اسکار 2022: رده‌بندی نامزدهای بهترین فیلم بر اساس امتیاز Letterboxd

اسکار 2022 – با اعلام رسمی نامزدهای نود و چهارمین جوایز اسکار، در چندین بخش سورپرایزها و انتقادهای قابل توجهی وجود داشت. فیلم قدرت سگ به کارگردانی جین کمپیون با 12 نامزدی در صدر قرار دارد و انتظار می‌رود دست پر این مراسم را ترک کند. در بخش بهترین فیلم ده فیلم نامزد شده‌اند که از ژانرهای مختلف سینمایی‌اند که برنده شدن هر کدامشان شگفتی سینما دوستان را به‌دنبال خواهد داشت.

فیلم ماشن مرا بران ساخته ریوسکه هاماگوچی اولین فیلم ژاپنی است که در رشته بهترین فیلم جای گرفته است. در همین حال، CODA اولین فیلم با حضور بازیگران عمدتا ناشنوا است که در این بخش نامزد شده است. اما سینمادوستان در Letterboxd چگونه این 10 فیلم بسیار متفاوت را رتبه‌بندی می‌کنند؟ و کدام فیلم با اعلام برندگان در 27 مارس (7 فروردین) همه را شگفت‌زده خواهد کرد؟

در ادامه‌ی این لیست با رده‌بندی نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2022 همراه پروشات باشید.


10. به بالا نگاه نکن – 3.18 – Don’t Look Up

کمدی پر ستاره آدام مک‌کی در مورد بحران آب و هوا به‌دنبال دو ستاره‌شناس سطح پایین با بازی جنیفر لارنس و لئوناردو دیکاپریو است که سعی می‌کنند جهان را از نزدیک شدن یک دنباله‌دار خطرناک به زمین نجات دهند. هنگامی که هشدارهای آنها در مورد یک رویداد قریب‌الوقوع در سطح انقراض با بی‌علاقگی روبرو می‌شود، آنها مجبور می‌شوند اخبار را هر طور که می‌توانند منتشر کنند.

به بالا نگاه نکن نتفلیکس یک فیلم تفرقه‌انگیز در این فصل بوده است، اما موفق شد در مجموع چهار نامزدی جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم را کسب کند. مک‌کی و دیوید سیروتا برای بهترین فیلمنامه اصلی رقابت خواهند کرد. نیکلاس بریتل، آهنگساز، سومین نامزدی بهترین موسیقی متن حرفه‌ای خود را دریافت کرد، در حالی که هنک کوروین نامزد بهترین تدوین فیلم شد.

همچنین بخوانید: نقد فیلم به بالا نگاه نکن (Don’t Look Up)؛ اثری تیره و کمدی از آدام‌ مک‌کی


9. کوچه کابوس – 3.56 – Nightmare Alley

کوچه کابوس گیلرمو دل تورو که بر اساس رمانی به همین نام نوشته ویلیام لیندسی گرشام در سال 1946 ساخته شده است، یک نئو نوآر است که حول محور استن کارلایل بداخلاق با بازی بردلی کوپر و درگیری رمانتیک او با زنی خطرناک با بازی کیت بلانشت متمرکز شده است. بلانشت برای بازی خود در نقش دکتر لیلیت ریتر، نامزد جایزه SAG شد.

این تریلر یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های دل تورو است که بازیگرانی مانند ویلم دفو، رونی مارا  و تونی کولت بازیگران اصلی را تکمیل می‌کنند. کوچه کابوس در کنار نامزدی بهترین فیلم، در بخش‌های بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین طراحی تولید در جوایز اسکار 2022 رقابت خواهد کرد.


8. بلفست – 3.56 – Belfast

بلفست به کارگردانی کنت برانا، زندگی پسر جوانی به‌نام بادی را روایت می‌کند که در شهر ایرلند شمالی در دوران مشکلات اجتماعی بزرگ می‌شود. کارگردان و فیلمنامه‌نویس از دوران کودکی خود برای نگارش این فیلم الهام گرفته و این داستان بلوغ را “شخصی‌ترین فیلم خود” توصیف کرده است. این درام سیاه و سفید در مجموع برای هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم رقابت خواهد کرد.

برانا نامزد بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین کارگردانی است. جودی دنچ و سیاران هیندز به ترتیب در رقابت های بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به رقابت خواهند پرداخت. بلفست در مراسم گلدن گلوب با هفت نامزدی، بیشترین نامزدی را کسب کرد.


7. شاه ریچارد – 3.72 – King Richard

شاه ریچارد، فیلم بیوگرافی ورزشی درباره پدر ونوس و سرنا ویلیامز، تنها فیلم زندگینامه‌ای است که بخشی از 10 نامزد نهایی بهترین فیلم است، اگرچه بسیاری از نامزدهای بازیگری امسال از این ژانر هستند. ویل اسمیت و آنجانو الیس نقش ریچارد ویلیامز و برندی پرایس را بازی می‌کنند، دو والدین سخت‌کوش که هر کاری از دستشان بر می‌آید برای کمک به دخترانشان برای تبدیل شدن به ستاره‌های تنیس انجام می‌دهند.

هر دو بازیگر برای کارشان در این درام ورزشی نامزد شده‌اند، شاه ریچارد اولین نامزدی الیس را رقم زد. اسمیت به‌عنوان تهیه‌کننده در کنار تیم و ترور وایت برای بهترین فیلم رقابت می‌کند. این فیلم همچنین نامزد بهترین فیلمنامه اصلی، بهترین آهنگ اورجینال و بهترین تدوین فیلم شده است.


6. قدرت سگ – 3.75 – The Power Of The Dog

با تغییری در وسترن معمولی، قدرت سگ جین کمپیون، تبدیل به یکی از غول‌پیکران فصل جوایز شده است و اجراهای برجسته‌ای از گروه بازیگرانش را به نمایش می‌گذارد. بندیکت کامبربچ نقش اصلی فیل بربنک، یک دامدار بی‌رحم را بازی می‌کند که از عذاب دادن همسر برادرش لذت می‌برد. کریستن دانست، جسی پلمونز و کودی اسمیت بازیگران اصلی را تکمیل می‌کنند.

هر چهار بازیگر برای بازی در فیلم قدرت سگ تحسین منتقدان و نامزدی جایزه اسکار را به‌دست آورده‌اند. اسمیت-مک فی اوایل امسال جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به خانه برد. این فیلم وسترن با مجموع 12 نامزدی، از جمله دومین نامزدی تاریخی بهترین کارگردانی برای کمپیون، شانس خوبی برای بردن حداقل یک جایزه را دارد.

همچنین بخوانید: نقد فیلم قدرت سگ (The Power Of The Dog)؛ پرچینی که باید تماشا کنید


5.لیکریش پیتزا – 3.90 – Licorice Pizza

سومین فیلم به کارگردانی پل توماس اندرسون که نامزد بهترین فیلم شد، پیتزا شیرین بیان نامه ای عاشقانه به بزرگ شدن در دره سن فرناندو در دهه 1970 است. در این فیلم که مملو از علائم تجاری معمول کارگردان است، کوپر هافمن و آلانا هایم در نقش یک بازیگر جوان و زن کمی بی هدف که توجه او را به خود جلب می کند، بازی می کنند.

هر دو هافمن و هایم به خاطر اولین فیلم باورنکردنی خود مورد تحسین قرار گرفتند، جایزه بهترین عملکرد موفقیت آمیز را از هیئت ملی بازبینی تقسیم کردند و نامزد دریافت گلدن گلوب شدند. هایم همچنین نامزد بفتا شد. اندرسون در کنار نامزدی بهترین فیلم خود در بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اصلی رقابت خواهد کرد.


4. کودا – 3.90 – CODA

بازسازی فیلم فرانسوی La Famille Bélier سیان هدر بر خانواده روسی در گلوسستر، ماساچوست متمرکز است. روبی، تنها عضو شنوا خانواده ناشنوایش، در قایق ماهیگیری راسیس کار می‌کند و به عنوان مترجم برای والدین و برادرش خدمت می‌کند. روبی پس از اینکه متوجه می‌شود استعداد خوانندگی دارد، باید رویاهای جدید خود را با تعهدات خانوادگی خود متعادل کند.

همراه با نامزدی تاریخی در بخش بهترین، تروی کوتسور بازیگر با تبدیل شدن به اولین بازیگر مرد ناشنوا که نامزد جایزه اسکار شد، در اسکار 2022 تاریخ‌ساز شد. همسر روی پرده او مارلی متلین تنها مجری ناشنوا است که برنده جایزه اسکار شده است.

همچنین بخوانید: نقد فیلم کودا (CODA)؛ درامی که باعث خنده و گریه شما می‌شود


3. داستان وست‌ساید – 3.97 – West Side Story

داستان وست ساید استیون اسپیلبرگ دومین اقتباس سینمایی از موزیکال صحنه‌ای لئونارد برنشتاین و استفان ساندهیم است که پس از برنده مشهور بهترین فیلم در سال 1962 با بازی ناتالی وود و ریچارد بیمر ساخته شد. این موزیکال که در شهر نیویورک دهه 1950 اتفاق می‌افتد، بر گروه‌های رقیب، جت‌های سفید و کوسه‌های پورتوریکویی تمرکز دارد. عشق ستارگانی بین تونی و ماریا محور اصلی داستان وست ساید است.

این اقتباس از داستان وست ساید نیز مانند نسخه قبلی خود، چندین نامزدی اسکار را به‌دست آورده است. اسپیلبرگ اولین فیلمسازی بود که نامزد بهترین کارگردانی در شش دهه مختلف شد. آریانا دبوز برای بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن رقابت خواهد کرد.


2. تل‌ماسه – 4.03 – Dune

تل‌ماسه اثری خیره کننده و اقتباسی از رمان فرانک هربرت در سال 1965 به کارگردانی دنی ویلنوو در مجموع 10 نامزدی جایزه اسکار را دریافت کرد. این حماسه علمی-تخیلی حول محور سفر قهرمان پل آتریدیس با بازی تیموتی شالامی است، مرد جوانی که در یکی از قدرتمندترین خانواده‌های دنیای فیلم متولد شده است. اسکار آیزاک، ربکا فرگوسن، جیسون موموآ، جاش برولین و زندایا نیز در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

بیشتر نامزدهای این فیلم علمی-تخیلی در بخش‌های فنی مانند بهترین جلوه‌های بصری، بهترین فیلمبرداری و بهترین صدا هستند. ویلنوو در کنار اریک راث و جان اسپایتس نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی شد و  هانس زیمر آهنگساز دوازدهمین نامزدی اسکار دوران حرفه‌ای خود را در اسکار 2022 به‌دست آورد.


1. ماشین مرا بران – 4.22 – Drive My Car

ماشین مرا بران ساخته ریوسکه هاماگوچی، که اساسا بر اساس داستان کوتاه هاروکی موراکامی ساخته شده است، داستان یوسوکه کافوکوآ، بازیگر و کارگردان ژاپنی را دنبال می‌کند که با مرگ همسرش دست و پنجه نرم می‌کند و سعی می‌کند تولید پیچیده‌ای از عمو وانیا اثر آنتون چخوف را اجرا کند. به دلیل درگیری‌های او، شرکت تئاتر یوسوکه را مجبور می‌کند از میساکی واتاری به‌عنوان راننده استفاده کند. آنها به آرامی در طول مسیرهای روزانه خود با هم پیوند می‌خورند و هر دو در نهایت با کمک دیگری با گذشته خود روبرو می‌شوند.

این فیلم تاثیرگذار در چهار بخش جایزه اسکار، از جمله نامزدی شگفت‌انگیز بهترین فیلم، نامزدی دریافت کرد. هاماگوچی برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی در اسکار 2022 رقابت خواهد کرد، نامزدی که او با تاکاماسا اوئه، نویسنده همکارش مشترک است. این فیلم به‌عنوان یکی از پنج نامزد نهایی بهترین فیلم بلند بین‌المللی نیز انتخاب شده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های بین‌المللی سال ۲۰۲۱ (رده‌بندی بر اساس امتیاز Letterboxd)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم