سریال‌های مشابه “جنتلمن جک” (Gentleman Jack) که باید تماشا کنید و لذت ببرید

سریال “جنتلمن جک” یک سریال درام تاریخی نوشته “سالی وین رایت” (Sally Wainwright) است. داستان درباره یک زن مالک به نام آن لیستر در فرن نوزده انگلستان است. او برای نگهداری از ملک آبا و اجدادی به زادگاهش می‌رود. با این که بقیه رفتار او را زمخت و مردانه می‌دانند، اما آنی هم کسب و کار خودش را خوب پیش می‌برد و هم با چند زن رابطه عاشقانه دارد. بنابراین هنجارهای اجتماعی را کنار می‌زند. سرانجام او عاشق یک مالک دیگر به نام آنی واکر می‌شود و با او ازدواج می‌کند. ازدواج آن‌ها یک تغییر انقلابی به شمار می اید. این سریال به خاطر شخصیت‌های پیچیده و نمایش درخشان موضوعاتی مثل روابط دگرباش‌ها، حقوق زنان در قرن نوزدهم و روابط خانوادگی تحسین می‌شود. حالا اگر به موضوعات این چنینی علاقه دارید در اینجا سریال‌های مشابه “جنتلمن جک” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


7. خانم میزل شگفت‌انگیز – The Marvelous Mrs. Maisel – 2017

سریال کمدی درام “خانم میزل شگفت انگیز” ساخته “ایمی شرمان-پالادینو” (Amy Sherman-Palladino) یک اثر دیدنی است. داستان درباره یک زن خانه دار به نام میج میزل است که شوهرش او را طلاق می‌دهد و او در حوزه استندآپ کمدی به یک اسم آشنا تبدیل می‌شود. گرچه او با مشکلات مختلف مواجه می‌شود، از جمله رقابت‌های شدید، فشار خانوادگی و محیط کار مردسالار، اما یکی یکی همه را کنار می زند و هر بار که بر زمین می‌افتد دوباره بلند می‌شود.

این شخصیت شکست ناپذیر به خاطر همین مشکلات و چالش‌ها به آنی لیستر شباهت دارد. چون انتظارات جامعه از زنان را کنار می زند و تصمیم می‌گیرد برای نگهداری از خانواده از استعداد کارآفرینی‌اش استفاده کند. به علاوه، هر دو شخصیت‌ها بعد از تجربه مشکلات مسئولیت زندگی‌شان را برعهده می‌گیرند. همانطور که آنی به مشاوره‌های “ساموئل واشینگتن” گوش داد، میج هم درباره همه چیز از لنی کمک می‌گیرد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های تاریخی و داستانی که باید تماشا کنید (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)


6. سندیتون – Sanditon – 2019

سریال تاریخی “سندیتون” براساس متن نیمه تمام “جین آستن” (Jane Austen) ساخته شده. داستان در انگلستان رخ می‌دهد. این سریال را “اندرو دیویس” (Andrew Davies) ساخت. داستان درباره تجربه‌های “شارلوت هیوود” است که در منطقه سندیتون زندگی می‌کند. او با ساکنین مختلف آنجا ارتباط دارد و از رازهای آن‌ها سردرمی‌آورد. با گذشت زمان شارلوت در زمینه عشق، فراق و دوستی تجربه‌های مختلف یاد می‌گیرد و در عین حال خودش را بیشتر می‌شناسد.

با این که شارلوت در مقایسه با آنی زندگی معمولی‌تری دارد، اما او هم با تبعیض‌های طبقاتی و مشکلات همان شهر کوچک مقابله می‌کند. به علاوه، همانطور که آنی هم ازدواج را تنها هدف زن ها نمی‌داند، شارلوت هم تصمیم می‌گیرد به جای تمرکز برای پیدا کردن همسر آینده‌اش فقط به حرفه‌اش فکر می‌کند. علاوه بر این، قهرمان‌ها با خواهرهای او ارتباط برقرار می‌کنند و از زنانی که کلیشه‌ها را کنار می‌زنند خوششان می‌آید. بنابراین این سریال یکی از بهترین سریال‌های مشابه “جنتلمن بک” است.


5. آن بولین – Anne Boleyn – 2021

سریال “آن بولین” یک سریال تریلر روانشناسانه است که به پنج ماه آخر زندگی ملکه آن بولین می‌پردازد. او همسر دوم پادشاه هنری هشتم است. قبل از این که او به جرم خیانت و انحراف توسط شوهرش اعدام شود، از آینده دخترش الیزابت اطمینان پیدا می‌کند. به علاوه فشارهای سیاسی و باورهای مذهبی را هم کنار می‌زند.

در سریال “جنتلمن جک” آن لیستر با مردان مختلف مواجه می‌شود که همه به جایگاه او حسادت می‌کنند و دوست دارند جای او را بگیرند. ملکه آن در حالی محکوم به مرگ است که مردان اطرافش به قدرت و جایگاه او حسادت می‌کنند. هر دو سریال به شخصیت‌های زن می‌پردازد که به دنبال گرفتن حق خودشان هستند. حالا این حق طلبی می‌تواند به سرنوشت ملکه آن منجر شود یا زندگی آن لیستر.

همچنین بخوانید: رده‌بندی قدرتمندترین دشمن‌های دکتر استرنج


4. فینگراسمیت – Fingersmith – 2005

سریال درام تاریخی جنایی “فینگراسمیت” براساس رمانی به همین اسم نوشته سارا واترز” ساخته شد. داستان درباره یک سارق به نام سو تریندر است که ریچارد ریورز او را استخدام می‌کند تا در یک نقشه به او کمک کند. هدف آن‌ها مجاب کردن یک زن به نام ماد لی لی است. او زن جوان ثروتمندی است که ریچارد می‌خواهد با او ازدواج کند تا پول او را به دست بیاورد و سرش را کلاه بگذارد. سو هم به عنوان ندیمه ماد کار می‌کند تا به او نزدیک شود. اما این دو زن ناغافل عاشق هم می‌شوند و همین نقشه ریچارد را برهم می‌زند.

سو و آن لیستر هر دو عاشق زنانی می‌شوند که اطرافیان آن‌ها را تحت شکنجه قرار داده‌اند و نمی‌دانند گرایش جنسی خود را قبول کنند یا نه. چون این گرایش در جامعه ممنوع است. با این وجود ماد کم کم محدودیت‌ها را کنار می‌زند تا جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و این شجاعت را پیدا می‌کند تا به خاطر عشق خودش ایستادگی کند. این موضوع درباره آن واکر هم صدق می‌کند. او برخلاف باورهای مذهبی و اجتماعی‌اش تصمیم می‌گیرد کنار آن بماند و با او ازدواج کند. به علاوه، ماد و آن با چالش‌هایی مواجه می‌شوند که زنان را در جامعه سرکوب می‌کند. بنابراین یکی از بهترین سریال‌های مشابه “جنتلمن جک” است.


3. احساس خوبی دارم – Feel Good – 2020-2021

سریال کمدی درام بریتانیایی “احساس خوبی دارم” ساخته “می مارتین” (Mae Martin) و “جو همپسون” (Joe Hampson) است. این سریال به پستی و بلندی‌های رابطه جرج و می می‌پردازد. آن‌ها با مشکلاتی نظیر اعتیاد به مواد مخدر و تردید برای جدایی از خانواده می‌پردازد. فرقی نمی‌کند در قرن نوزده باشید، مثل “جنتلمن جک” یا در دوران مدرن مثل “احساس خوبی دارم”، در هر صورت این سریال به مشکلات جامعه دگرباش‌ها می‌پردازد که به دنبال خواسته‌هایشان هستند.

بنابراین، هر دو سریال به ترس ها و نگرانی‌های جامعه دگرباش‌ها می‌پردازد و آن واکر و جرج لاسون نمونه‌های بارز آن هستند. به علاوه، روان زخم‌های گذشته آن و چالش‌های او با سلامت روان رابطه او را آسیب پذیر می‌کنند. در حالی که اعتیاد می به مواد مخدر هم روی رابطه او با جرج همین تأثیر را دارد. در نتیجه، می‌توان گفت بین دو زوج شباهت‌هایی وجود دارد.

همچنین بخوانید: بهترین سریال‌های وسترن جدید که می‌توانید تماشا کنید و لذت ببرید


2. اوج مخملی – Tipping the Velvet – 2002

یکی از بهترین سریال‌های مشابه “جنتلمن جک”. سریال درام تاریخی “اوج مخملی” براساس رمان “سارا واترز” (Sarah Waters) ساخته شده و داستان در دوره ویکتوریایی انگلستان رخ می‌دهد. “اندرو دیویس” داستان را اقتباس کرد و آن را ساخت. داستان درباره نانسی استلی است. یک آشپز معمولی که عاشق کیتی باتلر می‌شود. اما کیتی تحت تأثیر هنجارهای مردسالاری است. هر دو زن رابطه عاشقانه‌ای را شروع می‌کنند. اما به زودی کیتی در مقابل فشارهای اجتماعی سر خم می‌کند و ازدواج می‌کند تا به آرزوهایش برسد.

بنابراین نانسی هم برای شناخت خود و گرایش جنسی‌اش یک سفر خوداکتشافی را شروع می‌کند. رابطه او با کیتی درست مثل رابطه طولانی آن لیستر با ماریانای متأهل است. ماریانا حاضر نیست به خاطر آن از زندگی راحت و شوهرش دست بکشد. به علاوه، هر سریال از جنبه تازه‌ای به دنیای زن ها و تمایلات جنسی آن‌ها می‌پردازد. زنانی که حاضر نیستند به هنجارهای مردسالاری اجازه دهند تا برای زندگی آن‌ها تصمیم بگیرد.


1. دیکینسون – Dickinson – 2019-2021

سریال کمدی درام “دیکینسون” ساخته “آلنا اسمیت” (Alena Smith) درباره زندگی نویسنده معروف “امیلی دیکینسون” است. این داستان در قرن نوزده رخ می‌دهد. امیلی عاشق نامزد برادرش، سو، شده. این نویسنده جوان که از ازدواج عشق خودش ناراحت شده، با محدودیت‌های جنسیتی و انتظارات خانواده‌ها مبارزه می‌کند. بنابراین ثابت می‌کند ذهنیت و نگرش او از جامعه‌اش جلوتر است.

این دو سریال هم در یک دوره تاریخی ساخته شده‌اند و هم قهرمان‌های زن را نشان می‌دهند. زن‌هایی که با قوانین مردسالار و ضدزن مبارزه می‌کنند و درباره گرایش جنسی و ذهنیت خود تصمیم می‌گیرند. آن‌ها هم توجه عشاق خود طرد می‌شوند و شکست می‌خورند. با این وجود با تکیه بر آگاهی و سواد خود جایگاه و ارزششان را ثابت می‌کنند. بنابراین این سریال هم یکی از سریال‌های مشابه “جنتلمن جک” است که باید تماشا کنید.

همچنین بخوانید: بهترین سریال‌ها درباره زندان که می‌توانید این روزها تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم