شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی به ترتیب رتبه بندی

قبل از شروع لیست رتبه بندی شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی کمی درباره این ژانر صحبت می‌کنیم. فیلم‌های ابرقهرمانی جزء آن دسته از فیلم‌هایی هستند که به کتاب‌های کمیک محبوب و مود علاقه ما، زندگی می‌بخشند و شخصیت‌های خارق‌العاده‌ای را معرفی می‌کنند که شنل می‌پوشند و کارهای عجیب و شگفت‌انگیزی انجام می‌دهند. یکی از این مجموعه فیلم‌ها که یک ابر قهرمان را از نو برای ما باز تعریف کرد، فیلم “مرد عنکبوتی” (Spider-Man) ساخته “سام ریمی” (Sam Raimi) بود. با وجود اینکه مجموعه فیلم “مردان ایکس” (X-Men) قبل از “مرد عنکبوتی” بر پرده سینماها ظاهر شد. اما فیلم “مرد عنکبوتی” اولین فیلم ابرقهرمانی تک قهرمان بود که پس از “بتمن” (Batman) و “رابین” (Robin) توانست صفحه سینماها را به تسخیر خود درآورد.

فیلم‌های “مرد عنکبوتی” قهرمانی را معرفی می‌کردند که باید علاوه بر اینکه با مشکلات خودش دست و پنجه نرم می‌کرد، مصلحت مردم را نیز در اولویت قرار می‌داد. او باید علاوه بر مشکلات خودش، با مشکلات جامعه نیز مبارزه می‌کرد. در فیلم “مرد عنکبوتی”هر شروری که با قهرمان فیلم سر و کار دارد یا مستقیماً از طریق “دنیای سونی” (Sony era) و یا غیر مستقیم از طریق “دنیای سینمایی” مارول (MCU) به تماشاگران معرفی شده است.

این شرورها به تماشاگر کمک می‌کنند که به راحتی پذیرای مبارزات قهرمان داستان بر علیه آنها باشد و به قهرمان داستان مشروعیت می‌بخشند تا این شرورها را از روی کره زمین ریشه‌کن کند. هر قهرمانی برای اینکه به خوبی ساخته و پرداخته شود، به یک شخصیت شرور نیاز دارد؛ این اصل در مورد “مرد عنکبوتی” هم صدق می‌کند. پس بیایید نگاهی به شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی بیاندازیم. با پروشات همراه باشید.


11. “پل جیاماتی” (PAUL GIAMATTI) در نقش “راینو” (RHINO) / “الکسای سیتسویچ” (ALEXEI SYTSEVICH) در فیلم “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2” (AMAZING SPIDER-MAN 2)

قطعاً “راینو” بخشی از این لیست است زیرا ما شاهد این بودیم که او چگونه در سومین بخش از مجموعه “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز”، جامه فضایی خود را به تن کرد و آماده پیکار با “مرد عنکبوتی” شد. البته از همان ابتدا بگویم که من معتقدم او یک شرور غیرمنتظره است، زیرا او اولین فردی بود که در فیلم “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2” روی پرده نمایش ظاهر شد. اما فراموش نکنید که مجموعه فیلم‌های “مرد عنکبوتی” به این دلیل معروف شدند که “دکتر کانرز” (Dr. Connors) در فیلم‌های “سام ریمی” یک استاد بی‌گناه به نظر می‌رسید. در ضمن”اسکورپیون” (The Scorpion) به دلیل نادیده گرفته شدن، باعث معروف شدن مجموعه “مرد عنکبوتی مارول” (Marvel Spider-Man) شد.

از بین این سه شخصیتی که در بالا معرفی کردیم، “راینو” کمترین زمان را برای عرضه اندام داشت. او ذاتاً یک قاتل بالفطره بود. از این رو انتظاراتی که درباره شخصیت او مطرح بود و ایجاب می‌کردند که او یک فرد پوست کلفت باشد، کنار گذاشته شدند. اما واقعیت این است که او تنها لباس ربات به تن کرده و فقط افتضاح به بار می‌آورد. زیرا بعدها مشخص شد که قرار بوده “جنتلمن” (Gentleman) و “هری آزبورن” (Harry Osborn) با استفاده از فن‌آوری Oscorp بدن او را تقویت کنند و در ابتدا قرار نبوده به او لباس رزم بدهند. از این رو صحنه پایانی فیلم مثل قرار گرفتن “جیک سالی” (Jake Sully) در برابر دستگاه AMP بود.


10. “توفر گریس” (TOPHER GRACE) در نقش “ونوم” (VENOM) / “ادی براک” (EDDIE BROCK) در فیلم “مرد عنکبوتی 3 ” (SPIDER-MAN 3)

شخصیت “ونوم” آن چنانکه باید مورد توجه قرار نگرفت. زیرا استفاده نابجا از این شخصیت باعث شد که همه تصور کنند که او همان “مرد عنکبوتی” است که فقط لباس‌های خود را تغییر داده است. این سوء برداشت به دلیل رفتارهای این شخصیت ایجاد شد، اما زمانی که “ونوم” خود را به “ادی براک” متصل کرد، شباهتی به شخصیت عضلانی مورد انتظار نداشت. در ضمن چون او فقط برای خلاص شدن از شر “مرد عنکبوتی” وارد داستان شده بود، شخصیت ضد قهرمان او پویایی چندانی نداشت. ضمناً زمان‌بندی حضور او در این فیلم نیز بسیار نامناسب بود. زیرا “براک” نیز مانند “گرین گابلین” (Green Goblin) در فیلم “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2″، در پایان فیلم تغییر شکل می‌دهد.

چنانچه نگاهی به گذشته بیاندازیم، می‌توانیم بگوییم که او از جهاتی باعث نجات “مرد عنکبوتی 3” شد، زیرا بدون وجود او، نوبت به انتقام “سندمن” (Sandman) نمی‌رسید. در ضمن یکی دیگر از جنبه‌های خوب این شخصیت این است که طرفداران سطحی‌نگر خود را با “سیمبیوت” (symbiote) “ونوم” آشنا کرد و همین امر باعث شد که بازتعریف دوباره این شخصیت توسط “تام هاردی” (Tom Hardy) سال‌ها بعد دوباره در پرده سینماها سر و صدا برپا کند. این فیلم باعث شد که مخاطبان از تکرار شخصیت “گریس” (Grace) بیش از پیش متنفر شوند، زیرا در فیلم “مرد عنکبوتی 3 ” توجه چندانی به مکالمات بین انسان‌ها و سیمبیوت‌ها، نشده بود. به همین دلیل او را یکی از شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی می‌دانیم.


9. “دین دی‌هان” (DANE DEHAAN) در نقش “گرین گابلین” / “هری آزبورن” در فیلم “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2 ” (AMAZING SPIDER-MAN 2)

تماشای تبدیل شدن “هری آزبورن” به “گرین گابلین”، چیزی بود که طرفداران این فیلم را شگفت‌زده کرد. هر چند ممکن است طرفداران فیلم‌های کمیک چندان از دیدن این صحنه شگفت‌زده نشده باشند.

با تبدیل شدن “دی‌هان” به “گرین گابلین” کاملاً مشخص شد که آنها باید مسیر آشفته این ابرشرور را دنبال کنند، زیرا هیچ راهی وجود نداشت که او بتواند گابلین “ویلم دفو” (Willem Dafoe) را تحت تاثیر قرار دهد. اما او پس از تغییر شکل به گونه‌ای دیگر بر صفحه سینماها ظاهر شد، زیرا به نظر می‌رسید او تنها یک شرور است که قرار است به هر شکل ممکن جای شخصیت شرور در این داستان را پر کند. زیرا او نشان داد کسی است که نمی‌تواند هویت خود را شکل دهد. از این رو حتی این شانس را ندارد که با تکرار شخصیت “گرین گابلین” هم رقابت کند.

“دی‌هان” در این فیلم به سختی توانست تنها 10 دقیقه لباس شرور را به تن کند و چون “مرد عنکبوتی” قبلاً دشمن خود را حذف کرده بود، او در این فیلم حرفی برای گفتن نداشت. اگر بخواهیم از دیدگاهی مثبت به این قضیه نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که “مارک وب” (Marc Webb ) واقعاً تصمیم داشت نشان دهد که سرم از نظر فیزیکی چه تاثیری روی او می‌گذارد. اما در هر حال به نظر می‌رسید که او در این فیلم تنها خود را “هری آزبورن” می‌داند و نه چیز دیگری؛ به عبارت دیگر جنبه روانی شخصیت او به درستی تعریف نشده بود.


8. “جیمی فاکس” (JAMIE FOXX) در نقش “الکترو” (ELECTRO) / “مکس دیلون” (MAX DILLON) در فیلم “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2”

شرور “فاکس” از نظر پس زمینه، بهترین امتیاز را در این لیست به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل یکی از شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی  است. صدای جهش جریان در صحنه‌ای که او جریان برق را منفجر کرد، واقعاً دیوانه‌کننده بود. در ضمن تبدیل شدن او از یک شخصیت نادیده گرفته شده در جمع، به شخصیتی که در مرکز توجه قرار می‌گیرد؛ همان چیزی است که ما از شخصیت یک شرور کلاسیک انتظار داریم. به علاوه شخصیت او تنها به این دلیل ارزشمند است که به او خیانت شده و در جمع مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و این موردی است که کاملاً روی این شخصیت جواب داده است. اما متاسفانه این اصل به همین اندازه برای “فاکس” خوب نبوده است.

تحول او در این فیلم‌نامه بسیار دیر به تصویر کشیده شده است. زیرا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که او پس از برق گرفتگی، در یک مخزن آب حاوی مارماهی الکتریکی سقوط می‌کند. در ضمن نگاه او به گونه‌ای انحراف از کمیک بود، زیرا بیننده را به یاد شخصیت “آقای فریز” (Mr. Freeze) با بازی “آرنولد شوارتزنگر” (Arnold Schwarzenegger) می‌اندازد. هر چند شخصیت “الکترو” پتانسیل بالایی داشت، اما می‌توان گفت که هوس به تصویر کشیدن “شش خبیث” (Sinister Six ) در فیلم مرد عنکبوتی، باعث شد که او به جای درخشش روی پرده سینماها بیشتر وقت خودرا صرف ترساندن مردم شهر با شیطنت‌های الکتریکی کند.

اما چرا او به “هری آزبورن” نیاز داشت تا پس از تغییر شکل به او کمک کند؟ شخصیت‌پردازی او تنها باعث شد که او قبل از حضور مرد عنکبوتی، قوی‌تر از او به نظر بیاید زیرا به راحتی توانسته بود از بازداشتگاه خارج شود و وقتی که مرد عنکبوتی تصمیم گرفت با دشمن خود مقابله کند، تار اندازهایش توان یاری او را نداشتند.


7. “جیمز فرانکو” (JAMES FRANCO) در نقش “گابلین جدید” (NEW GOBLIN) / “هری آزبورن” در فیلم “مرد عنکبوتی 3 ” (SPIDER-MAN 3)

هر چند به نظر نمی‌رسد که “گابلین” واقعاً یک شرور باشد، اما او به این دلیل در این لیست قرار گرفته که قصد داشته شخصیت “مرد عنکبوتی” را از بین ببرد. ظهور شخصیت او در این فیلم به “مرد عنکبوتی 2” برمی‌گردد، یعنی جایی که او با “دکتر اختاپوس” (Doctor Octopus) همکاری می‌کند تا بفهمد چه کسی زیر ماسک “مرد عنکبوتی” قرار دارد و وقتی ماجرا را می‌فهمد متعجب می‌شود. اما همه چیز در فیلم سوم تغییر می‌کند، زیرا “هری” (Harry) در این فیلم لباس خاص خود را دارد و او تغییراتی را از پدرش “گلایدر گابلین” (Goblin glider) به ارث می‌برد.

“هری” و “پیتر” (Peter) در همان ابتدای فیلم با هم مبارزه می‌کنند، مبارزه‌ای که با پیروزی قهرمان فیلم به پایان می‌رسد، اما باعث می‌شود که پیتر با سلاح‌های آشنایی مواجه شود. در ضمن نبرد بین این دو در آزبورن پد، جنبه تاریک لباس زهرآلود “پارکر” (Parker) را نشان می‌دهد که ممکن است توسط “پارکر” برای خلاص شدن از شر “سیمبیوت” مورد استفاده قرار گیرد.

در این فیلم “هری” در نقش یک شرور ظاهر شد، زیرا او در حالی که وظیفه توسعه فلسفه “نورمن” (Norman) در فصل اول، یعنی شکستن قلب مرد عنکبوتی را برعهده داشت؛ توانست از طرز فکر “گرین گابلین” نیز به نفع خود بهره‌‎برداری کند. اما او جزء شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی که رده‌های بالای لیست ما را به خود اختصاص می‌دهند نیست؛ زیرا او قصد نداشت به غیر از کسی که به زعم او گناهکار است، به کس دیگری آسیب برساند. او بیشتر شبیه کسی بود که نمی‌خواست به جز تعقیب دشمنانش، درگیر مشکل دیگری شود.


6. “توماس هیدن چرچ” (THOMAS HADEN CHURCH) در نقش “سندمن” (THE SANDMAN) / “مارکو فلینت” (FLINT MARKO ) در فیلم “مرد عنکبوتی 3 ” (SPIDER-MAN 3)

فیلم سوم به گونه‌ای ساخته شد که باید به هر شکلی با شخصیت “ونوم” گره می‌خورد، زیرا او تنها نقش شخصیتی را داشت که باید به هر طریق وارد داستان می‌شد. قوس “سندمن” نیز درست پس از صحنه مبارزه “گابلین جدید” با “مرد عنکبوتی” شروع شد. در این فیلم “هیدن چرچ” که نقش “سندمن” را بازی می‌کند، کسی است که تنها به کار خودش فکر می‌کند و از سر ناامیدی به جنایت روی آورده است. در ضمن نباید فراموش کنیم که او نیز مستقیماً به سراغ شهروندان نیویورکی نمی‌رود و فقط به دنبال پولی است که با آن بتواند به خانواده خود کمک کند.

در اصل “ونوم” باعث تقویت جنبه‌های شرورانه شخصیت او می‌شود و او را متقاعد می‌کند که بخشی از مبارزات وحشیانه پایان فیلم باشد. زیرا وظیفه او در وهله اول، دور نگهداشتن مردم از مبارزه “ونوم” و “مرد عنکبوتی” است.

اما حضور “ونوم” باعث شد که “ریمی” نتواند آن گونه که می‌خواست به شخصیت “سندمن” بال و پر بدهد و در واقع باعث محدود شدن شخصیت “سندمن” شد. این مسئله در نهایت بر جایگاه هر دو شخصیت در لیست شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی تاثیر گذاشت. می‌توان گفت که قوس دلسوزانه، واقعاً کمکی به شخصیت “فلینت مارکو” نکرد. از این رو شخصیت او هرگز مانند “گرین گابلین” در فیلم “مرد عنکبوتی” و “دکتر اختاپوس” در فیلم “مرد عنکبوتی 2 ” به موفقیت نرسید. زیرا “سندمن” اولین ابرشرور واقعی فوق‌العاده قدرتمندی بود که “توبی مگوایر” (Tobey Maguire) “مرد عنکبوتی” را به مبارزه می‌طلبید.


5. “ریس ایفانز” (RHYS IFANS) در نقش “مارمولک” (THE LIZARD) در نقش “دکتر کرت کانرز” (DR. CURT CONNORS) در فیلم “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز” (THE AMAZING SPIDER-MAN)

هر چند “کانرز” در سه گانه “ریمی” مورد تمسخر قرار گرفت، اما او جدای از اینکه استاد “پیتر پارکر” (THE AMAZING SPIDER-MAN) بود، نشان داد که هرگز تمایلی به تغییر ندارد. هر چند آنها بسیار تلاش کردند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. اما او پنج سال بعد و در هنگام ساخت سری جدید این فیلم توانست احیاء شود، به زندگی برگردد و همه چیز را ویران کند.

“ریس ایفانز” در این فیلم باید با نقش “مولینا “(Molina) یعنی مربی که تبدیل به دشمن شده است، رقابت می‌کرد. با وجود اینکه او نقش مربی را تمام و کمال بازی کرد، اما متاسفانه نمی‌توان در مورد نقش شرور چنین گفت. او در این فیلم تا حد زیادی از الگوی “مرد عنکبوتی 2 ” پیروی می‌کند و واقعاً نمی‌تواند به رقابت با “مولینا” بپردازند؛ زیرا او از هر لحاظ سرتر است. چرا که “مولینا” وجود خود را ابراز می‌کرد (البته تا جایی که لباسش اجازه می‌داد). اما “ایفانز” تنها با درون خود مبارزه می‌کرد، زیرا او در هنگام مبارزه واقعاً به سرم نیاز داشت.

اما در کل باید بپذیریم که این شخصیت تا حد زیادی به یاد ماندنی نیست، زیرا انتظارها از او بسیار زیاد بود و این فیلم هم در کل فیلمی استثنایی به شمار نمی‌رود. اما تمرکز به سازندگان این فیلم کمک کرد که از همه چیز به نحو احسن استفاده کنند و همین امر به این شخصیت کمک کرد تا به بهترین شرور مجموعه فیلم‌های “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز” تبدیل شود.


4. “مایکل کیتون” (MICHAEL KEATON) در نقش “والچر” (VULTURE) / “آدریان تومز” (ADRIAN TOOMES) در فیلم “مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه” (SPIDER-MAN HOMECOMING)

در این فیلم “مایکل کیتون” یک شرور است که می‌تواند به صورت قانونی، لباس خود را به عنوان «لباس پرنده» برچسب‌گذاری کند. او تقریباً یک ربع قرن پیش در فیلم “بازگشت بتمن” (Batman Returns) در یک نقش مثبت ظاهر شده بود. از این رو می‌توان گفت که نقش او به عنوان یک شخصیت منفی در فیلم MCU مرد عنکبوتی، یک تغییر قابل توجه محسوب می‌شود. در پنج فیلم قبلی این مجموعه، شخصیت‌های منفی همگی به گونه‌ای با “پیتر پارکر” ارتباط داشتند؛ اما این فیلم این روند را شکست. “تومز” در این جا فقط یک پیمانکار است، اما زمانی که “تونی استارک” (Tony Stark) وارد می‌شود تا آنچه را که “تونی” باید احیاء می‌کرد درست کند؛ او به حاشیه رانده می‌شود. این اتفاق باعث گمراهی او شد، به همین دلیل تصمیم گرفت از “استارک” انتقام بگیرد. این مورد نشان می‌دهد که چگونه کارهای انتقام‌جویانه منجر به خلق افراد شرور می‌شود؛ درست مانند “بارون زیمو” (Baron Zemo).

“تومز” در این فیلم نقش پدر معشوقه “پارکر” را بازی می‌کند. او فردی باهوش است؛ این مسئله را می‌توان از روش تجارت او و اینکه چگونه به هویت واقعی “مرد عنکبوتی” پی‌ می‌برد، استباط کرد. در ضمن او علاوه بر اینکه فوق‌العاده باهوش است، مرد بااخلاقی است و سعی می‌کند دیون خود را بپردازد. اما ورود او به داستان، شوم به نظر می‌آید و بیشتر به عنوان یک آدم حقیر، اما موجه جلوه می‌کند.

اما از آنجایی که به نظر می‌آید هدف او ویرانی نیست (زیرا لباس نه چندان تهدیدآمیز او نیز به او کمک می‌کند) به جای اینکه به یک ابر شرور تبدیل شود، بیشتر یک شرور محلی به نظر می‌آید. اما چون او یک تهدید در سطح انتقام‌جویی محسوب می‌شود، کارش بزرگ به نظر می‌آید و همین امر به تثبیت شخصیت او کمک می‌کند. او به دلیل ایفای نقش “والچر”، به عنوان یک شخصیت شرور برای سه گانه مرد عنکبوتی “مگوایر” ایده‌آل بود. او کاری را که می‌بایست انجام دهد به انجام رساند. زیرا نه خیلی ساده بود و نه خیلی برتر و همین باعث شد مرد عنکبوتی در برابر دشمنی قوی‌تر، شکست‌ناپذیر جلوه کند.


3. “جیک جیلنهال” (JAKE GYLLENHAAL) در نقش “میستریو” (MYSTERIO) / “کوئنتین بک” (QUENTIN BECK) در فیلم “مرد عنکبوتی: دور از خانه” (SPIDER-MAN: FAR FROM HOME)

جیک جیلنهال” در این فیلم استاد توهمات است. او در ابتدا به عنوان یک حقه‌باز ظاهر شد که خود را به عنوان یک ابر قهرمان جدید معرفی کرد. او زمانی وارد داستان شد که جهان به او نیاز داشت و بسیاری از انتقام‌جویان اصلی به دست فراموشی سپرده شده بودند.

هر چند او دشمنی نبود که توانایی مبارزه با مرد عنکبوتی را داشته باشد. اما استفاده از فن‌آوری (B.A.R.F.-Binary Augmented Retro Framing) به ما فهماند که او یک دشمن بزرگ و ترسناک است. صحنه خیالی که او در آن مرد عنکبوتی را به دام انداخته بود، به همه نشان داد که او چقدر باهوش و قدرتمند است. در ضمن مبارزه در بالاترین قسمت پل “تمیز” (Thames)، جلوه‌ای دیگر از نبوغ این مرد را به نمایش گذاشت.

“میستریو” می‌دانست برای اینکه این بازی ادامه پیدا کند، باید در هر تعامل جلوه‌ای از فریب را به تصویر بکشد (زیرا باید وانمود می‌کرد که از دنیای دیگری است). در ضمن او باید هر آنچه را که مطمئن بود او را به خواسته‌اش می‌رساند، بیان می‌کرد (به نظر شما آیا عینک او احمقانه به نظر می‌رسید؟ بله یا شاید هم خیر). به هر حال او موفق شد به چیزی که می‌خواست برسد. زیرا به هر حال این مرد از نظر خیالی آنچنان قدرتی داشت که توانست دو جنبه تخیلی به داستان بدهد؛ که یکی از آنها باعث شکل‌گیری فیلم “مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست” (Spider-Man: No Way Home) شد. پس حتما جز بهترین شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی است.


2. “آلفرد مولینا” (ALFRED MOLINA) در نقش “دکتر اختاپوس” (DOC OCK) / “اتو اکتیویس” (OTTO OCTAVIUS) در فیلم “مرد عنکبوتی 2 ” (SPIDER-MAN 2)

دنبال کردن نقش “دفو” به عنوان “گرین گابلین” برای تماشاگران این فیلم چندان خوشایند نبود. اما “مولینا” کار خود را انجام داد و نقش شخصیتی را بازی کرد که به زبان ساده، تسلیم اشتیاق خود برای زنده شدن آثارش شد. او در این فیلم به گونه‌ای عمل کرد که حتی شخصیت “گابلین” را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. هر چند نفوذ و قدرت غیر قابل انکار شخصیت “گابلین”، بر نقش او سایه افکنده بود. اما تنها لحظاتی برای “مولینا” کافی بود تا به تماشاگران بفهماند، او یک فرد حریص یا دیوانه نیست. زیرا حتی حرفه اصلی او نیز، نشان نمی‌داد که او دیوانه است؛ حداقل تا زمانی که او کنترلش را از دست نداده بود. حتی دیوانگی او نیز تنها لحظه‌ای طول کشید، زیرا او به توانایی‌هایش اعتماد داشت. دیوانگی برای او مانند یک نیروی جاذبه بود، در واقع او تنها به کمی فشار نیاز داشت. مرگ همسرش فشاری را که او برای منحرف شدن از مسیرش به آن نیاز داشت، در اختیارش قرار داد. این امر حتی باعث شد که رستگاری او طبیعی به نظر بیاید و مانند یک واقعیت ساختگی که سازندگان فیلم قصد دارند به خورد مخاطب بدهند، جلوه نکند.


1. “ویلم دفو” (WILLEM DAFOE) در نقش “گرین گابلین” / “نورمن آزبورن” در فیلم “مرد عنکبوتی” (SPIDER-MAN)

“ویلم دفو” در نقش “گرین گابلین”، صنعتگر میلیاردر تحقیر شده‌ای را به تصویر می‌کشد که از روی ناچاری باید کارهایی را انجام دهد، که به قیمت سلامت عقل او تمام می‌شوند. این کارها باعث پیدایش شخصیت “گابلین” می‌شود، که شخصیت کاملاً متمایزی از او دارد. “دفو” حتی چند ثانیه قبل از اینکه توسط “گابلین گلایدر” (سلاح خود) کشته شود، به این واقعیت اعتراف می‌کند. سوال این است که آیا کسی می‌تواند او را شکست دهد؟ زیرا “دفو” در نقش “گرین گابلین” واقعاً بی‌نظیر است.

البته نباید فراموش کنیم که نمایش‌های متعدد “دفو” در فیلم “جوکر” (The Joker) و شوق و شور خاص او در هنگام بازی در “سه گانه شوالیه تاریکی برمی‌خیزد” (The Dark Knight Trilogy) بازی او در این فیلم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. اما در هر صورت باید قبول کرد که بازی او در این فیلم واقعاً ناب بود، بدون اینکه هیچ گونه اغراق و زیاده‌روی در آن دیده شود. صحنه‌های بازی او در مقابل آیینه واقعاً بی‌نظیر است. حرکت “دفو” به سمت آیینه و تعامل ظاهری او با خودش، یک اثر هنری به یاد ماندنی است. این صحنه به همراه صحنه‌ای که به نقاب خود التماس می‌کند، این واقعیت را به تماشاگر نشان می‌دهد که با دو شخصیت نفر به نفر مواجه است. در ضمن لباس او بسیار ساده است و این به حفظ ظاهر شیطانی او کمک می‌کند.

“دفو” با بازی خود در این نقش، عنوان برترین شخصیت لیست شخصیت‌های شرور فیلم‌های مرد عنکبوتی را به خود اختصاص داد. او همچنان اول است و حتی توانست بر داستان‌ دنباله‌های بعدی فیلم “مرد عنکبوتی” تاثیر بگذارد. زیرا او باعث شکل‌گیری شخصیت “گابلین جدید” در فیلم “مرد عنکبوتی 2 ” شد و توانست او را پس از تصادفش در فیلم “مرد عنکبوتی 3 ” به مسیر درستی هدایت کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. بنده خدا

    آذر 29, 1400

    با سلام
    مقاله خوب بود اما جای دکتر اختاپوس و گرین گابلین باید عوض بشه چون به عقیده خیلی از منتفدین و البته سایت های معتبر آلفرد مولینا در نقش دکتر اختاپوس بهترین دشمن مردعنکبوتی در سینما بوده

    پاسخ