بهترین فیلم‌های تاریخی و داستانی که باید تماشا کنید (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)

بهترین فیلم‌های تاریخی – گذشته همیشه مخاطبان را مجذوب خود کرده است و سینما همواره نگاهی اجمالی به زندگی، زمان‌ها، مردم و آداب و رسوم سال‌ها پیش دارد. فیلم‌های داستانی-تاریخی به یکی از پایه‌های اصلی فهرست فیلم‌های سالانه تبدیل شده‌اند که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

این فیلم‌ها از اقتباس‌های کلاسیک شکسپیر که زندگی و کمدی مردم و سلطنت‌ها را به تصویر می‌کشند، تا اساطیر یونانی که در قرن سیزدهم پیش از میلاد روایت می‌شوند، داستان‌های جذابی برای تماشای علاقه‌مندان به تاریخ می‌سازند. IMDb برخی از بهترین فیلم‌های تاریخی را در رتبه‌بندی مطلوبی قرار داده تا بینندگان بدانند کدام اثر را زودتر تماشا کنند.

در ادامه با معرفی لیستی از بهترین فیلم‌های تاریخی و داستانی سینما همراه پروشات باشید.


10. ویکتوریا و عبدل – 2017 – 6.8 – Victoria And Abdul

ویکتوریا و عبدل که دوران طلایی سلطنت ملکه ویکتوریا را به‌تصویر می‌کشد، دوستی غیرمحتمل بین پادشاه و خدمتکار خانگی هندی او، عبدل را نیز روایت می‌کند. با بازی‌های قدرتمند جودی دنچ و علی فضل، این فیلم تماشایی عالی در مورد اینکه چگونه رفاقت بین این دو تناقض‌آمیز و دلگرم‌کننده بوده‌است را بیان می‌کند. ویکتوریا در مواجهه با دوستی‌اش با عبدل با سقوط از سلطنت مواجه می‌شود.

جودی دنچ در این فیلم نقش ویکتوریا را عالی بازی کرده و رضایت طرفدارانش را جلب کرده‌است؛ این بازیگر چهره جدیدی در قالب داستانی با طراوت اما گرم را با قطعات لطیف، قطعات کمدی و لحظاتی پر از احساس ایجاد می‌کند.


9. حفاری – 2021 – 7.1 – The Dig

بر اساس حفاری ساتن هو در سال 1939، فیلم حفاری یک بازخوانی دراماتیک است که رالف فاینز، کری مولیگان و لیلی جیمز در آن بازی می‌کنند. زمانی که سکه‌ها و کشتی‌های آنگلوساکسون توسط باسیل براون کشف شد، آنچه که به‌عنوان حفاری محلی در اموال ادیت پرتی آغاز شد، به‌سرعت به یکی از اهمیت‌های ملی تبدیل گشت.

ویرانه‌ها در طول حملات لندن امن نگه داشته شده و بعداً به موزه داده می‌شوند. فیلم حفاری یک فیلم تاریخی معمولی است؛ برای شروع آهسته و پیوسته و سپس به یک گروه کُر هیجان‌انگیز با بازیگری شگفت‌انگیز، فیلمبرداری فوق‌العاده و حال و هوای خوب برای دوستداران این ژانر تبدیل می‌شود. در واقعیت، براون بعدها به افتخارات خود رسید و معروف شد.


8. انجمن ادبی و پای پوست سیب‌زمینی گرنزی – 2018 – 7.3 – The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society

در سال 1941، جزیره گورنزی تحت اشغال آلمان شاهد تولد عجولانه یک انجمن ادبی در شب است: تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر این که چرا برخی از ساکنان قوانین منع آمد و شد را زیر پا گذاشته‌اند. با این حال، تشکیل باشگاه کتاب به واقعیت تبدیل می‌شود، زیرا داوسی و باند درباره غذا و نوشیدنی بحث می‌کنند و به یک گروه فشرده تبدیل می‌شوند.

سال‌ها بعد، داوسی با نویسنده پرکار جولیت استون درباره نسخه‌ای از کتابش تماس گرفته و وقتی جولیت به گرنزی می‌آید، برخی از حقایق سخت در مورد نیروهای آلمانی و اعضای باشگاه را می‌آموزد و حتی عشق واقعی را پیدا می‌کند و داستان کمی شخصی می‌شود. نوستالژیک، حالت قدیمی و رمانتیک، این عاشقانه را آنقدر جذاب می‌کند که بتوان آن را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی دانست.


7. تروآ – 2004 – 7.3 – Troy

تروآ با بازی برد پیت فیلمی محبوب با داستانی جذاب و فضاسازی خوب است. این فیلم که از ایلیاد معروف هومر اقتباس شده است، حماسه پاریس و عشق شوم هلن تروآ را روایت می‌کند و اینکه این عشق چگونه به جنگ اسطوره‌ای تروآ منتهی شد و آشیل و پاشنه‌اش را نیز مورد هدف قرار داد.

مجموعه‌های زیبا، طرحی جذاب و شیوه‌های یونانی‌ها بینندگان را درگیر می‌کند و جای تعجب نیست که چرا آنها برای تماشای مجدد این فیلم همیشه آماده هستند. ولفگانگ پترسون جهان تروآ و شخصیت‌های آن را با شکوه می‌سازد و عمق و ظرافت هر بازیگر از همان ابتدا قابل مشاهده است. بزرگی و توجه به جزئیات نیز در این اثر به‌یاد ماندنی قابل توجه است.


6. پادشاه – 2019 – 7.3 – The King

تیموتی شالامی با صحنه‌های شدیدش در فیلم پادشاه، داستان تخیلی هال، یک شاهزاده جوان بیهوده که مسئولیت تاج و تخت را در دنیای جنگ‌زده بر عهده دارد، طرفداران را تحت تأثیر قرار داد.

فیلم بر اساس هنریاد شکسپیر، در دو دهه اول قرن پانزدهم اتفاق می‌افتد و داستان هال، که بعدها هنری پنجم نام گرفت، را دنبال می‌کند که در سیاست قصر، خانواده سلطنتی فرانسه را به‌هم می‌زند و ملت را به نبرد هدایت می‌کند. از نظر بازیگری، این فیلم نه تنها با شالامی بلکه با رابرت پتینسون نیز عالی است که نقش یک مدافع غیرطبیعی متحیر را با ظرافت و بدون سر زدن به قلمرو پادشاه کشورش بازی می‌کند.


5. زنان کوچک – 1994 – 7.3 – Little Women

یکی دیگر از بهترین فیلم‌های تاریخی که براساس رمان مشهوری به همین نام ساخته شده و بینندگان به فضای قرت نوزدهم می‌برد. فیلمی با بازی وینونا رایدر، سوزان ساراندون و کریستن دانست که یکی از ماندگارترین اقتباس‌های سینمایی از داستان زنان کوچک می‌باشد.

سفر جو برای یافتن هویت خود به‌عنوان یک نویسنده، زندگی خانگی مگ، مخملک تاسف‌بار بث، فرارهای امی در اروپا و عشق او به لوری یک اثر جذاب را ایجاد کرده‌است. موسیقی تند و زننده، فیلمنامه‌ای لمس‌کننده و شیرین را به نمایش می‌گذارد که توسط بازیگران باتجربه اجرا می‌شود و صحنه‌ها، به‌ویژه عمارت لورنس، برای تماشاگران جذاب و سرگرم‌کننده است.


4. تاریک‌ترین ساعت – 2017 – 7.4 – Darkest Hour

روزهای اولیه وینستون چرچیل به‌عنوان نخست وزیر در این فیلم توسط گری اولدمن با مهارت تمام روایت می‌شود؛ روزهایی که مملو از نازیسم، تهدید آدولف هیتلر و جنگ گسترده بود.

این فیلم مذاکرات جنگ، سیاست و تاکتیک‌هایی را که چرچیل برای تقویت کشورش به‌کار می‌گیرد و اینکه چگونه قدرت نظامی و آینده‌نگری او باعث می‌شود تا پایان زمان جنگ و بعد از آن نخست‌وزیر شود را دنبال می‌کند. فیلم تاریک‌ترین ساعت در دو زمینه موفق است، یکی دستیابی به زیبایی‌شناسی دهه 1940 و دیگری تحول تکان‌دهنده اولدمن که با بازی فوق‌العاده او تکمیل می‌شود.


3. دانتون ابی – 2019 – 7.4 – Downton Abbey

در حالی که سریال این داستان به بینندگان خوبی‌های تاریخی و رسوایی‌های فراوان را ارائه می‌کرد، فیلم دانتون ابی آن را جلوتر برد و بازدید سلطنتی پادشاه جورج پنجم و ملکه مری از ملک را در سال 1927 و تمام اتفاقاتی که مقدمه این بازدید بود را نشان داد و جزئیات بیشتری را دنبال کرد.

کارکنان سلطنتی تهدید می‌کنند که داونتون را کنار می‌زنند، در حالی که کراولی‌ها تلاش می‌کنند تا برای دیداری پر تنش توسط پادشاهانشان به بهترین شکل ظاهر شوند. یک درام دوره‌ای بلند و در عین حال آشنا برای طرفداران این ژانر. این فیلم در سال 2019 اکران شد و مورد استقبال طرفداران قرار گرفت.


2. بینوایان – 2012 – 7.6 – Les Misérables

بینوایان به کارگردانی تام هوپر، داستانی حماسی از دلشکستگی، عشق و انعطاف در فرانسه است که در سال 1815 با محکوم سابق ژان والژان و سفر او به سمت تبرئه پس از 19 سال زندانی شدن به دلیل دزدیدن یک قرص نان آغاز می‌شود.

در بحبوحه تعقیب ژاور و مراقبت از کوزت، این موزیکال به‌زیبایی بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان و ناملایماتی را نشان می‌دهد که هر روز باید از آنها دفاع کرد. جنبه موسیقایی فیلم عالی است و آواز واقعاً احساسات هر شخصیت را عمیقاً نشان می‌دهد. لباس‌های عالی و طراحی هنری نیز به شکوه فیلم بینوایان کمک کرده است.


1. ایپ من – 2008 – 8 – Ip Man

ایپ من که استاد بزرگ هنرهای رزمی است، بر وقایع زندگی خود در شهر فوشان در بحبوحه جنگ چین و ژاپن تمرکز می‌کند. ایپ من ثروتمند و مربی بزرگان است، اما زمانی که شهرش اشغال می‌شود، با بازماندگانی بی‌پول فرار کرده و به این فکر می‌کند که چگونه زندگی جدیدی داشته باشد.

مبارزات و مسابقات دیدنی در منظره تاریخی پرآشوب آن زمان نقش بسته و یک اثر واقعاً حماسی را می‌سازد. سرعت فیلم (برخلاف بیشتر فیلم‌های تاریخی) بالا است و بینندگان را غرق در صدای واضح، تصاویر و داستان جذاب می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم