14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما

ژانر سینمایی علمی تخیلی یکی از ژانرهای موردعلاقه اغلب سینما دوستان است. زیرا در این ژانر شخصیت‌های عجیب‌وغریب و علمی و تخیلی را خواهید دید. مزیت این ژانر این است که همیشه ایده‌های نوین و جالب را در آنجا خواهید دید. در اینجا می‌خواهیم به برخی از فیلم‌های برتر علمی تخیلی موردعلاقه بینندگان نگاهی بیندازیم. البته با توجه به این‌که فیلم‌های علمی تخیلی چارچوب مشخصی دارند، تولید فیلم‌های خلاقانه در این ژانر به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.

در اینجا به 14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما نگاهی می‌اندازیم.

14. بیگانه – ALIEN، 1979

14 فیلم برتر علمی تخیلی: بیگانه

این فیلم علمی تخیلی ترسناک یکی از فیلم‌های برتر ژانر خودش است که باعث شد سه سری دیگر از آن نیز ساخته شود. این فیلم که توسط ریدلی اسکات (Ridley Scott) کارگردانی شده است داستان شخصیت زنی به نام ریپلی (Sigourney Weaver) را نشان می‌دهد که توسط یک بیگانه فضایی موردحمله واقع‌شده است.

این فیلم موفق که رویارویی با یک بیگانه فضایی را به تصویر می‌کشد در گیشه 100 میلیون دلار فروش داشت. این فیلم جایزه بهترین جلوه‌های ویژه اسکار را به دست آورد و باوجود پیشرفت تکنولوژی هنوز هم یکی از فیلم‌های برتر سینما است.

13. بازگشت به آینده – BACK TO THE FUTURE، 1985

14 فیلم برتر علمی تخیلی: بازگشت به آینده

این فیلم یکی از معدود فیلم‌های علمی تخیلی است که کمدی و ارزش‌های خانوادگی را نیز به معرض نمایش می‌گذارد. فیلم داستان یک پسر نوجوان به نام مارتی را روایت می‌کند که توسط ماشین زمان دکتر براون (Christopher Lloyd) به‌صورت تصادفی در زمان سفر می‌کند.. مارتی باید کاری کند تا والدینش عاشق یکدیگر شوند و مطمئن شود که در گذشته وجود خواهد داشت.

این فیلم در گیشه 400 میلیون دلار فروش داشت و هنوز هم فیلم موردعلاقه بسیاری از افراد محسوب می‌شود.

12. بلید رانر – BLADE RUNNER، 1982

14 فیلم برتر علمی تخیلی: بلید رانر

این فیلم علمی تخیلی با بازی هریسون فورد و کارگردانی ریدلی اسکات، دکارد (هریسون فورد) – که بلید رانر هم نامیده می‌شود- را نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ مأموریت دارد که شبه انسان‌هایی (موسوم به رپلیکانت) را که یک سفینه فضایی را دزدیده و می‌خواهند به کره زمین بیایند را شناسایی کند.

این فیلم یک فیلم اکشن و تریلر علمی تخیلی است که بیش از 32 میلیون دلار فروش داشت، اما امروزه هم طرفداران از این فیلم استقبال می‌کنند.

11. برخورد نزدیک از نوع سوم – CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND، 1977

14 فیلم برتر علمی تخیلی: برخورد نزدیک از نوع سوم

از کارمندی به نام روی نیری (Richard Dreyfuss) خواسته می‌شود که دلیل قطع برق را جویا شود که درنتیجه آن با یک سفینه فضایی رودر رو می‌شود. پس‌ازآن به یک منطقه متروک برده می‌شود درحالی‌که ذهنش پر از افکار مختلف است و احساس می‌کند اتفاقی درحال وقوع است.

این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و حدود 300 میلیون دلار فروش داشت. این فیلم طرفداران بسیاری به سدت آورد و جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری را دریافت نمود. بااینکه منتقدان نسبت به این فیلم نظر مثبتی داشتند اما بسیاری از بینندگان نتوانستند متوجه داستان زیبای آن شوند و آن را کند می‌دانستند. اما افرادی که شیوه داستان‌گویی فیلم را تحسین می‌کردند آن را یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌دانند.

10. روزی که دنیا از حرکت ایستاد – THE DAY THE EARTH STOOD STILL، 1951

14 فیلم برتر علمی تخیلی: روزی که دنیا از حرکت ایستاد

شخصیت‌های این فیلم پس از جنگ جهانی دوم، یک بیگانه، ربات و سفینه‌شان را دنبال می‌کنند. این بیگانه که کلاتو نام دارد به همراه خود پیامی را آورده که سرنوشت زمین را مشخص می‌کند اما به دلیل تفاوت زبان باید آن را به شکل دیگری نشان دهد.

اگرچه در سال 2008 نسخه جدید آن تولید شده و از ستاره‌هایی چون کیتی بیتس، کیانو ریوز و جیدن اسمیت استفاده شده، اما هنوز هم بسیاری از طرفداران نسخه قدیمی آن را بهتر می‌دانند.

9. ای. تی. موجود فرازمینی – 9. E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL، 1982

14 فیلم برتر علمی تخیلی: ای. تی. موجود فرازمینی

فیلمی از استیون اسپیلبرگ که در آن بیگانه‌ای که به همراه یک فینه فضایی به زمین آمده جا می‌ماند. الیوت، پسر ده‌ساله‌ای که پس از جدایی والدین اش تنها شده با این بیگانه دوست می‌شود و ارتباطی میان آنان شکل می‌گیرد. این فیلم کلاسیک باوجود بودجه 10.5 میلیون دلاری، 800 میلیون دلار فروش داشت. افراد کمی وجود داشتند که نتوانستند با این فیلم ارتباط برقرار کنند اما به‌طورکلی این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی محسوب می‌شود.

8. میان ستاره‌ای – INTERSTELLAR، 2014

14 فیلم برتر علمی تخیلی: میان ستاره ای

این فیلم با اجرای متیو مک کاناهی و آن هاتاوی جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را به ارمغان آورد. سیاره زمین رو به نابودی است به همین دلیل یک سفینه فضایی در تلاش هست تا مکان مناسبی برای زندگی انسان در فضا بیابد.

این فیلم از کریستوفر نولان 800 میلیون دلار فروش داشت و وجود جلوه‌های ویژه بسیار زیبا باعث شد که بسیاری از طرفداران برای دیدن این فیلم به سینما بیایند. زمانی که یک فیلم علمی تخیلی چنین موفقیتی را کسب کند پس نمی‌توان به آن بی‌توجهی کرد. یکی از انتقادهایی که به فیلم‌های فضایی می‌شود این است که کلیشه شده‌اند اما این فیلم متفاوت و تأثیرگذار است.

7. حمله جسددزدها – INVASION OF THE BODY SNATCHERS، 1993

14 فیلم برتر علمی تخیلی: حمله جسد دزدها

از این فیلم دو نسخه ساخته شد، یکی در سال 1956 و دیگری در سال 1978، که درباره هر دو صحبت می‌کنیم. اما گاهی اوقات نمی‌توان از نسخه اول پیشی گرفت. پزشک (Kevin McCarthy) یک شهر کوچک متوجه می‌شود که ساکنان آن شهر با افراد بی‌احساس و فرازمینی جایگزین شده‌اند.

این فیلم چیزی میان فیلم‌های وحشت و علمی تخیلی است که عناصر تنش در آن بیشتر دیده می‌شود. این فیلم که کمتر از 60 سال از عمرش می‌گذرد احساس خوبی در بیننده ایجاد می‌کند.

6. پارک ژوراسیک – JURASSIC PARK، 1993

14 فیلم برتر علمی تخیلی: پارک ژوراسیک

این فیلم علمی تخیلی به سؤالی که در ذهن بیشتر افراد ایجاد شده پاسخ می‌دهد: اینکه اگر دایناسورها وجود داشتند جهان به چه شکل بود؟ دانشمندان پارکی را به وجود آورده‌اند که دایناسورهای شبیه‌سازی‌شده در آنجا زندگی کنند.

دو نسخه دیگر این فیلم در سال‌های 1997 و 2001 ساخته شد، سپس کریس پرات نسخه دیگر آن را در سال 2015 ساخت و نام آن را دنیای ژوراسیک نهاد و 1.5 میلیارد دلار فروش داشت. این فیلم موفق بدون وجود فیلم اولیه استیون اسپیلبرگ ساخته نمی‌شد.

5. ماتریکس – THE MATRIX، 1999

14 فیلم برتر علمی تخیلی: ماتریکس

فیلم ماتریکس با نقش‌آفرینی کیانو ریوز داستان یک مهندس کامپیوتر و هکر است که می‌خواهد واقعیت را بداند و ازاین‌جهت در دنیای هوش مصنوعی یک تهدید محسوب می‌شود. این فیلم 500 میلیون دلار فروش داشت و باعث ساخت دو نسخه دیگر (که هردو در سال 2003 اکران شدند)، بازی‌های کامپپیوتری و کتاب‌های کمدی شد. فیلم اصلی چهار جایزه اسکار کسب کرد، مخصوصاً در بخش جلوه‌های ویژه که برای فیلم‌های علمی تخیلی یک امتیاز محسوب می‌شود.

4. سولاریس – SOLARIS، 1972

14 فیلم برتر علمی تخیلی: سولاریس

دکتر کریس کلوین روان‌شناسی است که همسرش را از دست داده و در یک ایستگاه فضایی که به دور یک سیاره می‌چرخد استخدام شده تا درباره گم‌شدن تیم امنیتی تحقیق کند که دراین‌بین با بیگانگان مواجه می‌شود. این فیلم از بسیاری جهات رازآلود و تنش‌زا است که به‌خوبی توجه تماشاگران را به خود جلب می‌کند. در سال 2002 نسخه بازسازی‌شده این فیلم با اجرای جرج کلونی ساخته شد که چندان موفق نبود. احتمالاً در سال‌های آینده و با پیشرفت جلوه‌های ویژه تمایل برای بازسازی این فیلم دیده شود.

3. نابودگر 2: روز داوری – TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY، 1991

14 فیلم برتر علمی تخیلی: نابودگر 2: روز داوری

در این نسخه ترمیناتور (Arnold Schwarzenegger) که در سری اول نتوانست سارا کانر را به قتل برساند بازگشته است. ده سال بعد نابودگر جدیدی بازگشته که کاملاً شبیه اولی است اما مأموریت اش این است که در برابر یک نابودگر خیلی خطرناک از پسر کانر محافظت کند.

این فیلم موفق چهار جایزه اسکار به دست آورد، که دو جایزه در بخش جلوه‌های ویژه بود و بیش از 500 میلیون دلار نیز فروش داشت. این سری از ترمیناتور به دلیل کیفیت ساخت، صحنه‌های اکشن و نبرد میان خیر و شر، از نسخه‌های دیگر بهتر است.

2. امپراتوری ضربه می‌زند – THE EMPIRE STRIKES BACK، 1980

14 فیلم برتر علمی تخیلی: امپراتوری ضربه می زند

انتخاب بهترین سری فیلم‌های جنگ ستاره‌ها، برای طرفداران آن تقریباً غیرممکن است. بااین‌حال بیشتر طرفداران معتقدند که سه‌گانه اصلی این فیلم‌ها از بقیه بهترند، اما از میان “بازگشت جدای”، “جنگ ستارگان” و این فیلم، ما این را انتخاب کردیم. یکی از بهترین دیالوگ‌های این فیلم این است: “لوک، من پدرت هستم.”

اگرچه پس از تولید این فیلم‌ها جلوه‌های ویژه ارتقا پیدا کرده اما هنوز هم این فیلم موردتحسین قرار می‌گیرد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها در نشان دادن رابطه پدر و فرزندی در صنعت سینما محسوب می‌شود.

1. 2001: ادیسه فضایی – 2001: A SPACE ODYSSEY – 1968

14 فیلم برتر علمی تخیلی: 2001: ادیسه فضایی

این فیلم برتر علمی تخیلی یک فیلم‌نامه معمولی را با کمک جلوه‌های ویژه به یک فیلم برتر تبدیل می‌کند. به همین دلیل این فیلم جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کرد. استنلی کوبریک در اغلب فیلم‌هایش ذات تاریک انسان را نشان می‌دهد و این فیلم نیز از قاعده مستثنا نیست. این داستان تکامل نبرد میان انسان و کامپیوتر را نشان می‌دهد که فقط یک برنده دارد.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. نگین

    تیر 21, 1397

    مجموعه فیلم های ماتریکس رو چند سال پیش دیدم. واقعا با ذهن آدم بازی می کنه و هدف زیبایی پشت ساخت این فیلم نیست. توصیه می کنم اگه سن کمی دارید نبینید فیلم رو.
    بهتره قبل از دیدنش تحلیل هاش رو بخونید و در طول فیلم ذهنتون رو باز نگه دارید و نذارید با ذهنتون بازی کنه. چون می شه گفت یکی از اهداف ساخت این مجموعه هم همینه.

    پاسخ

  2. کیان

    بهمن 11, 1396

    خیلی عالی بود با تشکر ممنون

    پاسخ