رتبه‌بندی تمام فیلم‌های “لئوس کاراکس” (LEOS CARAX) که باید تماشا کنید

قبل از اعلام رتبه‌بندی تمام فیلم‌های “لئوس کاراکس” باید بگوییم “لئوس کاراکس” فیلمساز، از پدری فرانسوی و مادری آمریکایی و روزنامه‌نگار به دنیا آمد. “لئوس” از سن 24 سالگی وارد دنیای فیلمسازی شد. او اکنون در دهه 60 زندگی خود به سر می‌برد و فیلموگرافی برجسته‌ای از 6 فیلم در رده‌های بلند و کوتاه در کارنامه خود دارد. فیلم‌های او مفاهیم پیچیده و ظریف روابط انسانی را مورد بررسی قرار می‌دهند. در فیلم‌های او رشته‌های پیچیده رفتارها، آرزوها و نگرش‌های انسانی در هم تنیده می‌شوند تا بینندگان به تماشای نتیجه آنها بنشینند.

سبک او جسورانه است و با نمایش بحث‌برانگیز شرایط زندگی (که از نظر اجتماعی در سینما غیر قابل قبول تلقی می‌شود) پیوندی ناگسستنی دارد. تعهد او به سینما نشان‌دهنده نگرش ساز‌ش‌ناپذیر یک نویسنده است. طراحی داستانی فیلم‌های او، در واقع نوعی حساسیت سینمایی لجوجانه به شمار می‌آید.

حساسیت سازش‌ناپذیر “کاراکس”، تقریباً 3 تهیه‌کننده را ورشکسته کرده است. زیرا فیلم‌های او از برنامه زمانی‌شان جلوتر بودند و به همین دلیل او قربانی سرنوشت فاجعه‌باری در گیشه و طعمه تبلیغات وحشتناک رسانه‌ای ‌شد. اما این مسائل باعث نشد که او از فیلمسازی دست بردارد. “کاراکس” ترجیح می‌دهد تقریباً در تمام فیلم‌هایش با همکار قدیمی خود یعنی “دنیس لاوانت” (Denis Lavant) در نقش بازیگر همکاری کند. فیلم‌های او یکی پس از دیگری با غزلیات شاعرانه و طرح‌‎های زیبای منحصر به فرد به فرم سینما جانی دوباره می‌بخشند و آن را برای آیندگان بازتعریف می‌کنند. در ادامه رتبه‌بندی تمام فیلم‌های “لئوس کاراکس” را به ترتیب به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


6. “پسر با دختر ملاقات می‌کند” (BOY MEETS GIRL) – 1984

داستان اولین فیلم “لئوس کاراکس” یعنی “پسر با دختر ملاقات می‌کند”، در پاریس می‌گذرد و داستان یک لحظه کوتاه با هم بودن پسر جوانی به نام “الکس” (Alex) (با بازی “دنیس لاوانت”) و دختر جوانی به نام “میری” (Mireille) (با بازی “میری پریه” (Mireille Perrier)) را روایت می‌کند که در نهایت با یک یادداشت تراژیک به پایان می‌رسد. هر دو قهرمان فیلم از یک رابطه عاطفی نامناسب رنج می‌برند و این امر آنها را به هم نزدیک‌تر می‌کند. به همین دلیل است که به راحتی به یکدیگر اعتماد می‌کنند. “الکس” یک فیلمساز مشتاق است که به دلیل جدایی از معشوقه‌اش افسرده شده است. “میری” نیز توسط دوست پسر بی‌عاطفه‌اش رها شده و این اتفاق، او را به سمت خودکشی سوق داده است.

پرداخت خلاقانه فیلم، استعداد سینمایی نوپای “کاراکس” را نشان می‌دهد. او از طریق این فیلم حال و هوای پاریس دهه 80 را به نمایش می‌گذارد و بدنه مجموعه عظیمی از آثار خود در آینده را با همین فیلم، پایه‌‎گذاری می کند. فیلمبرداری سیاه و سفید این فیلم که توسط “ژان ایو اسکوفیه” (Jean-Yves Escoffier) صورت گرفته مضامینی چون صداقت، تخیل و انعطاف‌پذیری را برای این روایت به ارمغان آورده است. حرکات روان دوربین، ترکیب‌بندی دقیق و استفاده از نور، به نشان دادن آشفتگی درونی شخصیت‌ها کمک شایانی کرده است. صحنه‌های خیره‌کننده شبانه شهر پاریس، نقش زیادی در حال و هوای خاص فیلم داشته‌اند.

فیلم “پسر با دختر ملاقات می‌کند”، اولین بار در “هفته بین‌‍‌المللی منتقدان” (International Critics’ Week) در “جشنواره فیلم کن” (Cannes Film Festival) در سال 1984 به نمایش درآمد. اما نتوانست نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کند. به همین دلیل در قعر رتبه‌بندی تمام فیلم‌های “لئوس کاراکس” قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


5. “پولا ایکس” (POLA X) – 1999

فیلم “پولا ایکس” برداشتی آزاد از کتاب “پیر: یا، سخنان مشکوک” (Pierre: or, The Ambiguities) نوشته رمان‌نویس آمریکایی “هرمان ملویل” (Herman Melville) است. “پولا ایکس” ذهنیات نویسنده جوانی به نام “پیر” (Pierre) (با بازی “گیوم دوپاردیو” (Guillaume Depardieu))  را به تصویر می‌کشد که با اولین رمان خود به موفقیت و شهرت رسیده است و نوشتن رمان بعدی برایش دشوار است. او هنگامی که با بحران فکری خود دست و پنجه نرم می‌کند با یک زن سرگردان و عجیبب و غریب به نام “ایزابل” (Isabelle) (با بازی “یکاترینا گولوبوا” (Yekaterina Golubeva)) روبرو می‌شود که به او اطلاع می‌دهد هر دو فرزند یک پدر هستند. با جلو رفتن داستان، “پیر” و “ایزابل” هر دو به آپارتمانی در پاریس نقل مکان می‌کنند و به زودی رابطه‌ای بین آنها شکل می‌گیرد که پایانی شدید به دنبال دارد.

این فیلم شور و شوق روانی و عاطفی “کاراکس” در برخورد با موضوع جسورانه زنای با محارم، را به نمایش می‌گذارد. حرکت پرمعنی و پویای دوربین به همراه شات‌های عالی، بر وضعیت ذهنی مضطرب و مخرب شخصیت‌های بی‌قرار فیلم تاکید می‌کند. بازیگران تمایلات جنسی و عاطفی خام و بی‌پیرایه‌ خود را به نمایش می‌گذارند که تماشای آن مانند اعتراف به ایمان است. تماس‌های فیزیکی آنها بسیار دقیق است و نشان‌دهنده پرسش‌های اخلاقی آنها در مورد انتخاب‌ها، اختلالات و حساسیت‌هایشان است.

“پولا ایکس” در سال 1999 نامزد “نخل طلای جشنواره فیلم کن” (Golden Palm at the Cannes Film Festival) شد. در ضمن “گیوم دوپاردیو” همان سال جایزه بهترین بازیگر مرد “جشنواره بین‌المللی فیلم خیخون” (Gijón International Film Festival) را به دست آورد.


4. “خون ناپاک” (MAUVAIS SANG) – 1986

داستان دومین فیلم “کاراکس” یعنی “خون ناپاک” با نام مستعار “خون بد” (Bad Blood) نیز در پاریس می‌گذرد. در این فیلم دو گانگستر آمریکایی با نام‌های “مارک” (Marc) (با بازی “میشل پیکولی” (Michel Piccoli)) و “هانس” (Hans) (با بازی “هانس مایر” (Hans Meyer)) پس از باج‌گیری توسط یک زن آمریکایی (“کارول بروکس” (Carroll Brooks)) ماموریتی را برای سرقت واکسن ویروس مرموزی به نام STBO آغاز می‌کنند. این ویروس افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بدون هیچ گونه ارتباط عاطفی، عاشق می‌شوند. اما پس از مرگ همکارشان “ژان” (Jean)، این بار پسرش “الکس” (Alex) به خدمت گرفته می‌شود. اما سرنوشت به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و این بار “الکس” عاشق “آنا” (Marc) معشوقه “مارک” (با بازی “ژولیت بینوش” (Juliette Binoche)) می‌شود. این عشق نابهنگام، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

“کاراکس” در این فیلم چیدمان بصری و حال و هوایی را خلق می‌کند که با ساختار روایی فیلم همراه می‌شود و به طرز درخشانی یک محیط دراماتیک سرزننده را تداعی می‌کند. سبک و ظرافت خلق شده در نتیجه طراحی صحنه با سبک بصری آینده‌نگرانه فیلم، هماهنگ شده است. “ژان ایو اسکوفیه” فیلمبردار به خوبی توانسته ویژگی‌های برجسته هر شخصیت را با کادربندی سبک‌پردازی شده خود، به طرز درخشانی به تصویر بکشد. استفاده درست از نور به شکل قابل توجهی به حال و هوای شاعرانه فیلم در قالب سبکی سرزنده، کمک کرده است. فیلم “خون ناپاک” اولین بار در سال 1987 در “جشنواره بین‌المللی فیلم برلین” (Berlin International Film Festival) به نمایش درآمد. “کاراکس” در این جشنواره برنده “جایزه آلفرد باوئر” (Alfred Bauer Award) و جایزه افتخاری “هیئت داوران” این جشنواره (C.I.C.A.E. Award ) شد.

همچنین بخوانید: بهترین انیمیشن‌های دهه 2000 که لایق ساخت دنباله بودند


3. “عشاق بر روی پل” (THE LOVERS ON THE BRIDGE) – 1991

فیلم دیگر رتبه‌بندی تمام فیلم‌های “لئوس کاراکس” درباره بازیگری الکلی و معتادی به نام “الکس” (Alex) (با بازی “دنیس لاوانت”) است که از شدت اعتیاد در جاده از هوش می‌رود و یک اتوموبیل او را زیر می‌گیرد و حالا باید تاوان اعتیادش را بپردازد. هنگامی که او به محل استراحت خود در زیر پل برمی‌گردد، متوجه می‌شود که زن جوانی با نام “میشل” (Michèle) (با بازی “ژولیت بینوش”) در جای همیشگی او خوابیده است. او هنرمندی است که اخیراً بینایی خود را از دست داده و دچار شکست روحی شده است. به این ترتیب داستان عشق و دلسوزی بین روح دو بی‌خانمان آغاز می‌شود. کسانی که توسط مردم درست درک نشده‌اند و از محبت جامعه انسانی محروم مانده‌اند.

“کاراکس” رابطه بین “الکس” و “میشل” را با صداقتی بی‌رحمانه هدایت می‌کند. زیرا او از به تصویر کشیدن لحظات بی‌رحمانه و بسیار ناراحت‌کننده در رابطه آنها به صورت لحظه به لحظه، ابایی ندارد. ساخت این فیلم در “پون نوف” (Pont Neuf) و منطقه “سن” (Seine) در اطراف پاریس گواه دیگری است بر این ادعا که این شخصیت‌‎ها تا چه اندازه آسیب‌پذیر و تنها هستند. همان طوری که این دو عاشق در پس زمینه‌ای از آتش‌بازی و موسیقی می‌رقصند، نزاع می‌کنند و باز می‌رقصند؛ وابستگی عاطفی آنها به یکدیگر بیشتر جلوه‌گر می‌شود و لطفات رابطه آنها بهتر به تصویر کشیده می‌شود. فیلم “عشاق بر روی پل” نامزد بهترین فیلم خارجی جشنواره “بفتا” (BAFTA) شد و 3 جایزه از “جوایز فیلم اروپا” (European Film Awards) را از آن خود کرد.


2. “هولی موتور” (HOLY MOTOR) – 2012

در فیلم “هولی موتور” “اسکار” (Oscar) (با بازی “دنیس لاوانت”) بازیگری است که قرار است چندین کار مختلف که توسط راننده آژانس برازنده‌اش “سلین” (Céline) (با بازی “ادیت اسکوب” (Edith Scob)) به او محول شده، را به انجام برساند. “اسکار” استادانه کلاه یک بازیگر را بر سر می‌گذارد و ماهرانه در نقش‌های یک پیرزن گدا، پدری دلسوز، پیرمردی در بستر مرگ که با آخرین حرکات خود با خواهرزاده‌اش حرف می‌زند و فردی عجیب که یک سوپرمدل (با بازی “اوا مندس” (Eva Mendes)) را می‌رباید، فرو می‌رود و از عکاسی حرفه‌ای تا گورستان را تجربه می‌کند.

تیزهوشی سینمایی “کاراکس” در این فیلم زیبایی ظریف، اصالت و صحنه‌هایی با طراحی نفس‌گیر را به ارمغان می‌آورد که تجربه‌ مشاهده سفری هیجان‌انگیز از جنون و مالیخولیا را به تماشاگر هدیه می‌دهند. فیلمبرداری مشترک “ایو کیپ” (Yves Cape) و “کارولین چمپوتیر” (Caroline Champetier) به خوبی فضای بصری متمایز و ظریف فیلم را با جهان گیج‌کننده روایت فیلم هماهنگ می‌کند. بازی فوق‌العاده “دنیس لاوانت” در این فیلم، جایی برای حرف باقی نمی‌گذارد. زیرا او هر نت داستان را به تصویر می‌کشد که نشان‌دهنده آسیب‌پذیری، قدرت، شوخ‌طبعی و توانایی او در ایجاد تعادل در میان مضامین سبک و سنگین است. حضور او تماشاگر را به هر چهارچوبی که او در آن قرار دارد می‌کشاند و این برخلاف تمام چیزهایی است که قبلاً دیده‌ایم. فیلم “هولی موتور” در سال 2012 برنده جایزه جوانان “جشنواره فیلم کن” شد و در همان سال توانست 3 جایزه از “جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو” (Chicago International Film Festival) دریافت کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های اتو پرمینگر (OTTO PREMINGER) که باید تماشا کنید


1. “آنت” (ANNETTE) – 2021

“آنت” اولین فیلم انگلیسی زبان “کاراکس” است که در دنیای پر زرق و برق و رسانه‌ای لس‌آنجلس می‌گذرد. این فیلم داستان زندگی دو زوج مشهور با نام‌های “هنری” (Henry) (با بازی “آدام درایور” (Adam Driver)) که یک بازیگر استندآپ کمدی با حس شوخ‌طبعی به شدت انتقادی است و “آن (Ann) (با بازی “ماریون کوتیار” (Marion Cotillard)) که یک خواننده مشهور در عرصه جهانی است، را به تصویر می‌کشد. اما هنگامی که “آن” فرزندی مرموز به نام “آنت” (Annette) (با بازی “دوین مک‌داول” (Devyn McDowell)) را به دنیا می‌آورد، پویایی زندگی پر زرق و برق آنها برای همیشه به دلیل عواقب وحشتناکی، دستخوش تغییر می‌شود؛ زیرا این کودک صدایی بسیار فریبنده دارد.

“کاراکس” با “آنت” ثابت کرد که به اوج خلاقیت رسیده است و توانسته مرزهای فضای سینمایی را فراتر از گزافه‌گویی‌های بصری که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم، گسترش دهد. این فیلم موزیکال یک نمایش پست‌مدرن خیره‌کننده از کاریزما و سبک را به تصویر می‌کشد که از یک داستان‌سرایی جسورانه فرمان می‌پذیرد. صحنه‌های این فیلم که به زیبایی توسط فیلمبردار فرانسوی آن یعنی “کارولین چمپوتیر” ثبت شده‌اند، حال و هوای رنگارنگ و شاد سکانس‌های موزیکال را برجسته می‌کنند و فضای بین رویا و واقعیت را به زیبایی محو می‌کنند. قطعاً “آنت” یک اثر سرمست‌کننده و جذاب است که بینندگان را از نبوغ فراوان خالق آن شگفت‌زده می‌کند. “کاراکس” در سال 2021 جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم کن دریافت کرد. این فیلم در چندین جشنواره بین‌المللی در سراسر جهان شرکت کرده است و در رتبه‌بندی تمام فیلم‌های “لئوس کاراکس” جایگاه خوبی دارد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم