بهترین فیلم‌های معمایی دهه 2000 (رده‌بندی بر اساس امتیاز Letterboxd)

بهترین فیلم‌های معمایی دهه 2000 – ژانر معمایی یکی از سخت‌ترین ژانرهای سینماست. به‌نظر می‌رسد این روزها، مخاطبان هر نوع پیچش و چرخشی را که یک داستان می‌تواند داشته باشد را دیده‌اند و به دانستن این موضوع عادت کرده‌اند. این می‌تواند مشارکت کامل بینندگان را در هر رمز و رازی دشوار کند.

علی‌رغم وجود این موضوع برای مدت طولانی، دهه 2000 میزبان برخی از فیلم‌های معمایی واقعاً جذاب بود. آنها شامل داستان‌های قتل‌های حل نشده، فیلم‌هایی با دستکاری زمان، داستان‌های واقعی در مورد قاتلان واقعی و غیره هستند. دوستداران فیلم در Letterboxd مشخص کرده‌اند که کدام فیلم‌ها از بهترین‌های دهه بوده‌اند.

در این مقاله لیستی از بهترین فیلم‌های معمایی دهه 2000 را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. رودخانه مرموز – 2003 – 3.78 – Mystic River

یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های معمایی که در اوایل دهه 2000 منتشر شد، رودخانه مرموز بود که در باکس آفیس نیز به موفقیت بالایی دست پیدا کرد. ستارگانی مانند شان پن، تیم رابینز، کوین بیکن، لورا لینی، لارنس فیشبرن، و غیره گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند که توانستند به جوایز متعددی هم دست پیدا کنند.

رودخانه مرموز بر روی سه دوست دوران کودکی تمرکز دارد که زندگی آنها به دلیل یک تراژدی زیر و رو می‌شود و تلاش آنها برای کشف حقیقت پشت همه آن است. اکثر نقدها بازی این سه شخصیت و کارگردانی کلینت ایستوود را ستودند.


9. قول‌های شرقی – 2007 – 3.78 – Eastern Promises

ویگو مورتنسن نیز مانند بازیگران فیلم رودخانه مرموز، برای تلاش‌هایش در یک فیلم معمایی نامزد جایزه اسکار شد. فیلم قول‌های شرقی بر روی آنیا (با بازی نائومی واتس) تمرکز دارد؛ زنی که از نوزاد یک کارگر جنسی نوجوان (که در زایمان جان خود را از دست می‌دهد) مراقبت می‌کند. او برای یافتن سرنخ‌هایی که منجر به حقیقت در مورد بارداری این نوجوان شده خودش را به خطر می‌اندازد.

آنیا در این مسیر به گروه مافیای روسی وارد شده و حقایق تلخی برایش آشکار می‌شود. این فیلم یکی از جذاب‌ترین داستان‌سرایی‌های قابل تصور را در خود جای داده‌است. یک صحنه بسیار افسانه‌ای مبارزه با چاقو در این فیلم وجود دارد و فیلم برخی از بهترین کارهای دیوید کراننبرگ را پشت دوربین به‌نمایش می‌گذارد. یکی از بهترین فیلم‌های معمایی دهه 2000 که باید آن را تماشا کنید.


8. امور دوزخی – 2003 – 3.89 – Infernal Affairs

اگر تا به حال نام فیلم امور دوزخی را نشنیده‌اید، باید بدانید که شما در واقع این فیلم را دیده اید! امور دوزخی اثری از سینمای هنگ‌کنگ است که فیلم رفتگان (The Departed) اسکورسیزی از روی آن اقتباس شده و برنده اسکار بهترین فیلم هم شده‌است.

داستان فیلم امور دوزخی درباره یک افسر پلیس است که به‌صورت مخفیانه به داخل تریاد فرستاده می‌شود، در حالی که باند یک خال دارد که با مقامات کار می‌کند. اگرچه یک معمای سنتی نیست، اما مخاطب در تلاش برای کشف مسیری که داستان پیش خواهد رفت، درگیر خواهد شد. این فیلم یک اثر نمادین است که باید تماشایش کنید.


7. پسر – 2002 – 3.91 – The Son

فیلم پسر تنها در میان ده فیلم برتر بلژیک و فرانسه، یکی از جذاب‌ترین صحنه‌ها را برای هر فیلمی دارد. داستان درباره یک نجار به نام اولیویه است که شاگردی را قبول می‌کند و می‌داند که این مردی است که چند سال قبل پسرش را کشته است.

اولیویه در نهایت مرد را تعقیب می‌کند، مردی که در واقع او را به عنوان یک الگو می‌بیند و به آنها رابطه‌ای دلخراش می‌دهد که طرح داستان را پیش می‌برد. در حالی که این فیلم تعداد زیادی نقد در Letterboxd ندارد، آنهایی که دریافت کرده، درخشان بودند و تقریباً همه جنبه‌های آن مورد تحسین قرار گرفتند.


6. دانی دارکو – 2001 – 3.94 – Donnie Darko

دانی دارکو که توسط بسیاری به‌عنوان فیلمی برای جیک جیلنهال شناخته می‌شود، به جایگاه کالت دست یافته است و اکنون یکی از نمادین‌ترین فیلم‌های دهه 2000 است. لباس اسم حیوان دست‌آموز معروف این فیلم، این روزها به راحتی قابل تشخیص است.

این فیلم داستان دونی (گیلنهال) نام‌آور را دنبال می‌کند که شروع به دیدن تصاویری از چهره‌ای در لباس خرگوش می‌کند که او را برای ارتکاب جنایات فجیع مختلف پیش از پایان فرضی جهان دستکاری می‌کند. کمی بیش از یک پنجم از بررسی‌های موجود در Letterboxd آن را در پنج ستاره عالی قرار داده‌اند، با توجه به اینکه این فیلم یک کلاسیک واقعی و یکی از بهترین فیلم‌های معمایی دهه 2000 است.


5. زودیاک – 2007 – 3.98 – Zodiac

فیلم دیگری با نمایش استعدادهای بازیگری جیک جیلنهال و رابرت داونی جونیور که ممکن است دلخراش‌ترین معمای این دهه باشد. این به این دلیل است که به‌جای روایت یک داستان تخیلی، فیلم در مورد قاتل زودیاک در زندگی واقعی است که به‌طور بدنام هرگز توسط مقامات پیدا و دستگیر نشد.

سه مرد (جیلنهال، رابرت داونی جونیور و مارک روفالو) تحقیقاتی را انجام می‌دهند تا در مورد قاتل زودیاک پاسخ بگیرند. همه‌چیز شدید است و هنر دیوید فینچر را به‌عنوان کارگردانی که همه آنها را به شیوه‌ای استادانه گرد هم آورده است، نشان می‌دهد. زودیاک یکی دیگر از بهترین فیلم‌های دهه 2000 است که حتما باید تماشا کنید.


4. راز چشمان آنها – 2009 – 4.11 – The Secret In Their Eyes

آخرین فیلم خارجی که در میان ده فیلم برتر این دهه قرار گرفته است، راز در چشمان آنها، یک فیلم آرژانتینی، است که با استقبال گسترده‌ای روبرو شد. در این داستان، یک مشاور حقوقی بازنشسته رمانی می‌نویسد که به او کمک می‌کند تا یک پرونده قتل حل نشده از گذشته خود را بررسی کند.

همچنین یک جزء عاشقانه اصلی در وسط همه‌چیز وجود دارد، اما نقطه کانونی آن قتل حل نشده است. این فیلم یکی از موردتوجه‌ترین آثار نزد منتقدین بود که حتی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم شد.


3. یادگاری – 2000 – 4.12 – Memento

هرکسی که فیلمی از کریستوفر نولان را دیده باشد، می‌تواند ثابت کند که چرا او در لیست بهترین فیلم‌ها رتبه بالایی دارد. در حالی که او واقعاً به‌لطف سه‌گانه شوالیه تاریکی به یک نام آشنا تبدیل شد، در واقع در دهه 2000 فیلم‌های معمایی فوق‌العاده‌ای را خارج از این سه‌گانه ارائه داد.

اولین مورد فیلم یادگاری بود که به نمایش گذاشتن سبک نولان در به هم ریختن ساختار یک فیلم را ارائه می‌داد. قهرمان داستان فراموشی دارد، بنابراین باید اطلاعات مهمی را روی بدن خود خالکوبی کند و در واقع کل فیلم به عقب بازگو می‌شود. این از نوع داستان‌های سه‌گانه‌ای است که ذهنتان را به‌هم می‌ریزد اما نفس شما را بند می‌آورد. یادگاری بدون‌شک یکی از بهترین فیلم‌های معمایی دهه 2000 است که هر سینما دوستی باید ببیند.


2. پرستیژ – 2006 – 4.12 – The Prestige

کریستوفر نولان یک سال بعد از فیلم بتمن آغاز می‌کند، فیلم پرستیژ را با همکاری مجدد کریستین بیل ساخت. داستان این فیلم در قرن نوزدهم می‌گذرد و بر رقابت بین دو جادوگر با بازی بیل و هیو جکمن تمرکز دارد و اینکه چگونه دشمنی آنها زندگی‌شان را به‌کلی تغییر می‌دهد.

با دو بازیگر بزرگ در خط مقدم و بازیگران مکمل از جمله ربکا هال، اسکارلت جوهانسون، مایکل کین و غیره، جای تعجب نیست که این فیلم موفق شد. داستان به جاهایی می‌رود که انتظارش را ندارید و به یک پیچش تکان‌دهنده ختم می‌شود که تقریباً هیچ‌کس از بینندگان نمی‌تواند آن را ببیند.


1. جاده مالهالند – 2001 – 4.20 – Mulholland Drive

شکی نیست که دیوید لینچ کارگردانی است که مخاطب خود را تقریباً به‌همان اندازه که گیج می‌کند شگفت‌زده نیز می‌کند. این موضوع قطعاً در مورد فیلم جاده مالهالند صدق می‌کند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های معمایی دهه 2000 است که برخی آن را بسیار گیج‌کننده و عجیب می‌دانند.

از بسیاری جهات، لینچ این را می‌خواست. داستان این فیلم به‌سختی بیان می‌شود، زیرا چندین خط داستانی در کنار هم قرار دارند، اما اصلی‌ترین آنها شامل یک بازیگر زن مشتاق می‌شود که یک زن دچار فراموشی را در خانه‌اش پیدا می‌کند و این دو با هم همکاری می‌کنند تا هویت دومی را کشف کنند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. پرستو

    دی 21, 1400

    ممنون خیلی خوب بود. من از این سایت فیلمای خوبی پیدا کردم همیشه ❤

    پاسخ