بهترین فیلم‌های مشابه “رشته خیال” (Phantom Thread) که باید تماشا کنید

در آغاز لیست بهترین فیلم‌های مشابه “رشته خیال” باید بگوییم “پل توماس اندرسن” (Paul Thomas Anderson) یکی از معدود فیلمسازانی است که توصیف فیلم‌هایش در یک جمله بسیار سخت است. فیلم‌های او نیازمند تماشای چندباره هستند و ساختاری چند لایه دارند. این نویسنده آمریکایی که زمانی از او به‌عنوان یک “واندرکاند سینما” یاد می‌شد، با فیلم جدیدش “رشته خیال” جایگاه خود را در کانون سینمایی قرن 21 تثبیت کرده است. “پل توماس اندرسن” با داشتن یکی از بهترین فیلم‌های دهه، یعنی “خون به پا خواهد شد” (There Will Be Blood) محصول 2007، فیلم “استاد” (The Master) محصول 2012 و اکنون “رشته خیال” در کارنامه خود، غول هالیوودی است که فیلم‌هایش به سینمای مبهم “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) نزدیک است.

اینکه اغلب از او به‌عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان پست مدرن در تمام دوران یاد می‌شود، مانع از جذب مخاطب و منتقدان این نویسنده/کارگردان 48 ساله نشده است. جدیدترین فیلم او “رشته خیال” درباره خیاطی به نام “رینولدز وودکاک” است که سبک زندگی خوبی برای خود ساخته است. این موضوع در انتخاب‌های غذایی او، توجه او به جزئیات لباس‌هایی که می‌سازد و سبک زندگی شبیه طبقه بالای جامعه، منعکس می‌شود. این زندگی منزوی که او برای خود ساخته است، توسط “آلما” (در زبان اسپانیولی به معنای “روح”) مختل می‌شود. “آلما” زنی است که او “رینولدز” او را زیر دست و بال خود می‌گیرد و درنهایت به دل‌مشغولی و همسر او تبدیل می‌شود.

“رشته خیال” جدای از روایت چندگانه‌اش، همچنین به‌عنوان آخرین کار “دنیل دی-لوئیس” (Daniel Day-Lewis) در یادها خواهد ماند. بازیگری در قد و قامت “دنیل دی-لوئیس” که به مدرسه “بازیگری متد” تعلق دارد، در نقش “وودکاک” بازی ظریفی ارائه کرده است؛ او از لحاظ روحی رنج‌دیده است و آسیب‌های دوران کودکی مرتبط با مرگ نابهنگام مادرش را تحمل می‌کند. برای کسانی که “رشته خیال” را تحسین می‌کنند، فهرستی در زیر آمده که بهترین فیلم‌های مشابه “رشته خیال” از نظر عناصر مشترک، ساختار و دغدغه‌های موضوعی فیلمسازان، را معرفی می‌کند. فهرست ترتیب خاصی ندارد. با پروشات همراه باشید.


10. “دوستان پرشور” (The Passionate Friends) محصول 1949

این فیلم به کارگردانی “دیوید لین” (David Lean) تاثیری روی “پل توماس اندرسن” گذاشت که در پادکست کارگردانان کات در مصاحبه با “رایان جانسن” (Rian Johnson)، از “دوستان پرشور” به‌عنوان فیلمی که به آن بسیار علاقه داشت، نام برد. “اندرسن” مخصوصاً تحت تأثیر موسیقی کلاسیک فیلم قرار گرفت که به گفته او تأثیر عظیمی روی موسیقی “رشته خیال” داشت.

این فیلم که براساس رمانی از “اچ. جی. ولز” (H. G. Wells) ساخته شده است، به زندگی زوجی می‌پردازد که وقتی معشوق قبلی زن او را ملاقات می‌کند، زندگی آن‌ها از هم می‌پاشد. جالب اینجاست که صحنه مهمانی شب سال نو در “رشته خیال” بازتاب صحنه مهمانی مشابهی در “دوستان پرشور” است که نشان‌دهنده تأثیر ماندگار این فیلم در “اندرسن” است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینما در ژانر درام


9. “خیاط” (The Dressmaker) محصول 2015

این فیلم که درباره خیاطی است که در نقش زنی فریبنده ظاهر می‌شود، یک بازی قوی از “کیت وینسلت” (Kate Winslet) ارائه می‌دهد. این خیاط با بازی “کیت وینسلت” به دهکده‌ای می‌رود و سبک و استایل لباس خود را در آن‌جا ایجاد می‌کند تا زنان دیگر را متحول کند و از کسانی که به او بدی کرده‌اند، انتقام بگیرد.

بااینکه این فیلم یک فیلم انتقام‌جویانه-درام است، محتوای خلاقانه و پر زرق‌وبرق نیز دارد. کارگردان این فیلم، “جوسلین مورهوس” (Jocelyn Moorhouse)، این فیلم را مانند “نابخشوده” (Unforgiven) اثر “کلینت ایستوود” (Clint Eastwood) به همراه چرخ خیاطی نامید. در این فیلم که براساس رمانی به همان نام اثر “رزالی هم” (Rosalie Ham) ساخته شده است، “کیت وینسلت” داستان فیلم را به پایان رضایت‌بخشی می‌رساند. اگرچه ایرادات فاحش در فیلمنامه فیلم آن را به یک لذت گناه آلود تبدیل می‌کند، اما یکی از بهترین فیلم‌های مشابه “رشته خیال” است.


8. “دیور و من” (Dior And I) محصول 2014

اگر عاشق جامعه مد درجه یک در “رشته خیال” بودید، پس باید این فیلم را ببینید. این مستند به بینندگان بینشی از صحنه خانه مد “کریستیان دیور” (Christian Dior) می‌دهد. این فیلم فصل اول “راف سیمونز” (Raf Simons) را به‌عنوان مدیر هنری “دیور” و مجموعه مد لباس روایت می‌کند.

فیلم پشت صحنه زحمات خسته‌کننده و در زمان محدود طراحان لباس در مقابل شرایط رنگارنگ و اغلب ممتازی که به “کریستیان دیور” داده شده است، نشان می‌دهد. این مستند همچنین ادای احترام به خیاطانی است که زیر نظر سیمونز کار می‌کردند. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ترایبکا در سال 2014 به نمایش درآمد و با بازخوردهای کلی مثبت روبرو شد.


7. “خدمتکار لین” (The Chambermaid Lynn) محصول 2014

اگر می‌خواهید آثار بیشتری از “ویکی کریپس” (Vicky Krieps) ببینید، برای شروع “خدمتکار لین” فیلم خوبی است. این فیلم با بازی “کریپس” در نقش زنی فضول که به‌عنوان خدمتکار یک هتل ظاهر می‌شود، درباره شخصیت “کریپس” است که در حین کار با یک زن سلطه‌گر آشنا می‌شود و با او به ماجراجویی جنسی می‌پردازد.

این فیلم “پل توماس اندرسن” را آن‌قدر مجذوب خود کرده است که وی در مصاحبه‌ای با “رولینگ استون” (The Rolling Stone) این فیلم را دلیل انتخاب “ویکی کریپس” در نقش “آلما” در “رشته خیال” عنوان کرد. این کارگردان خاطر نشان کرد: او (“کریپس”) یکی از آن چهره‌هایی را دارد که همزمان نزدیک 45 درجه می‌چرخد.


6. “استاد” محصول 2012

برای کسانی که عاشق دنیای “پل توماس اندرسن” با فیلمبرداری گسترده و زیبای آن هستند، این فیلم باید در لیست تماشای شما قرار گیرد. “استاد” به زندگی سرباز سابق نیروی دریایی به نام “فردی کوئل” با بازی ماهرانه “واکین فینیکس” (Joaquin Phoenix) می‌پردازد که به طور تصادفی به یک جنبش مذهبی معروف به “علت” تحت حمایت “لنکستر داد” با بازی “فیلیپ سیمور هافمن” (Philip Seymour Hoffman) برخورد می‌کند.

این فیلم بارها و بارها به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه معرفی شده و با تحسین منتقدان کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، بازیگری و موسیقی فیلم مواجه شده است. موسیقی ارکستر “جانی گرینوود” (Jonny Greenwood) جذاب و ظریف است. موسیقی “رشته خیال” نیز توسط “جانی گرینوود” ساخته شده است که مهارتش می‌تواند تجربه سینمایی را به اوج برساند. به همین دلیل آن را یکی از بهترین فیلم‌های مشابه “رشته خیال” می‌دانیم.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های درام سال‌های 2010 که احتمالا آنها را نمی‌شناسید


5. “ایو سن لوران” (Yves Saint Laurent) محصول 2014

“ایو سن لوران” که براساس زندگی رئیس طراحی خانه “دیور” ساخته شده است، برخلاف “وودکاک” که ترکیبی از چند طراح مد است، شخصیتی واقعی دارد. این فیلم زندگی طراح فرانسوی را به تصویر می‌کشد که پس از راه‌اندازی مجموعه بهار در سال 1958، زندگی حرفه‌ای او به خوبی رشد کرد و خانه را از مشکلات مالی نجات داد.

اگر دنیای مد به تصویر کشیده شده در “رشته خیال” را تحسین می‌کنید، این فیلم را ببینید که به شما اوج ورود به جامعه مد خیره‌کننده “کریستیان دیور” را نشان می‌دهد. در آن سال، فیلم زندگی‌نامه‌ای دیگری درباره “لوران” (Laurent) منتشر شد که به “سن لوران” (Saint Laurent) معروف شد. با این ‌حال، “ایو سن لوران” از نظر حلقه منتقدان فیلم بسیار بهتری است.


4. “برومل زیبا” (Beau Brummell) محصول 1924

این فیلم تأثیر زیادی بر شخصیت پردازی “رینولدز وودکاک” داشته است. “پل توماس اندرسن” توسط “جانی گرینوود” به این فیلم معرفی شد که زمانی در یک گفتگو به شیک‌پوش سلطنتی بریتانیایی، “برومل زیبا” اشاره کرد. شخصیت “برومل”، که اختراع کت و شلوار مردانه مدرن به او نسبت داده می‌شود، الهام‌بخش “پل توماس اندرسن” شد تا فیلمی درباره یک طراح مد بسازد.

چندین فیلم درباره زندگی “برومل زیبا” ساخته شده است، اما این فیلم، به ویژه زندگی عاشقانه “برومل” را بیشتر از زندگی حرفه‌ای او روشن می‌کند. مانند “وودکاک”، شخصیت “برومل” در این فیلم، روابط زیادی با زنان داشت و یک زندگی منزوی داشت که عمیقاً در عیاشی و تنهایی غوطه‌ور شده بود.


3. “ربه‌کا” (Rebecca) محصول 1940

این شاهکار “آلفرد هیچکاک” (Alfred Hitchcock) که بر اساس رمانی از “دافنه دوموریه” (Daphne du Maurier) ساخته شده، فضایی شبیه خانه “وودکاک” در “رشته خیال” را ارائه می‌دهد. “پل توماس اندرسن” چنان مجذوب “ربه‌کا” شده بود که چندین بار به این شاهکار و دیگر شاهکارهای “هیچکاک” در “رشته خیال” اشاره کرده است.

در یک کنفرانس مطبوعاتی، “اندرسن” حتی از “ربه‌کا” به عنوان الهام‌بخش فیلمش یاد کرد. وجه اشتراک هر دو فیلم را می‌توان در طراحی شخصیت یافت؛ هردوی “رینولدز وودکاک” و “ماکسیم دو وینتر” متعلق به طبقه بالای جامعه هستند که با زنانی با موقعیت اجتماعی پایین رابطه برقرار می‌کنند. هر دو فیلم همچنین به بررسی پویایی قدرت در یک رابطه از هم پاشیده می‌پردازند.


2. “عصر معصومیت” (The Age of Innocence) محصول 1993

این شاهکار “مارتین اسکوسیزی” (Martin Scorsese) داستان وکیلی با بازی “دنیل دی-لوئیس” را دنبال می‌کند که در میان طبقه بالای جامعه در نیویورک، عاشق زنی با بازی “میشل فایفر” (Michelle Pfeiffer) می‌شود. این داستان که بر اساس رمانی با همین نام، نوشته “ایدیت وارتون” (Edith Wharton) است، به زندگی وکیل جوانی می‌پردازد که وقتی خارج از چارچوب زندگی زناشویی‌اش به یک زن (“فایفر”) نزدیک می‌شود، زندگی‌اش تیره و تار می‌شود.

این فیلم مملو از لحظات تنش جنسی و کشمکش قدرت بین هردو عاشق است. “میشل فایفر” که شخصیتش جلوه‌ای از عشق پرشور است، اجرایی نفس‌گیر ارائه می‌دهد. این فیلم به خاطر مضمون اشتیاق له شده در مواجهه با اخلاقیات و محدودیت‌های زناشویی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


1. “روانی” (Psycho) محصول 1960

این یکی را برای آخر نگه داشتیم. این شاهکار “آلفرد هیچکاک” که به یک درام روانشناختی تبدیل جاودانه شده، چند عنصر مشترک با “رشته خیال” دارد. این فیلم درباره زنی است که از صاحب کارش پول می‌دزدد، به یک متل پناه می‌برد و زیر دوش توسط یک غریبه کشته می‌شود. شخصیت “نورمن بیتس” شخصیتی شیطانی است. بااین‌حال، شخصیت “بیتس” را می‌توان به‌عنوان قربانی آسیب دوران کودکی در ارتباط با مادرش ساختارشکنی کرد چون او مجبور می‌شود جسد مومیایی شده مادرش را حفظ کند.

به موازات همین داستان، “رینولدز وودکاک” نیز گذشته‌ای دردناک در مورد مرگ نابهنگام مادرش دارد. صحنه “مادر شبح” در فیلم که با پس زمینه موسیقی متن ترسناک “جانی گرینوود” تکمیل می‌شود، سخنان بی‌پاسخ “وودکاک” برای مادرش و تلاش او برای درک نبودن مادرش را به تصویر می‌کشد. پس یکی از بهترین فیلم‌های مشابه “رشته خیال” است که باید تماشا کنید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم