانی‌مدت می‌میرند. برخی نیز به علت اعتیاد به بازی‌هایی نظیر دنیای وارکرافت زندگی‌شان را خراب می‌کنند. زمانی که افراد در بازی غرق شوند به‌سختی می‌توانند آن را رها کنند به همین دلیل به سلامت خود توجه نخواهند کرد. آن‌ها ممکن است آن‌قدر از واقعیت فاصله بگیرند که نتوانند میان زندگی واقعی و بازی تفاوت ایجاد کنند.

8. هواپیماهای بدون سرنشین ممکن است شهروندان را دیوانه کنند

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

هواپیماهای بدون سرنشین آن‌قدر زیاد می‌شوند که دیدن آن‌ها برایمان عادی خواهد شد. در گذشته هواپیماهای بدون سرنشین فقط در کشورهای در حال جنگ و برای بمب انداختن استفاده می‌شد. امروزه هواپیماهای کوچک بدون سرنشین حتی از فروشگاه هم قابل خریداری هستند و از آن برای سرگرمی استفاده می‌کنند. همچنین آمازون در پی این است که برای تحویل محصولات خود از این هواپیماها استفاده کند. در آینده شاهد تحویل کالاهای خود توسط این هواپیماها خواهیم بود، حتی ممکن است پلیس برای دیدبانی برخی مناطق از آن استفاده کند. این هواپیماها در اطرافمان به پرواز درآمده و ما را دیوانه می‌کنند.

هواپیماهای کوچک بدون سرنشین که قابل خریداری هستند صدای کمتری تولید می‌کنند درصورتی‌که هرچقدر اندازه هواپیما بیشتر باشد صدای آن نیز بیشتر است. در روستاهای یمن که این هواپیماها دیده می‌شود بیشتری شکایت مردم از سروصدای آن‌هاست که حواس شهروندان را پرت می‌کند. اگر تحویل کالا توسط این هواپیماها رایج شود در شبانه‌روز آن‌ها را در اطرافمان خواهیم دید.

7. نیروگاه‌های خورشیدی و بادی حیات‌وحش را از بین می‌برند

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

بسیاری از دوستداران محیط‌زیست و متخصصان نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را یکی از بهترین راه‌ها برای تولید انرژی می‌دانند. این نیروگاه‌ها برای محیط‌زیست تمیزتر و پایدارتر بوده زیرا باد و خورشید ازجمله منابعی نیستند که همه‌چیز را با خود نابود کنند. اما این حقیقت که آن‌ها برای مثال از زغال‌سنگ تمیزتر بوده و پایدار هستند دلیل بر بی‌خطر بودن آن‌ها نیست.

درحالی‌که تصور می‌کنید دوستداران محیط‌زیست بزرگ‌ترین طرفدار انرژی باد و خورشید هستند، اما طرفداران حفظ محیط‌زیست به دنبال کاهش سرعت این نیروگاه‌ها بوده و از شرکت‌ها می‌خواهند تأثیرات این نیروگاه‌ها را بررسی کرده و راه‌حل ارائه دهند. حقیقت این است که نیروگاه‌های بادی و خورشیدی می‌توانند حیات‌وحش، به‌خصوص پرندگان، را از بین ببرد. درحالی‌که تحقیقات نشان می‌دهد انرژی باد نسبت به زغال‌سنگ عوارض کمتری دارد، اما پرندگان را از بین می‌برد و البته درباره تعداد آن‌ها هیچ تحقیقاتی انجام نشده است. مشکل این است که پرندگان تصور می‌کنند نیروگاه‌های خورشید دریاچه هستند، بنابراین به سمت آن پرواز کرده و مشتعل می‌شوند. دراین‌باره تحقیقات بسیاری انجام گرفته اما هیچ راه‌حل مشخصی ارائه نشده است.

6. پروازهای فضایی تبلیغاتی برای سلامتی مضرند

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

در گذشته سفرهای فضایی تنها به مراجع بالاتر حکومتی محدود می‌شد، اما امروزه کشورهای مختلف می‌توانند به فضا سفر کنند، کشورهای بسیاری ماهواره‌های خود را به فضا فرستاده‌اند و شرکت‌های خصوصی هم سفرهای فضایی را آغاز کرده‌اند. شرکت‌هایی مانند Virgin Galactic در این زمینه با شکست مواجه شدند اما هنوز بر روی آن کار می‌کنند، و شرکت SpaceX هم درحال حاضر سفینه خود را به فضا فرستاده است و امیدوار است که در آینده نزدیک فضانوردان و شهروندان را نیز به فضا بفرستد. اگرچه ایده سفر به فضا می‌تواند جالب و عجیب باشد اما باید مواردی را در نظر بگیریم.

مشکل اینجاست که قرار گرفتن در خارج از جو زمین برای سلامتی مضر است. به همین دلیل ناسا فضانوردانی را انتخاب می‌کند که ازلحاظ بدنی سالم باشند و حداکثر شش ماه در آنجا اقامت داشته باشند. زمان در فضا تراکم استخوان را کاهش می‌دهد، بینایی را ضعیف می‌کند و مشکلات دیگری نیز به بار می‌آورد. ناسا و متخصصان دیگر نگران این هستند که گردشگران پیر که چندان سالم نیستند در طول سفرهای فضایی به مشکل دچار شوند.

5. صنعتی شدن سریع باعث ایجاد آلودگی صوتی جهانی شده است

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

در چند قرن اخیر جهان به‌سرعت صنعتی شده و چهره طبیعت تغییر پیدا کرده است. درگذشته برای حمل بار و انسان تنها از کشتی استفاده می‌شد اما امروزه باوجود ریل‌های قطار، بزرگ‌راه‌های مدرن و هواپیماها، تجارت و حمل‌ونقل سرعت بیشتری پیدا کرده است. اگرچه این امکانات مفید است اما توانسته ضررهای جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد کند.

بسیاری از افراد تنها بر آلودگی صنعتی تمرکز می‌کنند درحالی‌که آلودگی صوتی و نوری نیز غیرقابل‌اجتناب است. تنها تصور کنید که چند قرن گذشته این سروصداها وجود نداشت. در گذشته چیزی به نام هواپیما، نیروگاه انرژی یا صنعتی، رادیو و لوازم دیگر وجود نداشت. همه‌جا تمیز و ساکت بود و شب‌هنگام هیچ صدایی شنیده نمی‌شد. حتی در بسیاری از مکان‌ها اثری از انسان دیده نمی‌شد. چیزی که امروز غیرممکن است.

اگرچه بسیاری از افراد در جستجوی مکان‌های بکری هستند که از دخالت انسان به دور مانده، بااین‌حال یافتن چنین مکان‌هایی غیرممکن است. در ایالات‌متحده انجمن‌های خاصی وجود دارند که به دنبال ایجاد پارک‌هایی هستند که هیچ هواپیمایی بر روی آن پرواز نکند و درنتیجه هیچ آلودگی صوتی در آنجا مشاهده نشود.

4. پروژه هایپرلوپ می‌تواند در سلامت انسان تداخل ایجاد کند

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

آلون ماسک به‌عنوان یک فرد بلندپرواز نه‌تنها بر روی خودروهای الکترونیک فعالیت کرده بلکه درباره خطرات هوش مصنوعی به مردم هشدار داده است. او بر روی انرژی خورشیدی کار می‌کند، شرکت سفر فضایی مخصوص به خود را دارد، و درصدد است تا یک تونل بزرگ درست کند تا مردم با سرعت باورنکردنی 800 مایل در ساعت از لوس‌آنجلس به سان‌فرانسیسکو وارد شوند. این ایده همانند قطار مغناطیسی است اما ماسک معتقد است که تونل او خلأ مطلق است بنابراین بدون وجود مقاومت هوا سرعت افزایش پیدا می‌کند.

اگرچه این ایده جالب به نظر می‌رسد و یک حرکت تبلیغاتی محسوب می‌شود اما بسیاری از آن ایراد گرفته‌اند. مشکل اصلی این است که انسان نمی‌تواند چنین سرعتی را تحمل کند، حتی در یک خط مستقیم. همچنین به علت شرایط جغرافیایی زمین نمی‌توان انتظار داشت که این مسیر یک مسیر کاملاً مستقیم باشد. علاوه براین وجود هر دست‌انداز یا اشکال در آن سرعت باورنکردنی می‌تواند به فاجعه منجر شود. ماسک معتقد است که برای استفاده حداکثر از این تونل بهتر است که میان هر خودرو هشت کیلومتر فاصله باشد، درحالی‌که به عقیده فوربس این فاصله برابر است با فاصله چهارثانیه‌ای. هرچند که این ایده شگفت‌انگیز است اما بهتر است برای انتقال سفینه بررسی شود نه انتقال انسان. هرچند زمان این را ثابت می‌کند.

3. پرینترهای سه‌بعدی برای محیط‌زیست خطر دارند

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

سال‌هاست که پرینترهای سه‌بعدی توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند و انتظار می‌رود در آینده از آن‌ها استقبال بیشتری شود. درحال حاضر به‌عنوان یک ایده در نظر گرفته و استفاده از آن هزینه‌بر است. هنوز بسیاری از شرکت‌ها در پی ورود آن به بازار فروش هستند و برخی نیز به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند از این محصول استفاده کنند. بنابراین استفاده از این پرینترها در حجم انبوه به زمان نیاز دارد. اما تا آن زمان باید خطرات و عواقب احتمالی استفاده از این پرینترها را در نظر بگیریم.

درحال حاضر در این زمینه دو مشکل وجود دارد که اولی فضولات آن‌هاست. مطالعات نشان داده که فضولات و آلودگی پرینترهای خانگی درست به‌اندازه روشن کردن سیگار است، البته استفاده از اجاق‌گاز نیز به همین اندازه آلودگی دارد اما باید در استفاده از آن محتاط بود.

مشکل دوم این است که پرینترهای سه‌بعدی از رشته‌های پلاستیکی ارزان استفاده می‌کنند که غیرقابل تجزیه بوده و می‌توانند به محیط‌زیست آسیب بزنند. اگرچه می‌توان این مشکلات را پیش از استفاده انبوه پرینترها حل کرد اما با افزایش محبوبیت و استفاده از آن‌ها باید این مورد را در نظر گرفت.

2. لیزرهای اسباب‌بازی می‌توانند خلبان‌ها را کور کنند

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

تکنولوژی لیزرها آن‌قدر پیشرفت کرده که به‌راحتی می‌توانیم یک لیزر داشته باشیم. در بازار لیزرهای اسباب‌بازی وجود دارد که می‌تواند تا فواصل خیلی دور برود و انرژی بسیار خوبی دارد. افرادی که به لیزر علاقه دارند به‌عنوان یک وسیله سرگرمی از آن استفاده کرده یا به کودکان هدیه می‌دهند، اما حقیقت این است که لیزر اسباب‌بازی نیست و می‌تواند خطرناک باشد. درحال حاضر بسیاری از کودکان براثر تاباندن لیزر به چشم‌های یکدیگر، خود را نابینا کرده‌اند یا به بینایی خود آسیب زده‌اند. اما خطرات آن می‌تواند از این هم بیشتر باشد.

بسیاری از افراد از سر ناآگاهی یا بدجنسی لیزرها را به سمت هواپیما نشانه می‌گیرند. آن‌ها می‌خواهند هواپیما را بهتر ببینند اما صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند. این لیزرها بر اساس انرژی خود می‌توانند کابین خلبان را نشانه گرفته و قدرت بینایی خلبان را کاهش دهند. بدتر از آن این است که می‌تواند به کوری خلبان و سقوط هواپیما منجر شود. نشانه گرفتن لیزر به سمت هواپیما در آمریکا یک جرم فدرال محسوب شده و در بسیاری از کشورها غیرقانونی است. هرگز نباید لیزر را به سمت خودرو، هواپیما، صورت افراد یا چیزهای مشابه، نشانه بگیریم.

1. اینترنت برای مجرمان فرصت خوبی فراهم می‌کند

10 تأثیر جانبی تکنولوژی‌های جدید

اینترنت در مدت‌زمان کوتاهی جهان را تغییر داده است. امروزه پس از بیدار شدن از خواب و بدون اینکه بخواهیم از تختمان بلند شویم می‌توانیم از جدیدترین اخبار جهان مطلع شویم. افراد می‌توانند به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با یک کلیک از جدیدترین اخبار مطلع شوند. به‌آسانی می‌شود به افراد و اطلاعات دسترسی پیدا کرد. اگرچه این موارد تاحدی مفید است اما دسترسی سریع به افراد و گستردگی اطلاعات می‌تواند ازلحاظ امنیتی مشکلاتی را به بار آورد.

در گذشته افراد پدوفیل یا افراد دیگری که تمایلات این‌چنینی داشتند از این‌که تمایلات خود را نشان دهند هراس داشتند زیرا به‌ندرت کسی را در اطراف خود می‌دیدند که شبیه خودشان باشد. اما امروزه اینترنت به این افراد این امکان را می‌دهد که از سراسر جهان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و میلیون‌ها نفر شبیه خود پیدا کنند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات، تجربیات و تصاویر را برای هم به اشتراک گذاشته و همدیگر را قانع کنند که عملشان اشتباه نیست. آن‌ها انجمن‌های خود را دارند، درنتیجه عمل خود را توجیح می‌کنند. این شرایط افراد پدوفیل یا افراد بیمار دیگر را به یکدیگر نزدیک نموده و باعث می‌شود که به رفتارهای عجیب خود دامن بزنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم