10 فیلم علمی-تخیلی که در سال 2022 ده ساله می‌شوند

فیلم علمی-تخیلی به بینندگان اجازه می‌دهند تا جهان‌های جدید و عجیب درونی و بیرونی را کاوش کنند و در مورد احتمالات آینده به فکر فرو روند. سال 2012 یک سال پردرآمد برای سینمای هالیوود بود که بسیاری از بزرگترین موفقیت‌های آن از ژانر علمی-تخیلی به دست آمد.

چه اکشن ابرقهرمانی در انتقام‌جویان باشد یا انیمیشن‌های خانوادگی مانند فرانکن‌وینی، یک دهه پیش طیف وسیعی از فیلم‌های علمی-تخیلی را برای تماشا و لذت بردن به مخاطبان ارائه داد. بسیاری از این فیلم‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و اکنون مانند آن زمان لذت‌بخش هستند و به خودی خود به فیلم‌های کلاسیک تبدیل شده‌اند. در این مقاله به معرفی 10 فیلم برتر علمی-تخیلی که در سال 2022 ده ساله می‌شوند پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. ربات و فرانک – Robot & Frank

معمولاً یک فیلم علمی-تخیلی آینده‌ای دور را بررسی می‌کند و به بیننده نگاهی به فرصت‌های زمانی دور می‌دهد. با این حال، فیلم ربات و فرانک به بینندگان نگاهی خنده‌دار به احتمالات آینده نزدیک و پیشرفت‌های فناوری مدرن را داد. در این فیلم، به یک دزد جواهرات سابق، یک ربات پیشخدمت داده می‌شود تا از او مراقبت کند، اما به زودی این زوج آخرین سرقت جسورانه را با هم آغاز می‌کنند.

ربات و فرانک عناصر جنایی، علمی-تخیلی و کمدی را با هم ترکیب کرده و ترکیبی کاملاً خنده‌دار را به‌وجود آورده است. این فیلم در مورد پیشرفت تکنولوژی و اینکه چگونه نسل‌های قدیمی‌تر توسط جامعه‌ای که دیگر آن‌ها را مفید نمی‌دانند، پشت‌سر گذاشته می‌شوند، تفسیر ظریفی می‌دهد.


9. درد – Dredd

بازسازی‌ها اغلب می‌توانند بسیار ناامیدکننده باشند، اما اقتباس از کتاب کمیک درد برای بسیاری از بینندگان شگفت‌انگیز بود. داستان فیلم در آینده‌ای نزدیک می‌گذرد، جایی که جرم و جنایت آنقدر بد شده است که افسران پلیس باید به‌عنوان قاضی، هیئت منصفه و جلاد برای ایمن نگه داشتن خیابان‌ها وارد عمل شوند.

فیلم اصلی با بازی سیلوستر استالونه مورد استقبال قرار نگرفت، اما پیشرفت‌های تکنولوژی مدرن فیلم به سازندگان این امکان را داده است که داستان جذاب‌تری را روایت کنند. اگرچه این مفهوم در هسته خود ساده است، اما فیلم هنوز هم از ابتدا تا انتها اکشن و هیجان‌انگیز است.


8. فرانکن‌وینی – Frankenweenie

فیلم‌های استاپ موشن تیم برتون به انیمیشن‌های کلاسیک تبدیل شده‌اند و بازسازی او از فرانکن‌وینی به‌عنوان بازگشتی به سبک اصلی برای کارگردان تلقی می‌شود. داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که سگ پسر جوانی در یک تصادف کشته می‌شود و او تصمیم دارد با استفاده از همان علم دیوانه‌وار دکتر فرانکنشتاین او را احیا کند.

فرانکن‌وینی با دوز سالمی از سبک خاص تیم برتون، هم تاثیرگذار و هم خنده‌دار است. در حالی که فیلم کوتاه اولیه لایو اکشن بود، تصمیم برای ساخت فیلم استاپ موشن تصمیم عاقلانه‌ای بود. این رسانه به فیلمسازان این امکان را می‌داد تا عناصر تاریک داستان را بدون ترسناک بودن برای بینندگان جوان‌تر بررسی کنند.


7. تاریخچه – Chronicle

در یک سال پر از فیلم‌های ابرقهرمانی، فیلم علمی-تخیلی تاریخچه موفق شد به‌عنوان یک اثر جالب در این ژانر برجسته شود. این فیلم داستان سه پسر نوجوان را دنبال می‌کند که به‌طور تصادفی قدرت‌های فوق‌العاده‌ای به‌دست می‌آورند. همانطور که آنها توانایی‌های جدید خود را کشف می‌کنند، متوجه می‌شوند که زندگی آنها از کنترل خارج می‌شود و دوستی آنها مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

در سال 2012، داستان و روایت فیلم تاریخچه یک نوآوری و روشی خلاقانه بود؛ این فیلم با اجتناب از مدل سنتی، ظاهری ساده‌تر را انتخاب کرد که باعث می‌شد وقایع بسیار واقعی‌تر به‌نظر برسند. پرسش‌هایی که فیلم مطرح می‌کند برای تأمل بسیار جالب است و تماشاگران به این فکر می‌افتند که اگر قدرت داشتند چه می‌کردند.


6. مردان سیاهپوش 3 – Men In Black 3

یک دهه پس از اولین دنباله، بری سوننفلد کارگردانی سومین فیلم مردان سیاهپوش را هدایت برعهده گرفت. داستان این فیلم درباره سفر مامور جی به سال 1969 است تا با ترور یک مامور جوان، یک بیگانه را از تغییر آینده باز دارد.

این فیلم به‌عنوان پایانی برای سه‌گانه، هم اکشن و هم درام را به یک اندازه ارائه کرد. ویل اسمیت در نقش مامور جی عملکرد پخته‌تری ارائه می‌دهد و واضح است که این شخصیت در طول فیلم‌ها رشد کرده است. حتی با وجود فناوری مدرن برای کار کردن، فیلم سوم هنوز از نظر سبک بصری منحصر به فرد خود بسیار شبیه به دو فیلم اول است.


5. لوپر – Looper

سفر در زمان و ژانر علمی-تخیلی در این فیلم دست به دست هم می‌دهند و اغلب طرح‌های فیلم می‌توانند بسیار پیچیده شوند. لوپر آینده‌ای را متصور است که در آن مافیا قربانیان را در زمان به عقب می‌فرستد تا زمانی که می‌خواهند کسی را از بین ببرند، ترور شوند.

این مفهوم جالب با اجرای قوی جوزف گوردون-لویت و ستاره اکشن بروس ویلیس در فیلم علمی-تخیلی لوپر به نمایش درآمد. با استفاده از CG و گریم، سازندگان فیلم توانستند به طرز هوشمندانه‌ای این دو ستاره را به‌عنوان نسخه‌هایی از یک فرد در دوره‌های زمانی مختلف معرفی کنند.


4. پرومتئوس – Prometheus

پس از چندین دهه دوری از سینما، ریدلی اسکات به سری فیلم‌های بیگانه (Alien) که در دستان دیگران گذاشته بود بازگشت. فیلم علمی-تخیلی پرومتئوس به‌عنوان پیش درآمدی برای فیلم بیگانه عمل می‌کند و داستان گروهی از کاشفان را دنبال می‌کند که در جستجوی سرچشمه زندگی در جهان به یک ماه دور سفر کرده‌اند.

اگرچه طرفداران سرسخت مجموعه فیلم‌های بیگانه احساسات متفاوتی در مورد فیلم داشتند، بسیاری از تماشاگران فیلم تحت‌تأثیر طرح جالب و تصاویر بصری متمایز آن قرار گرفتند. این فیلم به‌شدت بر روش‌های جدیدی برای ترساندن مخاطب تکیه می‌کند و نمای منحصربه‌فردی از جهان گسترده سینمایی بیگانه را ارائه می‌دهد.


3. اطلس ابر – Cloud Atlas

بار دیگر با بازگشت به ژانر علمی-تخیلی/فانتزی، زوج کارگردان، خواهران واچوفسکی، اقتباسی جذاب از یک رمان حماسی ارائه کردند. فیلم اطلس ابر پیامدهای یک تصمیم را بررسی می‌کند، زیرا بر افراد در گذشته، حال و آینده تأثیر می‌گذارد.

فیلم علمی-تخیلی اطلس ابر مانند داستان علمی-تخیلی ماتریکس، از قرارداد ژانرهای خود برای پرسیدن سوالاتی در مورد اخلاق استفاده کرد. بازی‌های تام هنکس و هالی بری که به‌طرز درخشانی دست‌کم گرفته‌شده‌اند، طرح پیچیده را با درام بین‌فردی سرگرم‌کننده پایه‌گذاری کردند.


2. انتقام‌جویان – The Avengers

انتقام‌جویان که به‌عنوان نقطه اوج فاز اول MCU در نظر گرفته می‌شود، افسانه‌ای‌ترین قهرمانان مارول را برای یک ماجراجویی هیجان‌انگیز گرد هم آورد. انتقام‌جویان با هم متحد می‌شوند تا لوکی را متوقف کنند و تلاش می‌کنند تا برای همیشه به نقشه‌های شرورانه دمی خدا پایان دهند.

فیلم انتقام‌جویان مرزهای یک فیلم ابرقهرمانی را تغییر دادد و طرفداران را برای اکشن‌های بیشتر مارول در مراحل بعدی آماده کرد. اگرچه MCU در سال‌های آینده قلمرو وسیع‌تری را کاوش خواهد کرد، انتقام‌جویان استانداردی را برای همه فیلم‌های تیمی آینده مارول تعیین کرد.


1. بازی‌های گرسنگی – The Hunger Games

مجموعه ماجراجویی دیستوپیایی سوزان کالینز با تلاش برای کسب موفقیت از اقتباس‌های کتاب بزرگسالان جوان مانند هری پاتر و گرگ و میش، زنده شد. بازی‌های گرسنگی داستان آینده‌ای را روایت می‌کند که در آن مناطق باید جوانان را برای مبارزه در یک تورنمنت تلویزیونی تا حد مرگ معرفی کنند.

این فیلم یک مجموعه موفق را راه‌اندازی کرد و از جنیفر لارنس یک ستاره ساخت. سبک بصری منحصر به فرد داستان واضح بود و بینندگان را به چیزهای بیشتری ترغیب کرد؛ خود فیلم نیز تعدادی مقلد را به‌وجود آورد که سعی کردند از موفقیت آن استفاده کنند. یک فیلم علیم-تخیلی جذاب و دیدنی که برای نسل‌های جدید نیز سرگرم‌کننده خواهد بود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم