معرفی، بررسی و نقد Guillermo del Toro’s Pinocchio

دو فیلم پینوکیو در یک سال

نتفلیکس و دیزنی در سال 2022 هر دو، فیلم‌ پینوکیوی خودشان را اکران کردند و مخاطبان را به این پرسش سوق داده‌اند که چرا دو برداشت جدید و همزمان از این مالکیت معنوی کلاسیک وجود خواهد داشت. پینوکیو، این شخصیت محبوب، اولین بار در سال 1911 در فیلم صامت ایتالیایی به همین نام روی پرده ظاهر شد؛ پس مراقب باشید که موقع دانلود فیلم پینوکیو این دو فیلم را اشتباه نگیرید.

معرفی فیلم انیمیشن Guillermo del Toro’s Pinocchio و صداپیشگان آن

سینمایی پینوکیوی گیرمو دل تورو (Guillermo del Toro’s Pinocchio) یا به اختصار پینوکیو، فیلم انیمیشن خیالی و موزیکال، محصول سال ۲۰۲۲ Netflix به کارگردانی گیِرمو دل تورو (Guillermo del Toro) مکزیکی و مارک گوستافسون است که بر اساس فیلمنامه‌ای از دل تورو و پاتریک مک‌هیل ساخته شده‌است.

دانلود فیلم

انیمیشن موزیکال Pinocchio بر اساس طرح گریس گریملی از نسخهٔ ۲۰۰۲ رمان ایتالیایی ماجراهای پینوکیو اثر کارلو کلودی در سال ۱۸۸۳ ساخته شده‌است. صداپیشگان ایوان مک‌گرگور (Ewan McGregor)، دیوید بردلی (David Bradley)، گریگوری من (Gregory Mann)، بورن گورمن (Burn Gorman)، جان تورتورو (John Turturro)، ران پرلمن (Ron Perlman)، فین ولفهارد (Finn Wolfhard)، کیت بلانشت (Cate Blanchett)، تیم بلیک نلسون (Tim Blake Nelson)، کریستف والتس (Christoph Waltz) و تیلدا سوینتن (Tilda Swinton) در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

گذری بر آثار خیال‌پرداز بزرگ، دل تورو

دل تورو در حرفه کارگردانی خود به‌طور دوره‌ای به ساخت آثار فانتزی تاریک به زبان اسپانیایی همچون فیلم‌های گوتیک ترسناک ستون فقرات شیطان (۲۰۰۱)، هزارتوی پن (۲۰۰۶)، و فیلم‌های اکشن آمریکایی از جمله تیغه ۲ (۲۰۰۲)، اثر ابرقهرمانی فراطبیعی پسر جهنمی (۲۰۰۴) و دنبالهٔ آن پسر جهنمی ۲: ارتش طلایی (۲۰۰۸)، حاشیه اقیانوس آرام (۲۰۱۳)، و فیلم برنده جایزه اسکار شکل آب (۲۰۱۷) پرداخته‌است.
گیلرمو دل تورو چندین دهه قبل از اینکه نامش با شگفتی های ترسناک پیوند بخورد، گریم جلوه های ویژه را برای تولیدات سینماو تلویزیون مکزیک بر عهده داشت. در حال حاضر، با مجموعه‌ای از آثار قابل احترام به‌ عنوان کارگردان، هنوز هم این هنر در او ملموس است، چرا که زاده‌های فکری هیولایی او از آنهایی که صرفاً به‌عنوان ترکیبات دیجیتال تصور می‌شوند متمایز هستند.
موجودات خلق شده توسط دل تورو، گویی در واقعیت وجود دارند – ماهیت زنده‌ی آنها را در بدن داگ جونز از فیلم های Pan’s Labyrinth و The Shape of Water دیده‌ایم. آنها فضا را اشغال می کنند، به نور واکنش نشان می دهند، بافت های پیچیده ای دارند و با بازیگران نقش های انسانی تعامل دارند. اما به همان اندازه که پیکربندی آنها پیچیده به نظر می رسد، آنها از سنت دیرینه سینما در ایجاد جهان های خیالی در مقابل دوربین با نبوغ عملی پیروی می کنند.

فیلم درام

بررسی زوایای آشکار و پنهان فیلم پینوکیوی گیرمو دل تورو

تعهد مادام‌العمر دل تورو به تبدیل تخیلاتش به واقعیت‌های فیزیکی، تصمیم او را برای انتخاب استاپ موشن برای اولین انیمیشن‌اش بدیهی و کاملاً مناسب می‌سازد. فیلم Pinocchio ی او که در ساختار لامسه‌ای خود شکوهمند است، تجسم ادغام داستان و تکنیک در یک واحد فلسفی منسجم است. برای داستانی درباره رابطه ی پر از کم و کاستی پدران و پسران، این روش، از کیفیت غیرقابل تکرار لمس انسان در یک فریم در یک زمان استفاده می کند.
این نسخه از داستان پینوکیو که دل تورو و همکار فیلمنامه‌نویسش پاتریک مک‌هیل (خالق مینی‌سریال «بر فراز دیوار باغ») نوشته‌اند، از نظر لحنی بالغ‌تر از انیمیشن های قبلی افسانه قرن نوزدهمی کارلو کلودی است، اگرچه کم‌تر از آنها شورانگیز یا مبهوت‌کننده نیست. شخصیت ها برای اولین بار چند سال بعد از وقوع داستان اصلی به آینده یعنی اوایل قرن 1900، زمانی که جنگ بزرگ اروپا را ویران می کند، منتقل شده اند. به حومه ی شهری آرام که محل زندگی پدر ژپتو (دیوید بردلی) نجاری خردکن، اهالی شهر، “یک شهروند نمونه ایتالیایی” و پسر 10 ساله او کارلو (گریگوری مان)، پسری مطیع است که تمام انتظارات پدرش را برآورده می کند.
فیلم Guillermo del Toro’s Pinocchio بازگویی داستان معروف ایتالیایی کارلو کلودی در مورد عروسکی چوبی است که زنده می‌شود و رؤیای تبدیل شدن به یک پسر واقعی را در سر می‌پروراند. داستان آن در ایتالیای فاشیست دهه ۱۹۳۰ اتفاق می‌افتد. اما، وقتی پینوکیو زنده می‌شود، معلوم می‌شود که پسر خوبی نیست، بلکه برعکس است و باعث شیطنت و حقه‌بازی می‌شود. اما در هسته خود، فیلم پینوکیو «داستانی از عشق و نافرمانی است همان‌طور که پینوکیو تلاش می‌کند تا انتظارات پدرش را برآورده کند و معنای واقعی زندگی را بیاموزد.»
نمی توان از مهارت فوق العاده در اجرای تمام جزئیات شخصیت هایی که در قلمرو تاریک و غریب انیمیشن Pinocchio 2022 زندگی می کنند، شگفت زده نشد. هر تار مو روی سر ژپتو، چین و چروک های دستان صنعتگر او، یا جنس لباس هایش بی همتا و جزئی از نبوغ فیلم پینوکیوی دل تورو است. طراحی خود پینوکیو، با لکه‌های ارگانیک و واقعی چوب، بدون لباس، و چهره‌ای شیطنت‌آمیز شایان ستایش و مدل موی انفجاری به نظر می‌رسد. این ممکن است واقعی ترین تصویر روی صفحه نمایش از این شخصیت باشد. جایی که با فداکاری نفس گیر متولیان طراحی تولید، لباس ها و ساخت دکورها، چه در مقیاس بزرگ و چه مینیاتوری، فیلم روح خود را در می یابد.
با این حال، همان‌قدر که پینوکیو معصوم است – در اوایل، درباره هر شیئی که با آن روبرو می‌شود به عنوان یک کشف باورنکردنی آواز می‌خواند – جنبه‌ای فرساینده در شخصیت او وجود دارد که صادقانه با جنبه‌های کمتر چاپلوس‌گونه در رفتار کودکان طنین‌انداز می‌شود. ژپتو نه تنها فوراً فرزندان جدید خود را نمی پذیرد – زیرا کلیساهای کاتولیک معتقدند که این سحر و جادو است -، بلکه او امیدوار است که او را به شخصیتی که کارلو بود تبدیل کند.
اما پینوکیو که به دور از شرایط انسانی به دنیا آمده، تنها برای به دست آوردن دل پدرش باید با هنجارها مطابقت پیدا کند. دل تورو برای کسانی که ظاهر، خاستگاه یا جهان بینی آنها را از همگنی توده ها جدا می کند، هیچ ارزشی قائل نیست. و در این پسر چوبی، او نمادی از راه رفتن و حرف زدن برای قدرت تسلیم ناپذیر طبیعت، شانس، عوامل غیرقابل پیش بینی می یابد که می توانند روزهای ما بینندگان را غنی تر کنند، حتی اگر دقیقاً آن چیزی که ما انتظارش را داشتیم، نباشند.
در انیمیشن Guillermo del Toro’s Pinocchio مقوله فاشیسم، ایدئولوژی خطرناکی که خواستار تسلیم است در حالی که منحصر به فرد بودن را به سخره می گیرد، از طریق روابط شخصی مورد بررسی قرار می گیرد. تمام پدران در انیمیشن پینوکیو با ناتوانی در پذیرش پسرانشان آن‌طور که هستند و نه آن‌طور که می‌خواهند باشند، در پویایی معکوسِ این فیلم سهیم هستند: پودستا (ران پرلمن)، یک مقام دولتی که فرزندش کندلویک (Finn Wolfhard) را با نظم و انضباط سختگیرانه بزرگ می‌کند. عروسک‌باز شرور کنت ولپ (کریستف والتز) و بدرفتاری‌اش با همکار بابونش اسپازاتورا (کیت بلانشت)؛ و حتی موسولینی (تام کنی) که به طرز زیرکانه ای، عنوان پدری برای کل ملت را مورد تمسخر قرار می دهد.

انتخاب بازیگران و موسیقی انیمیشن پینوکیو 2022

عوامل ساخت انیمیشن سینمایی پینوکیو 2022 در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰، اعلام کردند که کریستف والتس، تیلدا سوینتن، ران پرلمن، ایوان مک‌گرگور و دیوید بردلی به گروه بازیگران این فیلم پیوستند. ردکلیف بعداً به عنوان تهیه‌کننده اجرایی فیلم باقی ماند. دنیل ردکلیف، تام ویتس و کریستوفر واکن قبلاً برای بازی در فیلم در نظر گرفته شده بودند. در ۱۹ آگوست ۲۰۲۰، گریگوری مان، کیت بلانشت، تیم بلیک نلسون، فین ولفهارد، جان تورتورو و برن گورمن نیز به بازیگران فیلم پیوستند.
در ۸ ژانویه ۲۰۲۰، الکساندر دسپلا شروع به آهنگسازی موسیقی فیلم و همچنین نوشتن ترانه‌های اصلی برای فیلم کرد. این دومین باری است که دسپلا و دل تورو در یک فیلم با یکدیگر همکاری کردند که اولین آن‌ها مربوط به شکل آب (۲۰۱۷) بود.در ۲۳ آگوست ۲۰۱۲، نیک کیو ابتدا برای آهنگسازی به این فیلم ملحق شد اما ۸ سال بعد دسپلا جایگزین او شد.
فیلمبرداری از ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ در گوادالاخارا، مکزیک و پورتلند، اورگان آغاز شد.

بررسی اقبال عمومی فیلم پینوکیوی گیرمو دل تورو

نظرات در مورد فیلم Guillermo del Toro’s Pinocchio در وبسایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes, با ٪۹۶ از ۶۷ بررسی منتقدین، مثبت ارزیابی شده است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۸٫۵/۱۰ را در اختیار دارد. این وب‌سایت در اجماع نظرات، چنین می‌نویسد: «پینوکیوی گیرمو دل تورو کاملاً عنوان خود را محقق می‌کند و می‌توان گفت این اقتباس به‌لحاظ بصری خیره‌کننده‌ است و تاریکی منبع اصلی خود را در بر می‌گیرد.» این فیلم در Metacritic ، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۳ منتقد امتیاز ۸۴ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «تحسین همگانی» است.
علاقمندان می‌توانند جهت دانلود فیلم Guillermo del Toro’s Pinocchio به سایت انیمه‌ لیست، مرجع دانلود فیلم، سریال و انیمه مراجعه فرمایند.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. علیرضا

    فروردین 19, 1402

    فیلمش جالب بود به نظرم ببینید

    پاسخ