رتبهبندی فیلمهای مرد عنکبوتی که شاید برایتان جالب باشد
اگرچه عنوان این مقاله بسیار مشهود است، اما باید بگوییم این رتبهبندی برای تمام فیلمهای بلند “مرد عنکبوتی” (Spider-Man) است. کمی جستجو در ویکیپدیا مورد فیلمهای “مرد عنکبوتی” نشان میدهد که علاوه بر موارد ذکرشده در این فهرست، فیلمهای دیگری هم وجود دارند. اما این موضوع دقیقاً درست نیست؛ زیرا آنها یا جریان سریال را پیش میبرند یا مجموعهای دوقسمتی هستند که بهعنوان یک “فیلم” منتشر شدهاند. بنابراین، فیلم به حساب نمیآیند. مواردی که ما در نظر داریم عبارتاند از: سهگانه “سم ریمی” (Sam Raimi) ، دوگانه “مارک وب” (Marc Webb) ، سهگانه “جان واتس” (Jon Watts) و “مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی” (Spider-Man: Into the Spider-Verse) با تمام این موارد، بیایید رتبهبندی فیلمهای مرد عنکبوتی را شروع کنیم. با پروشات همراه باشید.
9. “مرد عنکبوتی شگفتانگیز” (The Amazing Spider-Man) – سال 2012
فیلم باید زمان بیشتری را به “عرفان خان” (Irrfan Khan) میداد. چون دقایقی که او در فیلم حضور داشت، بسیار بسیار جالبتر از هر چیز دیگری است. “گارفیلد” در نقش “پیتر پارکر” بیشتر یک شوخی به نظر میرسد. “مرد عنکبوتی” او از یک قلدر به یک ابرقهرمان تبدیل میشود که منطقی است. بااینحال، اجرای او آنقدر ضعیف است که شکل نهایی “مرد عنکبوتی” تحتالشعاع رفتار تند و تیز او قرار میگیرد.
ما دوست داریم نقشه “مارمولک” را مسخره کنیم. اما این نقشه مال یک “مارمولک” جهشیافته است. البته، او قرار است مردم شهر را تبدیل به مارمولک کند. چرا انتظار دارید این موضوع منطقی باشد؟ فقط لازم بود وقت بیشتری بگذارد تا ما را با این نقشه عجیبوغریب بیشتر آشنا کند. در عوض، تنها چیزی که دریافت کردیم این حال و هوای ناخوشایند بود که تنها با جلوههای بصری گهگاه فیلم برجسته میشود.
همچنین بخوانید: شخصیتهای شرور فیلمهای مرد عنکبوتی به ترتیب رتبه بندی
8. “مرد عنکبوتی: دور از خانه” (Spider-Man: Far from Home) – سال 2019
شاید اصطلاح “پتانسیل هدر رفته” راه خوبی برای توصیف “مرد عنکبوتی: دور از خانه” ، (و صادقانه بگوییم بسیاری از فیلمهای دنیای مارول) باشد. داستانی اساسی در مورد عادت “پیتر پارکر” به تکیه بر شخصیت پدری وجود دارد که توسط “میستریو” (با بازی “جیک جیلنهال” (Jake Gyllenhaal)) مورد سوءاستفاده قرار میگیرد و یاد میگیرد که به خودش تکیه کند. و اینکه چگونه “بک” با پر کردن فضای باقیمانده از “تونی استارک” (با بازی “رابرت داونی جونیور” (Robert Downey Jr.)) تیمی را جمعآوری میکند که نهتنها برای “پیتر” ، بلکه برای جهان نیز نقش پدری داشته باشد.
در مورد اخبار جعلی، اینترنت و تئوریهای توطئه جا برای تفسیرهای سیاسی وجود دارد. با این وجود، رسیدگی به همه این موضوعات بهقدری سطحی است که آدم را خسته میکند. درواقع میتوانید “جان واتس” و نویسندگان فیلم، “کریس مککنا” (Chris McKenna) و “اریک سامرز” (Erik Sommers)، را ببینید که مشتهایشان را عقب میکشند و درنتیجه، فیلم را به یک تجربه نخ نما تبدیل میکنند. این ارائه با بینظمی روایت فیلم مطابقت دارد. این موضوع در لحظات سنگین و تصاویر کامپیوتری زنده میشود و درنتیجه این توهم را ایجاد میکند که تصاویر آن بهطورکلی مناسب هستند. نه، رویکرد فیلم برای تکرار حقههای “میستریو” جالب نیست و “مرد عنکبوتی: دور از خانه” واقعاً بد به نظر میرسد. به همین دلیل باید در رتبهبندی فیلمهای مرد عنکبوتی در قعر قرار می گرفت.
7. “مرد عنکبوتی شگفتانگیز 2” (The Amazing Spider-Man 2) – سال 2014
یکی از مهمترین چیزهایی که باید در مورد دومین بازی “اندرو گارفیلد” در نقش “مرد عنکبوتی” در نظر گرفت این است که عملاً توسط استودیو مدیریت شده است. “جیمز وندربیلت” (James Vanderbilt) برای نوشتن فیلمنامه وارد شد و بعد “الکس کورتزمن” (Alex Kurtzman) و “روبرتو اورسی” (Roberto Orci) برای بازنویسی آن استخدام شدند. این همکاری به داستانی منجر شد که هیچ جهتی نداشت.
به همین دلیل بهعنوان یکی از بدترین فیلمهای “مرد عنکبوتی” در تمام دوران در نظر گرفته میشود. هر چند که ما آن را در قعر رتبهبندی فیلمهای مرد عنکبوتی قرار ندادیم. چون “مرد عنکبوتی شگفتانگیز 2” به لطف هنر فیلمبرداری “دن میندل” (Dan Mindel) یک فیلم ارزشمند به نظر میرسد. جلوههای بصری در اینجا بسیار تماشایی است. موسیقی “هانس زیمر” (Hans Zimmer) احتمالاً یکی از بهترینها در ژانر فرعی ابرقهرمانی است. “گارفیلد” در نقش “پیتر پارکر” و مخصوصاً “مرد عنکبوتی” ساده و صمیمی است. ژانر اکشن فیلم قابل مشاهده و کاملاً تخیلی است و چیزهای زیادی را به نمایش میگذارد. برخی از آنها به بیننده میچسبد، و برخی دیگر، منجر به لحظاتی خجالتآور و خندهدار میشوند (بله، در مورد صحنهای با آهنگ “رفته، رفته، رفته” (Gone, Gone, Gone) ساخته “فیلیپ فیلیپس” (Phillip Phillips) صحبت میکنیم).
6. “مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست” (Spider-Man: No Way Home) – سال 2021
داستانگویی بصری “جان واتس” هرگز تقطه قوت او نبوده است. “جان واتس” برخلاف دو فیلم دیگر “مرد عنکبوتی”، در اینجا کار زیادی نمیکند. همانطور که “مرد عنکبوتی” با بازی “تام هالند” (Tom Holland) بخشی از یک چندگانه بزرگتر است، نویسندگان “کریس مککنا” و “اریک سامرز” همیشه “پیتر” را تحت فشار قرار دادهاند تا بهجای تثبیت شخصیت “پیتر” ، به شخصیتهای تثبیت شده دیگر تکیه کند. اینجا دوباره این کار را انجام میدهند. بااینحال، ازآنجاییکه آنها این موضوع را زیر یک نوستالژی ناسالم، هرچند خوشآیند پنهان میکنند و “هالند” را بهعنوان یک “پیتر پارکر”/”مرد عنکبوتی” که به منبع اصلی نزدیکتر است، قرار میدهند، میتوان تا حدی از این موضوع چشم پوشی کرد.
با این وجود آنها فرصت را برای تعریف داستانی متقاعدکننده در مورد عواقب قانونی و تعیینکننده کارهای “پیتر” که در فیلم بسیار واضح است، از دست میدهند. که دوباره با اجراها (مخصوصاً “هالند” و “ویلم دفو” (Willem Dafoe)) و موسیقی “مایکل جاکینو” (Michael Giacchino) متعادل میشود. بنابراین، بله، این فیلم ترکیبی از همه اینهاست و در رتبهبندی فیلمهای مرد عنکبوتی جایگاه خوبی ندارد.
همچنین بخوانید: ۵ قهرمان DC که میتوانند مرد عنکبوتی را شکست دهند (و ۵ تن که از او شکست میخورند)
5. “مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه” (Spider-Man: Homecoming) – سال 2017
آیا صحنهای را که در ماشین “آدرین تومز” (با بازی “مایکل کیتون” (Michael Keaton)) و “پیتر” اتفاق افتاد، تماشا کردهاید؟ اگر قبلاً آن را تماشا نکردهاید، همینالان باید آن را تماشا کنید. چون “تومز” نمیفهمد “پارکر” همان “مرد عنکبوتی” است. او حتی مستقیماً با “پارکر” صحبت نمیکند؛ بلکه هنگام صحبت با دخترش تکههای پازل را کنار هم قرار میدهد. تغییر رنگ چراغ راهنمایی از قرمز به سبز نیز دلیل دیگری است.
درنهایت، این واکنش “تومز” است که شما را غافلگیر میکند. او در محوطه یک مدرسه روی یک پسر 15 ساله اسلحه میکشد. اگر او یک گانگستر جهنمی نباشد پس دیگر چیست؟ صحنهای که “هالند” آوارها را بلند میکند و او را به دام میاندازد، همیشه اشکمان را درمیآورد. موسیقی “مایکل جاکینو” مثل همیشه فوقالعاده است و پایان فیلم احتمالاً یکی از بهترین پایانها در دنیای سینمایی مارول است.
4. “مرد عنکبوتی 3” (Spider-Man 3) – سال 2007
“مرد عنکبوتی 3” یکی از بهترین فیلمهای ابرقهرمانی تمام دوران است. باوجود فشار استودیو، “سم ریمی” به هیچ وجه تخیل و هنر خود را کمرنگ نکرد. فیلمبرداری جنبشی و بینظیر “بیل پوپ” (Bill Pope) سالها جلوتر از چیزی است که امروزه در ژانر فرعی میبینیم. موسیقی در سبک “ونوم” (Venom) و “سندمن” (The Sandman) اثر “کریستوفر یانگ” (Christopher Young) زیبا و پر از احساس است. جلوههای بصری فوقالعاده هستند. جلوههای میدانی شگفتانگیز هستند. تدوین واضح است. تماشای “پیتر پارکر” احساساتی بهشدت لذتبخش است. و همه اینها در لایهای از صمیمیت و شادی پیچیده است و توسط “ریمی” و “توبی مگوایر” در اولین فیلم “مرد عنکبوتی” معرفی شد.
3. “مرد عنکبوتی” (Spider-Man) – سال 2002
“سم ریمی” یکی از بهترین کارگردانهای تمام دوران است و “مرد عنکبوتی” هم یکی از بهترین فیلمهای تمام دوران. “مرد عنکبوتی” یک فیلم واقعاً خوشساخت است و هنوز هم استاندارد طلایی داستانهای اصیل را دارد. بسیاری از زوجهای روی پرده، بهخصوص در ژانر فرعی ابرقهرمانی، حتی به گرد پای ارتباط بین “توبی” و “کیریستن دانست” هم نرسیدهاند. “ویلم دفو” ، “جی. کی. سیمونز” (J.K. Simmons) و “رزماری هریس” (Rosemary Harris) فوقالعاده هستند. صحنههای اکشن بخش زیادی از آن را تشکیل میدهند و مبارزه نهایی کاملاً بیرحمانه است. به همین دلیل این فیلم در رتبهبندی فیلمهای مرد عنکبوتی جایگاه خوبی دارد.
همچنین بخوانید: مقایسه ابرقهرمان های سینما: مرد آهنی در برابر مرد عنکبوتی. کدام یک قویتر است؟
2. “مرد عنکبوتی 2” (Spider-Man 2) – سال 2004
در مورد این فیلم چه بگوییم که قبلاً گفته نشده؟ این فیلم یکی از بهترین فیلمهای ابرقهرمانی تمام دوران است. یکی از بهترین دنبالههای تمام دوران است. یکی از بهترین شخصیتهای منفی تمام دوران را دارد. از بازی “رزماری هریس” و “توبی مگوایر” گرفته تا سنگینی کلماتی که توسط آنها رد و بدل میشود، دیدنی است.
اما صحنه کیک شکلاتی چطور؟ خب، وقتی بچه هستید و در مرکز توجه همه قرار دارید، و هر بار که زمین میخورید بزرگسالانی به کمک شما میآیند، احساس میکنید پادشاه دنیا هستید. بااینحال، در بزرگسالی همه چیز اینگونه پیش نمیرود. روزهایی وجود دارد که احساس میکنید آخر دنیاست. کسی را ندارید که در برداشتن تکهها به شما کمک کند چون همه مشغول زندگی خود هستند. پس زمانی که بهطور غیرمنتظره چیزی شبیه یک تکه کیک و مقداری شیر به شما میرسد، مثل یک تقویت کننده روحیه عمل میکند. ما به صحنههای بیشتری از این قبیل در فیلمها نیاز داریم.
1. “مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی” (Spider-Man: Into the Spider-Verse) – سال 2018
داستانگویی “فیل لرد” (Phil Lord) و “رادنی روثمن” (Rodney Rothman) بینقص است. داستانگویی بصری “روثمن” ، “باب پرسیکتی” (Bob Persichetti) و”پیتر رمزی” (Peter Ramsey) همراه با صدها پویانما در سونی، شگفتانگیز است. چگونگی ایجاد تعادلشان بین سفر شخصی “مایلز” (با صدای “شامیک مور” (Shameik Moore)) و بزرگواری جهان چندگانه، الهامبخش است.
صداپیشگی “شامیک مور”، “جیک جانسون” (Jake Johnson)، “هیلی استاینفلد” (Hailee Steinfeld)، “ماهرشالا علی” (Mahershala Ali)، “برایان تایری هنری” (Brian Tyree Henry)، “جان مولانی” (John Mulaney)، “کیمیکو گلن” (Kimiko Glenn)، “نیکلاس کیج” (Nicolas Cage)، “کاترین هان” (Kathryn Hahn) و “لئو شرایبر” (Liev Schreiber) دیوانهکننده است. موسیقی “دانیل پمبرتن” (Daniel Pemberton) زیباست. فقط میتوانیم بگوییم این فیلم در رتبهبندی فیلمهای مرد عنکبوتی بهترین است.
امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!
دیدگاهها (2)
آذر 29, 1400
منبعی که انتخاب کردید اصلا معتبر نیست و بهتره از سایت های دیگه استفاده کنید.رتبه بندی هم مشکلات بسیار زیادی داره و در واقع درستش اینه:
۱_مردعنکبوتی۲
۲_مردعنکبوتی به درون دنیای عنکبوتی
۳_مردعنکبوتی راهی به خانه نیست
۴_مردعنکبوتی۱
۵_مردعنکبوتی دور از خانه
۶_مردعنکبوتی بازگشت به خانه
۷_مردعنکبوتی شگفت انگیز۱
۸_مردعنکبوتی شگفت انگیز۲
۹_مردعنکبوتی۳
دو تا فیلم آخر جزو بدترین فیلم های کمیک بوکی به حساب میان و اصلا نباید همچین رتبه ای در این لیست داشته باشند
پاسخ
آذر 29, 1400
آفرین این درسته که میگی👍👍👍
پاسخ