رده‌بندی قدرتمندترین دشمن‌های دکتر استرنج

قوی‌ترین دشمن‌های دکتر استرنج – شخصیتی که به‌عنوان استاد هنرهای عرفانی و جادوگر عالی شناخته می‌شود و مردی نیست که بخواهید او را یک شرور بدانید. در شماره بهار 2022 مجله دی 23 دیزنی، «ریچی پالمر»، تهیه کننده استودیو مارول پیشنهاد کرد که او احتمالاً قدرتمندترین قهرمان MCU است. در حالی که نسخه کمیک این شخصیت احتمالاً رتبه چندان بالایی ندارد، بدیهی است که استرنج می‌تواند یکی از بهترین‌ها باشد.

البته، اگر داستان‌های یک جادوگر فوق‌العاده قدرتمند را منتشر می‌کنید که می‌تواند اسلحه‌های جادویی ایجاد کند، شکل اختری را به تصویر بکشد، توهم ایجاد کند و به میل خود بین تمام ابعاد حرکت کند، به چند نفر بدجنس و قدرتمند نیاز خواهید داشت که قادر به شکست دادن او باشند.

در اینجا ما قدرتمندترین دشمن‌های دکتر استرنج را رده‌بندی کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


14. کائسیلیوس – Kaecilius

طرفداران MCU «کائسیلیوس» را به‌عنوان یکی از شخصیت‌های فیلم «دکتر استرنج» در سال 2016 می‌شناسند، که در آن «مدس میکلسن» نقش او را بازی می‌کند. اگرچه نسخه سینمایی این شخصیت یک تهدید واقعی برای استرنج جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر بود، اما «کائسیلیوس» در ابتدا دشمنی به مراتب کمتر کشنده بود.

«کائسیلیوس» اولین‌بار درسال 1964 معرفی شد. او به‌عنوان یکی از افراد «بارون موردو» در طول نقشه‌ای برای ربودن استرنج عمل می‌کند. چیز دیگری برای گفتن در مورد نقش او در این کمیک‌های اولیه وجود ندارد، زیرا به غیر از اینکه برای مدت کوتاهی موردو تسخیر شد، او در واقع کار بسیار کمی انجام می‌دهد.

سپس در سال 2022 خط داستانی با عنوان «مرگ دکتر استرنج»، «کائسیلیوس» را بازگرداند و به او هم از نظر قدرت و هم از نظر اهمیت ارتقاء قابل توجهی داد. در طول این اجرا، مشخص شد که این شخصیت توسط گروهی از شرورها برای کشتن استرنج و نابود کردن طلسم مانعی که از زمین در برابر شیطان محافظت می‌کند، استخدام شده است. «کائسیلیوس» با موفقیت استرنج را می‌کشد و روح او را می‌دزدد.


13. کالو – Kaluu

در دوران جوانی، نزدیکترین دوست استرنج جادوگری به نام «کالو» بود. آنها با هم اسرار ماوراء الطبیعه را کشف کردند، به این امید که برای مردم خود رفاه و شادی پایدار به ارمغان آورند. با این حال، «کالو» طرح‌های بزرگتری داشت. او کنترلی هیپنوتیزمی بر مردم برقرار کرد، خود را پادشاه کرد و شروع به تسخیر روستاهای مجاور کرد. در پایان، استرنج از قدرت‌های عارفان خواست تا دوست قدیمی خود را شکست دهند و «کالو» را مجبور کرد که به بعد دیگری فرار کند. قرن‌ها بعد، «کالو» به یکی از دشمن‌های دکتر استرنج تبدیل می‌شود.

در حالی که «کالو» دقیقاً قابل اعتمادترین عضو گروه سرکشان استرنج نیست، قادر است از انواع قدرت‌های چشمگیر، از هیپنوتیزم تا نکرومانسی استفاده کند و حتی راه‌های «جادوی سیاه» را  آموزش می‌دهد. این واقعیت که او در طول سال‌ها مشکلات واقعی را برای استرنج ایجاد کرده است، نشان می‌دهد که «کالو» قدرتمندتر از آن چیزی است که برخی ممکن است تصور کنند.


12. مورگان لی فی – Morgan le Fay

به‌عنوان یکی از عاشقان سابق «دکتر دووم»، دشمن تکرارشونده انتقام جویان و حتی یکی از مخالفان زن عنکبوتی، می‌توان تصور کرد که «مورگان لی فی» بسیار بیشتر از یک دشمن برای دکتر استرنج است. با این وجود، او هر از چند گاهی با استرنج مقابله می‌کند.

«لی فی» شخصیتی نیمه پری بود که توسط مرلین در راه جادوگران آموزش دید و سعی کرد از قدرت‌های جدید خود برای گرفتن تاج و تخت بریتانیا از پادشاه آرتور استفاده کند. در حوالی این زمان، او کارهای شیطانی خدای بزرگ چتون را گرد هم آورد و آنها را در یک قطعه جادویی که به نام «دارکولد» شناخته می‌شود، متصل کرد – مصنوعاتی که برای قهرمانان زمین (و قهرمانان MCU) هیچ مشکلی ایجاد نکرده است.

در موارد معدودی که استرنج و لی فای به‌هم می‌خوردند، استرنج در صدر قرار می‌گرفت. برای مثال، او تلاش‌های لی فی برای تصاحب جسد جسیکا درو را خنثی می‌کند و او را در بعد اختری به سنگ تبدیل می‌کند. این یک پایان شگفت‌آور آسان برای استرنج است، اگرچه می‌توان حدس زد که بدون حضور انتقام جویان در کنار او، اوضاع جور دیگری رقم می‌خورد.


11. بارون موردو – Baron Mordo

«بارون موردو» مسلما یکی از بدنام‌ترین دشمن‌های دکتر استرنج است. موردو که برای اولین‌بار در سال 1963 ظاهر شد، یک جادوگر ماهر و کشنده است که زمانی روش‌های جادوگری را مطالعه می‌کرده است. در اولین حضور این شخصیت، توطئه موردو برای کشتن استرنج و دزدیدن اسرار او توسط استرنج خنثی می‌شود و جرقه‌ای برانگیخته می‌شود که رقابتی ویرانگر را برای چندین دهه شکل می‌دهد.

«بارون موردو» در تلاش‌های فراوان خود برای از بین بردن دکتر استرنج، انواع اعمال شیطانی را مرتکب شده است. موردو همچنین دقیقاً نوع توانایی‌هایی را که از یکی از بااستعدادترین دانش‌آموزان Ancient One انتظار دارید را نشان داده است. او می‌تواند اختر و پرتابه‌های انرژی را پرتاب کند، از راه دور منتقل شود و توهم ایجاد کند.

پس به اندازه کافی واضح است که موردو یک جادوگر معمولی نیست و اگرچه استرنج بارها و بارها او را شکست داده و نقشه‌هایش را خنثی کرده است، وسواس ابدی بارون نسبت به جادوگر عالی – و استعداد ذاتی او برای جادوگری تاریک – او را به یک دشمن حیله‌گر تبدیل می‌کند.


10. لوکی – Loki

«لوکی» طی سالهای اخیر به یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های شرور مارول تبدیل شده است. البته او بیشتر به‌عنوان دشمن سرسخت ثور اودینسون شناخته می‌شود، اما خدای شرارت نیز سابقه طولانی، پیچیده و بحث‌برانگیزی با دکتر استرنج دارد.

در اولین ملاقات این دو، لوکی تلاش می‌کند تا استرنج را فریب دهد تا Mjölnir را بدزدد و ادعا کند که ثور او را در زنجیر قرار داده است. استرنج، ناآگاهی بسیار خیره‌کننده‌ای از افسانه اسکاندیناوی را به‌نمایش می‌گذارد، حرف لوکی را باور می‌کند و یک دست فلزی پرنده را تجسم می‌کند که لوکی برای دزدیدن چکش ثور از آن استفاده می‌کند. خوشبختانه، استرنج در نهایت متوجه می‌شود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و درگیر نبرد با دشمن جدید خود می‌شود.

این دو در سال‌های آینده بارها با یکدیگر روبرو می‌شوند – گاهی به‌عنوان دشمن، گاهی به عنوان متحدان بسیار بی‌میل. در یکی از کمیک‌ها، لوکی حتی عنوان جادوگر عالی را برای خود می‌دزدد که منجر به یک درگیری می‌شود کهاسترنج تقریبا از آن پیروز بیرون می‌آید.


9. ساکن در تاریکی – The Dweller-in-Darkness

احتمالاً می‌توانید از نام او بفهمید که «ساکن در تاریکی»، خوب‌ترین مرد جهان نیست. این غول که یکی از اعضای گروه اهریمنی معروف به اربابان ترس است، منشأ مبهم و قدرت‌های وحشتناکی دارد.

نقشه‌های «ساکن در تاریکی» که هنوز دیده نشده است، برای اولین‌بار در کمیک «ثور» شماره 229-30 احساس می‌شود، داستانی که در آن او تلاش می‌کند تا با فریب دادن انسان‌های بی‌گناه به جان خود، «Shade-Thralls» بسازد. تنها تلاش های ترکیبی ثور و هرکول برای نجات زمین کافی است. سپس The Dweller شخصاً با امید به تغذیه از ترس آنها و فرار از طلسم باستانی که او را در ابعادی اسرارآمیز می‌بندد، از یک آواتار وحشتناک استفاده می‌کند تا استرنج را ربوده و طرفدارش به‌نام کلیا را به فاضلاب نیویورک بکشاند. اگرچه آنها موفق به فرار می‌شوند، «ساکن در تاریکی» آزاد شده و سوگند یاد می‌کند که بزرگترین تهدید خود را از بین ببرد.

از آن نقطه به بعد، این شخصیت هیولایی تعدادی مامور را برای حمله و نابودی استرنج می‌فرستد و در این راه، بذر ترس و تردید را در ذهن خود می‌کارد. این نبردهای اولیه نشان می‌دهد که بازی طولانی «ساکن در تاریکی»، ممکن است برای دکتر استرنج کمی بیش از حد باشد.


8. نایتمر – Nightmare

شاید بدنام ترین ارباب ترس «نایتمر» باشد، البته فقط به این دلیل که او در اولین داستان کمیک دکتر استرنج حضور دارد.

در سال 1963، استرنج استاد جادوی سیاه را پیدا کرد که در حال تحقیق درباره مردی بود که ادعا می‌کرد گرفتار کابوس‌های وحشتناک شده است. استرنج وارد رویاهای مرد می‌شود و یک چهره عجیب و غریب و کلاهدار – که خود را “نماد شر” می‌داند – می‌یابد که روان درونی او را عذاب می‌دهد. ناگهان «نایتمر» ظاهر شده و استرنج او را به‌عنوان “دشمن باستانی من” می‌شناسد. «نایتمر» روح استرنج را در بعد رویا به دام می‌اندازد و سعی می‌کند جان او را بگیرد. البته استرنج از چنگال «نایتمر» فرار کرده و به موقع به واقعیت باز می‌گردد.

«نایتمر» یکی از قوی‌ترین دشمن‌های دکتر استرنج است که بر سرزمین رویا حکومت می‌کند و از ابتدای حضورش در کمیک‌های مارول با شخصیت استرنج درحال نبرد و مبارزه بوده است.


7. عمر – Umar

«عمر» یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های شرور میان دشمن‌های دکتر استرنج است، و اگرچه نسبت به برادرش «دورمامو» کمتر شناخته شده – و مسلماً قدرت کمتری دارد، با این وجود سال‌ها خاری در چشم استرنج بوده است.

هم «عمر» و هم برادرش موجوداتی با قدرت جادویی عظیم هستند که به‌نام «فالتینیان» شناخته می‌شوند. آنها که از واقعیت خانه خود به دلیل نابود کردن پدرشان تبعید شدند، به بعد تاریک رسیدند، آن را فتح کردند و آن را مال خود کردند.

«عمر» مدعی تاج و تخت بعد تاریکی است و انتقام شدیدی از دشمن برادرش، دکتر استرنج، را آغاز می‌کند. استرنج برای مدت کوتاهی با «عمر» می‌جنگد، اما به‌سختی جان سالم به‌در می‌برد و تنها می‌تواند تهاجم او به زمین را با انجام حمله‌های بسیار بیشتر شکست دهد. «عمر» ممکن است نسبت به برادر بزرگتر نامقدس خود برتری نداشته باشد، اما همچنان به همان اندازه حیله‌گر، قدرتمند و خطرناک است.


6. ساتانیش – Satannish

در کنار شیاطین دیگری مانند مفیستو، هلا، بلزبول و لوسیفر، ساتانیش یکی از اربابان جهنمی قدرتمند و یکی از دشمن‌های دکتر استرنج است که به مفهوم رایج بشری “شیطان” کمک کرده است. این جانور در اولین حضور خود در کمیک‌های دکتر استرنج، نشان می‌دهد که ارباب پنهان لرد نکرون، یک جادوگر قدرتمند است که روح خود را برای توانایی‌های بیشتر معامله کرده است. نکرون متعاقباً سعی می‌کند استرنج را فریب دهد تا جای او را به‌عنوان خدمتکار ابدی دیو بگیرد. قابل توجه است که استرنج در این شماره فقط نکرون را شکست می‌دهد، در حالی که خود «ساتانیش» بسیار قدرتمندتر از آن است که در مبارزات تکی با آن روبرو شود.


5. مفیستو – Mephisto

«مفیستو» یکی از بدترین شرور‌های مارول و یکی از دشمن‌های دکتر استرنج است. این دیو با لذت بردن از تاریخی که به اواخر دهه 1960 باز می‌گردد، از آن زمان به دشمن قسم خورده‌ای برای انواع قهرمانان از جمله گوست رایدر، مرد عنکبوتی، ثور، چهار شگفت‌انگیز و البته دکتر استرنج تبدیل شده است.

«مفیستو» در طول تلاش ظاهراً ابدی خود برای به بردگی گرفتن هر چه بیشتر ارواح انسانی در قلمرویی که او آن را “جهنم” می‌نامد، اغلب با جادوگر عالی روبرو شده است. رویارویی‌های اولیه آنها سخت و وحشیانه بود. در یکی از کمیک‌ها، «مفیستو» و استرنج یک بازی بلک جک را برای روح مردم لاس‌وگاس انجام می‌دهند.

اما این بدان معنا نیست که «مفیستو» نمی‌تواند استرنج را در یک مبارزه همه جانبه شکست دهد. این به‌سادگی به این معنی است که به دلایلی، استرنج نیاز به ملاقات با دشمن خود را در زمین خانه خود احساس کرده است – یعنی قمار برای روح ابدی انسان‌ها.


4. دورمامو – Dormammu

«دورمامو» که توسط مارول به‌عنوان یکی از بزرگترین نیروهای شیطانی در جهان توصیف شده است، یکی از معدود تبهکارانی است که می‌تواند ادعا کند یکی از دشمن‌های دکتر استرنج نیز هست.

«دورمامو» مانند هر شرور مارول به شر خالص نزدیک است و به‌عنوان تجسم کامل هرج و مرج، تاریکی و ناامیدی وجود دارد. او همچنین بسیار قدرتمند است. در اولین حضور کامل خود در کمیک‌های مارول، استرنج به‌سرعت تحت‌تأثیر قدرت «دورمامو» قرار می‌گیرد و تنها زمانی از آن در امان می‌ماند که تهدید بی‌حوصله‌های خشمگین آن دو را مجبور به پیوستن به نیروها می‌کند.

اما قدرت «دورمامو» را می‌توان با چیزی فراتر از استرنج سنجید. او به‌عنوان خالق و دستکاری‌کننده «ساتانیش»، مسلماً از نظر قدرت مطلق، ارباب جهنم را به‌راحتی شکست می‌دهد.


3. چتون – Chthon

«چتون» قبلاً اولین استاد جادوی سیاه زمین بود، اما وقتی همه خدایان قدیمی شروع به انحطاط به شیاطین کردند، اوضاع بدتر شد.  خط داستانی «چتون» بیشترین ارتباط را با «واندا ماکسیموف» دارد که سعی می‌کند از آن به‌عنوان کشتی استفاده کند که از طریق آن بتواند به زمین احضار شود. اما او به‌نوعی با استرنج نیز مبارزه کرده است. نبردهای آنها همیشه شامل تلاش استرنج برای جلوگیری از ظهور مجدد «چتون» با شکستن مالکیت او بر فانیان بوده است.


2. شوما-گوراث – Shuma-Gorath

در کمیک «انتقام‌جویان توانا»، دکتر استرنج توسط «آبنوس ماو» مجبور می‌شود تا یک قطعه کوچک از موجودی که به‌نام «شوما-گورات» شناخته می‌شود را به منهتن احضار کند. یکی از به اصطلاح “قدیمی‌های بزرگ” که میلیون‌ها سال پیش بر زمین حکومت می‌کرد، «شوما-گوراث» موجودی وحشتناک غیرقابل تصور است.

اگرچه توسط جادوگر سفر در زمان معروف به Sise-Neg به بعد دیگری تبعید شد، اما شیطان از آن زمان به بعد سعی کرد به محل قدیمی خود بازگردد و برای انجام این کار از انبوهی از خدمتکاران هیولا کمک گرفت. اولین حضور این شخصیت به داستانی برمی‌گردد که در آن استرنج با او درگیر می‌شود تا «شوما-گوراث» را از استفاده از ذهنش به‌عنوان یک پورتال فرا بعدی باز دارد.


1. زوم – Zom

اگرچه «زوم» فقط چند بار در کمیک‌های مارول ظاهر شده است و فقط یک‌بار در فرم کامل خود ظاهر می‌شود، حقیقت این است که این موجودی با قدرت غیرقابل تصور است. “قصه های عجیب” شماره 156-7 بیشتر شامل تلاش استرنج برای شکست دادن «عمر» تازه ظهور شده و جلوگیری از حمله او به زمین است. برای این منظور، استرنج «زوم» را احضار می‌کند، موجودی عجیب و غریب که ظاهراً زمانی در «آمفورای بی‌زمان» توسط قدرت ترکیبی «ابدیت» و «دورمامو»، که قادر به نابود کردن او نبودند، زندانی شده بود.

«زوم»، که اعتراف می‌کند برای نابود کردن آفریده شده است، با هدف کشتن استرنج، نابود کردن بشر و حرکت سریع به دنیاهای دیگر، دست به یک حمله تمام عیار می‌زند. تنها با ورود دادگاه زنده، یکی از قدرتمندترین موجودات در دنیای مارول، «زوم» یک بار دیگر تبعید می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. زندگی پس

    خرداد 23, 1401

    داداش کالو دوست دوران جوانی انشنت وان هست که این دو نفر پس از کشف قدرت های ماورایی در روستاشون و یادگیری استفاده کردن از این قدرت ها یه جورایی استاد هنر های جادویی میشن.سپس کالو عقیدش این میشه که باید تمام روستا و کشور رو گرفت و فکرش رو به سیاهی میره ولی انشنت وان جلوش رو میگیره
    دوما عومار و دورمامو از شخصی به نام فاتی خلق شدند و سپس تبعید شدند (بدلیل علاقه به کنترل اجسام فیزیکی )
    این دو هر دو از انرژی خالص ساخته شدن و قدرت بسیاری دارن اما اشتباه نکن فالتینیان نیستند آنها نژاد متفاوتی هستن
    ساتانیش توسط دورمامورین خلق شده! مسخره س، شوخی داری میکنی؟! ساتانیش میشه گفت از مفیستو هم قویتر هس و دورمامو اصن خلقش نکرده
    بعدشم زام نمیتونم اول باشه هم از لحاظ شرارت و هم از لحاظ قدرت شوما گوراث از لحاظ قدرت و ناتمر از لحاظ شرارت اولن و زام دشمن درجه 2 استرنجه

    پاسخ

    • أَعلَی در پاسخ به زندگی پس

      خرداد 25, 1401

      اولا کِتان اولین شیطان دشمن دکتر استرنج نیست.
      دوما قویترین دشمن دکتر استرنج اسکارلت ویچ بعدش شوما گوراث بعدش زوم بعدش دورمامو و عومار بعدش مفسیتو هست
      البته درباره ی قدرت مفسیتو اطلاعات کافی نیست شاید اون حتی از دورمامو و زوم قویتره

      پاسخ

    • أَعلَی در پاسخ به زندگی پس

      خرداد 25, 1401

      یکی پایین تر از همه یه شخصیت ساختی و اصلا در جهان مارول وجود ندارد

      پاسخ