10 تاریخچه جالب میوه‌ها

میوه‌ها یکی از منابع مهم تغذیه انسانی هستند که بیش از هزار سال است که آن‌ها را پرورش می‌دهیم. ما تصور می‌کنیم که این میوه‌ها از آغاز به همین شکل بوده‌اند. اما حقیقت این است که میوه‌ها تاریخچه پیچیده‌تری دارند.

10. ملیت کیوی

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: ملیت کیوی

میوه کیوی به دلیل شباهت آن به پرنده کیوی به این نام نامیده شده است. این پرنده‌ها بومی کشور نیوزلند بوده و تصور می‌شود که این میوه هم بومی این کشور باشد که در سال 2015 برای این کشور بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی داشته‌اند. اما حقیقت این است که کیوی بومی کشور چین است که ترجمه نام آن می‌شود: هلوی میمون شکل، که به دلیل شباهتش به میمون به این نام نامیده می‌شود. سپس بنا به دلایل نامعلوم انگلیسی‌ها آن را انگور فرنگی چینی نامیدند.

در آغاز قرن بیستم مدیر یک کالج نیوزلندی کمی دانه آن را به نیوزلند برد. پس از چند دهه نیوزلند نخودفرنگی چینی را به آمریکا صادر می‌کرد. اما در طول جنگ سرد مشخص شد که هر چیزی با نام چین سودآور نخواهد بود. در ابتدا نیوزلند نام آن را به خربزه تغییر داد. اما ازآنجایی‌که به خربزه و توت تعرفه تعلق می‌گرفت پس به این نتیجه رسیدند که این نام هم مناسب نیست. سپس در یک حرکت تبلیغاتی نام پرنده ملی خودشان را روی آن گذاشتند و آن را از رده توت به میوه تغییر دادند.

9. پرستش آناناس

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: پرستش کیوی

در گذشته و برای چندین قرن، افرادی که به تجارت آناناس مشغول بودند آن را پرستش می‌کردند. سرخپوستان کارائیب و دریانوردانی که این میوه را از جزایر جمع‌آوری می‌کردند از اولین افرادی بودند که این کار را انجام می‌دادند. طعم شیرین این میوه باعث می‌شد که در جشن‌ها و مراسم جایگاه اصلی را داشته باشد. در طی دومین سفر کلمب به کارائیب، شکارچیان او در بررسی یک روستای کارائیب، بقایای این میوه را در دیگ‌های حاوی قطعات بدن انسان یافتند و بنابراین شاهد اولین شواهد آدم‌خواری بودند.

پس‌ازاینکه این میوه به اروپا آورده شد، ازآنجایی‌که در آن زمان شکر وجود نداشت، آن را در مراسم سلطنتی و اشرافی استفاده می‌کردند. زنان ساکن آمریکای استعماری در آشپزی و چیدمان غذا با آناناس باهم رقابت می‌کردند و استفاده از آن نشانه ثروت بود. حتی به دلیل کمیاب بودن آن، صاحبان این میوه آن را به یکدیگر قرض می‌دادند تا از آن به‌عنوان تزئین میز استفاده کنند. سپس آن را به‌عنوان غذا به فروش می‌رساندند.

8. سمی بودن گوجه‌فرنگی

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: سمی بودن گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی گذشته چندان درخشانی ندارد. ازآنجایی‌که این میوه از خانواده گیاهان سمی بادنجانیان است بنابراین اروپایی‌ها حدود دو دهه تصور می‌کردند که گوجه‌فرنگی هم سمی است. اما این تنها یک تصور و فرضیه نبود. چندین اروپایی ثروتمند پس از خوردن گوجه‌فرنگی در ظروف مفرغ مسموم شدند. اسید موجود در گوجه‌فرنگی در تماس با ظروف مفرغ قلع و سرب تولید می‌کند که یک ماده سمی است.

همچنین تصور می‌شد که گوجه‌فرنگی توسط کرم‌های میوه آلوده و سمی می‌شود. بااین‌حال امروز می‌دانیم که اگرچه این کرم‌ها بی‌ضرر هستند اما از مواد قرمز رنگی تولید می‌کنند. استعمارگران آمریکایی با گوجه‌فرنگی مشکلی نداشتند اما ساکنان روستایی به دلیل چیزهایی که شنیده بودند از خوردن آن خودداری می‌کردند. جالب اینجاست که جنگ داخلی اهمیت گوجه‌فرنگی در آمریکا را افزایش داد.

سپس گوجه‌فرنگی‌های کنسروی غذای سربازان را مهیا کردند. در سال 1880 ایتالیایی‌ها با استفاده کردن از آن در پیتزا تمام ترس‌های موجود را از بین بردند.

7. رستگاری آووکادو

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: رستگاری آووکادو

آووکادو پیش از دوران کشاورزی توسط بزرگ زایان خورده می‌شد و از همین طریق دانه‌های آن در جاهای مختلف رشد می‌کرد. اما پرندگان و حیوانات کوچک با خوردن این گیاه آن را تجزیه می‌کردند و در رشد و گسترش آن سهم چندانی نداشتند. پس از عصر یخبندان سه‌چهارم بزرگ زایان منقرض شدند. درنتیجه دیگر انسان مجبور بود آن را کشت و گسترش دهد.

ساکنان آمریکای مرکزی در زمان زیست بزرگ زایان و پس‌ازآن این میوه را کشت می‌کردند و به دلیل شباهت آن به کیسه‌های بیضه آن را آووکادو نامیدند. تصور می‌شد که این میوه غرایز جنسی را تقویت می‌کند.

6. سنت کدوتنبل

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: سنت کدوتنبل

در گذشته کدوتنبل را مانند امروز حکاکی نمی‌کردند و آن را به شکل کدوهای خندان درنمی‌آوردند بلکه آن را ستایش می‌کردند. اروپایی‌ها در گسترش کدوتنبل‌های امروزی نقش مهمی داشتند. آن‌ها چراغ‌های زغالی را در سبزیجاتی نظیر شلغم و سیب‌زمینی قرار می‌دادند. سپس آن را در فستیوال‌ها قرار می‌دادند تا همه‌جا را روشن کند.

پس از ورود سنت‌های سلتی به آمریکا، برای این کار از کدوتنبل استفاده می‌کردند زیرا آتش و نور را بهتر نگه می‌داشت. چند دهه بعد کدوتنبل به‌عنوان جز اصلی هالووین مورداستفاده قرار گرفت.

5. فلفل چیلی همه‌جا حاضر

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: فلفل چیلی همه جا حاضر

فلفل چیلی به دلیل تند بودن زیاد موردتوجه حیوانات قرار نمی‌گرفت. اما انسان‌ها آن را به دلیل طعم و مزه تندش مورداستفاده قرار می‌دادند، طعم و مزه‌ای که گاها موجب ایجاد تاول‌های پوستی و کوری می‌شد. به نظر می‌رسد که ساکنان آمریکای لاتین نسبت به مزه این گیاه ایمن هستند، زیرا فلفل بومی آمریکای لاتین است. آن‌ها فلفل را می‌سوزاندند و دود آن را برای دفع حشرات و تنبیه کودکان مورداستفاده قرار می‌دادند.

علاوه براین فلفل چیلی در افسانه هم مورداستفاده قرار می‌گرفت، اگرچه آن را در پزشکی یا مراسم‌های مذهبی استفاده نمی‌کردند اما در افسانه‌ها اگر فردی فلفل نمی‌خورد او را جادوگر می‌پنداشتند.

4. توت‌فرنگی پیوندی

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: توت فرنگی پیوندی

گوجه‌فرنگی بومی اروپا و آمریکای شمالی است. فرانسوی‌ها به دلیل طعم شیرین توت‌فرنگی وحشی آن را کشت می‌کردند اما این توت‌فرنگی‌ها خیلی کوچک بودند. تنها مزارع لویی چهاردهم بود که توت‌فرنگی‌های درشت پرورش می‌داد. او به دنبال فتح اسپانیا بود و به همین دلیل به جاسوسانش دستور می‌داد استحکامات پرویی و شیلیایی را بررسی کنند. اما این جاسوس تنها موظف نبودند که قدرت نظامی اسپانیا را بررسی کنند. یکی از جاسوس‌ها توت‌فرنگی‌های بزرگ شیلیایی را کشف کرد و سپس آن در قالب تجارت خریداری کرده و به فرانسه بردند.

فرانسوی‌ها تا چند سال نمی‌توانستند توت‌فرنگی‌های شیلیایی تولید کنند و به روش تولیدمثل غیرجنسی آن را کشت می‌کردند. اما توت‌فرنگی شیلیایی به دو نوع نر و ماده تقسیم می‌شدند. توت‌فرنگی‌های نر به دلیل ظاهر متفاوتشان به‌عنوان علف هرز هرس می‌شدند زیرا اروپایی‌ها تنها یک نوع توت‌فرنگی را می‌شناختند.

هیچ‌کدام از توت‌فرنگی‌های اروپایی آن‌قدر بزرگ نبودند که با توت‌فرنگی شیلیایی پیوند بخورند اما انواع توت‌فرنگی ویرجینیا، که در زمان استعمار آمریکای شمالی به فرانسه برده شدند، برای این کار مناسب بودند. این دو گیاه از قاره جدید درکنار هم پیوند خورده و توت‌فرنگی‌های درشت امروزی را پدید آوردند.

3. الکل سیب

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: الکل سیب

مردم از دوران قدیم سیب می‌خوردند و در فرهنگ غرب یک میوه جادویی محسوب می‌شد. امروزه هم پزشکان معتقدند که باید روزانه یک عدد سیب خورد. در آمریکا فردی به نام جانی اپلسید، دانه‌های سیب را در یک زمین کاشت تا آن زمین را از آن خود کند، اما ازآنجایی‌که آن سیب‌ها ترش و بدمزه بودند کسی آن‌ها را نمی‌خورد. به‌تدریج سیب‌ها بزرگ‌تر و خوشمزه‌تر شدند و تا قبل از اینکه به‌عنوان میوه خورده شوند مصارف دیگری داشتند.

شراب سیب بهترین و باارزش‌ترین نوشیدنی آمریکا بود. در مقایسه با ویسکی و آب مناطق مستعمره آمریکا، شراب سیب یک نوشیدنی بهتر و سالم‌تر بود. در زمان ممنوعیت شراب، مصرف شراب سیب کاهش پیدا کرد. درنتیجه بازاریان برای فروش سیب‌های خود آن را برای مصارف خوراکی معرفی کردند، البته در آن زمان سیب‌های خوشمزه‌تر پرورش داده شده بودند.

2. تحریم ریواس

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: تحریم ریواس

در زمان جنگ تریاک چینی‌ها مصائب بسیار زیادی را متحمل شدند. قدرت‌های جهان به دنیای غرب اجازه دهند که به چین حمله کرده و ثروت‌های آنجا را چپاول کنند. بدترین توهین به چینی‌ها واردکردن تریاک بود که اعتیاد و فقر را به‌شدت اشاعه داد. پس‌ازاینکه چینی‌ها نتوانستند شهرمرزی خود را کنترل کنند به دنبال راه‌های دیگری برای مقابله با این مشکل گشتند.

آن‌ها برای اینکه در رابطه با صادرات کالا به جایگاه خوب قبلی خود بازگردند از انگلیسی‌ها تقاضا کردند که برخی از کالاها را تحریم کنند. درنهایت به این نتیجه رسیدند که بدون صادر کردن ریواس، چای، ابریشم و کالاهای دیگر، اوضاع کشورهای خارجی نامساعد خواهد بود.

سپس یکی از مأموران عالی‌رتبه چینی به ملکه ویکتوریا نامه نوشت و عنوان نمود که ازآنجایی‌که تریاک یک ماده مخدر غیرقانونی است بنابراین نباید در چین مبادله شود. او بیان کرد که اگر چین صادرات ریواس را که یک گیاه ضدیبوست است، را تحریم کند تمام انگلیسی‌ها از یبوست خواهند مرد. اما او نمی‌دانست که این گیاه بیش از اینکه لازمه زندگی باشد یک گیاه لوکس محسوب می‌شود. این نامه نگهداری شد تا تاریخ گفته‌های مأمور عالی‌رتبه چینی را تأیید یا رد کند.

1. شورش درخت نان

10 تاریخچه جالب میوه‌ها: شورش درخت نان

گیاه درخت نان توسط خدمه یک کشتی تحقیقاتی در جزیره‌ای در جنوب اقیانوس آرام، کشف شد. اروپایی‌های قرن 18 برای این جمع شده بودند تا شاهد حرکت زهره باشند، یک پدیده نجومی که همانند ماه‌گرفتگی است. در میان آن‌ها گیاه‌شناسی به نام جوزف بنک وجود داشت که این گیاه را نوعی گیاه ارزان و مغذی تشخیص داد که می‌توانست برای سیر کردن بردگان مزارع نیشکر مفید باشد. سپس شاه جرج سوم یکی از افسرانش به نام ویلیام بلای را برای جمع‌آوری این میوه مأمور کرد.

خدمه این مأمور به تاهیتی رفتند و 1000 گیاه درخت نان را جمع‌آوری نمودند. اما یکی از همکاران این مأمور به نام فلچر کریستین از او نافرمانی کرد و شورشی به راه انداخت و بلای را تنها گذاشت. ازآنجایی‌که بلای و کریستین زنده مانند بنابراین دلیل این شورش هیچ‌گاه مشخص نشد. ممکن است که بلای و کریستین باهم ناسازگاری کرده باشند، یا اینکه خدمه خواسته بودند به زنان و سواحل تاهیتی بازگردند.

اما گفته می‌شود که بلای به‌جای ذخیره آب برای همراهانش، آب را برای گیاه ذخیره می‌کرد. اگرچه این کار از سر وظیفه بود اما شورش‌هایی را به راه انداخت. بلای که یک دریانورد ماهر بود، پس از طی کردن هزاران مایل به یک جزیره هلندی رسید، مانند یک قهرمان به انگلستان بازگشت و در سفر دومش به هایتی با 2126 گیاه بازگشت. اما تلاش‌های او بی‌فایده بود زیرا بردگان به دلیل مزه بد این گیاه از خوردن آن امتناع کردند.

 

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. دانا

    تیر 23, 1402

    چرا کلم بنفش اسمش کلم قرمزه؟ چراااااا

    پاسخ