10 حقیقت عجیب درباره حیوانات که هرگز نمی‌دانستید

طبیعت زوایای گوناگونی دارد که برخی از آن‌ها هنوز برای ما ناشناخته‌اند و برخی دیگر بسیار عجیب و گاها چندش آورند. حیوانات هم عادت‌های ما را دارند اما برخی از این عادت‌ها به‌گونه‌ای عجیب‌وغریب‌اند که هرگز نمی‌توانید تصور کنید. برخی از حیوانات موردعلاقه شما ذاتاً عادت‌های عجیبی دارند که شاید از دانستن آن شگفت‌زده شوید. پس از خواندن این مقاله نگاهتان به این حیوانات تغییر می‌کند.

10. مگس‌های میوه را می‌توان جز جانداران خوش‌گذران دانست

10 حقیقت عجیب درباره حیوانات که هرگز نمی‌دانستید: خوش گذرانی مگس ها

اگر در برخی از نقاط خانه‌تان مگس‌های میوه را می‌بینید که ازدحام کرده‌اند، پس خبرهای خوبی برایتان داریم. شما با تکان دادن دست و پراندن آن‌ها در حقیقت مانع خوش‌گذرانی آن‌ها شده‌اید. طبق گفته متخصصین مگس‌های میوه پروازکنان رابطه جنسی برقرار می‌کنند و درحالی‌که عمر هرکدام از آن‌ها تنها 40 روز است، جالب است بدانید که رابطه جنسی آن‌ها 20 دقیقه طول می‌کشد.

اما مگس‌های ماده می‌توانند با چندین مگس نر جفت‌گیری کنند و آخرین مگس نر، مگسی است که او را باردار می‌کند. بنابراین دفعه بعد که با دست‌های خود این مگس‌ها را پراندید حتماً دست‌های خود را بشویید.

9. نوازش دادن پرندگان میل جنسی آن‌ها را بیدار می‌کند

10 حقیقت عجیب درباره حیوانات که هرگز نمی‌دانستید: نوازش پرندگان و تحریک شدن آنها

آیا تابه‌حال یک پرنده را نوازش کرده‌اید؟ آیا تابه‌حال انگشتان خود را بر پشت یک پرنده کشیده‌اید و خود را تکان داده است؟ شاید برای شما این حرکت جالب باشد اما برای پرنده‌تان یک‌لحظه لذت‌بخش است. بیشتر پرندگان در حین جفت‌گیری یک احساس خوشایند که از گردن تا کمر ادامه دارد را حس می‌کنند، در این لحظه میل جنسی‌شان بیدار می‌شود و تندتر نفس می‌کشند.

در این لحظه ممکن است روی‌تان استفراغ کنند. آن‌ها در حقیقت با این کار آمادگی خود را اعلام می‌کنند و اگر دوباره همان رفتار را تکرار کنید بازهم بالا می‌آورند. اگر ادامه ندهید عصبی می‌شوند. بنابراین زمانی که حس کنند شما ادامه نمی‌دهید پرنده شما به یک پرنده عصبی و پرخاشگر تبدیل می‌شود.

8. احتمالاً ترشحات مقعدی سگ آبی را خورده‌اید

10 حقیقت عجیب درباره حیوانات که هرگز نمی‌دانستید: ترشحات مقعدی سگ آبی

این احتمال وجود دارد که ترشحات مقعدی سگ آبی را خورده باشید تا به‌صورت اسپری با صورتتان برخورد کرده باشد. اما در لیست ترکیبات با نام castoreum یا طعم‌دهنده‌های طبیعی معرفی می‌شود اما در حقیقت ترشحات مقعدی سگ آبی است که به عطر یا بستنی افزوده می‌شود.

این ترشحات مقعدی در حقیقت قلمرو آن‌ها را مشخص می‌کند. این ماده که با ادرار و ترشحات مایع ترکیب شده سال‌ها برای طعم دهندگی وانیل، سیگار و عطر، استفاده می‌شود. البته این ماده جز ترکیبات بسیار رایج محسوب نمی‌شود اما نه به دلیل عجیب بودن آن بلکه به دلیل گران بودنش. امروزه برندهای بسیار معروف تنها از یک قطره از این ترشح استفاده می‌کنند.

7. برخی از قورباغه‌ها در مدفوع فیل لانه می‌سازند

10 حقیقت عجیب درباره حیوانات که هرگز نمی‌دانستید: زندگی قورباغه ها در مدفوع فیل

برخی از قورباغه‌های بسیار کوچک تنها 2.5 سانتی‌متر هستند که در جنگل‌ها و دشت‌های جنوب آسیا دیده می‌شوند و زیر برگ درختان خانه می‌سازند، زمانی که برگی در کار نباشد در میان کود حاصل از مدفوع فیل زندگی می‌کنند. بنابراین تا زمانی که بتوانند بوی آن را تحمل کنند در آنجا زندگی می‌کنند. در این صورت نه‌تنها از تابش امواج خورشیدی محافظت می‌شوند بلکه مواد مغذی هم دریافت می‌کنند. این قورباغه‌ها از حشراتی که به سمت مدفوع می‌آیند تغذیه می‌کنند و در صورت عدم وجود این حشرات غذاهای هضم نشده فیل را می‌خورند.

البته این موجودات تنها جاندارانی که در کود زندگی می‌کنند نیستند. به گفته زیست شناسان کود حیوانی یا مدفوع جانداران می‌تواند برای جانداران دیگر یک اکوسیستم بسیار مناسب باشد.

6. میمون دماغ دراز از دست تان عصبانی می شود

10 حقیقت عجیب درباره حیوانات که هرگز نمی‌دانستیدعصبانیت میمون دماغ دراز

زمانی که میمون‌های دماغ دراز نر از دستتان عصبانی باشند عصبانیت خود را نشان می‌دهند. آن‌ها بالا و پایین می‌پرند، دندان‌هایشان را بر روی‌هم فشار می‌دهند و نفرتشان را نشان می‌دهند. آن‌ها در حین عصبانیت تحریک می‌شوند. سپس پاهایشان را از هم باز کرده و نعوظ آلت تناسلی‌شان را به شما نشان می‌دهند.

نمی‌توان گفت که این اتفاق ممکن است رخ دهد، در حقیقت آن‌ها در پاسخ به هر تهدید این کار را انجام می‌دهند. در دعوا هم همین کار را تکرار می‌کنند مگر این‌که اوضاع خطرناک شود.

5. پرورش‌دهندگان شاهین به آن‌ها اجازه می‌دهند که با آنها جماع کنند

اگر یک شاهین در قفس بزرگ شود نمی‌تواند شاهد ارتباط پدر و مادرش باشد. بنابراین پرورش‌دهندگان شاهین برای اینکه آن‌ها را وادار به تولیدمثل و ارتباط جنسی کنند مجبورند کارهای دیگری انجام دهند. در این صورت پرورش‌دهندگان باید نقش جاندار ماده را ایفا کنند تا شاهین نر تحریک شود. درنتیجه با سروصدا و آواز او را به سمت خود می‌کشاند و شاهین در کلاه مخصوص صاحبش می‌نشیند و با کمک حفره‌های موجود در کلاه، عمل جنسی را انجام می‌دهد.

این کلاه‌های مخصوص اسپرم شاهین نر را دریافت نموده و سپس پرورش‌دهندگان اسپرم‌ها را در تخم شاهین نر تزریق می‌کنند. این کار هم تخصصی و هم عجیب است. پرورش‌دهندگان پیش از تزریق این اسپرم‌ها به شاهین ماده باید او را نیز تحریک کنند. زیرا شاهین ماده هم تنها زمانی که برای مقاربت آماده باشد اجازه می‌دهد که عمل لقاح انجام شود.

4. مارمولک‌های شاخ کوتاه از چشم خود خون خارج می‌کنند

مارمولک‌های شاخ کوتاه بزرگ در مواقع خطر دارای مکانیسم دفاعی بسیار خاصی هستند. در این مواقع از چشم آن‌ها خونی به بیرون می‌جهد که تا شعاع 1.2 متری پرتاب‌شده و دشمنان را دور می‌کند. این خزندگان ماهیچه‌های مخصوصی دارند که جریان خون را از رگ‌ها به اطراف چشم برده و همانند یک تفنگ آب‌پاش به بیرون پرتاب می‌کند.

شاید این موضوع مانند یک خودکشی به نظر برسد اما آن‌ها می‌توانند تمام روز و بدون خستگی خون بدن خود را به بیرون پرتاب کنند. البته آن‌ها ممکن است در هر شرایطی این کار را انجام دهند، مثلاً زمانی که در چشم‌هایشان گردوخاک باشد از چشم خود خون می‌پاشند.

3. برخی از گونه‌های پرندگان بر روی خودشان ادرار می‌کنند

10 حقیقت عجیب درباره حیوانات که هرگز نمی‌دانستید: ادرار این پرندگان بر روی خودشان

پرندگانی نظیر لک‌لک، کرکس، لاشخور و فلامینگو، برای خنک کردن خود از ترفند یروهیدروسکی استفاده می‌کنند، به این صورت که بر روی پاهای خود ادرار و مدفوع کرده و آن را پاک نمی‌کنند. این کار در روزهای آفتابی بسیار رایج است و تأثیر عرق کردن را دارد. البته اگر گهگاه آن را پاک نکنند ممکن است پایشان کبود شود.

2. اردک‌هایی که حوصله‌شان سر برود یکدیگر را می‌خورند

10 حقیقت عجیب درباره حیوانات که هرگز نمی‌دانستید: خوردن اردک ها توسط یکدیگر

زمانی که اردک‌ها جایی زیادی برای گشتن نداشته باشند یا در قفس باشند، درصورتی‌که ح.صله‌شان سر برود اردک‌های دیگر را می‌کشند و گوشت آن‌ها را می‌خورند. یکی از شاهدین اردکی را دید که در مقابل دو اردک دیگر تخمشان را شکست و جوجه‌شان را خورد. برای جلوگیری از این کار می‌توانید نوک اردک‌ها را بتراشید تا دیگر نتوانند یکدیگر را پاره کنند و بخورند.

1. عقرب ها پس از بریدن دم شان یبوست می گیرند

زمانی که یک عقرب موردحمله قرار گیرد آن‌قدر پیچ‌وتاب می‌خورد تا دمش کنده شود. سپس دم کنده شده سعی می‌کند به مهاجم حمله کند و در این حین عقرب دور می‌شود. این کار در حقیقت یک مکانیسم دفاعی است. اما مشکل اینجاست که دم عقرب مقعد این جاندار نیز محسوب می‌شود و پس از قطع شدن دوباره رشد نمی‌کند. بنابراین عقرب باقی زندگی‌اش را یبوست می‌گیرد. آن‌ها نمی‌توانند ادرار کنند و درنتیجه پس از مدتی منفجر می‌شوند.

اما خوشبختانه این اتفاق سریع رخ نمی‌دهد. بلکه می‌توانند به مدت هشت ماه زنده بمانند. زمانی که بدنشان از ادرار پر شود بخش‌های خارجی بدنشان هم کنده می‌شود تا جای بیشتری باز شود. زمانی که تمام باقی‌مانده‌های دمش کنده شدند و دیگر چیزی باقی نماند، خود جاندار منفجر می‌شود و یکی از دردناک‌ترین مرگ‌ها را تجربه می‌کند. بنابراین پس از تحمل هشت ماه زندگی دردناک سرانجام از بین می‌رود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم