همه چیز درباره بلاک چین (Blockchain)

اولین چیزی که باید درباره بلاک چین بدانید این است که باعث ایجاد واحدهای مجازی و قراردادهای هوشمند شده است. مفهوم اصلی این اطلاعات “سربرگ توزیع‌شده” است، جایی که اطلاعات تراکنش‌ها در پایگاه‌های خاص ذخیره می‌شود. سپس هرکدام از تراکنش‌ها می‌توانند پیگیری شوند. این کار باعث می‌شود که هویت صاحبان حساب، حتی اگر ناشناخته باشند، به‌وسیله رمزنگاری پیشرفته و امضای دیجیتال، یافت می‌شود.

دومین چیزی که باید بدانید این است که بلاک چین قوانین همه‌چیز را تغییر می‌دهد. این قوانین تنها به تغییرات دیجیتالی دنیای مالی محدود نمی‌شود بلکه تمام مبادلات ممکن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. درحال حاضر بزرگ‌ترین دولت‌ها و سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا یک سیستم مالی منسجم ایجاد شود.

تعریف بلاک چین

همانند تمام تکنولوژی‌های جدید، تعریف بلاک چین کمی پیچیده است. یکی از پیچیده‌ترین تعاریف توسط دلویت (Deloitte) عرضه می‌شود: “بلاک چین، برخلاف ظاهر پیچیده‌اش، یکی دیگر از دیتابیس‌ها برای ثبت تراکنش است – دیتابیسی که می‌تواند در تمام کامپیوترهای شبکه‌های مرتبط مورداستفاده قرار گیرد.”

زنجیره‌ها در ساختارهای ثابت که شامل عنوان و محتوا است، مرتب می‌شوند. عنوان زنجیره اطلاعات بزرگ‌تر مانند زمان تمبردهی، شماره ارجاع و لینک به زنجیره قبلی، را دارا است. محتوای زنجیره حاوی لیستی از دارایی‌های دیجیتال و توضیحات آموزشی است. همان‌طور که خواهید دید، اطلاعات هویتی رمزنگاری‌شده می‌توانند در دیتابیس‌های دیگر و به‌صورت جداگانه نگهداری شوند.

زمانی که آخرین زنجیره را باز می‌کنید می‌توانید به تمام زنجیره‌های پیشین که از طریق سابقه دیتابیس به هم مرتبط هستند، دسترسی پیدا کرده و به‌آسانی تراکنش‌های قبلی را بررسی کنید. هرچقدر افراد بیشتری از آن استفاده کنند، کار هکرها برای دسترسی به هویت‌ها دشوارتر خواهد شد. به همین دلیل است که دولت بریتانیا برای محافظت از شبکه‌ها و اطلاعات انرژی هسته‌ای از بلاک چین استفاده کرده است.

مقایسه بلاک چین و بیت کوین

بیشتر افراد می‌دانند که بلاک چین به بیت کوین ارتباط دارد به همین دلیل از دانستن درباره آن خودداری می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که بیت کوین یک واحد پولی مجازی است که هویت‌های ناشناخته می‌توانند برای مبادلات غیرقانونی از آن استفاده کنند.

بیت کوین اولین اپلیکیشن بلاک چین بود که در سال 2008 به‌عنوان سیستم الکترونیک نقدی معرف شد. فردی که آن را معرفی نمود توسعه‌دهنده یا یکی از اعضای تیم توسعه‌دهنده ساتوشی ناکاموتو بود. اگرچه بسیاری از افراد ادعا کرده‌اند که آن توسعه‌دهنده هستند، اما تاکنون چیزی اثبات نشده است. بلاک چین و سربرگ توزیع‌شده در اواخر سال 2008، برای ثبت و شناسایی تراکنش‌های بیت کوین به وجود آمد.

در سال 2013 بیت کوین و بلاک چین توجه متخصصان مالی را به خود جلب نمودند. همین زمان بود که اف بی آی اقدامات سایت جاده ابریشم را متوقف نمود. این سایت برای تبادلات غیرقانونی مواد مخدر و جرائم غیرقانونی دیگر، از بیت کوین استفاده می‌کرد.

اپلیکیشن های بلاک چین در دنیای واقعی

از سال 2013 با بیش از 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بلاک چین، بیت کوین پشت سر گذاشته شد. واحد پولی مجازی تنها یکی از اپلیکیشن های محدود بلاک چین است و IBM که قصد دارد برای تبادلات مالی واقعی از بلاک چین استفاده کند در سال جدید آن را مورد آزمایش قرار داد. IBM با غول‌های مالی نظیر Nasdaq, JPMorgan Chase & Co و بانک America Corp همکاری می‌کند که درحال حاضر اولین پروژه‌های بلاک چین را راه‌اندازی کرده‌اند.

گزارش هوش BI بلاک چین پتانسیل واقعی بلاک چین را نشان می‌دهد: “این تکنولوژی به گروه‌های مختلف اجازه می‌دهد که اطلاعات آسیب‌پذیر خود را در یک فضای امن، مداوم، ناشناخته و قابل‌دسترس، ذخیره کنند. این کار سیستم‌های مالی هزینه‌بر و پیچیده، مانند مبادلات نقدی و برون‌مرزی، مبادلات سهام‌داران و تسهیلات و تجارت‌ها امنیتی، را تسهیل می‌کند. همچنین صنعت موسیقی و دولت نیز برای تسهیل نگهداری مدارک و سوابق، از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.”

طبق این گزارش بلاک چین تا سال 2022 می‌تواند هزینه‌ها را تا 20 میلیارد دلار کاهش دهد.

بلاک چین در عرصه فناوری اطلاعات

باوجود تمام مزیت‌های این تکنولوژی در عرصه تجارت و سرمایه‌گذاری، جایی برای تخیل در آن وجود ندارد. یکی از شخصیت‌های مهم عرصه تجارت، دیوید فرلانگر، از رهبران مالی می‌خواهد که خلاق باشند. “اگرچه ما از تکنولوژی بهره می‌بریم که می‌تواند تمام سوابق ما را حفظ کند اما ما باید بانکدار، مدیر امنیتی و حسابدار خودمان باشیم. بنابراین جامعه باید خود را تغییر دهد. این تغییر برای حکومت، سیستم مالیات و قوانین ما چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟”

او در این زمینه پاسخی نداد اما دلایل تحقیق در این زمینه را ارائه داد و گفت، “متخصصان عرصه فناوری باید استفاده از بلاک چین در این عرصه را بررسی کرده و درباره آن با مدیرعامل خود صحبت کنند.”

موارد دیگر استفاده از بلاک چین علاوه بر IBM، دولت بریتانیا و بانک‌ها، عبارت‌اند از:

  • یک کانال ارتباطی برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای مبادلات آموزشی.
  • دفتر اسناد الماس که می‌توان آن‌ها را بر اساس برش، وضوح و رنگ سنگ‌ها، بررسی و طبقه‌بندی نمود. در این صورت الماس از معدن به دست خرده‌فروشان می‌رسد.
  • در چین از آن برای یافتن منشأ محصولات تازه، گوشت و شیر، استفاده می‌شود.
  • در بازار امروز که به‌سختی می‌توان منشأ محصولات را دنبال کرد می‌توان از بلاک چین برای ایجاد یک سیستم شناسایی استفاده نمود.

هر تیم دیتابیس برای ایجاد و حفظ اپلیکیشن بلاک چین خود به پیشینه قوی دیتابیس و محاسبه توزیع‌شده، نیاز دارد.

بلاک چین برای توسعه‌دهندگان

یک آکادمی بلاک چین در نیویورک هشت هفته فعالیت کرده و حدود 10000 دلار هزینه دارد. این هزینه ممکن است برای برخی توسعه‌دهندگان جزئی باشد، اما یک توسعه‌دهنده باتجربه بلاک چین در بازار امروز می‌تواند 220 هزار دلار درامد سالانه داشته باشد.

دیو هوور، مؤسس Dev Bootcamp، معتقد است که توسعه‌دهندگان بلاک چین در چند سال آینده جز اصلی تیم‌های فناوری اطلاعات خواهند بود. “بلاک چین یک تکنولوژی مؤثر است که بسیار سریع‌تر از وب رشد کرده و به‌زودی گسترش می‌یابد.”

بلاک چین برای مصرف‌کنندگان

یکی از موارد جالب استفاده از بلاک چین در استرالیا و در زمینه انرژی انجام‌شده است. این جنبه از بلاک چین برای تسهیل مبادلات دوبه‌دو استفاده می‌شود. دیوید مارتین، مدیر این سیستم دلیل استفاده از بلاک چین در سیستم مالی را نشان می‌دهد. “سیستم انرژی به‌صورت خطی از عمده‌فروش به خرده‌فروش رسیده و در این مسیر از چندین واسطه عبور می‌کند. به همین دلیل این سیستم پیچیده بوده و به مسیرهای مختلفی منتهی می‌شود. باوجوداین مشکلات هنوز هم به این فروشندگان عمده و خرده‌فروش وابسته هستیم.”

بلاک چین می‌توان اساس مبادلات انرژی را تشکیل داده و به‌عنوان مدلی برای ایجاد انرژی خورشیدی خانگی یا اداری، استفاده شود. درحال حاضر شهرهایی مانند بروکلین و نیویورک برای تبادلات انرژی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب

باوجود تمام مزایای بلاک چین، فرلانگر معتقد است که “بلاک چین از محدودیت در زمینه مقیاس‌پذیری، حکومتی و انعطاف‌پذیری، رنج می‌برد.” مقیاس‌پذیری به دلیل تعداد زیاد کامپیوترها و منابع انرژی، محدود شده است. محدودیت حکومتی از این حقیقت ناشی می‌شود که بسیاری از شرکت‌های خصوصی به دنبال این هستند که در زمینه بلاک چین زیرساخت‌های متفاوت خود را داشته باشند. محدودیت انعطاف‌پذیری به این دلیل است که در زمینه بلاک چین سیاست و قوانین ثابت وجود ندارد.

هر اپلیکیشنی که به مبادلات مالی و اطلاعاتی وابسته است باید معتبرتر و مؤثرتر باشد. امروزه بیشتر مراکز مالی اپلیکیشن های مخصوص خود را دارند. برای این‌که بتوانند با سایر شرکت‌ها رقابت مؤثری داشته باشند باید اپلیکیشنی ارائه دهند که تجربه متفاوتی در اختیار مشتری قرار دهد. AppDynamics به مراکز مالی اجازه می‌دهد که اپلیکیشن های بانکی آنلاین، پردازش اعتبار، فرایند اعتبار، فرایند پرداخت، مبارزه با تقلب و حمایت مشتری، را نظارت کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم