10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

در اینجا 10 حقیقت جالب درباره کشور گواتمالا را متوجه خواهیم شد. این کشور در گذشته تحت حکومت ارتش دیکتاتوری اداره می‌شد. یکی از شوخی‌های رایج آن دوران این بود که رئیس‌جمهور به‌جای گفتن “ظهر بخیر”، می‌گفت که “می‌بینم که همه‌تان زنده هستید…”

10. تعداد زیادی آتش‌فشان

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

در این کشور سه آتش‌فشان فعال وجود دارد که یکی از آن‌ها فوئگو نام دارد که در ژوئن 2017 شش بار فوران کرده است. به دلیل قرارگیری این کشور بر روی حلقه آتش، 37 آتش‌فشان در آنجا وجود دارد. این سه آتش‌فشان، فوئگو، پاکایا و سانتیاگوئییتو، آن‌قدر فعال هستند که با بازدید از منطقه می‌توانید شاهد فوران آن‌ها باشید. آتش‌فشان فوئگو در 35 کیلومتری شهر گواتمالا قرار دارد و دولت شدیداً آن را زیر نظر دارد تا مبادا فوران کرده و مردم را قتل‌عام کند. درحالی‌که آتش‌فشان پاکایا 30 کیلومتر از شهر گواتمالا فاصله دارد و احتمال فوران آن‌هم وجود دارد.

در فوران آتش‌فشان آتش در سپتامبر 2012، 10000 نفر از شهر تخلیه شدند. در فوریه 2015 یک فوران دیگر به تخلیه فرودگاه شهر منجر شد.

9. فقیرترین کشور آمریکای مرکزی با بیشتری آمار جنایت

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

دزدی خودرو، آزار جنسی، حمل سلاح و پلیس‌های قلابی، ازجمله جرائمی هستند که در طی روز خواهید دید. در این کشور سالانه 5000 نفر به این شیوه به قتل می‌رسند، اما صنعت گردشگری هم یکی از منابع درآمدزایی این کشور است. بیشتر این جرائم به دلیل آمار پایین مجازات و دستگیری است. آثار جنگ‌های داخلی در این کشور مشهود است و تنها 75 درصد جمعیت سواد دارند. (در نیمکره غربی تنها میزان سواد هایتی از این مقدار کمتر است.) بخشی از این جرائم به دلیل فرهنگ مختلف این کشور است به‌طوری‌که 24 زبان مختلف در آنجا استفاده می‌شود، مانند اسپانیایی.

8. حفره‌های بزرگ

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

در 30 مه 2010، یک حفره بزرگ به عرض 18 متر و طول 30، در وسط شهر گواتمالا ایجاد شد و سه ساختمان و یک خانه را در خود فرو برد. که درنتیجه آن یک مرد فوت شد. به دلیل قرارگیری این شهر بین دو آتش‌فشان فعال، مواد زیر زمین مذاب هستند و در طی فوران‌ها بیرون می‌ریزند. به همین دلیل احتمالاً اقدامات انسانی، مانند ایجاد لوله‌های آب، باعث ایجادان شده است. هزینه تعمیر هرکدام از این گودال‌ها میلیاردی است (هزینه تعمیر یک گودال در سال 2007، 2.7 میلیون دلار بود)، بنابراین دولت به از بین بردن آن واکنشی نشان نمی‌دهد. حفره ایجادشده در سال 2010 یکی از جاذبه‌های گردشگری است که پلیس از تجمع در اطراف آن جلوگیری می‌کند.

7. یک خدای مست

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

اگرچه افراد دیگر به کلیسا می‌روند و دعا می‌خوانند اما مایاهای گواتمالا به خدای خود سیگار، رشوه و مشروب می‌دهند تا حاجتشان را برآورده کند. در حقیقت این باور از اعتقادات کاتولیک و ادغام آن با باورهای مذهبی داخلی نشاءت گرفته است. طبق افسانه‌ها زمانی که مردان روستا برای کشاورزی روستا را ترک کردند، ماکسیمون، خدای آن‌ها، با تمام زنان روستا همبستر شد. زمانی که مردان برگشتند تمام اعضای بدن او را بریدند.

امروزه برخی از کاتولیک‌های کشور هم به ماکسیمون اعتقاد دارند که کلیسا عبادت او را مانند جادوگری می‌داند. مایاها معتقدند که ماکسیمون دوست قدیسه ها است.

6. جنگ داخلی 36 ساله

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

در طول جنگ داخلی گواتمالا که از 1960 تا 1996 طول کشید، 200000 نفر از دنیا رفتند و حداقل 400 روستا از نقشه محو شدند. این جنگ میان مردم روستایی و ارتش که در سال 1950 تصویب شده بود، ایجاد شد. این کشور نیز مانند کشورهای مرکزی و جنوب آمریکا در پی خارج کردن کمونیست‌ها بودند. اما در گواتمالا قضیه کمی پیچیده‌تر بود.

کلنل کارلوس کاستیلو رهبر ارتش که پس از انحلال کمونیست بر سر کار آمده بود، تصمیم گرفت حق‌وحقوق، ثروت و زمین‌های فقرا و کمونیست‌ها را تصاحب کند. شورش سال 1960 باعث قتل او شد اما ژنرال دیگری بر سر کار آمد و جنگ را ادامه داد. او هم در سال 1963 کشته شد و ژنرال دیگری جنگ را ادامه داد.

در اواخر 1960، به دنبال انحلال ارتش توسط رژیم داخلی سزار مندز، ارتش کمپینی تشکیل داد که هزاران گوتمالیایی را به قتل برساند و مندز را از کار برکنار کند. بنابراین مردم و ارتش کاملاً رو در روی هم بودند.

5. سابقه بیش از 20000 سال زندگی در گواتمالا

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

امروز بیش از نیمی از جمعیت گواتمالا از نسل مایا هستند. در طول تاریخ بسیاری از امپریالیست‌ها این کشور را مال خود می‌دانستند. پیش از آمدن اسپانیایی‌ها به این سرزمین در قرن 16، امپراتورهای مایا بر این سرزمین حکم رانی می‌کردند، زیرا 5000 جاذبه باستانی در این کشور دیده می‌شود که حداقل به 20000 سال قبل بازمی‌گردند.

در زمان غلبه اسپانیا بر این سرزمین، مایاها در دوران رکود خود بودند. آبله‌مرغان سراسر کشور را در برگرفته بود و جنگ‌ها و اختلافات این تمدن را ضعیف کرده بود. اسپانیایی‌ها با شکست مایاها با آن‌ها مانند برده رفتار کردند و خود را طبقه بالای جامعه معرفی نمودند. این تبعیض‌های نژادی، جنگ‌های خونین، سرکوب، استثمار و بدبختی را به دنبال داشت.

4. دخالت سازمان سیا در گواتمالا باعث ترویج کمونیست در کوبا شد

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

سازمان سیا و ایالات‌متحده در براندازی کمونیست در گواتمالا نقش مهمی داشتند. ایالات‌متحده تا سال 1980 باعث افزایش جنایات نظامی و جنگ سرد شد. بنابراین دخالت آمریکا در این کشور هم همانند کشورهای دیگر باعث شورش و آشوب شد و در عید پاک 1953، یک جوان آرژانتینی به نام چگوارا به تاریخ معرفی شد.

در آن زمان 70 درصد سرزمین‌های قابل‌استفاده گواتمالا توسط دو درصد جمعیت استفاده می‌شد و حزب سوسیالیست هم در تقابل با آمریکا بود. اگرچه چه گوارا در آن زمان مارکسیست نبود اما شاهد بمباران‌هایی بود که به نفع نظام سرمایه‌داری انجام می‌شد. تقابل میان مردم و یک دولت خارجی باعث انقلاب این مرد جوان شد. چگوارا نه ماه پس از شورش خود به مکزیک رفت تا با انقلابی کوبایی فیدل کاسترو، هم‌پیمان شود.

3. قتل‌عام

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

بین سال‌های 1981 و 1983، 200000 مایایی از قبایل مختلف، همانند یهودی‌های اروپا و ارامنه ترکیه، قتل‌عام شدند. سربازان جنگی و خودمختار که با سلاح‌های ایالات‌متحده و دولت گواتمالا تجهیز شده بودند، مردم بی‌گناه را از بین بردند و اماکن باستانی آن‌ها را تخریب کردند. بیش از 150000 تن برای زنده ماندن به مکزیک فرار کردند. بخشی از این قتل‌عام برای محروم کردن کمونیست‌ها بود اما بخشی دیگر از تنش‌های نژادی نشاءت می‌گرفت. حتی امروز هم این مجرمان تحت تعقیب هستند.

2. فساد تجاری

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

مسلماً در یک کشور ناآرام و با آمار بالای جنایت، رشوه‌گیری یک مسئله طبیعی محسوب می‌شود. اگرچه این مسئله همانند کشورهای دیگر غیرقانونی است اما بسیاری از سران مملکت حتی رئیس‌جمهور پیشین این کشور نیز به این امر پرداخته است.

ژنرال پیشین ارتش و رئیس‌جمهور فعلی اوتو پرز مولینا، به کلاه‌برداری و اختلاس‌های چند میلیارد دلاری متهم شده است. همچنین گفته می‌شود که او در سال 1980 یک رهبر انقلابی و در سال 1990 یک کشیش را به قتل رسانده است. به‌طور خلاصه باید گفت که دولت مولینا برای رسیدن به قدرت کلاه‌برداری کرد و پس از رسیدن به قدرت نیز میلیاردها دلار را چپاول کرد و از دولت‌های خارجی رشوه دریافت نمود.

1. سربازان مواد مخدر همه‌چیز را کنترل می‌کنند

10 حقیقت جالب درباره گواتمالا

در سال گذشته مسئولین گواتمالا 12427 کیلومتر زمین کشت کوکائین را توقیف نمودند اما ازآنجایی‌که این کشور مسیر قاچاق مواد از کلمبیا به اکوادور است، بنابراین حمل‌ونقل مواد و جنایات مرتبط در آنجا رخ می‌دهد. در حقیقت کشورهای آمریکای مرکزی در زمینه کشت مواد مخدر بسیار حاصلخیز هستند. اگرچه دولت قاچاق مواد مخدر را به‌شدت کنترل می‌کند اما هنوز گروه‌های مختلف و ازجمله مکزیکی‌ها، کوکائین و ماری‌جوانا را از این سرزمین نقل‌وانتقال می‌دهند.

مواد مخدر توسط کشتی‌های پرسرعت از کلمبیا به اسکله‌های گواتمالا برده می‌شود. تقریباً تمام کوکائین قاچاق شده از کلمبیا پیش از انتقال به شمال قاره یا اقیانوس آرام، به کشور گواتمالا می‌آید. 87 درصد کوکائین قاچاق شده به ایالات‌متحده از کشورهای مرکزی فرستاده می‌شود.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. twitter.com/dardaryush

    آذر 20, 1400

    سلام 🙂
    چقدر مطلبِ بی نظیر و جذابی رو قلم زدی
    و
    چ روایتگری ی ملموسی داشتین.
    می شد در لحظاتی از مطلبت, تجربه پرسه زدن در محیط و حسِ زندگی کناره چنین مردمانی رو چشید.
    می دونی وقتی داشتم می خوندمت, گاهی از خودم می پرسیدم:
    مردمِ شرق و غرب یعنی چی؟
    این تفاوت ها ریشه ی اصلیش چیه؟
    هی …
    اصلا,دنیا اومدن در هر محیط, چند درصد نگرش و شخصیت رو دستخوش ِتغییر می کنه؟
    ژن و خانواده چقدر؟
    اما می دونی درد اصلی کجاس؟!
    اینکه بِرَنده ی کشور و ایالت روت باشه و هرگز شبیهشون زندگی رو تجربه نکرده باشی.
    اما در نهایت, برداشت ها ازت, با منطقه و قوم و قبیله ت شکل بگیره.
    هی ..
    احساسِ تنهایی رنج آور و عدم تعلقت به کشورت, بعد شهرت, بعد محله ت, بعد فامیل هات و ..
    —–
    چقدر دلم پُر بود : )

    پاسخ