بهترین فیلم‌ها درباره ارتش که باید تماشا کنید و لذت ببرید

فیلم‌های جنگی درست با قلب‌های با حرف می‌زنند. این فیلم‌ها با صحبت درباره ملی گرایی، زبان و فرهنگ جذابیت جهانی دارند. جنگ طلسمی بر انسانیت است و بعضی فیلم‌ها توانسته‌اند درد و وحشت ناشی از جنگ را خوب نشان دهند. اما در عین حال هستند فیلم‌های جنگی دیگری که برای نمایش وطن پرستی ساخته شده‌اند و یا پیام‌های سیاسی دیگر را منتقل می‌کنند. گرچه نگرش این فیلم‌ها به جنگ متفاوت است، اما نکته مشترک درباره آن‌ها این است که تمام فیلم‌های جنگی عاطفی و احساسی هستند. شاید این فیلم‌ها ضد جنگ باشند، اما ما را درست به وسط مهلکه می‌برند. این فیلم‌ها میادین جنگ را به ما نشان می‌دهند که در آنجا مرگ و زندگی دست به دست هم داده‌اند. انسان‌ها باید همزمان هم خدا باشند هم شیطان. با تمام این حرف‌ها در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌ها درباره ارتش را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. نجات سرباز رایان – Saving Private Ryan – 1998

فیلم “نجات سرباز رایان” یک فیلم تاثیرگذار است که تراژدی جنگ را به ما نشان می‌دهد و در میانه هجوم نرماندی ساخته شده. داستان فیلم درباره سرباز “جیمز رایان” است که در منطقه‌ای تحت سلطه آلمان به دام افتاده است. تمام برادران جیمز در میدان نبرد کشته شده‌اند، حالا فقط جیمز مانده و کاپیتان جان میلر وظیفه دارد او را به خانه برگرداند. به همین دلیل او به همراه هفت تن از سربازانش به خط مقدم جبهه می‌رود تا این برادر را به خانه برگرداند. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌ها درباره ارتش هراس جنگ جهانی دوم را به ما نشان می‌دهد. حتی در این فیلم رابطه میان سربازان و برادری واقعی نسبت به هم را می‌بینیم.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)


9. خانه شجاعان – Home of the Brave – 2006

فیلم “خانه شجاعان” یک درام روانشناسانه درباره تأثیر جنگ بر روان انسان است. داستان فیلم درباره گروهی از سربازان آمریکایی است که بعد از شرایط سخت باید از عراق به خانه برگردند. با این وجود، چند روز قبل از بازگشت کاپیتان‌ها گروه را به داخل یک شهر عراقی می‌برند و آتشی به پا می‌شود که بسیاری از سربازها را کشته و بقیه را شدیداً مجروح می‌کند. سپس داستان در ایالات متحده ادامه پیدا می‌کند و به زندگی “ویل”، “ونسا”، “تامی” و “جمال” می‌پردازد. این چهار نفر از همان جوخه هستند و سعی می‌کنند با زندگی روزمره کنار بیایند. با این که آن‌ها دیگر در میدان جنگ نیستند اما خاطرات تلخ آن دوره و ضایعات روانی به جا مانده دست از سرشان برنمی‌دارد.


8. خط باریک سرخ – The Thin Red Line – 1998

فیلم “خط باریک سرخ” دوران جنگ جهانی دوم در گوادال‌کانال را نشان می‌دهد. داستان درباره یک ارتش به نام “چ برای چارلی” است که می‌خواهند جزیره را از شر ژاپنی‌ها محافظت کنند. در حالی که اعضای این گروه بیگانه هستند، فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چطور جنگ ذهنیت آن‌ها نسبت به زندگی را عوض کرده و پیوند برابری بین آن‌ها را تقویت می کد. این فیلم تمام تجربه‌ها را خوب نمایش می‌دهد. از رسیدن این گروه به نبردهای خسته کننده گرفته تا روزهای آخر خداحافظی. این فیلم شرارت جنگ را خوب نقد کرده و نشان می‌دهد که جنگ چطور می‌تواند همه ارزش‌های بشری را نابود کند.


7. شیرها برای بره‌ها – Lions for Lambs – 2007

یکی از بهترین فیلم‌ها درباره ارتش که موضوع اصلی آن درباره دو دانشجوی درخشان به نام های آریان و ارنست است. آن‌ها با الهام گرفتن از عقاید استادشان پروفسور مالی به جنگ در افغانستان ملحق می‌شوند. با این وجود در حالی که در یک کشور بیگانه با چنگ و دندان مبارزه می‌کنند، با نیروهای طالبان به مشکل برمی خورند. سپس روایت دو داستان همزمان دیگر را دنبال می‌کند. یکی از این داستان‌ها درباره دکتر مالی است که می‌خواهد با یک دانشجوی ممتاز ارتباط برقرار کند. داستان دیگر درباره سناتور “جاسپر اروینگ” است که درباره نقشه‌هایش برای پیروزی در افغانستان مصاحبه می‌کند. آریان و ارنست مضامین اصلی این دو روایت موازی هستند. فیلم با جزئیات درخشانش تا مدت‌ها بعد از تماشا در ذهنتان می‌ماند.


6. ۱۳ ساعت: سربازان مخفی بنغازی – 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi – 2016

فیلم “۱۳ ساعت: سربازان مخفی بنغازی” براساس داستان واقعی ساخته شده تا سقوط قذافی را به تصویر بکشد. داستان درباره گروهی از سربازان مسلح است که به آمریکایی‌های مستقر در لیبی حمله می‌کنند و نتیجه آن مرگ یک سفیر آمریکایی است. در حالی که همه اعضا مسلح شده‌اند و برای مبارزه آماده‌اند، شرایط بغرنج شده و ایالات متحده هم نمی‌داند چطور واکنش نشان دهد یا گروگان‌ها را نجات دهد. با این وجود کسی خبر ندارد که اعضای سازمان سیا از نقطه نزدیک و نامعلومی همه چیز را زیر نظر دارد. گرچه به آن‌ها دستور داده شده که پست را ترک نکنند، اما شش تن از آن‌ها سر تا پا مسلح شده‌اند و می‌خواهند برای نجات اعضا مأموریت جسورانه‌ای ترتیب دهند. ماموریتی که تا حالا کسی نظیرش را ندیده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک جنگی که می‌توانید تماشا کنید


5. شهر ارواح – City of Ghosts – 2017

فیلم “شهر ارواح” ما را به جهنم قرون وسطایی رقه در سوریه می‌برد. درست زمانی که داعش آنجا را به خاک و خون کشیده است. این فیلم مستندگونه به یک گروه فعال رسانه‌ای در سوریه می‌پردازد و در عین حال رقه در سکوت در حال نابودی است. این گروه داوطلب از شهروندان روزنامه نگار ناشناس تشکیل شده است. آن‌ها زندگی خود و خانواده‌شان را به خطر انداخته‌اند تا نابودی و ویرانی سرزمینشان را به تصویر بکشند و گزارش دهند. داعش در دوران حملات خود رقه را به عنوان پایتخت جنگی انتخاب کرده و حالا این گروه داوطلب می‌خواهند تمام کارهای ناشایست این گروه را به تصویر بکشند. گزارش‌های این گروه خوب نشان می‌دهد که مردم رقه چقدر از داعش نفرت دارند و هرگز پذیرای آن‌ها نبوده‌اند. بنابراین در میان آن همه آشوب و نابودی این گروه تنها منبع خبری قابل اعتماد برای خارجی‌هاست. “متیو هینمن” (Matthew Heineman) فیلمساز نامزد اسکار فیلم “شهر ارواح” را ساخته که یکی از بهترین فیلم‌ها درباره ارتش است.


4. پایان سفر – Journey’s End – 2017

فیلم “پایان سفر” فیلمی درباره جنگ جهانی اول است که براساس نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته “آر.سی.شریف” (R. C. Sherriff) در سال 1928 ساخته شد. داستان درباره جوخه‌ای از یک ارتش بریتانیایی مستقر در نزدیکی سن کانتن در فرانسه، در بهار سال 1918 است. این سربازها خوب سنگر گرفته‌اند و از سنگرهای آلمانی فرسنگ‌ها فاصله دارند. داستان درباره ستوان دون رالی است که صورت معصومی دارد و به این جوخه ملحق می‌شود. افسر جوان استنهوپ سرپستی این سربازها را بر عهده دارد و از نگرانی به مرز جنون رسیده. رئیسان دیگر به آن‌ها دستور می‌دهند تا برای ماموریتی متشکل از دو افسر و ده سرباز آماده شوند. وظیفه آن‌ها این است که جانشان را به خطر بیندازند، از میان گلوله‌های آلمانی رد شوند و هر تعداد سرباز آلمانی را که می‌توانند زنده دستگیر کنند. با این که این کارشان خودکشی است، اما سربازها جز اطاعت دستور حق دیگری ندارد. “سال دیب” (Saul Dibb) کارگردانی فیلم را برعهده دارد و “آسا باترفیلد” (Asa Butterfield) و “سم کلفلین” (Sam Claflin) هم در نقش‌های اصلی حضور دارند.


3. دشمن پشت دروازه‌ها  – Enemy at the Gates – 2001

“دشمن پشت دروازه‌ها” یک فیلم جنگ جهانی دوم است که در آن دو تک تیرانداز درجه یک از نیروهای روسیه و آلمان در دل جنگ در ولگوگراد ویران و جنگ زده خود را به هم نزدیک می‌بینند. داستان این فیلم در اوایل سال‌های 40 جریان دارد و تنش و ترس های جنگ ولگوگراد را نشان می‌دهد. آلمانی‌ها در آستانه شوروی هستند و روسی‌ها برای ذره ذره خاک کشورشان مبارزه می‌کنند. تک تیرانداز روسی “واسیلی زایتسف” (Vassili Zaitsev) آلمانی‌ها را از پناهگاهشان بیرون می‌کند. افسر سیاسی، دانیلوف هر روز به تعداد قربانی‌های زایتسف افتخار می‌کند، و همین موضوع زایتسف را در هر دو جناح معروف می‌کند. اما آلمانی‌ها کونیگ، یکی از بهترین تک تیراندازهای خودشان را مأمور می‌کنند تا زایتسف را متوقف کند. فیلم “دشمن پشت دروازه‌ها” یکی از بهترین فیلم‌ها درباره ارتش به کارگردانی “ژان-ژاک آنو” (Jean-Jacques Annaud) است. این فیلم براساس کتابی از “دشمن پشت دروازه‌ها: نبرد ولگوگراد” نوشته “ویلیام کریگ” در سال 1973 ساخته شده است.


2. آنچه در پیش است – Things to Come – 1936

“آنچه در پیش است” یک فیلم جنگی و علمی تخیلی سیاه و سفید به نویسندگی “اچ.چی.ولز” افسانه‌ای است. این فیلم سال 1940 را نشان می‌دهد و در پس زمینه یک جنگ جهانی تخیلی که بشریت را به وحشت انداخته ساخته شده است. این جنگ چند دهه طول کشیده و جهان هم در گروه‌های وحشی تقسیم شده است. در سال 1966 یک طاعون مرگبار تقریباً تمام بازماندگان جنگ را از بین می‌برد. فقط عده کمی از مردم از این مرگ سیاه زنده می‌مانند. بنابراین همه سعی می‌کنند تمدن انسانی را دوباره بازسازی کنند و یک سازمان جمعیت باقیمانده را به شهرهای زیرزمینی تازه ساخت می‌برد. دوباره جمعیت رشد می‌کند تا شاهد شورش خشن دیگری علیه پیشرفت و تکنولوژی باشد. فیلم “آنچه در پیش است” به کارگردانی “ویلیام کمرون مینزیز” (William Cameron Menzies) ساخته شده و یکی از بهترین فیلم‌ها درباره ارتش است. “ریموند مسی” (Raymond Massey)، “رالف ریچاردسون” (Ralph Richardson)، “سدریک هاردویک” (Cedric Hardwicke) و “پرل آرجیله” (Pearl Argyle) در نقش اصلی حضور دارند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های مشابه جنگ فردا (The Tomorrow War) که باید تماشا کنید


1. فرار بزرگ – The Great Escape – 1963

“فرار بزرگ” یک فیلم جنگی براساس یکی از بزرگ‌ترین ماجراجویی‌ها برای فرار از زندان در جنگ جهانی دوم است. این فیلم که براساس یک داستان واقعی ساخته شد درباره گروهی از زندانیان است که می‌خواهند از زندان نازی‌ها فرار کنند. زندای های دیگر نگهبان‌ها را سرگرم می‌کنند و بقیه در حال کندن یک تونل زیرزمینی هستند. در حالی که آن‌ها سعی می‌کنند از راه دیوار فرار کنند، نازی‌ها تک تکشان را دستگیر می‌کنند. از بین 76 فراری، 73 نفر توسط نازی‌ها دستگیر می‌شوند. حدود 50 نفرشان توسط گشتاپو تیراندازی شده و از دنیا می‌روند.

داستان فیلم براساس یک حادثه واقعی کشتار فراری‌ها از یک اردوگاه نازی در استالاگ لوفت 3 در نزدیکی شهر لهستانی زاگان در آوریل 1942 ساخته شد. “پل بریکهیل” (Paul Brickhill) یک نویسنده استرالیایی، جز افرادی بود که به حفر تونل مشغول بودند. با این وجود به خاطر ترس از فضای بسته نتوانست با بقیه همراه شود. بعدها داستان این فرار از زندان را نوشت و به یکی از کتاب‌های پرفروش تبدیل شد. فیلم “فرار بزرگ” به کارگردانی “جان استرجس” (John Sturges) ساخته شد. “استیو مک کوئین” (Steve McQueen)، “جیمز گارنر” (James Garner) و “ریچارد اتنبرا” (Richard Attenborough) از ستارگان این فیلم هستند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم