بهترین فیلم‌های “جسیکا چستین” (JESSICA CHASTAIN) که باید تماشا کنید

فیلم “صحنه‌هایی از یک ازدواج” (Scenes from a Marriage) با اقتباس از مینی سریال معروف سوئدی ساخته “اینگمار برگمان” (Ingmar Bergman) در سال 1973 ساخته شد. در صحنه‌ای از این فیلم میرا (با بازی “جسیکا چستین“) به همراه همسرش جاناتان لوای (با بازی اسکار آیزاک “Oscar Issac”) برای مصاحبه نشسته است. او یک پیامک دریافت می‌کند و از همان لحظه از زبان بدنش به بی قراری او پی می‌بریم. در این صحنه اجرای چستین آنقدر دقیق و دیدنی است که فقط اگر خوب به او دقت کنید می‌توانید تغییرات او را ببینید. او تمام روز این تغییرش را پنهان می‌کند و وقتی شب آن را فاش می‌کند همسرش و ما را غافلگیر خواهد کرد. او آنقدر بازیگر خوب و دقیقی است که برای بهتر شناختنش حتماً باید بهترین فیلم‌های “جسیکا چستین” او را خوب تماشا کنید.

مجله تایم “جسیکا میشل چستین” را یکی از 100 شخصیت تاثیرگذار جهان در سال 2012 معرفی کرد. او به خاطر نقش‌های مختلفی که در آن‌ها حضور پیدا کرده جوایز مختلف دریافت کرده است. چستین دو بار نامزد آکادمی اسکار شده و دو بار هم نامزد آکادمی فیلم بریتانیا. او به خاطر بازی در نقش تحلیلگر سیا در فیلم “سی دقیقه پس از نیمه‌شب” (Zero Dark Thirty) جایزه گلدن گلوب دریافت کرد. چستین در کارنامه بازیگری خود فیلم‌های درخشانی دارد، از جمله “میان ستاره‌ای” (Interstellar – 2014)، “مریخی” (The Martian – 2015) و “آن: بخش دوم” (It Chapter 2 – 2019). امسال هم پروژه‌های مختلفی در دست اکران دارد. از جمله تریلر “پرستار خوب” (The Good Nurse) که در این فیلم در کنار “ادی ردمین” (Eddie Redmayne) حضور دارد.

امروز می‌خواهیم به بهترین فیلم‌های “جسیکا چستین” نگاهی بیندازیم. باید به شما بگوییم که این لیست با سلیقه شخصی آماده شده است و در انتخاب فیلم‌ها اصلاً موفقیت یا شهرت فیلم‌ها را در نظر نگرفتیم. فقط به قدرت اجرای چستین پرداخته‌ایم. شاید بعضی از این فیلم‌ها اصلاً محبوب نباشند. در هر صورت، امروز بهترین فیلم‌های “جسیکا چستین” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. ماما – MAMA – 2013

“ماما” به عنوان یک فیلم ترسناک آغاز شده و کم کم به یک ملودرام تبدیل می‌شود. شخصیت چستین، آنابل، عضو گروه راک است و با ناراحتی قبول می‌کند از خواهرزاده‌های دوست پسرش پرستاری کند. او با کلاه گیس موی مشکی، چشم‌های اسموکی و خالکوبی ها خود را به این شخصیت نزدیک کرده است. او در ابتدا مثل ظاهر خود خشن و جسور است. کم کم مادر درونش را نمایش می‌دهد و در مقابل ویکتوریا و لی لی مهربان است. او در نیمه دوم اجرای خود بازی بهتری از خود ارائه می‌دهد. صحنه‌های عجیب داستان جایی هستند که بچه‌ها باید در اتاق خود بازی کنند و صحنه‌ها رویاگونه می‌شود. اجرای دیگر چستین در یک فیلم ترسناک در نقش بورلی در فیلم “آن: بخش دوم” است که در آن اجرای بهتری دارد.


9. همسر نگهبان باغ وحش – THE ZOOKEEPER’S WIFE – 2017

در این فیلم که براساس یک داستان واقعی و یک رمان مشهور غیرتخیلی ساخته شده به زمانی می‌پردازد که جنگ جهانی دوم به اروپا رخنه کرده است. در این فیلم چستین در نقش آنتونیا زابینسکا حضور دارد. او یک نگهبان لهستانی است که در باغ وحش کار می‌کند. چستین به خوبی توانسته تنش و درد را در شخصیت خود نمایش دهد و به همین دلیل این فیلم تاثیرگذار است. او در خانه‌ای بهشت مانند زندگی می‌کند و با موفقیت حدود 200 مهمان یهودی را در خانه‌اش پنهان می‌کند. البته شاید لهجه یهودی‌اش کمی آزاردهنده باشد و هرازگاهی اجرای او را زیرسوال ببرد. در صحنه‌هایی مثل زمانی که می‌خواهد یک بچه فیل در حال خفه شدن را نجات دهد اجرای او دیدنی است. متاسفانه به خاطر ضعف نمایشنامه اجرای او در سایه قرار می‌گیرد. با این وجود هنوز هم این فیلم را جز بهترین فیلم‌های “جسیکا چستین” می دانیم.


8. میس جولی – MISS JULIE – 2014

“میس جولی” براساس نمایشی به همین نام نوشته “یوهان آگوست استریندبرگ” ساخته شد. در این فیلم چستین نقش اصلی را به خوبی و با ظرافت اجرا می کند. کارگردانی این فیلم برعهده “لیو اولمان” (Liv Ullmann) است. او دوباره برای ساخت مینی سریال “صحنه‌هایی از یک ازدواج” در سال 2021 با چستین همکاری کرد. او به عنوان یک وارث با پوشش خاص و متفاوت خود حاضر می‌شود. از آنجایی که این اثر یک درام تاریخی است بنابراین با عناصر تاریخی خاص محدودیت‌هایی دارد. متاسفانه صمیمیت موجود در داستان هرازگاهی بر بیننده اعمال می‌شود و او را اذیت می‌کند. در صحنه‌ای که به شخصیت “کالین فارل” (Colin Farrell) دستور می‌دهد کفش‌هایش را ببوسد، سعی می‌کند درخشش خود را ثابت کند. با این وجود شاید نتوانید خوب با این صحنه ارتباط برقرار کنید. اما چستین همیشه در مقابل دوربین می‌درخشد و مونولوگ هایش شنیدنی هستند. او با آشوب های اجتماعی و عاطفی با ظرافت برخورد می‌کند و اجرای دیدنی به جا می‌گذارد.


7. یک سال بسیار خشن – A MOST VIOLENT YEAR – 2014

فیلم با حضور چستین و آیزاک در نقش یک زوج که عده‌ای آن را دوست دارند و عده‌ای هم نه. در حقیقت اجرای او در این فیلم به خوبی اجرای او در نقش سامانتا، همسر کرتیس (با بازی مایکل شانون “Michael Shannon”) در فیلم “پناهگاه” (Take Shelter) است. با این که آیزاک و چستین هر دو بازیگران خوبی هستند اما در این فیلم اجرایشان در کنار هم خوب از آب درنیامد.

چستین نقش همسر سرسخت رئیس شرکت نفت را برعهده دارد و باید شبیه شخصیت بانو مکبث باشد. اما اینطور نشده. در صحنه‌ای که در بزرگراه به یک حیوان شلیک می‌کند سردی چهره‌اش به دل نمی‌نشیند. در صحنه دیگری که برای محافظت از فرزندانش ایستادگی می‌کند، مادری سرسخت است. بدترین صحنه‌های اجرای او زمانی است که در کنار همسرش قرار دارد و کنار هم نشسته‌اند یا همدیگر را می‌بوسند. لباس‌های او در این فیلم دیدنی هستند. بسیاری از منتقدین شخصیت او را نمونه کامل زنان ثروتمند نیویورکی در سال‌های 1980 می‌دانند.


6. سی دقیقه پس از نیمه‌شب – ZERO DARK THIRTY – 2012

این فیلم جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن درام را برای چستین به ارمغان آورد و بنابراین یکی از بهترین فیلم‌های “جسیکا چستین” محسوب می‌شود. چه دلتان بخواهد چه خواهد، این فیلم تأثیر خوبی روی شما خواهد داشت. شخصیت چستین، مایا هریس، یک تحلیلگر سیا است که بعد از حادثه یازده سپتامبر می‌خواهد هر طور شده  رهبر القاعده، اسامه بن لادن، را دستگیر کند. او نه تنها این تحقیق را هرطور شده ادامه می‌دهد، بلکه رفته رفته بیشتر و بیشتر در آن غرق می‌شود. ما هم با او تنش را حس می‌کنیم و وقتی عاقبت گریه‌اش می‌گیرد، تحت تأثیر قرار می‌گیریم. عزم و اراده شخصیت او در نقش مورفی کوپر در “میان ستاره‌ای” دیده شد. کاش فیلمنامه هم بهتر بود تا چستین هم در این نقش بیشتر می‌درخشید.


5. میان ستاره‌ای – INTERSTELLAR – 2014

می‌توانستیم نقش او در فیلم “مریخی” را هم در این جایگاه بگذاریم. با این که هر دو فیلم علمی تخیلی هستند، اما دلیل انتخاب این فیلم این است که چستین در این فیلم نقش تاثیرگذارتری دارد. او هر دو نقش را با اعتماد به نفس بالایی ایفا می‌کند. مورفی کوپر برای پروژه ناسا کار می‌کند، اما به خاطر نبود پدر غم بزرگی را تحمل می‌کند. او در “مریخی” نقش ملیسا را برعهده دارد. ملیسا مأموریت سفینه فضایی را عهده دار است.

هر دوی این نقش‌ها به همدیگر زدیک هستند و می‌توان گفت چستین آن‌ها را از هم وام می‌گیرد. چسین بازیگری باهوش و دقیق است که می‌تواند نقش جولی سرخوش در “خدمتکاران” (The Help – 2011) را مثل نقش مورفی به زیبایی بازی کند. به همین دلیل در همه نقش‌ها تماشایی است و انتخاب بهترین فیلم‌های “جسیکا چستین” کار سختی است. با این که هر دوی این نقش‌ها کوتاه هستند اما چستین در آن‌ها خوش درخشیده.


4. خدمتکاران – THE HELP – 2011

درخشش در یک فیلم پرستاره کار سختی است که چستین خوب از پس آن برآمد. او نقش سلیا فوت را برعهده دارد. زنی در سال‌های 1960 که سعی می‌کند با همه ارتباط خوبی داشته باشد. او چنان لطافتی به نقشش هدیه می‌کند که تصور می‌کنید همیشه او را می‌شناختید. چستین به خوبی توانسته خام بودن و سادگی شخصیت سلیا را نشان دهد و او را باورپذیر کند. اجرای زیبای چستین باعث شد در نقش بهترین بازیگر زن مکمل نامزد چند جایزه شود. با این که او جوایز را به اسپنسر باخت، اما اجرای زیبایش همیشه در یادمان می‌ماند. مخصوصاً صحنه‌هایی که با هیلی (با بازی برایس دالاس هاوارد ” Bryce Dallas Howard “) مواجه می‌شد.


3. قله‌ای به رنگ خون – CRIMSON PEAK – 2015

یکی از فیلم‌های دست کم رفته شده “گیرمو دل تورو” (Guillermo Del Toro) که یک اثر گوتیک عاشقانه بی رقیب است. چستین هم در این اثر می‌درخشد. در این فیلم چستین نقش لوسیل شارپ، خواهر قهرمان داستان، توماس شارپ (با بازی تام هیدلستون ” Tom Hiddleston “) را برعهده دارد. او باید نقش زنی سرسخت و ظالم را ایفا می‌کرد. خوشبختانه چستین در این نقش خوش درخشید و خوشحالمان کرد.

در صحنه خاصی از فیلم با شنیدن خبر بدشانسی ادیث و توماس کنترلش را از دست می‌دهد و خشمگین می‌شود. با این وجود سریع خودش را جمع و جور می‌کند و انگار نه انگار اصلاً اتفاقی افتاده. چستین در هر نمایش شخصیتش حسادت را خوب نشان می‌دهد. با اطمینان می‌توانیم بگوییم چستین با اجرای زیبای خود توانست هاله‌ای  از وحشت گوتیک را نمایش دهد. در حقییقت او برای اجرای این نقش یاد گرفت پیانو بنوازد و ترانه‌ها را خودش بخواند. چستین در مصاحبه‌های بعدی درباره این اجرا آن را نقش پیچیده‌ای معرفی کرد.


2. بازی مالی – MOLLY’S GAME – 2017

با دیدن این فیلم نمی‌توانید از اجرای چستین چشم بردارید. نه فقط به خاطر این که کل فیلم حول محور او می‌چرخد، بلکه او در نقش خودش خوب می‌درخشد. در حقیقت باید بگوییم تسلط چستین روی نقش خودش در این فیلم، دو برابر از اجرای نقش الیزابت اسلون در فیلم “دوشیزه اسلون” (Miss Sloane – 2016) است. منتقدین هم موافق هستند که این فیلم به کارگردانی “آرون سورکین” (Aaron Sorkin) با حضور چستین جان گرفته است.

چستین در این فیلم در نقش یک زن سرسخت بلندپرواز ظاهر شده و توانسته زوایای مختلف شخصیتش را خوب نشان دهد. هر گفتگو بین او و “ادریس البا” (Idris Elba) دیدنی است. البا نقش وکیل مدافع او در دادگاه را برعهده دارد. چستین در این فیلم چنان انرژی به خرج می‌دهد که باعث درخشش نقش و فیلم می‌شود. در صورتی که هر کسی جز چستین در این فیلم حضور داشت شاید فیلم به این اندازه نمی‌درخشید. جذابیت و هوش چسین با دیالوگ‌های شنیدنی فیلم را تماشایی می‌کند.


1. چشم‌های تامی فی – THE EYES OF TAMMY FAYE – 2021

یکی از تازه‌ترین کارهای چستین که در قسمت بهترین بازیگر زن نامزدی‌ها و جوایز مختلف را برای او به ارمغان آورد. در این فیلم چستین در نقش یک کشیش تلویزیونی به نام تامی فی حضور دارد. در این فیلم 126 دقیقه‌ای او در نقش یک کشیش حضور دارد که در مواجهه با چالش‌ها و سختی دست به دعا می‌شود. او شخصیتی با اعتماد به نفس و در عین حال آسیب پذیر است. با این وجود در طی فیلم احساسات مختلف از او را شاهد هستیم. نکته جالب دیگر درباره او گریم خاص چستین در این فیلم است که مثل پوست دوم او می‌ماند. “اندرو گارفیلد” (Andrew Garfield) که در این فیلم در نقش همسرش “جیم باکر” حضور دارد، در سایه اجرای چستین قرار گرفته است.

در صحنه جالبی از این فیلم وقتی همسر تامی از او می‌خواهد جلوی تلویزیون به خاطر گناهانش طلب بخشش کند، می‌توانیم احساسات مختلف را در صورت تامی ببینیم. در این صحنه و چند صحنه دیگر اجرای او آنقدر زنده است که می‌توانیم حضور او به عنوان یک زن، مادر و خداباور را ببینیم. با وجود ضعف فیلمنامه این اجرای اوست که فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های “جسیکا چستین” تبدیل می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم