بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 که باید تماشا کنید

از یک پاندمی به‌ظاهر تمام‌نشدنی گرفته تا بالا رفتن تضاد میان دو بعد سیاسی و اجتماعی، زندگی را به طرز محسوسی بیش از هر زمان دیگر غیرقابل‌پیش‌بینی و نامعلوم می‌کند؛ اما اطمینان حاصل از یقین حداقل چیزی است که در فیلم‌های امسال مشهود بود. بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021، از یک اکتشاف دقیق از حقایق اساسی تا مجموعه‌ای اکشن با رعایت اصول زیبایی‌شناسی همه و همه به طرز هیجان‌انگیزی مثبت بوده‌اند. مخصوصاً امروزه، تأثیر تماشای یکی از این صحنه‌ها بسیار شبیه سکانس رؤیایی یک زن جوان در فیلم “بدترین فرد در جهان” (The Worst Person in the World) به کارگردانی “یواخیم تری­یر” (Joachim Trier) است: جنبه‌های ناخوشایند دنیای واقعی رو به اتمام‌اند، انگار زمان متوقف شده است و تخیلات ما بیداد می‌کند. در اینجا بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


17. فیلم “شمارنده کارت”، قطعه ویلیام تل – The Card Counter, William Tell’s Overture

گاهی اوقات تماشای یک صحنه آن‌قدر مسحورکننده است که زیربنای متنی و موضوعی‌اش، دیگر به چشم نمی‌آید. به‌عنوان‌مثال، سکانسی در فیلم “شمارنده کارت” (The Card Counter) که در آن ویلیام تل متقلب یا همان “اسکار آیزاک” (Oscar Isaac) مهارت‌های خود را رسماً به شاگردش، با بازی “تای شرایدن” (Tye Sheridan) در یک غذاخوری نشان می‌دهد. این صحنه حاوی تصاویری خارق‌العاده از حرکات ماهرانه و خیره‌کننده دست‌هاست. دستانی سریع و کنترل‌شده که می‌توان آن‌ها را به توانایی “پل شریدر”(Paul Schrader) در فیلم‌سازی تشبیه کرد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های هنری سینما که به رشد سینما به‌عنوان یک هنر کمک کردند


16. فیلم “کاپ شاپ”، لمب در لباس مرد بادکنکی – Copshop, A Lamb in Balloon Man’s Clothing

در فیلم “کاپ شاپ” (Copshop) که اثری از”جو کارنهان” ( Joe Carnahan) است، شاهد بازی “توبی هاس” (Toby Huss) در نقش آنتونی لمب به‌عنوان قاتلی با لباس مبدل یک مرد بادکنکی خواهیم بود. پس از کمی پچ‌پچ بی‌ربط، مرد به‌آرامی افسر پلیس را که “رابرت واکر” (Robert Walker Branchaud) نقش او را بازی می‌کند و در حال انجام‌وظیفه است، با گلوله‌ای در سرش بیرون می‌آورد و بعد با تمسخر سعی می‌کند بفهمد چه چیزی در ذهن مرد می‌گذرد. “کارنهان” مدت‌هاست که صحنه‌های خشن را با شوخی و کمدی سیاه ترکیب می‌کند و با همین صحنه‌پردازی پیچیده و استادانه، قصد دارد تا به قله‌های جدید فیلم‌سازی راه پیدا کند.


15. فیلم “روزها”، ماساژ – Days, The Massage

موضوع قابل‌توجه فقط اوج تلاش بین دو شخصیت اصلی فیلم یعنی “لی کانگ-شنگ” (Lee Kang-sheng) و “آنونگ هانگهانگسی” ( Anong Houngheuangsy) در دو برداشت تقریباً نه‌دقیقه‌ای نیست، بلکه این سکانس با ترکیبی زیبا از لطافت و تمایلات جنسی صریح در حین ماساژ، یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تصاویر کارگردانی شده توسط “سای مینگ لیانگ” ( Tsai Ming-liang) است که نشان می‌دهد چگونه ارتباط فیزیکی بین دو روح می‌تواند درمانی قدرتمند برای یک روح زخمی باشد.


14. فیلم “تل­ماسه”، کرم‌های ماسه‌ای استخراج‌کنندگان اسپایس را می­‌بلعند – Dune, Sandworm Snacks on Spice Harvester

هنگامی‌که “اسکار آیزاک” (Oscar Isaac) در نقش دوک آتریدس و پسرش “تیموتی شالامی” (Timothée Chalamet) در عملیات استخراج اسپایس آراکیس در حال گشت زدن هستند، ناگهان در صحنه‌ای حماسی و عجیب‌وغریب، همه‌چیز سریعاً از کنترل خارج می‌شود که از بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 به شمار می‌آید. در حین کار یک ماشین استخراج اسپایس، موج‌هایی در سطح ماسه‌های صحرا شروع به حرکت می‌کند که نشان‌دهنده حضور کرم‌های ماسه‌ای در آنجاست. سپس شاهد درگیری شدیدی هستیم که با نزدیک شدن کرم ماسه‌ای، دوک آتریدس سعی می‌کند تا افراد روی زمین، ازجمله پسرش را که براثر مصرف بیش‌ازحد اسپایس معلق در هوا اوردوز کرده‌اند، نجات دهد. دریکی از بهترین صحنه‌های این فیلم پرفروش در سال‌های اخیر، شن و ماسه در زیر ماشین دروگر اسپایس فرومی‌ریزد و آرواره غول‌پیکر کرم نشان داده می‌شود و دندان‌های بزرگش بر وحشت این صحنه می‌افزاید.


13. فیلم “در ارتفاعات”، اگر برنده لاتاری شوم – In the Heights, If I Won the Lotto

فیلم “در ارتفاعات” (In the Heights) ساخته “جان ام. چو” (Jon M. Chu) با نوعی درک سینمایی همراه است که با میل قهرمان داستان برای تشخیص انسانیت در هرکسی که ملاقات می‌کند مطابقت دارد: اوسنوی با بازی “آنتونی راموس” (Anthony Ramos)، مانند “لین منوئل میرندا” (Lin-Manuel Miranda)، اصرار دارد که همانند او لطف و هنر همسایگانش را ببینیم. فیلم‌سازان با محور قرار دادن جغرافیای مکانی در سراسر صحنه، کاری نشدنی را عملی می‌کنند. در این فیلم شاهد صحنه‌هایی هستیم که بیننده را به قعر ارتفاعات واشنگتن با عمق 96000 می‌برد و به‌اندازه کافی در هر جا که لازم باشد مکث می‌کند تا زیبایی‌اش را به نمایش بگذارد. این مکان دارای جزئیاتی متراکم و دقیق و گاهی بیش‌ازحد پرشور است. این سکانس را می‌توان تلفیقی هماهنگ از دنیای واقعی و فانتزی دانست که توانسته است توأم با حفظ رؤیاهای مردم برای زندگی بهتر، به فرصتی برای “بازبی برکلی” ( Busby Berkeley) در جهت به‌کارگیری توانایی‌هایش تبدیل شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم سال 2021 که بیش از اندازه به آنها توجه شده‌است (رده‌بندی بر اساس Reddit)


12. فیلم “لیکریش پیتزا”، دنده‌خلاص در سراشیبی – Licorice Pizza, Downhill Coasting

به‌طورکلی روند داستان فیلم “لیکریش پیتزا” (Licorice Pizza) با تند صحبت کردن “کوپر هافمن” (Cooper Hoffman) مطابق است، اما جذاب‌ترین صحنه آن آرام‌ترینش است. گری که از رویارویی‌اش با جان پیترز با بازی “بردلی کوپر” (Bradley Cooper) تهیه‌کننده سرسخت هالیوودی هیجان‌زده شده بود، با یک اهرم به سمت ماشین لوکس مرد می‌رود، اما متوجه می‌شود که بنزین ونی که آلانا با نقش‌آفرینی”آلانا هایم” (Alana Haim) در آن در حال رانندگی است، تمام‌ شده است. آن‌ها درحالی‌که روی یک تپه گیر افتاده‌اند، سعی می‌کنند از نیروی جاذبه زمین برای پایین رفتن از صحنه جرم کمک بگیرند و برای چند دقیقه سرعت فیلم “پل توماس اندرسون” (Paul Thomas Anderson) برای نمایش یک سری صحنه‌های آرام و چرخشی از ماشین در حال حرکت کند می‌شود.


11. فیلم “مموریا”، انتقال صوتی – Memoria, Sonic Transference

پس از تثبیت شرایط داستان در بوگوتا، فیلم “مموریا” ( Memoria) ساخته “اپیچاتپونگ ویراستاکول” ( Apichatpong Weerasethakul) در میانه راه خود به سمت جنگل‌های بارانی کلمبیا می‌رود. در این نقطه، طلسمی اسرارآمیز و غم‌انگیز فیلم را فرام ی‌گیرد. اوج این قسمت مربوط به صحنه‌ای از همدلی بی‌کلام بین “تیلدا سوینتن” (Tilda Swinton)، جسیکا و ماهیگیر شهری کوچک به نام هرنان یا همان “الکین دیاز” (Elkin Díaz) است که به‌عنوان وارث همان غم و اندوه بی بدیلی که او را در سراسر زندگی آزار می‌دهد شناخته می‌شود. در یک تصویر طولانی، فریبنده و متواضعانه، که یکی از بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 است، این دو در آشپزخانه هرنان دست در دست هم می‌گیرند و جرقه‌ای از نوسانات صوتی شکل می‌گیرد که حاکی از انتقال خاطراتی نگران‌کننده است. خلاصه‌ای تکان‌دهنده از کاوش فیلم در نوسانات زیرزمینی تاریخ در زمان حال.


10. فیلم “هیچ‌کس”، نزاع در اتوبوس – Nobody, Bus Fight

“حسابرس” کلمه رمزی برای قاتل پردرآمد داستان است، شغلی که هاچ یا همان “باب ادنکرک” (Bob Odenkirk) سال‌ها قبل برای گذراندن یک زندگی عادی آن را ترک کرد. این پیش‌فرض، انیمیشین “شگفت‌انگیزان” (The Incredibles) “برد برد”( Brad Bird) و همچنین مونولوگ سوپرمن بیل  Bill’s Superman در پایان جلد 2 کتاب “بیل را بکش” (Kill Bill) اثر “کوئنتین تارانتینو” ( Quentin Tarantino) را به یاد می‌آورد که هر دو آغوش یک مرد معمولی را به‌عنوان یک عمل تحقیرآمیز نسبت به مردی با هویت جعلی نشان می‌دهد. هاچ مانند شخصیت‌های این فیلم‌ها، متوجه می‌شود که زیاده‌روی کرده است. یک نزاع مفصل در اتوبوس که به طرز نگران‌کننده‌ای خشونت فیزیکی و تصویری را در هم می‌آمیزد یکی از بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 است.


9. فیلم “خوک”، سخنی با سرآشپز – Pig, A Word with the Chef

تا مدت‌ها پس از فیلم “خوک” (Pig) ساخته “مایکل سارنوسکی” (Michael Sarnoski)، گفته می‌شد که راب یا همان “نیکلاس کیج”(Nicolas Cage) زمانی یک سرآشپز مشهور بوده است و فیلم با تبدیل‌شدن به یک طنز انتقادی از ادعاهایی درباره فرهنگ رستوران‌های مدرن شروع می‌شود. یکی از جذاب‌ترین لحظات این فیلم، درخواست راب از یک رستوران‌دار شیک یعنی “دیوید نل” ( David Knell) است که به اصل خود برگردد و میخانه‌ای را که همیشه می‌خواست باز کند، نه اینکه برای غذا بازاریابی کند. چنین صحنه‌هایی بر ویژگی‌های واکنشی فیلم تأکید می‌کنند، زیرا به‌وضوح سرآشپزهای شیک را به‌عنوان متقلب‌هایی که در همه‌جا پیدا می‌شود نشان می‌دهد. فیلم “خوک” ممکن است نتواند مانند انیمیشن “راتاتویی” (Ratatouille)اثر “برد برد” (Brad Bird) منتقدی را تصور کند که به‌اندازه هر شخص معمولی از علایق خود لذت می‌برد. با این اوصاف، دیالوگ‌هایی که “سارنوسکی” برای راب در نظر گرفته است متقاعدکننده هستند. برای مثال، کمیاب شدن شدید غذا، نیروی حیات ما و منبع لذتی عمیق، واقعاً غیرقابل‌تحمل است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های اکشن سال‌های 2000 (رده‌بندی بر اساس امتیاز Letterboxd)


8. فیلم “قدرت سگ”، دوئل – The Power of the Dog, The Duel

تکنیک “نشان دهید، نگویید” به‌عنوان یک باور مرسوم در کارگردانی محدودیت‌هایی دارد، اما نمی‌توان انکار کرد که “جین کمپیون” ( Jane Campion) در “قدرت سگ” (The Power of the Dog) برای تعمیق روابط بین افراد، آن‌هم در یک محیط گسترده که در آن ارتباطات کلامی اغلب کوتاه و در بهترین حالتشان غیرمستقیم بوده، زیاد از آن استفاده کرده است. نمونه درخشان آن شخصیت پردازی “بندیکت کامبربچ”(Benedict Cumberbatch) و رز گوردون با بازی “کیرستن دانست” (Kirsten Dunst) است. درحالی‌که رز با اضطراب با پیانوی بزرگ تمرین می‌کند، فیل سلطه‌جو از طبقه بالا با ملودی بانجو با او به رقابت و مداخله می‌پردازد. این تنش موسیقایی فزاینده، گویای نبردی بزرگ‌تر و داخلی است که در خانه رخ می‌دهد. و البته یکی از بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 را پدید می‌آورد.


7. فیلم “موشک قرمز”، خداحافظی – Red Rocket, Bye Bye Bye

خداحافظی “موشک قرمز” (Red Rocket)، مایکی یا همان “سایمون رکس” ( Simon Rex) در حال برهنه دویدن در خیابان‌های یک شهر نفتی در شرق تگزاس و فرار از دشمنانش است. کارگردان “شان بیکر” (Sean Baker)، پس از ترسیم اینکه اقدامات مایکی چگونه به‌طور فزاینده‌ای خطرناک خواهد شد، ظاهر او را نه متناسب با تمایلات تاریک شخصیتش، بلکه به‌عنوان تحقیرکننده نفس کاذب در قالب یک کمدی شوکه کننده به نمایش می‌گذارد. این صحنه یکی از بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 است.


6. فیلم “شیطان وجود ندارد”، روزی دیگر در دفتر – There Is No Evil, Another Day at the Office

در قسمت اول “شیطان وجود ندارد” (There Is No Evil) ساخته “محمد رسول اف” (Mohammad Rasoulof)، در زندگی یکنواخت و شلوغ مرد خانواده یعنی حشمت سخت‌کوش، که نقش او را “احسان میرحسینی” (Ehsan Mirhosseini) بازی می‌کند، اتفاق خاصی نمی‌افتد. یعنی تا زمانی که حشمت را در محل کار می‌بینیم و درحالی‌که منتظر فشردن یک دکمه هستیم که منجر به کشتن گروهی از زندانیان می‌شود و نشان می‌دهد حشمت جلاد رژیم ایران است. “رسول اف” در یک ‌لحظه کوتاه و بی‌رحمانه بیننده را وادار می‌کند که نه‌تنها پیامدهای سیاسی و اخلاقی چنین عملی را در شاهد باشیم، بلکه به ماهیت وجود حشمت نیز پی ببریم.


5. فیلم “تیتان”، تمایل به ماشین‌آلات – Titane, Mechanophilia

در ابتدای “تیتان” (Titane) بحث این است که اجسام چگونه به‌عنوان ماشین‌ها و ابزار خواسته‌های ما را انجام می‌دهند. نقش الکسیا با بازی “آگاته روسل”(Agathe Rousselle) به‌عنوان رقصنده‌ای که بر روی وسایل نقلیه گران‌قیمت می‌چرخد، او را به یک ابزار جنسی برای مردانی تبدیل می‌کند که برای تماشای او جمع می‌شوند. “دوکورنو” (Ducournau) این موضوع را در ابتدا با یک سکانس کاملاً هیپنوتیزم کننده و ‌هیجان‌انگیز ازنظر مردان نشان می‌دهد که قسمت‌های بدن زن درحالی‌که نیمه عریان می‌پیچد و می‌رقصد، موردبررسی قرار می‌گیرد. درنهایت مشخص می‌شود که او قصد به نمایش گذاشتن و ارضا کسی را با این کار ندارد و دلیل او از این کار، مربوط به تمایل او به آهن‌آلات است. همین موضوع این صحنه را به یکی از بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید: 15 سکانس برتر تعقیب و گریز ماشین‌ها در تاریخ سینما


4. فیلم “ولوت آندرگراوند”، کودکی لو – The Velvet Underground, Lou’s Childhood

فیلم “ولوت آندرگراوند” (The Velvet Underground) اثر “تاد هینز” (Todd Haynes) علاوه بر اینکه بیوگرافی تکان‌دهنده‌ای از ناسازگاری‌های موسیقی است، در مونتاژهای بی‌نظیر خود، یک منظره رؤیایی از فرهنگ عامه ساخته است. در ابتدا، دوران کودکی “لو رید” (Lou Reed) توسط راویان متعددی ازجمله خودش، به طرز تأثیرگذاری بازگو می‌شود. این صحنه تصویر آرشیوی از “رید” جوان است که به ما خیره شده و ما را به خاطر نگاه کردن از این پنجره سینما به روح او قضاوت می‌کند.


3. “تخلف”، انتقام – Violation, Revenge

اگرچه تجاوز جنسی میریام در فیلم “تخلف” (Violation) در نمای نزدیک و تصویری درهم‌تنیده‌ از دست‌وپا نشان داده می‌شود، خشونتی که او در حق برادرشوهرش، دیلن یعنی “جس لاورکامب” (Jesse LaVercombe) می‌کند، به همان اندازه وحشتناک و پر ابهام است. این سؤال وجود دارد که آیا او از خواهرش، گرتا “آنا مگوایر” (Anna Maguire)” در برابر مردی که به‌قدر کافی برایش خوب نیست دفاع می‌کند یا نه؟ و تا چه حد ممکن است قابل‌اعتماد باشد؟ در بیشتر قسمت‌های فیلم با او احساس غریبگی می‌کنیم. همین غرابت ما با صحنه یکی از بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 را رقم می‌زند.


2. فیلم “چرخ بخت و فانتزی”، کتابخانه باز است – Wheel of Fortune and Fantasy, The Library Is Open

در دومین و جسورانه‌ترین قسمت “چرخ بخت و فانتزی” (Wheel of Fortune and Fantasy)، نائو یا همان ” کاتسوکی موری ” (Mori Katsuki) از دفتر سگاوا با بازی “کیوهیکو شیبوکاوا” (Shibukawa Kiyohiko) در مدرسه‌ای که در آن کار می‌کند بازدید می‌کند و صحنه‌ای جنسی از رمانش را برای او می‌خواند که در آن زنی با دقت اندام تناسلی مردی را اصلاح می‌کند و او را به اوج لذت می‌رساند. آن صحنه که مثل آینه‌ای در روح مضطرب سگاوا عمل می‌کند، در نوع خود حیرت‌انگیز است و احساساتش نائو را تشویق می‌کند تا کنترل اوضاع را دست بگیرد؛ همان چیزی که از انجامش با ساساکی “کای شوما” (Kai Shouma) عاجز است. سگوا و نائو با سر زدن به کتابش، وارد یک بازی می‌شوند که جای خالی تکه‌های گمشده زندگی هر یک از آن‌ها را پر می‌کند. این صحنه‌ای عاشقانه و هیجان‌انگیز همراه با گریزی به تجارب گذشته است.


1. فیلم “بدترین فرد در جهان”، زمان ایستاده است – The Worst Person in the World, Time Stands Still

وقتی جولی یا همان “رناته رینسو” (Renate Reinsve) از خواب بیدار می‌شود و دوست‌پسرش، آکسل با بازی “آندرش دانیلسن لی” (Anders Danielsen Lie) را می‌بیند که برای چندمین بار قهوه‌ی صبحانه‌اش را می‌ریزد، ناگهان زمان برایش می‌ایستد. با این سکانس طولانی از “بدترین فرد در جهان” (The Worst Person in the World)، کارگردان “یواخیم تری­یر” (Joachim Trier) سرشت تلخ و شیرین جولی را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد از یکنواختی یک رابطه راکدش فرار کند. درحالی‌که در خیابان‌های اسلو می‌دود تا با عشق احتمالی‌اش، ایویند یا همان “هربرت نوردرام” (Herbert Nordrum) روبرو شود، یکی از بهترین سکانس‌های فیلم‌های سال 2021 را رقم می‌زند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم بین‌المللی کم‌بودجه که در گیشه به فروش بالایی رسیدند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم