10 فیلم بین‌المللی کم‌بودجه که در گیشه به فروش بالایی رسیدند

قاعده کلی این است که برای اینکه فیلمی کم‌هزینه در نظر گرفته شود، باید بودجه تولید آن کمتر از 30 میلیون دلار باشد. اگرچه این پول بسیار زیاد به‌نظر می‌رسد، اما از نظر صنعت سینما، پولی است که حتی به‌سختی می‌تواند حقوق برخی از ستاره‌های هالیوود را پوشش دهد.

اکثر فیلم‌های خارجی کم‌هزینه هستند، اما هنوز هم موفقیت‌های زیادی دارند و اگر فیلمی 20 میلیون دلار بودجه داشت، سود ناخالص 60 میلیون دلاری آن را به یک موفقیت بزرگ تبدیل می‌کرد. با این حال، برخی از فیلم‌های خارجی هستند که باکس‌آفیس آمریکا را شکسته و 200، 300 و حتی 400 میلیون دلار درآمد دارند. همه این ارقام مطابق با وبسایت باکس آفیس موجو هستند.

در این مقاله 10 فیلم بین‌المللی و غیر انگلیسی‌‌زبان که با بودجه‌ی پایینی ساخته شدند و توانستند در گیشه به فروش بسیار بالایی دست پیدا کنند را معرفی کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. شهر خدا – 2002 – City Of God

بودجه: 3 میلیون دلار

فروش: 30 میلیون دلار

30 میلیون دلار ممکن است زیاد نباشد و حتی رقم برخی از فیلم‌های کم‌هزینه است، اما وقتی یک فیلم 10 برابر بودجه خود فروش می‌کند، موفقیتی بی‌چون و چرا است. این فیلم جنایی برزیلی تنها 3 میلیون دلار بودجه داشت، اما توانست مخاطبان بسیاری را در خارج از کشور جذب کند. این فیلم یک چرخش منحصر به فرد در ژانر گانگستری است، زیرا داستان یک عکاس مشتاق را دنبال می‌کند که سعی می‌کند از یک منطقه بی‌قانون در ریودوژانیرو فرار کند.

این فیلم در زمان اکران مورد استقبال بینندگان زیادی قرار گرفت و یکی از فیلم‌های غیرانگلیسی با بالاترین امتیاز در IMDb است که در حال حاضر بر اساس پایگاه داده فیلم، بیست و سومین فیلم برتر تمام دوران است.


9. جنب و جوش کنگ‌فو – 2004 – Kung Fu Hustle

بودجه: 20 میلیون دلار

فروش: 100 میلیون دلار

با محبوبیت بسیار زیاد فیلم‌های رزمی در اوایل دهه 2000، عمدتاً به لطف اکران فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان، جنب و جوش کنگ‌فو برداشتی بسیار منحصر به فرد از این ژانر است. در واقع، این اثر کاملاً متفاوت است.

این فیلم ترکیبی از یک فیلم وسترن، گانگستری و حتی یک موزیکال است و به اندازه فیلم‌های هنرهای رزمی سرگرم‌کننده می‌باشد. این فیلم تقریباً یک طنز از فیلم‌های کونگ فو است، اما به آنها ادای احترام می‌کند. در سال 2004، این فیلم بیش از 100 میلیون دلار فروش داشت که با توجه به بودجه تولید 20 میلیون دلاری آن، موفقیت بزرگی بود.


8. دختری با خالکوبی اژدها – 2009 – The Girl With The Dragon Tattoo

بودجه: 13 میلیون دلار

فروش: 104 میلیون دلار

دختری با خالکوبی اژدها یک فیلم هیجان‌انگیز سوئدی است که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده. این فیلم داستان یک هکر کامپیوتر متخصص و یک تیم تحقیقاتی خصوصی را دنبال می‌کند تا به ناپدید شدن دختری از 40 سال پیش دست پیدا کنند. این فیلم 13 میلیون دلار بودجه داشت و 104 میلیون دلار در سرتاسر جهان به دست آورد و به چیزی شبیه به یک رویداد در ایالات متحده و بریتانیا تبدیل شد.

یک بازسازی از این اثر وجود دارد که از ذهن نویسنده تریلر دیوید فینچر آمده است، اما بیشتر اقتباسی از رمان اصلی بود تا بازسازی. و اگرچه موفقیت بزرگی بود و به‌طور گسترده‌ای نسخه اصلی 2009 را تحت‌الشعاع قرار داد، تفاوت زیادی بین سود ناخالص آنها وجود ندارد. بازسازی سال 2011، 230 میلیون دلار درآمد داشت، اما بودجه هنگفتی نیز داشت.


7. آرتیست – 2011 – The Artist

بودجه: 15 میلیون دلار

فروش: 133 میلیون دلار

طعنه‌آمیز است که فیلم آرتیست سینما را به عناصر اصلی خود می‌برد، اما در عین حال یکی از تجربی‌ترین فیلم‌های دهه گذشته است. این فیلم از تکنیک‌هایی از دوران فیلم صامت استفاده می‌کند و تماشاگران را محو داستانش می کند. این فیلم ممکن است صامت باشد، و حتی ممکن است درباره صنعت سینما در هالیوود باشد، اما این یک فیلم فرانسوی است.

چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که در سرتاسر هالیوود حضور دارند، از جمله مالکوم مک‌داول، اما بازیگران اصلی فرانسوی هستند، کارگردان فرانسوی است و توسط چندین استودیو مختلف فرانسوی تأمین مالی شده است. آنچه درباره این فیلم قابل توجه است، این است که با بودجه 15 میلیون دلاری، فیلم 133 میلیون دلار در سراسر جهان به‌دست آورد.


6. املی – 2001 – Amelie

بودجه: 10 میلیون دلار

فروش: 174 میلیون دلار

املی داستان دختری فداکار اما خجالتی را دنبال می‌کند که سعی می‌کند زندگی اطرافیانش را بهبود بخشد، و این یکی از بهترین فیلم‌های زنانه تا به امروز است. نه تنها فیلم قانع‌کننده، سرگرم‌کننده و دل‌انگیز است، بلکه دیدن آن بسیار عالی است. برای طرفداران پاریس، هیچ فیلمی بهتر از املی وجود ندارد.

این فیلم همچنین بزرگترین موفقیت بین‌المللی را برای یک فیلم فرانسوی داشت، زیرا هیچ فیلم دیگری از این کشور به اندازه املی در ایالات متحده ساخته نشده است. در مجموع، این فیلم عجیب و غریب کمی بیش از 170 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت در حالیکه تنها 10 میلیون دلار بودجه داشت.


5. ببر خیزان، اژدهای پنهان – 2000 – Crouching Tiger, Hidden Dragon

بودجه: 17 میلیون دلار

فروش: 213 میلیون دلار

کارگردان، آنگ لی، انواع مختلفی از فیلم‌ها را ساخته است، خواه این فیلم زندگی پی The Life of Pi باشد یا یکی از اولین فیلم‌های مارول یعنی هالک. این کاری است که آنگ لی آن را به بهترین نحو انجام می‌دهد، زیرا او سکانس‌های اکشن مسحورکننده و پیشرفته را با روایت‌های آرام در هم می‌آمیزد و به همین دلیل است که ببر خیزان، اژدهای پنهان به اثری بسیار موفق تبدیل شده‌است.

با بودجه 17 میلیون دلاری، این فیلم احتمالاً نمی‌توانست محبوبیت بیشتری داشته باشد. این فیلم 213 میلیون دلار در سرتاسر جهان به‌دست آورد، مخاطبان اصلی را با فیلم‌های هنرهای رزمی آشنا کرد و بر تعداد زیادی فیلم اکشن دهه 2000 تأثیر گذاشت.


4. زندگی زیباست – 1997 – Life Is Beautiful

بودجه: 20 میلیون دلار

فروش: 230 میلیون دلار

اگر یک چیزی وجود داشته باشد که فیلمسازان ایتالیایی بهترین کار را انجام می‌دهند، این است که تماشاگران را به گریه می‌اندازند، چه سینما پارادیزو Cinema Paradiso باشد چه فیلم 8½، و فیلم زندگی زیباست ممکن است بهترین نمونه از آن باشد. عنوان کنایه‌آمیز است، زیرا فیلم در مورد یک پدر و پسر یهودی است که به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شوند و پدر پسر را متقاعد می‌کند که همه‌چیز فقط یک بازی برای حفظ روحیه است.

زندگی زیباست فیلم فوق‌العاده‌ای است، اما با این وجود، یکی از بهترین فیلم‌هایی است که فقط یک بار باید آن را تماشا کرد زیرا از نظر احساسی بسیار خسته‌کننده است. با این حال، مطمئناً این باعث نشد که سینمادوستان از تماشای چندباره‌ی آن جلوگیری کنند، زیرا فیلم برای سال 1997 موفقیت بزرگی بود. این فیلم جنگی 20 میلیون دلار بودجه داشت و توانست بیش از 11 برابر بودجه خود را به‌دست آورد و در مجموع 230 میلیون دلار بفروشد.


3. انگل – 2019 – Parasite

بودجه: 15.5 میلیون دلار

فروش: 263 میلیون دلار

فیلم انگل سابقه‌ای ایجاد کرد، زیرا اولین فیلم خارجی زبان بود که برنده بهترین فیلم در جوایز اسکار شد. این تریلر داستان یک خانواده از طبقه کارگر کره‌جنوبی را دنبال می‌کند که برای رهایی از زندگی فقیرانه خود دست به هر کاری می‌زنند.

این فیلم به‌عنوان یک فیلم ترسناک برچسب‌زده شده است، و اگرچه به معنای کلاسیک آن یک اثر ترسناک نیست، هیولای واقعی در فیلم انگل نابرابری اقتصادی است. موفقیت آن می‌تواند به این دلیل باشد که بسیار با مسائل دنیای امروزی مرتبط است. این فیلم به دلیل موفقیت بی‌نظیرش در اسکار و تبلیغات شفاهی بسیار، توانست بیش از 260 میلیون دلار در باکس آفیس جهانی با بودجه نسبتاً ناچیز 15.5 میلیون دلاری فروش کند.


2. شهر اشباح – 2001 – Spirited Away

بودجه: 15 میلیون دلار

فروش: 355 میلیون دلار

استودیو جیبلی مدت‌ها است که یک استودیوی پویانمایی تاسیس شده است و حتی قبل از سال 2001 چندین فیلم ساخته است که از آن زمان به کلاسیک تبدیل شده‌اند. اما این انیمه شهر اشباح بود که جیبلی را روی نقشه قرار داد و استودیو را وارد جریان اصلی کرد. انیمه فانتزی فیلمی است که داستان دختر کوچکی را دنبال می‌کند که دنیای عجیبی را کشف می‌کند که مملو از موجودات عجیب و غریب است.

بودجه این فیلم فقط 15 میلیون دلار بود، اما بسیار جزئی‌تر از هر انیمیشنی بود که هشت برابر بودجه آن در سال 2001 ساخته می‌شد، ناگفته نماند که این انیمه یکی از زیباترین موسیقی‌های متن را دارد. علی‌رغم بودجه کم، این فیلم 355 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت که یک رکورد بی‌سابقه برای انیمه‌های ژاپنی بود.


1. دست‌نیافتنی‌ها – 2011 – The Intouchables

بودجه: 10 میلیون دلار

فروش: 426 میلیون دلار

دست‌نیافتنی‌ها یکی از شیرین‌ترین و دلچسب‌ترین فیلم‌های دهه 2010 است. این فیلم فرانسوی داستان دو نفر با پیشینه‌های بسیار متفاوت را روایت می‌کند که به بهترین دوست یکدیگر تبدیل می‌شوند، در حالی که یکی از آنها از طبقه کارگر است و دیگری فردی ثروتمند و فلج می باشد.

این فیلم 10 میلیون دلار بودجه داشت و به طرز شگفت‌انگیزی توانست 40 برابر آن را در گیشه به‌دست آورد و مجموعاً 426 میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد. یک بازسازی آمریکایی از این فیلم به‌نام The Upside، در سال 2019 منتشر شد. متأسفانه آنقدر متفاوت از نسخه اصلی عمل نکرد تا بازسازی را تضمین کند و نسخه اصلی هنوز تا حد زیادی بهترین است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظرشنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. روزبه

    دی 6, 1400

    سلام
    فیلم های خوبی هستند ، پیشنهاد می کنم حتما این فیلم ها رو حداقل یک بار ببینید . مطمئن هستم چند تاشون ، جزء لیست بهترین فیلم های مورد علاقتون قرار می گیره.

    پاسخ