10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند

غذا و خوراک بخشی از زندگی است که تمام افراد از آن لذت می‌برند. بنابراین عجیب است که برخی از غذا می‌ترسند اما واقعیت دارد. اگرچه به‌طورکلی کنترل کردن این فوبیا مشکل است اما مشکل واقعی زمانی ایجاد می‌شود که استرس‌های اجتماعی ایجاد نموده و سلامت بدن را به خطر بیندازند. برخی از این فوبیاها قابل‌پیشگیری هستند، اما برخی دیگر چنین نیستند.

10. شام هراسی (Deipnophobia): ترس از غذا خوردن یا گفتگوهای حین غذا

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: شام هراسی

اگرچه تصور جمع شدن کنار خانواده در روزهای تعطیل کمی استرس‌زا است اما این حقیقت می‌تواند برای برخی واقعاً ترسناک باشد. افرادی که از داینوفوبیا رنج می‌برند ترجیح می‌دهند در سکوت و به‌تنهایی غذا بخورند. درنتیجه غذا خوردن با خانواده یا دوستان برایشان مشکل است. این فوبیا اغلب درنتیجه یک خاطره بد از قرار کنسل شده یا جلسه کاری ناموفق، نشاءت می‌گیرد.

ازآنجایی‌که داینوفوبیا یک فوبیای اجتماعی است می‌تواند درنتیجه مشکلات ژنتیکی بروز کند. دوران سخت کودکی و تجربه‌های اجتماعی ناموفق هم می‌تواند ازجمله دلایل این فوبیا باشد. مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) و روش‌های درمان شناختی می‌تواند به این افراد کمک کند.

9. فوبیای مشروب (Oenophobia)

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای مشروب

اگرچه بیشتر افراد به مشروب علاقه دارند اما برخی از آن می‌ترسند. این فوبیا می‌تواند به دلیل عدم توانایی در انتخاب مشروب مناسب نیز رخ دهد. آن‌ها از این می‌ترسند که در صورت انتخاب مشروب نامناسب مورد سرزنش قرار بگیرند. اگرچه ممکن است این فوبیا را جدی نگیرید اما این افراد علائم اضطراب را نشان می‌دهند: تنفس کوتاه، لرزش و عدم توانایی در مطابقت با محیط. در موارد شدیدتر، درصورتی‌که فرد تصادفاً مشروب بنوشد ممکن است حالت تهوع داشته باشد. برای درمان این فوبیا از رفتاردرمانی و روش درمان شناختی نیز استفاده می‌کنند.

8. فوبیای سبزیجات (Lachanophobia)

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای سبزیجات

برخی از افراد به این فوبیا دچار نیستند اما شدیداً از سبزیجات وحشت دارند. آن‌هایی که حقیقتاً از سبزیجات می‌ترسند از خرید و خوردن غذا در بیرون از منزل وحشت دارند. آن‌ها درصورت مواجهه با سبزیجات به تنفس مقطع و تهوع دچار می‌شوند.

افرادی که به این فوبیا دچار هستند نمی‌توانند رژیم غذایی سالمی داشته باشند زیرا بیشتر از غذاهای حاوی قند و نشاسته استفاده می‌کنند. اگرچه پاستا و کیک از سبزیجات خوشمزه‌تر هستند اما عدم استفاده از سبزیجات به کمبود ویتامین و پروتئین منجر می‌شود، درنتیجه خطر این فوبیا از فوبیاهای دیگر بیشتر است.

7. فوبیای آشپزی (Mageirocophobia)

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای آشپزی

خیلی‌ها از آشپزی لذت می‌برند اما برای افرادی که از ماجایکوفوبیا رنج می‌برند آشپزی یک فاجعه است که آن‌ها را از آشپزخانه دور نگه می‌دارد. این افراد آشپزی نمی‌کنند، از بیرون غذا تهیه می‌کنند و با فکر کردن به آشپزی به ترس و اضطراب دچار می‌شوند. ماجایکوفوبیا یک فوبیای اجتماعی است که می‌تواند به شکل‌های مختلف خود را نشان دهد. برخی از این می‌ترسند که با آشپزی دیگران را مسموم کنند. برخی دیگر از ترس اینکه دکور و نحوه سرو کردن غذا نادرست باشد، از آشپزی واهمه دارند. برخی دیگر نیز از این می‌ترسند که حین آشپزی دستشان را ببرند یا بسوزانند.

این ترس به هر دلیلی که ایجاد شود می‌تواند در توانایی فرد برای آشپزی تداخل ایجاد کند. این افراد از بیرون غذا می‌گیرند یا به رستوران می‌روند. افرادی که شدت این فوبیا در آن‌ها کمتر است ساندویچ و غذاهای حاضری مصرف می‌کنند.

6. فوبیای کره بادام‌زمینی (Arachibutyrophobia): ترس از چسبیدن کره بادام‌زمینی به سقف دهان

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای کره بادام زمینی

این فوبیا تنها با نخوردن کره بادام‌زمینی قابل‌کنترل است. این افراد از این می‌ترسند که کره بادام‌زمینی به سقف دهانشان بچسبد اما از دیدن آن ترسی ندارند. این فوبیا بسته به فرد شدت‌های مختلفی دارد. علائم این فوبیا ترس و وحشت عمیق است. همچنین می‌تواند به علائم فیزیکی مانند عرق کردن شدید، تنفس نامنظم و لرزش، ضربان قلب نامنظم و احساس خفگی، منجر شود.

اگرچه این افراد می‌دانند که ترسشان بیهوده است اما نمی‌توانند از آن ممانعت کنند. اما این فوبیا و ترس و وحشت قابل‌کنترل است، افرادی که میزان فوبیایشان کمتر است می‌توانند از کره بادام‌زمینی ترد استفاده کنند که میزان چسبندگی‌شان کمتر باشد. افراد دیگر می‌توانند در حین خوردن کره بادام‌زمینی مایعات بنوشند تا حالت چسبندگی کره کاهش پیدا کند. در موارد شدیدتر می‌توان از خوردن کره بادام‌زمینی اجتناب کرد.

5. فوبیای شکلات (Xocolatophobia)

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای شکلات

شاید برایتان عجیب باشد که کسی از شکلات بترسد زیرا امروزه شکلات در همه‌جا یافت می‌شود، بخصوص در روزهای خاصی مانند ولنتاین. اما افرادی وجود دارند که از خوردن شکلات یا قرار گرفتن در معرض شکلات، در فروشگاه یا محل کار و زمانی که همکاران مشغول خوردن آن هستند، پرهیز می‌کنند. حتی برخی از آن‌ها در حین تماس با مواد شکلاتی باید سریع دست‌های خود را بشویند.

4. فوبیای غذای ناسالم (orthorexia)

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای غذای ناسالم

این فوبیا یک اختلال غذایی محسوب نمی‌شود. اما رفته‌رفته تعداد افرادی که در خوردن غذای سالم وسواس به خرج می‌دهند رو به افزایش است. واژه orthorexia اولین بار در سال 1997 توسط یک پزشک استفاده شد. اگرچه خوردن غذای سالم کار بدی نیست اما اگر در این کار شدت به خرج داد و چربی، قند و نمک را کاملاً حذف کرد، می‌تواند برای بدن مضر باشد. مسئله مهمی که در مطالعات روان‌شناسی به آن دست پیدا کرده‌اند این است که فوبیای غذای ناسلم بسیاری از علائم انورکسیا را نشان می‌دهد. درحالی‌که افراد مبتلا به انورکسیا نگران مقدار غذا هستند، افراد مبتلا به این فوبیا نگران کیفیت غذای مصرف شده هستند.

افراد مبتلا به این فوبیا نگران سالم بودن غذای خود هستند و به طرق ناسالم رژیم غذایی خود را محدود می‌کنند. برای مثال، ممکن است لبنیات و غلات را به‌طور کل از رژیم غذایی خود حذف کنند. رفته‌رفته این محدودیت‌ها افزایش پیدا می‌کند. آن‌ها فقط به دنبال یافتن غذاهای سالم و ارگانیک هستند و ممکن است در این راه دچار مشکل شوند. آن‌ها ممکن است ساعت‌ها مشغول خرید غذاهای سالم باشند و حتی نحوه پخت غذا نیز برایشان مهم باشد. این نحوه غذا خوردن کاملاً ناسالم است و باعث سو تغذیه می‌شود. زیرا گروه‌های غذایی مهم از بدن دریغ می‌شوند و بدن رفته‌رفته سیگنال‌های گرسنگی را نادیده می‌گیرد.

3. فوبیای ماهی (Ichthyophobia)

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای ماهی

این افراد از اسم ماهی، بوی آن و حتی شنا در آبی که ماهی در آن وجود دارد می‌ترسند. درنتیجه نه غذای دریایی می‌خورند و نه در اقیانوس شنا می‌کنند. این افراد اغلب از این می‌ترسند که جیوه و مواد دیگر موجود در ماهی به بیماری منجر شود. برخی نیز دیدن ماهی را به فال بد می‌گیرند.

افرادی که از این فوبیا رنج می‌برند دهانشان خشک‌شده و به اضطراب، گیجی و لرزش مبتلا می‌شوند. برای این افراد بهترین کار این است که از ماهی اجتناب کنند. یعنی ماهیگیری، دیدن از آکواریوم یا فروشگاه حیوانات خانگی و دیدن فیلم‌های مرتبط، ممنوع!

اگرچه دلیل این فوبیا مشخص نیست اما برای درمان آن راه‌هایی را معرفی می‌کنند. درمان‌های آن عبارت‌اند از هیپنوتراپی، درمان نورولوژیستی و روبه‌رو شدن با دلیل ترس.

2. فوبیای بلع غذا، قرص یا مایعات (Phagophobia)

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای بلع غذا

شدت‌های این فوبیا می‌تواند آن‌قدر متفاوت باشد که فرد حتی از خوردن بزاق دهانش هم وحشت داشته باشد. ریشه این فوبیا ترس از خفه شدن است که می‌تواند زندگی انسان را مختل کند. این افراد اغلب از خوردن غذا خودداری می‌کنند و می‌توانند به سو تغذیه و کم‌آبی بدن دچار شوند. اگر مجبور به غذا خوردن باشند، غذا را زیاد جویده و از خوردن برخی غذاها اجتناب می‌کنند.

این فوبیا یکی از فوبیاهای آزاردهنده است که فرد اغلب تصور می‌کند چیزی در گلویش گیر کرده، اما زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنند مشکلی وجود ندارد. اما این فقط تصور آن‌هاست. این فوبیا زندگی کردن را دچار مشکل می‌کند زیرا هیچ راه‌حل درمانی ندارد.

1. فوبیای غذا (Cibophobia)

10 فوبیای غذایی که مردم از آن‌ها رنج می‌برند: فوبیای غذا

با توجه به اهمیت غذا برای زنده ماندن، متوجه می‌شویم که این فوبیا بسیار خطرناک است. اجتناب از غذا به مدت زیاد باعث گرسنگی دائمی خواهد شد. خوشبختانه برخی از این افراد از تمام غذاها و نوشیدنی‌ها اجتناب نمی‌کنند، بلکه تنها غذاهایی را که توسط افراد غریبه تهیه می‌شود را مصرف نمی‌کنند، نگران تاریخ انقضای غذا هستند و مهم‌تر اینکه گوشت و مرغ نمی‌خورند.

این فوبیا مرگبار است و باید به‌سرعت کنترل شود. اگرچه روان‌درمانی می‌تواند این بیماری را کنترل کند اما این بدترین فوبیای ممکن است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم