10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

تصادفات هواپیمایی تصادفی است که منجر به مرگ خدمه و مسافران می‌شود. درحالی‌که حادثه اتفاقی است که به تصادف منجر شود. برای مثال سقوط هواپیما هم یک تصادف در نظر گرفته می‌شود. درحالی‌که ازکارافتادن کابین خلبان حادثه تلقی شود. از زمانی که برادران رایت در سال 1903 اولین پرواز را انجام دادند، تصادفات و حادثه‌های مختلفی رخ داده است. اما برخی از این اتفاقات آن‌قدر غیرمعمول و ترسناک هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

10. سانحه هوایی بروکلسبی

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در 29 سپتامبر 1940، دو هواپیمای رویال استرالیایی در یک پرواز تمرینی در بالای بروکلسبی، استرالیا، باهم برخورد کردند. خلبان و افسر همراه هواپیمای پایینی به همراه افسر همراه هواپیمای بالایی به‌سرعت خارج شدند. تنها کسی که باقی‌مانده بود خلبان هواپیمای بالایی، لئونارد فولر بود. دو هواپیما آن‌چنان‌که انتظار می‌رفت صدمه ندیدند اما به هم گیر کردند و روی هم قرار گرفتند.

موتورهای هواپیمای بالایی که توسط فولر کنترل می‌شد از کار افتاد اما به کمک موتور هواپیمای پایینی در همان حالت قرار گرفت. فولر به‌سرعت متوجه شد که با کنترل کردن هواپیمای پایینی می‌تواند هواپیمای خود را کنترل کند. بنابراین هواپیمایش را 8 کیلومتر پرواز داد و سپس در بروکلسبی فرود آمد. هواپیمای پایینی دیگر از کار افتاد اما هواپیمای بالایی تعمیر شد و مورداستفاده قرار گرفت.

9. پرواز هوایی 5390 بریتانیا

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در 10 ژوئن 1990، پرواز هوایی 5390 بریتانیا از بیرمینگام انگلستان به مالاگای اسپانیا پرواز می‌کرد که کابین هواپیما در ارتفاع 5200 متری شکسته شد. فشار هوا کاپیتان تیموتی لانکستر را از کمربند ایمنی‌اش خارج کرد. اما مهماندار هواپیما، نیگل اودن، او را از کمر گرفت و نگه داشت. در این حالت پاهای لانکستر به موتور برخورد کرد و باعث سقوط هواپیما شد. افسر اول هواپیما را از سقوط نجات داد اما بیش از نیمی از بدن لانکستر در هوا معلق بود. فشار هوا نزدیک بود اودن را نیز به بیرون پرت کند که یکی دیگر از مهمانداران کمربند او را گرفت.

در این لحظه صورت لانکستر روی شیشه کابین بود و بقیه تصور می‌کردند او مرده. یکی هم پیشنهاد داد که او را رها کنند. اما آن‌ها تصمیم گرفتند او را نگه دارند زیرا می‌ترسیدند به سمت موتور کشیده شده و شدت حادثه را افزایش دهد. این هواپیما در ساوت همپتون انگلستان فرود اضطراری داشت و در آنجا متوجه شدند که لانکستر زنده است. او تنها چند شکستگی و یخ‌زدگی داشت.

8. پرواز هوایی 812 فیلیپین

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در 25 می 2000، پرواز هوایی 812 فیلیپین به همراه 278 مسافر و 13 خدمه از شهر داوائو به مانیلا درحال پرواز بود که توسط یک مرد مسلح به تفنگ و نارنجک ربوده شد. این مرد که آگوستو لاکاندولا نام داشت به خلبان دستور داد که به داوائو بازگردد. زمانی که به او گفتند سوختشان کافی نیست از آن‌ها خواست که ارتفاع را کاهش دهند تا بتواند از هواپیما به بیرون بپرد.

او پیش از پرش پول مسافران را دزدید و از خدمه خواست طرز استفاده از چتر نجات خانگی‌اش را به او آموزش دهند. یکی از خلبان‌ها متوجه شد که چتر نجات او بی‌کیفیت است و طناب ندارد، بنابراین با استفاده از پرده‌ها به‌سرعت برای او طناب درست کرد. خلبان‌ها فشار هوای کابین را کاهش دادند و دیوار عقب را بازکردند که ناگهان یکی از خدمه لاکاندولا را به بیرون پرت کرد. او تفنگ و یکی از کفش‌هایش را جا گذاشت.

او از این پرتاب زنده بیرون نیامد. بقایای بدن او در جنگل یافت شدند اما پول‌ها دزدیده شده بودند. به نظر می‌رسید که چتر نجات او در ابتدا کار می‌کرد اما سپس از کار افتاد و او را به زمین پرت کرد.

7. حادثه نیروی هوایی F-15 و A-4 اسرائیل

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در سال 1983، نیروی هوایی اسرائیل برای تمرینات هوایی، دریل‌های جنگی هوایی را به آسمان صحرای نگو پرتاب می‌کرد که عقاب F-15 با اسکای هاک A-4 برخورد نمود. این برخورد به انفجار و پرت شدن خلبان اسکای هاک منجر شد. در این حین F-15 به چرخش درآمد و به زمین برخورد نمود. خلبان کارآموز، زیوی ندیوی به دستورات بی‌توجهی نمود تا کنترل را دوباره به دست بگیرد اما نمی‌دانست که بال راست جت خود را از دست داده است.

ندوینی می‌خواست در نزدیک‌ترین پایگاه هوایی فرود بیاید و تنها زمانی که برگشت تا با دستیارش دست بدهد متوجه عمق فاجعه شد. این حادثه آن‌قدر غیرقابل‌باور بود که حتی مک دانل داگلاس، سازنده F-15 هم فکر نمی‌کرد که این جت با یک بال پرواز کند. دو ماه بعد بال جدیدی به آن وصل نموده و دوباره از آن استفاده کردند.

6. پرواز 870 هواپیمای ایتاوا

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در 27 ژوئن 1980، پرواز 870 هواپیمای ایتاوا که از بولوگنا به پالرمو پرواز می‌کرد به دلایل نامعلومی در اطراف جزیره اوستیکا سقوط کرد و تمام 77 مسافر و چهار خدمه‌اش کشته شدند. برخی دلیل این سقوط را مشکلات فنی و برخی دیگر تروریسم می‌دانستند، تا اینکه در سال 1989 در طی تحقیقات مشخص شد که این هواپیما مورد هدف یک موشک قرار گرفته است.

نخست‌وزیر ایتالیا، فرانچسکو کسیگا اعلام کرد که این هواپیما مورد اصابت یک موشک فرانسوی قرار گرفته درحالی‌که شواهد نشان می‌داد که یک موشک ایتالیایی به آن برخورد کرده است. تصور می‌شود که این هواپیما در درگیری هوایی هواپیماهای لیبی و ناتو گیر افتاده است. یافتن بقایای هواپیمای MiG-23 لیبی چند هفته پس از حادثه این فرضیه را محکم‌تر نمود.

دولت ایتالیا محکوم به پوشاندن حادثه شد و پنج تن از افسران مرتبط با این پرونده به دلایل نامعلوم کشته شدند. در سال 2011، یکی از دادگاه‌های پالرمو، دولت ایتالیا را به دلیل ناتوانی در محافظت از آسمان‌های ایتالیا، کتمان حقیقت و از بین بردن شواهد، به پرداخت 100 میلیون پوند، محکوم کرد.

5. پرواز 009 بریتانیا

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در 24 ژوئن 1982، پرواز 009 بریتانیا، از کوالالامپور به پرت پرواز می‌کرد که در حین پرواز از اندونزی تمام چهار موتور خود را از دست داد. پیش از از دست دادن موتور، کاپیتان اریک مؤدی متوجه شده بود که از کف هواپیما دود بلند می‌شود، سپس بوی عجیبی آمد و به دنبال آن نور عجیبی به نام آتش سنت المو.

آتش سنت المو هنگامی به وقوع می‌پیوندد که پتانسیل الکتریکی در اجسام مرتفع و بخصوص فلزات، ایجاد نوعی هاله کند. در همین حین، خدمه کابین متوجه شدند که موتورهای جلوی هواپیما طوری برق زدند که انگار از داخل آتش گرفته‌اند. سپس هواپیما یکی پس از دیگری موتورهای خود را از دست داد، تا جاییکه به یک گلایدر با 247 سرنشین تبدیل شد. در همین حین مؤدی به مسافران گفت که هواپیما هر چهار موتورش را از دست داده اما او و دستیارش تمام تلاش خود را می‌کنند تا دوباره آن‌ها را بازیابی کنند. خلبان‌ها 15 دقیقه بعد توانستند موتورها را بازیابی کرده و به جاکارتا بروند.

یافته‌ها نشان داد که درنتیجه خاکسترهای برخاسته از کوه گالانگونگ، موتورها از کار افتاده‌اند. ازآنجایی‌که پس از چند دقیقه خاکسترها جامد شدند، خلبان‌ها می‌توانستند موتورها را بازیابی کنند.

4. حادثه هوایی اوبرلینگن

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در اول جولای 2002، یک هواپیمای توپولوف 154 روسی با 69 مسافر و خدمه، شامل 54 دانش‌آموز، به سمت اسپانیا در حال پرواز بود که در بالای روستای آلمانی اوبرلینگن با یک بوئینگ 757 برخورد کرد. این برخورد در نتیجه دستورات و راهنمایی‌های غلط سیستم کنترل ترافیک که به توپولوف 154 داده شده بود، به وجود آمد. البته این سیستم به هر دو هواپیما احتمال برخورد را هشدار داده بود و به بوئینگ اخطار داده بود که پایین بیاید و توپولوف اوج بگیرد. اما مأمور کنترل ترافیک، پتر نیلسون، به‌اشتباه به توپولوف هم پیشنهاد پایین آمدن داد.

درنتیجه این برخورد تمام 69 مسافر توپولوف و دو خلبان بوئینگ کشته شدند. مقصر این سانحه پتر نیلسون بود که سیستم خودداری از برخورد را غیرفعال کرده بود و در آن شب فقط او حضور داشت. در این سانحه آرشیتکت روسی، ویتالی کلویف، همسر و دو فرزندش را از دست داد. او که براثر این سانحه حال مساعدی نداشت کارآگاهی اجیر کرد تا آدرس نیلسون را به دست آورد، سپس به خانه او رفت و آن‌قدر به او چاقو زد تا او را کشت.

3. پرواز هوایی 522 هلیوس

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در 14 آگوست 2005، پرواز هوایی 522 هلیوس از قبرس به پراگ پرواز می‌کرد که در یونان دچار سانحه شد و تمام 121 مسافر و خدمه‌اش کشته شدند. یافته‌ها نشان می‌داد که پیش از سانحه تمام مسافرین و خدمه بی‌هوش بودند. ظاهراً برخی از تکنسین‌ها پیش از برخاستن هواپیما فراموش کرده بودند برخی از تنظیمات سیستم تهویه را فعال کنند. درنتیجه کمبود اکسیژن، خدمه و مسافران بی‌هوش شده بودند. متأسفانه هر دو خلبان هم از این موضوع خبر نداشتند.

خدمه کابین متوجه شدند که اشکالی وجود دارد زیرا زمانی که ماسک‌های اکسیژن به‌صورت اتوماتیک مستقر شدند، هواپیما به‌جای پایین آمدن بیشتر اوج می‌گرفت. اما خدمه نمی‌توانستند با خلبان‌ها ارتباط برقرار کنند زیرا پس از حملات 11/9 درب‌های ضدگلوله قفل می‌شدند. این هواپیما به‌وسیله خلبان خودکار حدود 2 ساعت به پرواز درآمد تا اینکه توسط دو هواپیمای F-16 هلنیک متوقف شد. یکی از خلبان‌های F-16 گزارش کرد که یکی از دستیارهای پرواز، که بعدها مشخص شد نامش آندره پرودرومو است، وارد کابین شد. اما دیگر دیر شده بود زیرا سوخت هواپیما تمام شد و سقوط کرد. کالبدشکافی‌ها نشان داد که در زمان حادثه بسیاری از خدمه و مسافرین زنده اما بی‌هوش بودند.

2. تخلیه جزئی ناوگان KA-6D آمریکا

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در 9 جولای 1991، یک ناوگان KA-6D ایالات‌متحده، نسخه تانکری جت جنگنده Grumman A-6، برای عملیات سوخت‌گیری از ایستگاه آبراهام لینکلن بلند شد. افسری به نام مارک بادن و بمب‌افکنی به نام کیت گالاگر نیز آن را به پرواز درآوردند. چند دقیقه پس از پرواز گالاگر از صندلی‌اش جدا شد میان شیشه هواپیما و کابین گیر کرد.

قسمت بالایی بدن او شکسته و خارج از هواپیما و قسمت پایینی بدنش داخل هواپیما بود. کلاهش از سرش افتاده و سرش جراحت‌های زیادی برداشته بود. او تلاش کرد تکان بخورد اما تلاشش بی‌نتیجه بود. شش دقیقه بعد بادن ناوگان را فرود آورد و هردو به عمق فاجعه پی بردند.

سپس مشخص شد که دلیل گیرکردن گالاگر پیچ خوردن چتر نجات او بود. بادن برای واکنش موفقیت آمیزش مدال افتخار دریافت نمود، درحالی‌که گالاگر جراحات زیادی متحمل شد و برای شش ماه قادر به فعالیت نبود.

1. پرواز 990 مصر

10 سانحه و تصادفات عجیب هوایی

در 31 اکتبر 1999، پرواز 990 مصر از نیویورک به سمت کایرو مشغول پرواز بود که به دلایل نامعلومی در آسمان آمریکا شکسته شد و 217 مسافر و خدمه‌اش کشته شدند. دولت آمریکا اعلام کرد که این شکستگی به دلیل افزایش فشار بر هواپیما رخ داد. یکی از خلبان‌ها به نام جمیل الباتوتی، با قرار دادن هواپیما در سراشیبی درواقع خودکشی کرده بود. طبق گزارشات، خلبان دیگر به نام کاپیتان احمد الحبشی کنترل را به دست گرفت و هواپیما را از سراشیبی درآورد و به ارتفاع 7300 متری آورد، اما درنتیجه فشار وارده هواپیما شکسته شد.

مصری‌ها این گزارش را قبول نکردند و احتمال خودکشی الباتوتی را رد کردند. مصری‌ها اعتقاد داشتند که درنتیجه انفجار بمب‌های ساعتی موساد اسرائیل، هواپیما شکسته شده است. هدف آن‌ها این بود که 34 ژنرال و 20 خلبان ارتش مصر را به قتل برسانند. آن‌ها پس از سه سال آموزش ساخت سلاح در آمریکا به خانه‌های خود بازمی‌گشتند. گفته می‌شد که این سلاح‌ها برای حیات اسرائیل مضر بود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم