بهترین موسیقی‌های انیمه‌ که ارزش بارها شنیدن را دارند

موسیقی متن روح پشت یک انیمه است. برای مثال، “وان پیس” (One Piece) و آرک بارک تریلر آن را در نظر بگیرید. زمانی که انیمه به راحتی جا می‌افتد، موسیقی متن آن، “بینگز سیک” (Bings Sake) تماشاگر را با شور و اشتیاق شدیدش سرحال می‌آورد. یک انیمه بدون موسیقی متن خود کار نمی‌کند؛ زیرا موسیقی متن می‌تواند عناصر پشت صحنه اکشن و تصاویری که قبلاً هرگز در نظر گرفته نمی‌شد را برملا کند. گاهی اوقات حتی شخصیت‌های یک انیمه هم بدون موسیقی مناسب برای همراهی در کارهایشان، احساس ناکامل بودن می‌کنند. موسیقی در یک انیمه به اندازه تصاویر، طرح داستان، کارگردانی و هر عنصر خلاقانه دیگری مهم است. موسیقی متن در هر انیمه‌ای به اندازه عمق داستان و محدوده شخصیت‌های آن متنوع است؛ اما می‌تواند شگفت‌انگیزتر هم باشد. در اینجا بهترین موسیقی‌های انیمه‌ ‌را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. “فولی کولی” (FLCL) از موسیقی برای انعکاس طبیعت آشفته نوجوانی استفاده می‌کند

“فولی کولی” انفجاری از جادو است که داستان دوران بلوغ را به روشی منحصر به فرد روایت می‌کند که در آن، عملاً هر فریمی غیرمنتظره است. مجموعه‌های مختلف “فولی کولی”، “فولی کولی مترقی و متناوب” (FLCL Progressive and Alternative) به همان محتوا، اما از راه‌های مختلف می‌پردازد.

“فولی کولی” کمی تغییر می‌کند و با ترس‌ها و آسیب‌پذیری‌های مختلف مقابله می‌کند اما موسیقی پرخاشگرانه و پرشور اثر گروه محبوب ژاپنی “The Pillows”، حساسیت غیرقابل پیش‌بینی و بی‌پروای “فولی کولی” را به خوبی نشان می‌دهد. “فولی کولی” یک سفر واقعاً بدون نظم است؛ اما تأثیر آن بدون موسیقی پرانرژی‌اش بسیار کمتر خواهد بود. همین موضوع آن را به یکی از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید: 10 اثر سینمایی و تلوزیونی که از موسیقی گروه بیتلز استفاده کردند


14. موسیقی “دراگون بال” (Dragon Ball) اسلحه مخفی این انیمه دنباله‌دار است

انتقاد از “دراگون بال جی تی” (Dragon Ball GT) به‌عنوان یک اشتباه عجیب در چندگانه “دراگون بال” آسان است. “دراگون بال جی تی” ممکن است دارای داستانی سؤال برانگیز باشد؛ اما موسیقی این انیمه اثر “آکی‌هیتو توکوناگا” (Akihito Tokunaga) کاملاً خارق‌العاده است. موسیقی “توکوناگا” برای “دراگون بال جی تی” ماهیت اصلی سریال را تداعی می‌کند؛ اما همچنان سیر تکاملی محتوا را نشان می‌دهد که با نبردهای پرجنب‌وجوش “دراگون بال زد” (Dragon Ball Z) هماهنگ است.

موسیقی اصلی “دراگون بال جی تی”Dan Dan Kokoro Hikareteku” یکی از بهترین موسیقی متن‌های انیمه است؛ و پذیرش موسیقی هیپ‌هاپ و نیو متال “مازک منزا” (Mark Menza) برای موسیقی آمریکایی “دراگون بال جی تی” را دشوارتر می‌کند.


13. موسیقی “هیرویوکی ساوانو” (Hiroyuki Sawano) برای “حمله به تایتان” (Attack on Titan) به اندازه غول‌های مرگبار حیاتی است

“حمله به تایتان” یکی از بزرگترین انیمه‌های این نسل است. وقتی صحبت از داستان گویی، شخصیت پردازی و انیمیشن به میان می‌آید، این انیمه یک موفقیت چشمگیر است، اما موسیقی حماسی و الهام‌بخش سریال به ایجاد ریتم باشکوه “حمله به تایتان” کمک می‌کند.

موسیقی “حمله به تایتان” یکی از دلایل حیاتی هیجان‌انگیز بودن این سریال است؛ اما وجود خیل عظیمی از طرفداران پرشور نشان دهنده موسیقی متن “حمله به تایتان” است. همه آهنگ‌های محتوایی این انیمه مخاطب را به شکلی عالی جذب می‌کنند، به همین دلیل یکی از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ محسوب می‌شود.


12. موسیقی “نئون جنسیس اونگلیون” (Neon Genesis Evangelion) به موضوع زمین‌گیر کننده این انیمه کمک می‌کند تا خودش را نشان دهد

تماشای “نئون جنسیس اونگلیون” برای هر کسی که طرفدار موضوعات روان‌شناختی است، لازم است. “نئون جنسیس اونگلیون” در ظاهر یک سریال مکانیکی است؛ اما در اصل بسیار عمیق‌تر است و وضعیت انسان و افسردگی او را با وضوح شگفت‌انگیزی بررسی می‌کند.

“شیرو ساگیسو” (Shirō Sagisu) مسئول موسیقی خاطره‌انگیز “نئون جنسیس اونگلیون” است که بر ماهیت دمدمی، مالیخولیایی و معنوی سریال تاکید دارد. موسیقی آغازین نمادین “نئون جنسیس اونگلیون”، “a cruel angel’s thesis” اثر “یوکو تاکاهاشی” (Yoko Takahashi) هنوز هم اغلب به‌عنوان یکی از بهترین قطعات موسیقی متن انیمه در تمام دوران در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل ما آن را در لیست بهترین موسیقی‌های انیمه‌ قرار داده‌ایم.


11. موسیقی انیمه “ماجراجویی عجیب و غریب جوجو” (JoJo’s Bizarre Adventure) برای مکالمه ضروری است

“ماجراجویی عجیب و غریب جوجو” شاهکاری است که با روشی خلاقانه روایت خود را به داستانی گسترده و ماندگار تبدیل می‌کند. “ماجراجویی عجیب و غریب جوجو” هم به موسیقی توجه دارد و هم نام شخصیت‌ها.

“یوگو کانو” (Yugo Kanno) مسئول بخش زیادی از موسیقی “ماجراجویی عجیب و غریب جوجو” است و محیطی زیبا و هیجان‌انگیز را برای سریال ایجاد می‌کند. “ماجراجویی عجیب و غریب جوجو” همچنین با آهنگ‌های آغازین و پایانی خود بسیار جدی برخورد می‌کند و معمولاً از موسیقی معروف آمریکایی یا غربی که متناسب با مضامین فصل است، استفاده می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 موسیقی برتر فیلم‌های انیمیشن


10. کار “تاکشی آبو” (Takeshi Abo) در “اشتاینز;گیت” (Steins;Gate) اکشن را زنده می‌کند

موسیقی متن انیمه “اشتاینز;گیت” تنوع زیادی دارد و آن را به یکی از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ تبدیل کرده است. این انیمه مثل هر انیمه استاندارد دیگری، از موسیقی آغازین و پایانی خوب برخوردار است. “تاکشی آبو” آهنگساز اصلی این انیمه است. موسیقی آغازین “اشتاینر;گیت”، “شکستن گیت” (Hacking to the Gate) ساخته “کاناکو ایتو” (Kanako Itō) و تنظیم شده توسط “چیومارو شیکورا” (Chiyomaru Shikura)، یکی از محبوب‌ترین‌های تمام دوران و یکی از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ است.

بااین‌حال، آهنگ برجسته “اشتاینز;گیت” یک سمفونی به نام “گیت اشتاینز” (Gate of Steiner) است که توسط “آبو” ساخته شده. به همین ترتیب، “چرخه”، “توضیح” و “مهاجم” دیگر آهنگ‌های خارق‌العاده “آبو” هستند. واقعاً هیچ نقصی در این ترکیب موسیقی وجود ندارد و یکی از بهترین موسیقی‌ها را در “اشتاینز;گیت” ارائه می‌دهد.


9. موسیقی فراموش نشدنی در “دفتر مرگ” (Death Note) به ریشه شخصیت‌ها نفوذ می‌کند

موسیقی متن اصلی “دفتر مرگ” توسط “یوشی‌هیسا هیرانو” (Yoshihisa Hirano) ساخته شده است. با وجود اینکه به‌عنوان یکی از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ در نظر گرفته می‌شود، به اندازه سایر موسیقی‌های انیمه پیچیده نیست.

“مرثیه” یکی دیگر از موسیقی‌های محبوب طرفداران در این انیمه است که باعث می‌شد بیننده اندوه “آل” را حس کند. “دومینه کیرا” (Domine Kira) قصیده‌ای برای “لرد کیرا” است. “هشدار” همیشه پر از حرف خواهد بود و “پدر، نه لطفاً” در گوش شنونده طنین‌انداز می‌شود. “تکنولوژی مرگ”، “نوحه” و “Light Lights up Light” چند قطعه فوق‌العاده دیگر در این انیمه هستند. به طور کلی، در “دفتر مرگ” وقتی داستان انیمه عمیق‌تر می‌شود، یک موسیقی متن برنده را به رخ می‌کشد.


8. “شبح درون پوسته” (Ghost in the Shell) از صوت آزمایشی استفاده می‌کند

موسیقی متن “شبح درون پوسته” شاهکار دیگری است. موسیقی متن “شبح درون پوسته” اثر “کنجی کاوای” (Kenji Kawai) به یک موسیقی متن جهانی تحسین شده تبدیل شد. کسانی که طرفدار طبل هستند باید در اینجا قدردانی بیشتری از کار “کاوای” داشته باشند. “کاوای” از هنجار خارج می‌شود و ایده‌های تجربی خود را با ترکیبات “شبح درون پوسته” به نمایش می‌گذارد.

“کاوای” ادعا می‌کند که به  درخواست کارگردان “مامورو اوشی” (Mamoru Oshii)، درام‌های هندی را برای آهنگسازی “شبح درون پوسته” ترکیب کرده است؛ اما طبق گزارش‌ها، “کاوای” با صداگذاری درام‌ها مشکل داشت. برخی از آهنگ‌های نمادین، “M02 Ghosthack” و “M08 Floating Museum” هستند. موسیقی متن این انیمه را می‌توان موسیقی قبیله‌ای با صداهای بلند زنانه توصیف کرد.


7. موسیقی “تاتسویا کاتو” (Tatsuya Kato) در انیمه “آزاد!” (Free!) شخصیت‌ها را به سخت‌تر کارکردن سوق می‌دهد

“آزاد!” اگر موسیقی متن “تاتسویا کاتو” نبود، تأثیر لازم را نداشت. این موسیقی متن عمدتاً از موسیقی الکترونیک تشکیل شده است و یکی از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ را می‌سازد. هر موسیقی متن کاملاً مطابق با داستان انیمه تنظیم شده است. آهنگ‌هایی مانند “بدون نردبان” (LADDERLESS) و “بازی جدی” (Serious Game) هرگز اضافی نمی‌شوند. موسیقی متن “آزاد!” منتشر شده توسط شرکت “لانتیس” یک موسیقی عالی برای ایجاد انرژی است.

همچنین بخوانید: بررسی و رده‌بندی نامزدهای بهترین موسیقی متن اسکار 2020


6. “استاد پوکمون” (Pokémon 2.B.A. Master) آهنگ‌های نشاط آوری برای الهام بخشیدن به مخاطبانش دارد

بیست سال پیش، آلبوم موسیقی “استاد پوکمون” منتشر شد. این آلبوم به تهیه کنندگی “جان لوفلر” (John Loeffler) اولین موسیقی متنی بود که برای مخاطبان سراسر جهان تهیه شد. “استاد پوکمون” میلیون‌ها نسخه در سراسر جهان فروخت و چیزی جز موفقیتی بزرگ نبود. اجرای نمادین “جیسون پیج” (Jason Paige) در موسیقی آغازین، “من می‌خواهم بهترین باشم، طوری که هیچ‌کس تا به حال نبوده…” تا به امروز با صدای بلند و واضح طنین‌انداز بوده است.

هنور هم سخت است که تأثیر کلمات جادویی “باید همه آن‌ها را بگیرم” را انکار کرد. این آهنگ و موسیقی متن نسلی از بچه‌های دهه 90 را پرورش داد که هرگز آن را فراموش نخواهند کرد. موسیقی‌های دلخواه دیگر در این فهرست عبارتند از: ” PokéRAP” اثر “جیمز دی-ترین ویلیامز” (James D-Train Williams)، “بهترین دوستان من” اثر “ری گرین” (Ray Green) و “تو می‌توانی انجامش دهی” اثر “جان لوفلر.


5. موسیقی “Bombastic” به “مبارزان گاندام” (gundam build fighters) قدرت مبارزه کردن می‌دهد

موسیقی “مبارزان گاندام” برگرفته از “یوکی هایاشی”، آهنگساز ژاپنی است که با برخی آثار اخیر خود (برجسته‌ترین آن “آکادمی قهرمان من: دو قهرمان”) شهرت زیادی به دست آورده است. موسیقی متن “هایاشی” برای “مبارزان گاندام” احتمالاً بهترین همکاری در زندگی حرفه‌ای او باشد.

این موسیقی متن با آمیختن صداهای ترکیب شده و سازهای سنتی سرعت هیجان‌انگیزی به انیمه می‌دهد. این موسیقی متن شامل 55 آهنگ است که همگی باهم یکی از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ را ارائه می‌دهند. درست از موسیقی آغازین، “Nibun no Ichi” تا “Chase Me” و “Imagination > Reality”، موسیقی متن “مبارزان گاندام” نمایش را تسخیر می‌کند.


4. “ورود به افق” (Log Horizon) برای ایجاد یک موسیقی متن باورنکردنی به منگنه‌های RPG (بازی نقش آفرینی) متمایل می‌شود

“ورود به افق” براساس مجموعه رمانی با همین نام نوشته “ماماره تونو” (Mamare Touno) ساخته شده است. “یاسوهارو تاکاناشی” (Yasuharu Takanashi) آهنگسازی این انیمه را بر عهده دارد. موسیقی آغازین انیمه لذتبخش است و به سرعت ثابت می‌کند که “تاکاناشی” یک نابغه موسیقی است. موسیقی متن اصلی “ورود به افق” از 35 آهنگ تشکیل شده است که عمدتاً صدای گیتار الکتریک در نبردها بر آن غالب است.

موسیقی دیوانه کننده که موسیقی رزمی RPG را به یاد می‌آورد، به‌راحتی ویژگی برجسته “ورود به افق” است. تأثیر موسیقی RPG سنتی طرح داستان را به یک پله بالاتر ارتقا می‌دهد. تک تک آهنگ‌های “ورود به افق” کاملاً برای هدفی ساخته شده است.


3. موسیقی متن “ناروتو” (Naruto) نوایی عالی را برای این ماجراجویی هیجان‌انگیز ایجاد می‌کند

موسیقی متن “ناروتو” اصلی آلبومی است که توسط “موساشی” (Musashi) و “توشیو ماسودا” (Toshio Masuda) ساخته شده است. آهنگ‌هایی مانند “Rocks” و “Go GO Naruto” که در سال 2003 منتشر شدند، فوراً به آهنگ‌های مورد علاقه تبدیل شدند. موسیقی اصلی “ناروتو” و موسیقی “ساکورا” از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ هستند.

آهنگ‌های دیگر، از قبیل “I said I’m Naruto”، “Victory” و “Turn Over!” هم فوق‌العاده مسری هستند و نادیده گرفتن آن‌ها سخت است. “ناروتو” به دلایل زیادی یک انیمه نمادین است؛ اما موسیقی “موساشی” و “ماسودا” یکی از عوامل واقعی این است که چرا “ناروتو” توانسته است به‌عنوان یک نمایش اصلی موفق شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


2. موسیقی “کابوی بیباپ” (Cowboy Bebop) به اندازه شخصیت‌ها به شخصیت پردازی کمک می‌کند

هر طرفدار انیمه ای باید به نبوغ “یوکو کانو” (Yoko Kanno) گوش کند. موسیقی متن او برای “کابوی بیباپ”، انیمه‌ای که باید تماشا کرد، یکی از قوی‌ترین آثار اوست و بلافاصله صدای انیمه علمی-تخیلی را تثبیت می‌کند. آلبوم “کابوی بیباپ” توسط گروه “Seatbelts” (گروه بلوز/جاز تحسین شده “کانو”) گردآوری شده است.

انکار کردن کیفیت همه‌گیر موسیقی آغازین “کابوی بیباپ” به نام “تانک” غیرممکن است؛ اما قطعه “Real Folk Blues” به همان اندازه قدرتمند است. این آهنگ‌های احساسی نشان دهنده غایت‌هایی از “کابوی بیباپ” هستند؛ اما موسیقی متن ژانرهای موسیقی بسیار متنوعی دارد که نشان دهنده تطبیق پذیری این سریال انیمه است.


1. سفر حماسی در “وان پیس” بدون موسیقی متن نمادینش، تأثیر قبلی را نخواهد داشت

بسیاری از انیمه‌ها دارای موسیقی متن رضایت‌بخش هستند؛ اما مقایسه آن‌ها با شاهکار موسیقایی که در “وان پیس” گردآوری شده است، دشوار است. موسیقی متن “وان پیس” مورد تحسین منتقدان و طرفداران آن قرار گرفته است و آهنگ “We Are” در آن در سال 2000 برنده بهترین آهنگ انیمه سال شد.

دستاوردهای موسیقی “وان پیس” فقط بیشتر شده است و موسیقی آن اغلب به‌عنوان قصیده‌هایی مناسب برای دزدان دریایی، دریا و گنج عمل می‌کند. “وان پیس” حتی به طرزی جاه‌طلبانه قطعه “Ode to Joy” از بتهوون (Beethoven) و “New World Symphony” از “دورژاک” (Dvorak) را در موسیقی متن خود گنجانده است و آن را به یکی از بهترین موسیقی‌های انیمه‌ در جهان تبدیل کرده است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. کورش مجرب

    دی 25, 1400

    ميازاكي؟؟؟!!!!!

    پاسخ

  2. Gh

    دی 22, 1400

    تو ناروتو شیپودن یه موزیک اولش پخش میشد شالالا اون خیلی خوب بود

    پاسخ