10 بازیگر سال 2021 که در این سال دو فیلم در کارنامه خود داشتند

حرفه بازیگری هرگز آسان نیست، حتی پس از موفقیت. شما باید نقش‌های خود را به بهترین شکل بازی کنید و انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید؛ زیرا گاهی اوقات پروژه‌هایی که روی کاغذ عالی به نظر می‌رسند، ممکن است به نتیجه نرسند. اما گاهی اوقات واقعاً نتیجه می‌‎دهند و این بدان معنی است که پروژه‌های مناسب در زمان مناسب سر وقت شما آمده‌اند؛ شما انتخاب شده‌اید و یا اینکه احتمالاً شما یا نماینده‌تان سلیقه مناسبی دارید. امسال نیز شاهد حضور برخی از بازیگران شناخته شده و معتبر در بیش از یک فیلم بودیم، بیایید با هم نگاهی به برخی از آنها بیاندازیم. در اینجا 10 بازیگر سال 2021 که دو فیلم در کارنامه خود داشتند را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. “نومی راپاس” (Noomi Rapace) – “لامب” (Lamb) و “سفر” (The Trip)

“نومی راپاس” از “لیسبت سالاندر” (Lisbeth Salander) در فیلم “دختری با خالکوبی اژدها” (Dragon Tattoo) گرفته تا زنی که با مردی که او را گروگان گرفته است پیوند غیر عادی برقرار می‌‎کند و حتی هفت خواهر فیلم “چه بر سر دوشنبه آمده؟” (What Happened to Monday) نشان داده است کسی نیست که به دنبال فیلم‌های بدون چالش یا پروژه‌های ساده باشد. امسال او جز 10 بازیگر سال 2021 است که در دو فیلم بازی کرد که مخاطبان جریان اصلی سینما احتمالاً آنها را عجیب می‌دانند و دنبال خواهند کرد. اما این چیزی است که او دوست دارد، بازی در فیلم‌های شیطانی سرگرم‌کننده.

فیلم “سفر” بیشتر یک کمدی سیاه محسوب می‌شود. او در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که می‌خواهد همسرش را بکشد. تنها به این دلیل که همسرش می‌خواهد او را بکشد. اما به زودی همه چیز از کنترل خارج می‌شود. اگر به نظرتان این یک فرضیه عجیب به نظر می‌رسد، پس منتظر اکران فیلم “لامب” باشید که در آن “راپاس” نقش زنی را بازی می‌کند که هنوز برای از دست دادن فرزندش غمگین است. یک روز او متوجه می‌شود که یکی از گوسفندانش، یک موجود دو رگه بره-انسان به دنیا آورده است که نام آن را “آدا” (Ada) می‌گذارند و به عنوان فرزند خود قبول می‌کنند. “راپاس” در مصاحبه‌ای گفت: «این فیلمنامه منحصر به فرد، شخصی و خودمانی است. از آنجایی که مضامین آن بسیار پراکنده و ساده‌سازی شده هستند، بیشتر شبیه یک داستان حماسی است که به صمیمی‌ترین شکل ممکن بیان شده است» و در عین حال بسیار منطقی جلوه می‌کند.

اگر هیچ کدام از این فیلم‌ها را ندیده‌اید، می‌توانید تصور کنید که هر دو فیلم شما را به دیدن ماجراهای غیرمنتظره دعوت می‌کنند. “راپاس” در هر دو فیلم در موقعیت‌‍های غیرمعمول، نقش شخصیت‌های غیرعادی را بازی می‌کند  و در هر دوی آنها بازیهای بسیار خوبی ارائه می‌دهد. بنابراین یکی از 10 بازیگر سال 2021 با دو فیلم است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2021 (رده‌بندی بر اساس Reddit)


9. “لیکیت استنفیلد” (LaKeith Stanfield) – “یهودا و مسیح سیاه” (Judas and the Black Messiah) و “هر چه قوی‌تر، سخت‌تر زمین می‌خوری” (Harder They Fall)

یافتن یک اصیل واقعی در میان بازیگران نسل او دشوار است، اما این بدان معنی نیست که نمی‌توان کسی را یافت. زیرا “لیکیت استنفیلد” در طول دوران کوتاه حرفه‌ای خود، موفق به ارائه بازی در شخصیت‌های مختلف شده است. از فیلم‌های “بخش کوتاه مدت شماره 12” (Short Term 12)، “برو بیرون” (Get Out) و “آتلانتا” (Atlanta) گرفته تا هر فیلمی که شما بیشتر با آن آشنایی دارید؛ حقیقت این است که “استنفیلد” فقط یک پروژه خوب را انتخاب می‌کند. این اولین بار نیست که او در یک سال در دو فیلم بزرگ ظاهر می‌شود. او در سال 2019 نیز در دو فیلم “چاقوکشی” (Knives Out) و “جواهرات تراش‌نخورده” (Uncut Gems) بازی کرد. هر چند ممکن است نقش او در این فیلم‌ها بسیار پرزرق و برق و نمایشی نباشد، اما با یک نگاه می‌توان متوجه شد که تا چه اندازه با یکدیگر متضاد هستند.

او موفق شد نامزدی اسکار را به دلایلی عجیب و غریب برای بازی در نقش مکمل برای کار فوق‌العاده‌اش در فیلم “یهودا و مسیح سیاه” به دست آورد. تماشای آرک او در این فیلم بسیار تاثیرگذار است، زیرا او مردی است که درک عمیقی از سیاست یا کاری که به طور کلی انجام می‌دهد ندارد. دیدن گذار او از مناقشات درونی و نحوه ابراز این آشفتگی‌‎ها با حالات ظریف چهره یا چشم، نشان‌دهنده یک بازیگر واقعاً درخشان است.

سپس او در فیلمی نسبتاً جالب و شاید دومین فیلم وسترن سال به نام “هر چه قوی‌تر، سخت‌تر زمین می‌خوری” ظاهر شد. او نقش “چروکی بیل” (Cherokee Bill) را در این فیلم بازی کرد. مردی که مسئول قتل 8 نفر بوده است و گروهش به مدت بیش از 2 سال، سرزمین هند را به وحشت فرو برده است. این بخش شیطانی داستان است، زیرا تماشای بازی او بسیار سرگرم‌کننده است. اگر او مسیر حرفه‌ای را به همین شکل حفظ کند، نامش به صورت مداوم به چنین لیست‌هایی پیوند خواهد خورد. “استنفیلد” به نوعی یک «بازیگر شخصیت» است، کسی که نقش‌های فرعی را به طرز جالبی به تصویر می‌کشد. اما او کسی است که می‌تواند فیلم را روی دوش‌های خود حمل کند، زیرا کاریزمای یک ستاره سینما را با خود دارد. پس بی دلیل نیست که به عنوان یکی از 10 بازیگر سال 2021 در دو فیلم حضور یافت.


8. “فرانسیس مک‌دورمند” (Frances McDormand) – “تراژدی مکبث” (Tragedy of Macbeth) و “گزارش فرانسوی” (French Dispatch)

اینگونه نیست که بگوییم “فرانسیس مک‌دورمند” تاکنون ناپدید شده است و یا در فیلم‌های بزرگ بازی نکرده است؛ اما منصفانه است اگر بگوییم فیلم‌های جدید او باعث شده‌اند که نسل نسبتاً جدید طرفداران سینما متوجه شوند که او چه گنجینه‌ای برای سینما محسوب می‌شود. او در طول سه سال، دو جایزه اسکار را پشت سر هم برد، که رکوردی دست نیافتنی به شمار می‌آید.

امسال او دو حضور سیاه و سفید داشت، یکی از آنها فیلم “تراژدی مکبث” بود که توسط همسرش “جوئل کوئن” (Joel Coen) در سبک “برگمان” (Bergman) کارگردانی شد و دیگری گلچین داستانی “وس اندرسن” (Wes Anderson) به نام “گزارش فرانسوی” است. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، داستان “مک‌دورمند” به اندازه دیگر قسمت‌های فیلم قوی نیست. اما به هر حال باید بپذیریم نقش او به عنوان یک خبرنگار که با سوژه‌هایش در انقلاب دانشجویی مه 1968 تاثیر می‌گذارد، به اندازه کافی جالب توجه هست.

اما در فیلم دیگر، او در بخش افسانه لیدی‌ مکبث قرار دارد. او دوست ندارد کسی برای این نقش مناسب باشد، اما کاری می‌کند که شخصیت برای او مناسب شود. او می‌گوید: «هم من و هم “دنزل واشینگتن” (Denzel Washington) بزرگتر از افرادی هستیم که معمولاً برای نقش مک‌بث انتخاب می‌شوند. ما یائسه هستیم و سن باروری را پشت سر گذاشته‌‍ایم. این بر جاه‌طلبی امثال ما برای رسیدن به تاج و تخت تاثیر می‌گذارد. من فکر می‌کنم وجه تمایز این است که این آخرین شانس امثال ما برای کسب افتخار است». در واقع سن و سال او، باعث تغییری قابل توجه در این داستان مشهور شده است. جای تعجبی ندارد که چرا او در این فیلم بسیار خوب ظاهر شده، زیرا این یک پروژه احساسی و حیثیتی برای او به شمار می‌آید. “مک‌دورمند” همیشه با بازی‌هایش منحصر به فرد بودنش را به ما گوشزد می‌کند و امسال او دو بار این کار را انجام داد. به همین دلیل جز 10 بازیگر سال 2021 که در دو فیلم حضور یافت.


7. “استیون گراهام” (Stephen Graham) – “نقطه جوش” (Boiling Point) و “خدمتکاران” (Help)

حال قصد داریم در مورد یک بازیگر دست کم گرفته شده صحبت کنیم. “استیون گراهام” مدت‌هاست که به بازی حرفه‌ای مشغول است و در انواع پروژه‌های سینمایی موفق عمل کرده است. او همیشه با وجود پیشتاز بودن، مورد توجه قرار نگرفته است. اما او همیشه راهی برای برجسته شدن پیدا می‌کند و امسال دو بار این کار را انجام داد. با این حال او آرزو می‌کند این فیلم‌ها بیشتر شناخته شوند، زیرا هر دوی آنها آثاری درخشان هستند.

فیلم “نقطه جوش” یک فیلم تک برداشتی است (شبیه فیلم “ویکتوریا” (Victoria)) که دنیای پر از استرس و اضطراب رستوران‌ها را به شما نشان می‌دهد. رستوران تماماً رزرو شده است، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و “گراهام” نقش سرآشپز این رستوران را بازی می‌کند که با تمام این موارد سر و کار دارد. او رهبر عالی یک گروه فوق‌العاده است، زیرا وقتی فیلمی در این سطح فنی ساخته می‌شود، خودتان دچار اضطراب خاصی می‌شوید که “گراهام” با آغوش باز آن را پذیرفته است. او این روند را بسیار خلاقانه و رضایت‌بخش می‌داند و در پایان احساس می‌کند قهرمان جام جهانی شده است.

اما او در فیلم”Help” بار دیگر روبروی “جودی کامر” (Jodie Comer) می‌درخشد. او نقش مرد میانسالی را بازی می‌کند که آلزایمر زودرس دارد؛ اما با شیوع بیماری همه‌گیر در بریتانیا، زندگی او پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود. این فیلم به بازیگران خود تکیه می‌کند، چرا که آنها فراتر از نقش خود ظاهر می‌شوند. بازی “گراهام” در این فیلم باعث می‌شود که سختی زندگی افراد آسیب‌پذیر در طول دوران همه‌گیری در خانه‌های سالمندان، بیشتر به چشم بیاید. در ضمن او امسال در سریال “آب‌های شمالی” (The North Water) و”Time” خوش درخشید. فکر کنیم وقت این رسیده که این مرد به جایگاه واقعی خود برسد. پس بی دلیل نیست که در لیست 10 بازیگر سال 2021 با دو فیلم قرار گرفته است.


6. “مت دیمون” (Matt Damon) – “آخرین دوئل” (The Last Duel) و “استیل‌واتر” (Stillwater)

یکی از 10 بازیگر سال 2021 که در دو فیلم حضور داشت. برای یک ستاره سینما توصیف سالی به عنوان خوب یا بد، چیز غریبی است. سالی خوب است که یک بازیگر توانسته باشد برخی از بهترین بازی‌های حرفه‌ای دوران بازیگری خود را ارائه دهد و سالی بد است که این فیلم‌های او در گیشه با شکست مواجه شده باشند. حالا چرا این فیلم‌های عالی در گیشه شکست خورده‌اند، داستان متفاوتی است. شاید زمان اکران فیلم مناسب نبوده است، یا استودیو به دردسر افتاده و روند بازاریابی به خوبی پیش نرفته است و شاید هم تماشاگران دیگر علاقه‌ای به دیدن چنین فیلم‌هایی ندارند و هزار شاید دیگر. اما چیزی که در مورد “مت دیمون” صدق می‌کند این است که او همیشه مطمئن جلو می‌رود و ریسک نمی‌کند؛ هر چند این بار تا حد زیادی این گونه نبوده است.

او امسال ابتداً با یک بازی کوتاه در فیلم “حرکت ناگهانی ممنوع” (No Sudden Move) “استیون سودربرگ” (Steven Soderbergh) کل فیلم را تحت‌الشعاع قرار داد. او همیشه در تحت‌الشعاع قرار دادن نمایش، حرف اول را می‌زند (نمونه آن فیلم” EuroTrip”). اما پس از آن در فیلم “استیل‌واتر” یکی از پیچیده‌ترین نقش‌های اصلی دوران حرفه‌ای خود را بازی کرد. او در این فیلم بسیار طبیعی ظاهر شد، چرا که شما هرگز احساس نمی‌کنید در حال تماشای یک ستاره سینما هستید. اما او در فیلم “حرکت ناگهانی ممنوع”، یک بار دیگر دگرگون می‌شود و با وجود اینکه داستان‌ها و دیدگاه‌ها باعث تغییر شخصیت او می‌شوند، او به ارائه تفاوت‌های ظریف در هر داستان ادامه می‌دهد. او آشکارا به هر دو فیلم خود افتخار می‌کند، از این رو ما امیدواریم که شکست این فیلم‌ها در گیشه، مانع از این نشوند که او از کاوش شخصیت‌های جدید دست بردارد و دیگر به دنبال بازی درام برای بزرگسالان نباشد.

همچنین بخوانید: فیلم‌های ناامیدکننده 2021 که برخلاف تصورات ما ظاهر شدند


5. “بردلی کوپر” (Bradley Cooper) – “کوچه کابوس” (Nightmare Alley) و “لیکریش پیتزا” (Licorice Pizza)

یکی دیگر از 10 بازیگر سال 2021 با دو فیلم. اکنون می‌توان به راحتی گفت که “کوپر” دیگر کسی نیست که اگر “لئوناردو دی‌کاپریو” (Leonardo DiCaprio) نقشی را در فیلم‌ها نپذیرفت به جای او برود. زیرا او اولین انتخاب “گیلرمو” (Guillermo) برای بازی در فیلم “کوچه کابوس” بوده است. در ضمن همین صحبت‌ها بر سر فیلم “لیکریش پیتزا” “پل توماس اندرسن” (Paul Thomas Anderson) نیز مطرح بود (هر چند “اندرسن” پیشنهاد این نقش را به “لئو” انکار می‌کند). اما حتی اگر کسی بعد از یکی از موفق‌ترین ستارگان مرد سینما گزینه دوم باشد، این بدان معنی است که او به اندازه کافی موفق است.

امسال “کوپر” در دو نقش متفاوت در دو فیلم ظاهر شد و در هر دو آنها به زیبایی درخشید. فیلم “کوچه کابوس” یک فیلم ستاره‌وار است، اما “کوپر” در این تریلر حجیم، بسیار پرجذبه ظاهر می‌شود. او در این فیلم نقش یک قهرمان مشکوک اخلاقی را بازی می‌کند اما آرک بالایی دارد، زیرا “کوپر” کاملاً موفق می‌شود خود را وقف ماهیت پیچیده شخصیت خود در این فیلم کند. کلوزآپ آخر او در این فیلم به طور ویژه‌ای فراموش‌نشدنی است. این یک تجربه غیرمعمولی برای او بود، زیرا عوامل فیلم به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، برای مدتی طولانی کل پروژه را تعطیل کردند و سپس به پروژه بازگشتند، اما ظاهراً این اتفاق تاثیری بر روی انگیزه او نگذاشته بود. در ضمن این فیلم نشان داد که “کوپر” توانایی رفتن به مکان‌های تاریک را دارد.

با وجود اینکه فیلم “لیکریش پیتزا” کلاً بر شانه‌های “کوپر” استوار بود، اما او در این فیلم تنها یک نقش کوتاه داشت؛ اما همان نقش بسیار عالی بود و شدیداً بر فیلم تاثیر گذاشت. او در این فیلم نقش “جان پیترز” را بازی می‌کند، یک تهیه‌کننده فیلم که قبلاً آرایشگر بوده است و با “باربارا استرایسند” (Barbra Streisand) ازدواج کرده است؛ که یک نوع ابر بازی از طرف PTA محسوب می‌شود. زیرا “کوپر” اخیراً در فیلم “ستاره‌ای متولد می‌شود” (A Star Is Born) حضور داشت و “پیترز” این نسخه را با همکاری “استرایسند” تولید کرد. اما نتیجه این همکاری فوق‌العاده بود، زیرا او انرژی زیادی به این فیلم تزریق کرد. بنابراین او هم یکی از 10 بازیگر سال 2021 است که در دو فیلم حضور پیدا کرد.


4. “تیلدا سوینتن” (Tilda Swinton) – “مموریا” (Memoria) و “سوغات بخش دوم” (The Souvenir, Part II)

تیلدا سوینتن” دیگر نام این لیست است که فکر نمی‌کنیم کسی از دیدن نام او در لیست 10 بازیگر سال 2021  غافلگیر شود. “سوینتن” نه تنها یک هنرپیشه عالی است، بلکه یکی از هنرپیشه‌های مورد علاقه ما نیز محسوب می‌شود. هر جا که فیلمی به زبان انگلیسی ساخته شود، احتمالاً “سوینتن” یکی از انتخاب‌ها است. او تاکنون با نام‌هایی چون “آلمودوار” (Almodovar)، “گواداگنینو” (Guadagnino)، “بویل” (Boyle)، “جارموش” (Jarmusch)، “تار” (Tarr)، “فینچر” (Fincher)، “کوئن” (Coens) و خیلی‌های دیگر کار کرده است.

کارگردانانی که قبلاً با “تیلدا” کار کرده‌اند، معمولاً به سراغ او می‌آیند. او قبل از بازی در فیلم درخشان “سوغات” در فیلم کوتاه “کاپریس” (Caprice) به کارگردانی “جوانا هاگ” (Joanna Hogg) در سال 1986 بازی کرده است. او در فیلم “سوغات” نقش مادر دختر واقعی‌اش یعنی “آنر سوئینتن بیرن” (Honor Swinton Byrne) را به شیوه‌ای خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی بازی می‌کند. در ضمن این فیلم تحسین‌برانگیزترین فیلم سال گذشته او به شمار می‌آید.

یکی دیگر از فیلم‌های تحسین شده او که به بخش رقابت جشنواره فیلم کن نیز راه یافت، فیلم “مموریا” است. این فیلم اولین فیلم انگلیسی زبان “اپیچاتپونگ ویراستاکول” (Apichatpong Weerasethakul) است. برخی از کارگردانان وقتی فیلمی را به زبان دیگری می‌سازند سبک خود را تغییر می‌دهند، اما او این گونه نیست. این فیلم همانند دیگر فیلم‌های “اپیچاتپونگ” است و “تیلدا” همانند یک دستکش با دنیای خیالی، اسرارآمیز و دلهره‌آور او سازگار می‌شود. داستان فیلم در کلمبیا می‌گذرد و “سوینتن” نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند. در این فیلم او یک زن انگلیسی است که در مدلین زندگی می‌کند و یک غرفه در بازار فروش گل دارد، اما صداهایی را می‌شوند که هیچ کس نمی‌تواند بشنود. چیزی در هنگام حضور او بر صفحه نمایش وجود دارد که هر بیننده‌‍ای را جذب خود می‌کند؛ اما این لزوماً به معنی متفاوت بودن فیلم نیست. البته او امسال در فیلم “گزارش فرانسوی” ساخته “وس اندرسن” نیز بازی کرد که بیشتر یک بخش سرگرم‌کننده از کار او محسوب می‌شود.


3. “آدام درایور” (Adam Driver) – “آخرین دوئل” (The Last Duel) و “آنت” (Annette)

“آدام درایور” نام دیگری است که به طور منظم در این گونه لیست‌ها تکرار می‌شود. او امسال در دو فیلم تحسین شده “آخرین دوئل” و “آنت” بازی کرده است و فیلم دیگرش یعنی “خاندان گوچی” (House of Gucci) با نقدهای متفاوتی روبرو شده است؛ اما در هر صورت آن را نیز می‌توان موفقیت‌‍آمیز محسوب کرد، زیرا نوعی نادر از درام بزرگسالان است که حداقل توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است، حتی اگر لزوماً در گیشه با موفقیت روبرو نشده باشد. اما در هر صورت یک چیز مسلم است، “درایور” همچنان در فیلم‌هایی بازی خواهد کرد که مورد توجه دوستداران سینما هستند.

نقش او در فیلم “آخرین دوئل” کمتر از بقیه نقش‌هایش نمایشی است، اما همچنان به عنوان یک شخصیت شرور، یک تغییر موضع تاثیرگذار و کاریزماتیک به شمار می‌آید. اما او در فیلم “آنت” بسیار پرجلوه ظاهر می‌شود، آواز می‌خواند، می‌رقصد و کارهایی از این دست انجام می‌دهد. او تقریباً در کل فیلم این آواز را می‌خواند: «مردم در زندگی می‌خوانند – منظورمان این است که این آهنگ‌ها را زیر لب زمزمه می‌کنند. اما ما با این آهنگ‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنیم. این به نوعی احساس مناسب‌تری دارد. چون چیز آسیب پذیری در درون آن وجود دارد».

“درایور” به عنوان یک بازیگر، دائماً در حال جستجوی حوزه‌های جدید است و این باعث می‌شود او بتواند مخاطبانش را با نقش‌هایی که قبلاً بازی نکرده شگفت‌‍زده کند. نقش اصلی او در فیلم “لئوس کاراکس” (Leos Carax) نشان می‌دهد که او اکنون مورد توجه نویسندگان غیر آمریکایی قرار گرفته است و ممکن است نقش‌های جالب‌تری در انتظار او باشند. “آنت” براساس قضاوت‌های تماشاچیان، فیلمی است که برای همه مناسب نیست. این فیلم موزیکال، تاریک و غیرواقعی است. به احتمال زیاد شما ممکن است آن را تحسین کنید و یا به آن احترام بگذارید و یا اینکه در نهایت آن را دوست نداشته باشید.


2. “بندیکت کامبربچ” (Benedict Cumberbatch) – “قدرت سگ” (The Power of the Dog) و “زندگی الکتریکی لوئیس وین” (Electrical Life of Louis Wain)

بندیکت کامبربچ” امسال پر کار بود. او در فیلم جدید “مرد عنکبوتی” (Spider-Man) بازی کرد و یکی از فیلم‌هایش با نام “موریتانی” (The Mauritanian) یک پای جوایز بود. اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، او آنقدرها هم خوب نبود. او مانند یک کاریکاتور به نظر می‌رسید، اما می‌توان او را بخشید؛ زیرا شاید او بهترین بازی خود را در فیلم “قدرت سگ” “جین کمپیون” (Jane Campion) به نمایش گذاشت. همیشه نوعی از تئاترگرایی در بازی “بندیکت” به چشم می‌خورد که در این فیلم نیز نمودی از آن مشاهده می‌شود، اما این بار باعث غنی‌تر شدن بازی او شده است. شما مداوم به این فکر می‌کنید که ماهیت واقعی این مرد چیست و چه چیزی را در درون خود پنهان کرده است. او در این فیلم نقش مردی جذاب و پیچیده را بازی می‌کند که می‌توان گفت یکی از تراژیک‌ترین چهره‌های سینمایی سال‌های اخیر است. خود فیلم تقریباً یک شاهکار است و حتی از رمانی که براساس آن نوشته شده است نیز متمرکزتر است. در ضمن این فیلم توانسته مهارت‌های کارگردانی “کمپیون” را به طور کامل به نمایش بگذارد.

اما “کامبربچ” امسال در فیلم “زندگی الکتریکی لوئیس وین” نیز بازی کرد. شاید بازی در این فیلم برای او زیاد سخت نبوده است، زیرا او به بازی در نقش نوابغ رنجیده، مشهور است. اما این بار دیدن این فیلم بعد از “قدرت سگ”، احساس متفاوتی به بیننده القا می‌کند. او در اینجا مردی عمیقاً حساس است و این با شخصیت دوست‌داشتنی او در فیلم “قدرت سگ” در تضاد است. اما این بار هم تماشای او جالب است. خود فیلم عمیقاً به مضمونش پای‌بند است و “کامبربچ” نیز به اندازه کافی آرامش را به داستان القا می‌کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های انیمیشنی 2021 که باید تماشا کنید و لذت ببرید


1. “شارلوت رمپلینگ” (Charlotte Rampling) – “بندتا” (Benedetta) و “تل‌ماسه” (Dune)

ما در اینجا رتبه اول لیست 10 بازیگر سال 2021 را به “شارلوت رمپلینگ” می‌دهیم، زیرا این چیزی است که اسطوره‌ها سزاوار آن هستند. ما امسال شاهد همکاری بعدی او با “فرانسوا اوزون” (Francois Ozon) و درام “سرو کوهی” (Juniper) نیز بودیم که در هر دو بازی تحسین برانگیزی را به نمایش گذاشت. اما این فیلم‌های “بندتا” و “تل‌ماسه” بودند که در عرصه جهانی انتشار یافتند. فیلم “بندتا” تقریباً به یک احساس جهانی مبدل گردید. شاید می‌توانست در گیشه بهتر عمل کند، اما مطمئناً یکی از بحث برانگیزترین فیلم‌های سال است و با ساخت فصل بعدی‌اش، قطعاً مخاطبان بیشتری را به سمت خود می‌کشد. شاید این فیلم، بهترین فیلم علمی تخیلی سال باشد. اما فیلم دوم از آثار “پل ورهوفن” (Paul Verhoeven) است. این فیلمساز افسانه‌ای دوست دارد فیلم‌های بسیار سرگرم‌کننده با داستان‌های غیر قابل پیش‌بینی را به خورد ما بدهد؛ او می‌خواهد شخصیت‌های فیلم را با دوز مناسبی از ماجرا به ما تحمیل کند.

“بندتا” نیز فیلمی است که هرگز از بله گفتن هراسی ندارد. “رمپلینگ” در ابتدا با بازی در فیلم “هتل‌بان شب” (The Night Porter) به شهرت رسید. اما او در فیلم “بندتا” تمام وجود خود را به نمایش می‌گذارد. او در یک صحنه کاریزماتیک و ترسناک است و در صحنه‌ای دیگر به طرز دلخراشی غمگین و در سکانسی دیگر زنی کاملاً گیج و آشفته. او حتی فیلمنامه فیلم را ارتقا داده است و چیزهای بیشتری را به این شخصیت افزوده است. “پل ورهوفن” کارگردانی است که به خوبی می‌‍تواند از بازیگر، بازی بگیرد. از این رو جای تعجبی ندارد که او توانسته از استعدادهای باورنکردنی “رمپلینگ” در این فیلم سرگرم‌کننده که مملوء از مضامین قابل تامل است، استفاده کند.

او در فیلم “تل‌ماسه” در سکانس “قوم جبار” (Gom Jabbar) ظاهر می‌شود و صحنه را می‌سازد. صدای او و حتی چشمان او از پشت پرده نیز به راحتی شما را می‌آزارد. حتی لازم نیست چهره او را به وضوح ببینید تا بدانید چه احساسی دارد و چرا این گونه رفتار می‌کند. این تنها گواه دیگری بر استعداد او است، چرا که تنها یک صحنه برای تاثیرگذاری او بر مخاطب کافی است. در مورد فیلم “بندتا” نیز همین اصل صدق می‌کند. هر چند “افیرا” (Efira) در نقش اصلی فوق‌العاده ظاهر می‌شود، اما به هیچ وجه نمی‌‍توان بعد از تماشای فیلم گفت که “رمپلینگ” کمتر از او تاثیرگذار بوده است.

اما در اینجا باید با همبازی‌های او در فیلم “تل‌ماسه” نیز ادای احترام کرد: «”اسکار آیزاک” (Oscar Isaac) (که نقشی به یاد ماندنی در فیلم “شمارنده کارت” (The Card Counter) داشته است) و “تیموتی شالامی” (Timothee Chalamet) که نقش اول فیلم “تل‌ماسه” را برعهده داشت؛ اما در این لیست نامی از آنها برده نشد، تا دیگر نقش‌های تکراری را باز نکنند. دلیل دیگر این است که ادای احترام به این افسانه که هنوز در سن 75 سالگی در فیلم‌ها می‌درخشد بسیار منطقی است. چرا که هنوز راه درازی تا شناخت کامل او پیش رو داریم.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم